SONY zatím vede díky největší platformě, prodeje VR ale zůstávají za očekáváním. Problém je jinde.
Od VR se toho už v roce 2016 čekalo hodně, ale realita moc veselá není. Aktuální odhady na základě dosavadních prodejů hovoří o tom, že celosvětově se prodá jen kolem 2,9 milionů VR setů. Většina, kolem 1,5 milionu, jde na účet SONY, která má výhodu v ucelené platformě. Žádný jiný výrobce se neopírá kromě vlastního VR o vlastní platformu a vlastní hry. Nejblíže je VALVE s HTC VIVE, ale VALVE selhává jako herní vývojář, kde už se moc neangažuje. HTC VIVE je navíc poraženo OCULUS RIFT.
2,9 milionů VR setů není závratné číslo, ale vzhledem k ceně zařízení, kdy prvního více než půl roku byly dostupné vlastně jen nejdražší modely a SONY nastoupilo až v závěru roku, to není zase tak špatné. SONY a jeho VR v kombinaci s PS4 a několika hrami představuje nejucelenější platformu, která ovšem také demonstruje důvody, že VR bude nastupovat pomaleji.
Ač všechny VR sety první generace mají HW nedostatky, počínaje nízkým rozlišením, otravnými kabely atd., lze je považovat za funkční. Až SONY VR lze ale označit za cenově mainstreamové řešení, až také není nejlevnější a stojí samotné to, co PS4 konzole. HTC VIVE a OCULUS RIFT jsou však ještě výrazně dražší a cena je samozřejmě něco, co hraje roli, tím spíše, když je značně omezená využitelnost VR dnes.
A to je zásadní problém. Použitelnost VR ve hrách a samotné hry. Jsem 100% přesvědčen o tom, že VR je správná a funkční cesta, která nabídne zážitky, jež prostě nic jiného nenabídne. Žádný z aktuálních VR setů bych si nekoupil a v podstatě je z pohledu běžného uživatele považuji za vyhozené peníze. Až na několik vzácných výjimek totiž většina VR her jsou hloupoučké nezajímavé hříčky často s mizerným ovládáním, mizerným rozlišením a hnusnou grafikou. Jediné velké hry, kde VR bez potíží funguje jsou některé vesmírné a automobilové simulátory.
U těch lze totiž zajistit funkčnost jednoho ze zásadních aspektů VR. Tedy zážitku včetně pohybu. U Vesmírných simulátorů a závodních simulátorů aut totiž hráč sedí na jednom místě. Tvůrci her tak nemusí vůbec řešit pohyb hráče a postavy, a jednoduše řeší jen pohyb hlavy, což není nic moc nového u tohoto typu her, jež už léta využívají systému vícemonitorového zobrazení atd. Podobný typ her, kde se hráč nepohybuje a může využívat volantu nebo joysticku je tak pro VR nejsnazší a není asi divu, že jsou to jediné AAA hry, které VR podporu mají, kde funguje a hlavně má ty přínosy, která mít má. Jenže je tu řada dalších her.
Hry jako Fallout 4, Call of Duty, Witcher 3, GTA 5 a mnoho dalších TOP populárních velkých her si ve VR prostě nezahrajete. Víme, že Bethesda na Fallout 4 VR pracuje, ale nedočkáme se ho v dohledné době. Zásadní problém, který tyto hry mají, je nutnost řešení celkového pohybu hráče. Sedět na zadku když máte ve hře běžet je totiž nejen proti smyslu VR, ale hlavně v praxi se ukazuje nebezpečné. VR vám má dávat a dává pocit, že v tom prostředí jste, takže je hloupé sedět, když máte běžet a snadno na to zapomenete. Internet už je plný vidí, kde uživatelé VR zakopávají, padají a to je velký problém. Kromě nebezpečí pro uživatele samotné to představuje i vážný problém pro tvůrce hry, který by mohl být soudně popotahován za případné následky. Problém je to ale pro hry, protože je prostě obtížné dosáhnout realistického zážitku s plným pohybem ve hrách jako je třeba Fallout 4. jak chcete běh několik kilometrů stále stejným směrem, nebo souboj s nepřítelem s poskakováním ve hře na ploše desítek metrů, když v reálu s VR brýlemi v místnosti má většina uživatelů k pohybu tak 2,5x2,5m a je ráda. To je zásadní problém tvůrců obsahu, to je problém že většina her pro VR prostě nevyjde a tím pádem kde není obsah, není využitelnost. Rok 2016 tomu odpovídá. VR HW bychom sice měli, ale jen velmi málo příležitostí to opravdu použití a skoro žádnou pro hraní opravdu špičkových velkých her.
Za této situace důrazně doporučuji nekupovat ani SONY VR, ani HTC VIVE ani OCULUS RIFT. Jsou to zatím vyhozené peníze. Druhá generace VR navíc bude mnohem lepší, pravděpodobně levnější. Kdy a jak se ale tvůrcům her podaří vyřešit problém s pohybem samotného hráče, je otázkou. Jediným trochu použitelným řešením je tohle, ale to také není pro každého:
A to zatím není běžně na trhu a cena nebude určitě malá. Ale je to jediná cesta, kterou vidím. Nicméně vzhledem k nákladům nebude kompletní VR zážitek prostě mainstreamovou záležitostí v dohledné době, což samo o sobě je překážkou v prosazování do her.
