Současný generace VR trpí nízkým rozlišením. Pixely jsou prostě moc vidět. Další generace bude lepší.
Jedním z mnoha problémů současné vlastně první generace VR, je nízké rozlišení displayů. Současné verze Oculus Rift nebo HTC VIVE mají jen 1200x1080 na oko. Což je prostě málo, pixely jsou příliš viditelné, zejména když grafika mnoha prvních VR her sama nevypadá příliš dobře (což je dáno i výkonem, který je třeba atd.).
Jemnost současných VR se pohybuje kolem 450-470ppi na oko, což prostě není ideální. Hlavní výrobci těch malých displayů pro VR sety ale již mají novou generaci dispalyů, které přinášejí znatelné zlepšení. JDI ohlásilo a dodalo první vzorky nových 3,42“ displayů s rozlišením 1140x1700. Jedná se o IPS s 150cd/m2 a kontratem 700:1. Odezva je 6ms. Rozlišení však zvedá jemnost na 641ppi. Je ale možné, že druhá generace VR setů na tom bude ještě lépe. Firma už totiž pracuje na displayích s 800ppi.
A není sama. Sharp už ukázal 2,87“ s 1920x2160, tedy 1008ppi. V současnosti ale zatím není start druhé generace VR úplně aktuální, i když na blížícím se CES mohou někteří překvapit a určitě uvidíme koncepty a nové VR sety s podobnými displayi. Překážkou většího rozšíření setu s takovým rozlišením na oko, je pochopitelně grafický výkon. VR vyžaduje konstantně minimálně 60FPS a více, ale aby hra slušně vypadala v takovém rozlišení, potřebuje to i pořádnou grafickou kartu. Teoreticky to lze provozovat se současným high endem, ale takový výkon si bohužel nemůže většina dovolit a bez toho, aby se VR stalo mainstreamem se nerozšíří ani nutná podpora her.
Jistě víte, že s výjimkou několika vesmírných a závodních her, si ve VR zatím nezahrajete většinu aktuálních velkých titulů. Například Fallout 4 se pro VR stále připravuje a jeho vydání není zatím na pořadu dne, a tak je to s většinou her. Zatím se prostě pro VR nedělají, za což zatím může malá rozšířenost VR i obtíže s řešením pohybu, ale i s výkonem, pokud by to mělo také dobře vypadat. Příští rok by se však měly objevit ještě výkonnější grafické karty a tak bych očekával, že nějaký nový VR set druhé generace s vyšším rozlišením také dorazí. Spolu s tím snad i nějaká z běžných her přinese už v základu VR podporu. Věřím tomu, že VR je budoucnost minimálně hraní her, protože ten zážitek je prostě úplně jiná liga než hraní na klasickém monitoru nebo TV.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|