6 jádrový procesor Intelu pod drobnohledem Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Tuesday, 23 September 2008
altAnandtech se podíval podrobněji na první šestijádro od Intelu – Intel Xeon 7460. Jak si tento procesor vede a co přináší?

 

 

  Hned na úvod je nutné zdůraznit, že se jedná o výhradně serverový procesor a jeho desktopové varianty do s775 se nikdy nedočkáme. Procesor je postaven na současné procesorové technologii CORE a jako takový je samozřejmě vyráběn 45nm. Pro nás, běžné uživatele, je tento procesor spíše technologicky zajímavost, takže se na něj podívejme ...

xeon-7460-1.png

  Parametry prvního modelu s názvem Intel XEON 7460 jsou: Frekvence 2,66GHz, 6 procesorových jader 3x3MB L2 a 16MB L3 vyrovnávací paměti. Tím se tento procesor stává největším, který kdy byl vyroben. Jeho jádro je v porovnání s jakýmkoli jiným procesorem obrovské:

xeon-7460-2.png

 

 Jak vidíte, 6 jádrový procesor Intel s jádrem Dunnigton, má skoro 2 miliardy tranzistorů a plocha jádra dosahuje 503 mm2. I mezi čipy obecně je to obr. Srovnání snese jen s grafickým jádrem společnosti NVIDIA s názvem GT200, které vyráběné 65nm postupem má kolem 576mm2. Na 55nm by ale mělo mít kolem 480-490mm2. Čistě mezi procesory ale nový šestijádrový model nemá žádného konkurenta. Třeba i čtyřjádrový NEHALEM, vyráběný také 45nm, má „jen" 731 milionů tranzistorů a plochu čipu 265mm2. AMD pak v současnosti s 65nm Barcelona čipy, obsahuje 46 milionů tranzistorů a plochy 283mm2. S příchodem 45nm Shanghai pak AMD vyšponuje počet tranzistorů na 705mm a plocha čipu bude 263mm2, což je skoro 2x méně, než je plocha šestijádrového Intelu. Zkrátka jediný Intel si dnes může dovolit vyrábět takhle obrovský procesor.

6-xeon-jadro.jpg

    Serverové aplikace a vůbec profesionální aplikace kladou na procesory zcela jiné nároky, než aplikace, které používáme běžně doma. I proto je výhoda 6 jader v procesorů stále omezená a stejně tak jejich využitelnost. Navíc se ukazuje, že zejména pokud jde o databáze v 64bit rozšíření, je stále procesor AMD Opteron na jádře Barcelona vhodnější volbou, a to i přesto že v porovnání s konkurenčními procesory Intel tiká na nižší frekvenci. Na druhou stranu je šestijádrový Intel pravým požehnáním pro vizualizační servery a jak autoři testu říkají, je zajímavou volbou pro upgrade stávajících 4 jádrových serverových modelů XEON. Výkon je totiž proti nim o 25-40% vyšší a přitom zůstala zachována spotřeba, čímž má nový šestijádrový procesor Intelu velmi dobrý poměr výkon za Watt. 6 jádrový procesor není obecně přínosem všude, ale touž tak u serverů bývá. Ty se staví skutečně na míru postavené. Intel a AMD spolu v této oblasti bojují na ostří nože, ostatně prodejní ceny serverových procesorů jsou takové, že kdybychom za takové ceny měli pořizovat desktopové procesory, asi by to slabší povahy neustály. Posuďte sami:

xeon-7460-3.png

   Vydání 6 jádrového procesory Intel vytváří tlak zejména na AMD, jehož Quad Opterony byly proti 4 jádrovým Intel Xeon velmi dobře výkonově i cenově situované. AMD tak bude muset snížit cenu svých procesorů, na kterou mimochodem od března letošního roku vůbec nesáhlo. Na druhou stranu ta pravá bitva v serverech se teprve chystá - Intel NEHALEM proti AMD Shanghai. Oba tyto procesory mají velmi mnoho společného. Tento boj ale vypukne až v 1Q-2Q 2009.

nehalem-srovnani-1.jpg

  Když už jsme u těch CPU, tak na obrázku máte pěkné srovnání desktopových čipů Intel. Vpravo je Intel do socketu 478, uprostřed je stávající LGA775 a vlevo je pak nový NEHALEM do LGA1366.

