AMD zveřejnilo plány ohledně nových serverových procesorů a plány jsou to impozantní
Včera AMD oznámilo posunutí vydání svého prvního šestijádrového procesoru Opteron s jádrem Istanbul. To místo druhé poloviny letošního roku vyjde již v Květnu (5/09).
Aby toho nebylo málo, AMD zveřejnilo podrobné plány pro další dva roky.
AMD nově přijde se dvěma serverovými platformami. Řadou 6000 a řadou 4000. Každá bude trochu jinak zaměřena a také s různou možností osazení počtu CPU. Série 6000 bude mít možnost osazení 2-4 procesory a to 8-12ti jádrových. Série 4000 ponese 1-2 sockety pro 4-6tijárové procesory AMD Opteron.
Už za pár měsíců, v prvním kvartále příštího roku, uvede AMD na trh dvanáctijádrový procesor Magny-Cours. Tento procesor bude prvním z řady Opteron 6000 a nové serverové platformy AMD se čtyřkanálovým řadičem pamětí DDR3. Procesory se objeví kromě v nejvyšších verzích s 12tijádry i v osmijádrové podobě. TDP má být 105W, 75W a 55W.Výrobní proces AMD očekává i v roce 2010 45nm. Rychlý přechod na 32nm tedy zdá se nemá AMD v plánu.
V roce 2011 pak přijde AMD se zcela novou architekturou Bulldozer a výsledkem bude šestnácti jádrový procesor s označením Interlagos. Jak vidíme z projekce výkonu dle AMD, hodlá se AMD v nové architektuře na začátku roku 2011 věnovat zlepšení výkonu hlavně v oblasti Floating point. V roce 2011 přijde Bulldozer architektura také na desktopy, kde nahradí Phenom II procesory.
A intel bude mať vrásky na čele. Phenom II sa podaril je malý výkonný a hlavne nepečie ako moloch core i7. Som rád, že AMD nepôjde do šialenosti ako hyper-threading, ale bude pridávať fyzické jadrá.
Nejsem příliš zastancem HT ale je pravda že jsou oblasti kde se využije a proto bych ho nezvrhoval mě na serveru běží a je rozdil v odezvě serveru když je HT zaplí a vypnutý takže přinos tam je ikdyž diskutabylní
U i7 je prinos HT signifikantni. U P4 to tak nebylo, tam ten prinos byl vcelku mizivy, ale ted je ta technologie konecne uzitecna. Je to spravna cesta, pokud to ta architektura zvlada, proc to nevyuzivat?
Ano, spíše nechápu proč ten HT nedělají více než 2 thread na jádro. V Solarisech to jde. A javácké aplikace to využívají velice aktivně. Tam se uplatní i 1000 thread/jádro.
Zase pro kvalitni beh ty dva thready na jedno jadro jsou az az. Vem si, ze to je zajisteny na HW bazi, Java ci dalsi virtualizacni nastroje pracuji na SW bazi - mensi efektivita. Ty dva thready na jadro proste pobezi plynule a o to jde.
To je pravda prinos tam je urcite. Ale predstav si ked vyjde 16 jadrovy procik a vytvoria sa na to aplikacie. To bude sila. Ono Tazko niekdo bude robit aplikacie na nieco dopredu, takze najskor hardware a potom software
Ano. A vůbec - pokud je SW, který umí využit 3 jádra, tak není žádný důvod, proč by nevýužíl i 32. Prostě změna konstanty (trochu přeháním, samozřejmě). Pokud ale jader bude opravdu mnoho - tisíce, to už bude jiné programování, jiná architektura SW.
Zase az tak jednoduche to neni. Pokud mas neco co se da spocitat pomoci spousty paralelnich vypoctu, tak ano. Pokud mas ale nekolik vnitrnich threadu, ktere jsou ve sve podstate jednovlaknove, tak tam neni moc prostoru pro zefektivnovani. Kdyz vemu jako priklad hry, tak dnes bezi soucasne napriklad fyzika, UI, pomocny proces pro rendering, zvuk a treba rizeni prenosu dat. Dnes se vesmes tyto jednotlive "podaplikace" stejne programuji jednovlaknove. V okamziku, kdy budeme mit rekneme 100 jader uz se bude muset pristup zmenit kompletne, ale to bude znamenat komplikace. Nekde jsem videl graf, kde potrebny pocet jader vzhledem k vykonu stoupal s druhou mocninou vykonu a docela s tim souhlasim.
