PC platforma bude pro SONY hrát stále větší roli. Důvodem jsou vysoké náklady na vývoj her.
Společnost SONY oznámila sice solidní hospodářské výsledky své herní divize, současně ale přiznává, že lepší už to nebude. Současná generace PlayStation je za polovinou svého života, a na nějaké rapidní rozšiřování platformy to tedy nevypadá. To je problém, protože SONY klesají zisky. Důvodem jsou zvyšující se náklady na vývoj her. Zatímco dříve stál vývoj špičkového titulu kolem 100 milionů, a už to bylo hodně, nyní u her jako Horizon Forbidden West se náklady pohybují přes 200 milionů dolarů! Prodeje her sice také rostou i v rámci PlayStation platformy, ovšem celkově se velikostí a počtem hráčů, a tedy potenciálem prodejů, ani neblíží konkurenčnímu Microsoftu, který sice prodá jen polovinu Xboxů ve srovnání s PS5, jenže se opírá o Windows PC a navrch ještě univerzální GamePass službu. SONY si zkrátka už nemůže dovolit vyvíjet nákladné exkluzivní hry jen pro PlayStation a musí je vydávat a nabízet i pro další platformy, aby mohla financovat nákladný vývoj her. Některé dokonce vychází už současně na PC a PlayStation, hlavní tituly SONY mají pak už jen časovou exkluzivitu, kdy na PC přichází se zhruba 2 až 3letým zpožděním. A to už v plné finální verzi se všemi DLC, plně vyladěné. Takže PC hráči mají možnost si užít danou hru v nejlepším stavu, plně vypiplanou s veškerým obsahem. I proto jsou PC porty velkých SONY titulů v posledních letech výborně hodnoceny, protože prostě nemají technické problémy, jež mívají zcela nově vydávané hry.
Ve strategii vydávání PC verzí her chce SONY pokračovat, protože prostě musí. Již brzy nás například čeká PC verze Horizon Forbidden West. Ta opět dorazí již v plné verzi se všemi DLC. I v tomto případě SONY dodrží zhruba 2letý odstup, kdy exkluzivně nejprve hra vyšla 18.2.2022 na PS5 a kompletní PC verze dorazí 21.3.2024. Poté může jistě očekávat oznámení dalších her. Aktuálně SONY má velký úspěch s Helldivers 2, které vyšly současně pro PS5 i PC, a to je úspěch limitovaný tím, že zájem hráčů byl tak velký, že tvůrci museli limitovat servery na maximálně 450 000 hráčů. Zkrátka a dobře PC platforma se pro SONY stává velmi důležitou. A to tak, že pro ni oficiálně zpřístupní i svůj VR headset SONY VR2.
Společnost to oficiálně oznámila ve své zprávě. Zatím ladí podporu a vše testuje, ale samozřejmě nevidíme žádný důvod, proč by to nemělo fungovat. Ostatně PlayStation 5 konzole samotná je fakticky RYZEN 3000 + AMD Radeon RX 5000 herní x86-64 PC, jen neběží na Windows (HW podobný Xbox X ale ano). A pokud bude SONY vydávat své hry i na PC, není důvod proč by se to nemělo týkat také jeho VR her. A pak není důvod, aby VR2 headset nefungoval na PC, podobně jako na něm oficiálně funguje SONY Dualsense ovladač apod. Upřímně vydávat VR2 jen pro PlayStation 5 byl nesmysl, což jsem já i mnozí další kritizoval od počátku. VR má sice nadšené ale stále velmi početně omezené publikum z mnoha dobrých důvodů. SONY tedy za velké peníze udělalo vlastní VR headset a místo aby oslovila celou tu malou skupinu VR nadšenců, kteří jsou z pochopitelných důvodů hlavně na PC, tak to vydala jen pro naprosto minimální okruh lidí pouze v rámci své PlayStation konzole.
Těžko se tak může divit, že prodeje VR2 dalece zaostávají za očekáváním firmy. Očekávala prodeje v několika milionech kusů, realita je výrazně nižší. Samozřejmě problémem je i omezená nabídka her a jiného využití v rámci PlayStation, což prostě nedělá z poměrně drahého zařízení (stojí stejně jako sama konzole) zrovna lákavý nákup pro většinu PS5 uživatelů. Příchod na PC by potenciální okruh zákazníků mohl tedy rozšířit a rozšířit také možnosti využití tohoto headsetu. Osobně bych ale zase tak moc neočekával. Podle mě SONY prostě tu správnou příležitost propáslo při uvedení headsetu, nyní už jsou věci v oblasti VR na PC zase už o něco dále a konkurence je poměrně velká. Přičemž prostě stále platí, že okruh potenciálních zájemců o VR zůstává malý. Hlavní problém VR je zkrátka řešení pohybu ve hrách, kde se hráč se svou postavou má a musí pohybovat. Na youtube najdete hromady videí, jak se lidi rozeběhnou do zdi apod. VR je dnes tak praktické a vyloženě skvělé jen pro hry, u kterých může hráč prostě sedět, jako jsou třeba závodní, letecké nebo vesmírné simulátory.
Každopádně SONY oficiálně pracuje na tom, aby jeho VR2 bylo oficiálně kompatibilní s PC, můžeme tedy očekávat, že vydá i své VR hry pro PC platformu. Zatím neřeklo, kdy přesně se dočkáme, ale prý doufá, že stihne letošní rok. Uvidíme, co z toho bude, samotný VR2 headset je hodnocen poměrně pozitivně, aktuálně se prodává kolem 14 tisíc korun. SONY ovšem musí počítat s velkou konkurencí, kdy třeba Meta Quest 3, mnohými označovaný ze nejlepší současný VR headset, stojí podobně, kolem 15 až 16 tisíc korun. SONY VR2 ovšem může mít výhodu v určité lepší optimalizaci na určité hry a herní použití obecně (hlavně ty s účastí SONY). Uvidíme. Co tomu říkáte? Další VR headset do sbírky na poličku? :).
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|