To, ze budeme stale vetsi cas travit ve svete virtualnim neni konec, ale pokracovani transformace, ktera trva uz dlouho. Uvedomte si, ze lidi narozeni ve meste, pokud to mesto neopusti, nic jako prirozeny prostredi neznaji. Tam uz neni uplne rozdil mezi fyzickym clovekem vytvorene prostredi (mesto) a virtualnim clovekem vytvorene prostredi.
Virtualni prostor ma pomerne i zasadni ekonomicky implikace - pozornost uzivatele je prodavana atd. (castecne uzivatel se stava zbozim v urcitem smyslu).
Anonymní
2016-12-21 14:32:08
to je náhodou super, aspoň budeme mít pohyb a zhubneme
Na to aby si mal pohyb ti stačia 2 veci :
---
1 - xbox s kinectom...čo je zábava aj pre viacerých narozdiel od trápneho VRka...
---
2 - ako normálny ľudský tvor ísť športovať !!!!!! (má to aj výhodu v tom že si narozdiel od VRka nebudeš totálne doje*ávať zrak!!!!!!!!!)
Takovýhle články by měli mít nálepku "úvaha" . Tohle je názor autora a ač v určitých částech souhlasím - např. problém s pohybem, určitě bych to neoznačoval za "vyhozené peníze". Ať už koukám na film, slintám u porna, nebo jenom chilluju u her, je to cokoliv, jen ne vyhozené peníze.
-zdroj: Vlastním vive.
Asi tak, hrál jsem na Vive nějakej tower defense, střílel jsem tam z luku a byl to nářez. Ty hry jsou sice jednoduchý, ale je to něco úplně novýho, což je přece jenom to, co jako vysloužilej gamer potřebuju, protože normální hry už mě moc nebaví, všechno je to na jedno brdo, jen se zlepšuje grafika a zhoršuje (v mých očích, asi je to jen můj pocit) všechno ostatní.
Jen nevim, jestli by mě VR bavilo dlouhodobě, abych pak, až si to koupim, neskončil po dvou tejdnech jen u toho porna
Hry co jsi hrál jsou "na zkoušku". Vyšlo plno opravdu výborných her, které zabaví na hodiny. Místo kardia jsem sjížděl Audioshield a po dlouhých večerech třeba Time Machine VR.
Pokud má člověk rád vesmír, Universe sandbox VR je MINDFUCK. Opravdu, nech postupně vybuchnout několik supernov, hraj si s gravitací. Pro vesmírný magory to je na pleny.
Virtuix Omni vypadá zajímavě, ale zajímalo by mě několik věcí:
1) jak se v tom skáče, jde do pokleku či dokonce do zalehnutí?
2) pohyb zbraně je taky sledován? jde o to, jestli může střílet i mimo střed svého pohledu, ne o hovadinky, co tam předvádí :-D
3) vydrží v tom někdo několik hodin LAN party?
Prožitek z VR bude asi poměrně slušný, budou však potřeba například pro hru CS speciální servery kde se bude moci používat jenom VR. Podle videa hráč působí poměrně dost neohrabaně a Boti hrající proti němu jsou mega retardovaný. Proti hráčovi s myší a klávesnící si ani neškrtne. A to znamená nutnost rozšířenosti VR, dále to bude znamenat rozdělení hráčské komunity. Tak nevím za ty prachy, no nekup to!
To způsobuje lidský mozek. Stejně jako u 3D. Svět okolo tebe ať 3D nebo VR se tváří (pokud tě dostatečně obklopuje), jako by si byl jeho součástí a mohl sis na něj sáhnout, ve skutečnosti si však mozek také uvědomuje, že sedíš v kině a čumíš na ploché plátno a nebo v při VR řídíš své jednání ve hře ovladačem. Jde jen o zvyk, pak se ti špatně dělat nebude. Ovšem je to velmi trapné být součástí VR a držet v ruce ovladač.
Pro akční hry by byla supr pohyblivá podlaha, třeba někoho napadne na tom zapracovat. Postačí prostor 3x3m a čidla která udrží hráče uprostřed pohybem podlahy do všech stran, prostě takový zdokonalený bežecký trenažer :-)
Něco podobného už měl Jamiroquai ve svém klipu
Podle mě se VR neprosazuje proto, že je to "nová" věc a tudíž drahá. Abych si mohl napojit VR na PC je potřeba i grafika s odpovídajícím výkonem a ta taky neco stojí,takže tak.
pořád ty brýle.. ted už jsou první telefony co mají lcd až do okrajů takže jednou nebude problém udělat plný kruh ze zakulacených 4k oled- od země až po strop + kruhový strop a podlahu, jen počítač co by to utáhnul , ovladač do ruky a můžeme jít hrát f4 nebo oblivion
Tohle je jen slepá ulička, podobně jako 3D. Pár lidí si to najde, ale opravdová VR se dá dělat jediný způsobem - nesmí zasahovat periferní čidla smyslů, ale přímo mozek, tedy něco vy smyslu Matrix.
A není to příliš vzdálená budoucnost, tipuju tak 3O-40 let, kdy si píchneš LAN kabel do implatnovanýho čipu v mozku a jedeš.
Je to jen o tom jestly je clovek normalni nebo prastenej.Normalni clovek si tohle nekoupi protoze vi ze tohle je uz moc a ten kdo ma v planu VR koupit svemu dideti at si da facku.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!