1. Máš absolutní pravdu, že to není jednoduché.
2. Samozřejmě, velice se líší multitasking ve smyslu staré DOS IBM (thready jsou dány předem a programátor počítá s tím, že každý thread se zabývá úplně jinou činnosti, jeden - aplikace, další - čtení dat, atd.) a opravdovým multitaskingem, kdy nějaký SW dělí práce mezi zdroji. Mluvil jsem o té druhé variantě a jenom o ní. A ona také není jednotná, právě proto rozlišuji varianty mnoho jader a spousta jader. Kde je hranice mezi nimi, je věcí konkretních řešení. Ale rozhodně není mezi 4 a 12 jádry.
Pokud jader není moc, můžeme spoléhat na algoritmy, vázáné na konkrétní aplikace. Dále už to nedává smysl. Rozštěpení práce se bude zabezpečovat zprvu enginem a potom operačním systémem. Něco podobného dělá procesor už teď. Čte program a ty operace, které jde pustit paralelně, pouští paralelně.
3. Ty zmíněné Tebou gráfy extrapoluji současnou techniku multitaskingu. Rozhodně existuje o moc lepší. Důkazem toho je práce našého mozku. Každý neuron je docela slabý a kdyby sumární efektivita bývala musela být opravdu úměrna druhé odmocnině počtu, seděli bychom doposud na stromech. Samozřejmě, současná technika multitaskingu není moc vyvinutá a pokud bychom zůstali u ní, máš pravdu. Věřím ale v dost rychlý pokrok těchto technologii.
Ano. Nase nazory se nevylucuji. Souhlasim s tim, cos napsal. Problem je v tom, ze programovani se desitky let ucilo jednovlaknove. Neco jako deleni procesu je relativni nove odvetvi programovani. Programatori musi od zakladu zmenit pristup a prejit k slozitejsimu programovani ve stylu FPGA. To ssebou nese slozitosti se synchronizaci. Dalsi problem je v tom, ze nektere procesy paralelne zpracovat nelze. Aplikace s videy a fotografiemy se paralelne zpracovavat daji, ale pokud se nejedna o data v polích, ale spise skalarni cisla, tak tam by mohl nastat problem. Verim ale, ze se na spoustu procesu podari najit vhodne paralelni algoritmy.
Tady bude mensi informacni sum. Phenom II se dozajista podaril, ale srovnavat ho s i7 je trosku od veci, je postaven proti Core2. Predevsim zde jde o profesionalni segment, takze abychom byli presni je treba srovnavat Opterony(Shangai) a Xeony(Nehalem based). A v tomhle ma Nehalem architektura vcelku velky naskok oproti Shangai i diky 3 kanalovemu radici a HT. Proto AMD zacalo tlacit na pilu a snazi se vydat silnejsi procesory co nejdrive. Ma v serverovem segmentu velmi dobre postaveni a Nehalem ho silne ohrozuje. A AMD urcite neco jako HT predstavi rovnez, protoze tahle technologie ma vysokou uzitnost.
proc silenost?to kvuli tomu ze v aplikacich, ktere dokazou vyuzit dobre vicejadrove procesory prave diky HT core i7 phenoma II pekne drti?HT technologie funguje a funguje dobre a velmi zvysuje efektivitu procesoru. a ze ve hrach nastava treba mala ztrata je uplne jedno. nevidel sem ani jeden pripad kdy by to rozhodlo o hratelnosti natoz aby byl vubec pri normalnim nastaveni hry rozdil treba 10fps.
a kde si sebral ze phenom II je maly?prosimte podivej se kolik ma pII a core i7 tranzistoru zjistis pak ze pII je jeste o neco vetsi nez core i7. pokud chces presne tak 758 vs 731 milionu.
