Zájem o VR sice je velký, ale současná technologická a cenová realita zatím rozšiřování nesvědčí.
O Virtuální Realitě se mluví hodně a také se hodně ukazuje. Každý, kdo si ji mohl vyzkoušet, tak určitě potvrdí, že tohle je opravdu to, kam se budeme ubírat a nabízí zážitky, které jsme ještě nezažili :). Bohužel většina z nás, kteří jsme si VR vyzkoušeli, musí také potvrdit, že stávající generace drahých VR setů má technicky hodně velké mouchy. I vzhledem k ceně jsou HTC VIVE či OCULUS RIFT opravdu drahou hračkou, kterou navíc moc neužijete. Změnou v tomto ohledu byl SONY PS VR set, který nabízí hodně podobnou úroveň kvality, ale za podstatně nižší cenu.

Kamenem úrazu všech těchto setů je však nedostatek obsahu. Naprostou většinu běžných her si v tom prostě nezahrajete. VR je dnes hlavně o velkém množství DEMO verzí a hříček, které sice ukazují velký potenciál, ale také velké problémy. Zdaleka nejlepší implementace je u závodních her a simulátorů obecně, kde je to snadné, protože hráč se nehýbe a sedí na zadku. Bohužel akční hry, RPG atd. vyžadující pohyb celého těla hráče a jeho postavy, narážejí na problém s implementací toho komplexního pohybu, v praxi pak s bezpečností uživatele atd.

Není proto moc překvapení, že prodeje VR setů se dohromady počítají na několik jednotek milionů kusů celkem. Prodejci si stěžují na nízké prodeje, ale prostě SONY VR, HTC VIVE i OCULUS jsou technologicky prvotina, mají mouchy, jsou drahé a především prostě chybí obsah. Nicméně uživatelé o VR zájem mají, světu VR však drtivě dominují jednoduché brýle v kombinaci s mobilní telefonem, které dokáží zcela věrně ukázat všechny výhody VR za minimální cenu. Nejrozšířenější jsou tak „papírové“ brýle Google, které stojí doslova pár set. Nedávno jsme podobný jednoduchý set v trochu trvanlivějším provedení také testovali:
V současné době se tak o VR stále hodně mluví, ale nikdo na něm nevydělává. Nicméně další a další produkty, projekty i SW podpora se objevují a vznikající a prostě ani Řím nebyl postaven za den. Osobně jsem 100% o funkčnosti a budoucnosti VR přesvědčen a jakmile vyjde druhá generace současných VR setů, doufám že už i využitelnost v praxi bude lepší (hry, filmy atd.), a šel bych do toho hned.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|