Už téměř finální sety Virtuální reality jsou na CES. Čeká se na dostatečně výkonná PC.
Už několikrát jsme o tom hovořili. Virtuální realita vypadá opravdu slibně a každý, kdo si ji mohl vyzkoušet, z toho je nadšený. Nicméně ještě je pár věcí, které se musí doladit. Jedním z problémů je pochopitelně ovládání. Když si nasadíte ty brýle, tak je "trochu" obtížné používat klasicky myš a klávesnici, nemluvě o tom, že to ubírá na tom, čím má VR být :). Výrobci setů tak téměř všichni došli k řešení spočívající ve dvojici ovladačů pro obě ruce s pohybovými senzory atd.
Ty však stále ne jsou dokonalé. Například na CES je prezentuje na nové verzi svého VR setu společnost HTC, které své VIVE Pre připravuje ve spolupráci s VALVE. Ovladače firma od minulé verze přepracovala, ale podle aktuálních zkušeností z CES to stále není dobré a pohodlné. Stejný problém má i OCULUS RIFT od FACEBOOKu. Ten také bojuje hodně s podobnými ovladači a neustále se kvůli tomu (nejen) posouvá datum uvedení na trh a nakonec dorazí brýle na trh bez nich a ovladače až někdy později.
Co už se relativně daří u současných verzí VR setů řešit, jsou displaye. Ty byly problém, protože měly nízké rozlišení u některých modelů. Zejména s tím byl problém u HTC i OCULUS, ale ti to však prý u stávajících verzí vyřešili a používají nyní lepší displaye s vyšším rozlišením. Nicméně to samozřejmě znamená zvýšení nároků na výkon PC a grafické karty speciálně. Nevíme přesně, jaké mají ty displaye rozlišení nyní, ale uvádí se, že ideálně by měl mít každý rozlišení alespoň 2K (tedy více než jen FullHD). To spolu s tím, že aby to bylo použitelné, tak musí mít obraz ideálně přes 60FPS, znamená vysoké nároky na grafický výkon a jen málokterý počítač by to dnes zvládl. NVIDIA se sice rozhodla rozdávat marketingové nálepky "VR rady" a to už na systémy s její GTX 970 grafikou, ale na rovinu, ta rozhodně stačit vždy a všude nebude. Někteří výrobci VR setů si ale pochvalují odložený Radeon R9 FURY X2, tedy duální FURY X, který na rozdíl od nás mohou využívat, protože karta je hotová. Ačkoliv pochopitelně funguje jako duální grafika a tedy dokáže skládat jeden obraz díky spolupráci dvou GPU v CrossFireX, VR sety jej používají jinak. Protože karta je vlastně dvojicí stejných grafik na jednom PCB, tak prý jednoduše jedna karta pohání jeden display a druhá druhý, tím pádem odpadají jakákoliv omezení a negativa CrossFireX zapojení a vy máte v PC pořád jednu grafiku, která VR sety utáhne a v klidu utáhne ty dva 2K+ dispalye a dokáže na nich dát 60FPS+. Stále ale nevíme, s kým přesně se AMD domluvilo a kvůli komu Radeon FURY X2 odložilo do Q2.
A tím se vracíme zpět k CES a představovaným VR setům. Zdá se, že by tím partnerem AMD mohlo být právě HTC s VALVE. Jejich VIVE Pre set, který je na CES, je poslední testovací verze a finální prodejní by měla být představena v dubnu (04/2016) tedy právě v Q2 a tak je práce HTC s VALVE horkým kandidátem na spojení s AMD. Samozřejmě výkon karty by rádi využili, ve hře je i OCULUS RIFT, tedy Facebook. Ten oznámil, že od 6.1.2016 přijímá před objednávky! Samotné brýle mají dorazit také v první polovině roku 2016, ale zmíněné ovladače až později.
Zdaleka nejde o jediné VR sety. Prezentováno je také pár dalších modelů. Mluví se o tom, že své sety chystají i někteří velcí výrobci PC, jako třeba ASUS (vzhledem k tomu, že je největším výrobcem herních monitorů, tak to samozřejmě dává smysl). Celkově bude letos kolem toho hodně živo. Radeon R9 FURY X2 je první grafická karta, která dokáže VR relativně v pohodě utáhnout. V druhé polovině roku pak dorazí nová generace 14/16nm grafik, která by snad měla mít také použitelný výkon v jediném čipu, pochopitelně i s tomu odpovídajícími lepšími provozními vlastnostmi a cenou než pochopitelně ne tak efektivní a drahá 28nm FURY X2. Ačkoliv cena grafik a odpovídajícího PC nebude problém a nikdo, kdo bude mít o VR zájem, to nebude moc řešit. Ceny těch dobrých kompletních VR setů totiž budou vysoko, že ten kdo na to má, má i na pořádný PC. Jinak VR sety nebudou jen pro hraní her (i když to dostane nový level :) ), HTC například svůj systém nově vybavilo přední kamerou, která tak dokáže využívat i reálné prostředí kolem vás. VR sety tak budou sloužit i pro prezentace, pro simulace a další věci. Možnosti jsou skutečně velké.
Pokud si myslíte, že VR set nahradí váš monitor, tak to tak úplně horké nebude. Ano, třeba na hraní her bude VR úplně úžasné, ale rozhodně ne na všechny a je také otázka, vaší fyzické výdrže, či výdrže vašich spoluobyvatel když s brýlemi na hlavě začnete demolovat vybavení pokoje či obýváku :), či se velmi hlasitě projevovat, protože VR opravdu vtáhne do hry a dění tak, jak jste to ještě nezažili. Na běžnou práci ale VR nebude zatím běžně použitelné, tedy usuzuji podle vlastních zkušeností s VR sety, které jsem mohlo vyzkoušet. Monitor tak bude mít stále stejné uplatnění, ačkoliv na některé hry bude VR ještě další level než Eyefinity - už se těším, až mi nějaký set přistane doma. Teď jen vyřešit jak před sebou zabezpečit okolí :). Co vy? Už jste si to mohli někde vyzkoušet, nebo stále nevíte, o čem je vlastně řeč?