Máš doma corei7 keď mudruješ? Ja ho mám a poviem Ti, že spokojnosť teda žiadna. Pre domáci comp úplne zbytočne vyhodené peniaze. A o tej malej strate pri hrách by som ti mohol rozprávať. Oproti phenomu II 940 BE dosť badatelná. c2q ho vydrtí tiež s prehladom. Ale psst, aby sa intel nedozvedel, že na ich super CPU kydám. Ináč mám core i7 920. A to je teda pekná hanba, že menej tranzistorov pečie raz toľko ako viac u konkurencie. Beriem, že v serveroch je situácia iná nakoľko sa tam počíta s viac jadrom. Ale AMD so 6-core ich pošle do.....
Tomuhle se mi ani nechce verit, bud si vymyslis kompletne nebo jsi se nechal unest, kazdopadne vcelku placas nesmysly. Pokud uz jsi tedy investoval do domaciho i7 920 a mas ho na hry, proc mas HT zapnuty? Prijde mi, ze bude problem nekde u tebe nez v tom, ze by i7 byl horsi nez c2q...
Ja nehovorím, že je corei7 zlý procesor. Ja len tvrdím, že sa noplatí, lebo komplet platforma je dosť predražená. Ak ho porovnávam s phenomom II 940 BE tak je to nevýhodná kúpa. V bežných pre nás smrtelníkov dostupných aplikáciach ponúkajú obe riešenia podobný výkon. V reále to je pár sekúnd rozdielu. Samozrejme ak beriem rendering a pakovanie winrarom tak tam corei7 exceluje. V ostatných jednovláknových aplikáciach je dokonca phenom II lepší. Ja ti zmerám čo len chceš a pochopíš o čom rozprávam.
Pozor, ale to jsme se presunuli jinam. Za a) tenhle clanek je o serverovem segmentu za b) AMD je rozhodne lepsi platforma pomer cena/vykon, ale ty stale stavis PII vs i7, kdyz to postavis PII vs c2q jak to je v realu, uz to zase az tak supr vyhodne neni. Core i7 je top reseni a jako top reseni bez srovnatelne konkurence je taky oceneno, to je cely. Tezko to srovnavat s PII, proste to nejde. Samozrejme, ze se to domu nevyplati, ale o tom to neni, ze. Ty jsi ovsem postavil vykon ve hrach na i7 hure nez PII 940 BE - tzn. i7 jsi nechal na defaultu a PII jsi nahonil. Stejne tak nechavat zaply HT, kdyz ho nevyuzivas je ztrata vykonu domu zbytecna. V pripade, ze das stejny OC oboum, i7 bude rychlejsi. Ne nadarmo je ten procesor oproti konkurenci levnejsi. Vykon na takt si architektura Core drzi jak v prvni tak druhe generaci, tam AMD nic srovnatelneho zatim nema.
Neznámý
2009-04-23 16:07:19
Drobet, ale ten procesor AMD Phenom II X4, je s tím, procesorem Intel Core i7, ve hrách, docela, a to docela, vyrovnaný s jednou Grafickou Kartou, zase, ale, tedy, abych tak, řekl, prostě no!
Ale ja som porovnával výkon na default nastaveniach. Číže PII 940BE@3000 MHz vs core i7 2660MHz + turbomod a HT. Čiže žiaden taktnutý phenom II. A grafiku mám AMD 4870X2. Phenom II je proste na gamesky lepší. A ako hovorím v bežných aplikáciach rozdiel minimálny. OS používam Win vista ultimate x64. A mimochodom prečo mám vypínať niečo čo je podla Vás tak úžasné. V dnešnej dobe to znižuje výkon a preto si stojím za tým, že je lepšie mať 6 jadier fyzických ako 8 virtuálnych. To bolo všetko čo som tým chcel povedať.
HT je dobry tam, kde to vyuzijes - virtualizace, zpracovani paralelizovanych procesu atd. Tam kde ho nevyuzijes samozrejme vykon jader snizuje, to neni o tom co je uzasne a co ne, ale o tom vyuzivat to co ti neco da. A srovnavat 3GHz o proti 2,66GHZ je vazne prokazatelne... Dej je oba na stejnou frekvenci a uvidime, kdo bude lepsi. Fyzicka jadra budou vzdy lepsi, ale s HT budou jeste lepsi... Mam poit, ze jsi vubec nepochopil k cemu HT je urceno. Skoda ze si to potom kupujes, kdyz to neumis vyuzivat.
Neznámý
2009-04-23 16:11:29
No mám pocit, že procesor Intel Core i7, je ve hrách, pokud, máte, v počítači, jednu, Grafickou kartu, tak, a to tak, že je, ten, procesor, Intel Core i7, asi drobet, horší, v počítačových hrách, než, a to než, ten procesor, Intel Core Quad Q9XXX, já nevím, a to já nevím, přesně, kolik, tedy, abych tak, řekl, prostě no!
Neznámý
2009-04-23 16:04:38
No já nevím, spotřeba, snad, jen 105 Wattů ACP, nebo, čeho, a to nebo, čeho to přesně, je, u 12-ti Jádrového procesoru, už teď, já nevím, ale to to, snad, musí být, Apríl, je a to je to vůbec, možné, že Firma AMD, strhá, a to takhle, asi docela, strhá Firmu Intel, je to vůbec, možné ty, jo, tedy, abych tak, řekl, prostě no!
Tak vidím, že AMD teď přechází po koních a městech a nevím jestli po něčem jiném pojmenovávali jádra, na názvy automobilových závodních okruhů. Interlagos, Magny Cours.
je to fajn, ze vlasne za take iste TDP dostavame stale vyssi vykon.. ozaj ale vyvstava otazka, co s takym vykonom? asi by mali vsetci povinne ratat nieco v nejakej grid computing sieti.. v case ked browsuju alebo pisu maily by sa vyuzil zvysny vykon.. asi by sa zvysila spotreba, ale predpokladam, ze nie tak dramaticky.. a aspon nejaky prinos ludstvu..
Ale tak tohle paneboze neni na desktop, tohle domu nezaplatis nebo si budes kupovat procaky za 30-50 litru? A v tom segmentu kam to miri se to vyuzije velmi dobre.
Má pravdu - i to, co teď jde do desktopů, je velice silný HW a je škoda, že se nevyužívá pořádně. Pokud by sítová spojení byla rychlejší, nějaká architektura podporující distribuované výpočty byla velice užitečna.
A članek říká, že tyto zmíněné procesory nebo jejích bratřičky časem půjdou i do desktopů. A za 2 roky ty bratřičci nebudou slabší.
Ale s tou povinnosti fakt přehnal :-)
ked uz v 2011 budu aj na desktope aspon 8 jadrovy procak a grafiky radu hd 6000-7000 a gt 400-500 (za predpokladu ze kazdy rok nova generacia) tak dufam ze budu take hry ktore vyuziju taky potencial
Myslím, budou velice vyvinuté hry se simulací světa. Už teď multitasking se dá použi pro nezávislé rozhodování NPC, simulaci geologie, počasí, společenských a biologických procesů, stavů a vztahů. Rozvine se AI.
Ale nic nezamění ruce místra v takových otázkách jako uživatelské pohodlí, jasnost, jednoduchost ovládání, zajímavost, to všechno, co se kombinuje do tajeného slova "hratelnost".
co im to ebe to kde beru peniaze v tom AMD .... pre boha 12 jadier a 4 kanalovy radic pamati ...ked len tak zacnem rozmyslat aky to budem mat vykon no neviem neviem ci sa Nahalem od hambi neschova.... ale na desktop mozeme len snivat ....vlastne to aj tak nebude kde viuzit ale take 6 jadro a 4 kanal radic by bol na desktope pekny kusok
Myslím, že další přirozený krok bude N-kanalový řadič, kde N bude počet čipů na všech pamětích v systému. Takový paměťový Raid. Vypočty jdou většinou maximálně s 64 bitovým číslem? Tak bude to 64-kanálový řadič. 4 pamětí, 16 čipů na každé.