Celý článek o 6 jádrovém Intel CPU najdete na AnandTech.com

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
D4NO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-23 16:20:12

Mě je divné proč jsou ceny serverových CPU tak vysoké. To podávají o tolik vyšší výkon? Jinak by se provozovaleté serverů mohli uchýlit k normálním desktop procesorům.
Já jsem v tohme oboru laik můžete mi to vysvětlit?
Maraw [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-23 16:53:15

Sem taky laik ale řekl bych že tam de o stabilitu a lepší schopnost zpracovávat hodně menších operací najednou. Proto maj taky větší cache. Opravte mě někdo estli kecám nesmysly
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-23 18:33:18
avatar
Možná se na firmách prostě líp rejžuje. Ale je fakt, že serverový procesory musí bejt mnohem stabilnější a v určitých směrech i mnohem výkonější.
Banshee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-23 18:59:14
avatar
Ano, to co pisete jsou nesmysly Ty procesory maj stejny jadra jak desktopovy, tedy i stejnej vykon a spolehlivost. Firmy je kupuji, protoze musi. Desktopovy procesory totiz umi pracovat jen v jednoprocesorove konfiguraci. Do viceprocesorovych serveru se proto musi kupovat tyhle drahy krasavci, jinak by to nefachcilo. Krom moznosti komunikace s ostatnima CPU jsou ale ty serverovy v podstate stejny
AMD i Intel maj pro servery jiny patice nez pro desktop, takze to maj osetreny i takto
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-23 21:22:16
avatar
taky jde o podporu registrovaných paměťí s ECC
panther7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-23 22:44:32
avatar
Takže pokud by se chtělo, tak by se mohli používat normální desktop procesory a s klasickým socketem a obyčejnýma RAM paměťma, ale proč, když stačí udělat pár úprav aby se to mohlo prodávat firmám dráž
koren [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-23 23:06:00
avatar
Ano, samozřejmě. Dokonce to tak malé nebo začínající hostingy dělají. Jenže brzy začnou narážet na dvě věci: serverové desky jsou navrženy na provoz 24x7 a desktop skříň zabírá mnoho drahého místa v serverovně. Takže nakonec stejně zvítězí cena za lidskou práci při odstraňování výpadku, dopad samotného výpadku na zákazníky a nízká hustota integrace midi/mini/...towerů a začnete si pořizovat 1/2U skříně.
Banshee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-23 23:51:58
avatar
Hlavne ceny tech serverovych CPU zaplati vyrobcum naklady na vyvoj, kdyz si koupis ctyrjadrovej Phenom za 4k, tak mozna pokryjes naklady na vyrobu toho danyho kusu a par drobnych k tomu. Ty miliardy co padly na vyvoj se zaplati v serverech, kde stoji jeden procik v prumeru tak 1000 babek, i kdyz jeho vyrobni cena je stejna jako u toho desktopovyho.
Proto jsou taky novy prociky (AMD K10 i Intel Nahelem) znamy svou optimalizaci pro servery a nevhodnosti pro desktopovy aplikace. Duvod je jasnej, ze serveru tecou prachy, kvuli tem "par drobnym" z desktopu si trhat zily nebudou.
koren [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-24 00:04:29
avatar
To bych se neodvážil tvrdit tak kategoricky. Jak už tu i někdo napsal, jádra (tedy architektura) CPU jsou stejná a tak jeho návrh splácí rovnoměrně jak desktopy, tak servery (samozřejmě poměrem prodaných kusů). To, v čem se liší, je řadič paměti a velikost cache. Když se podíváte na schéma CPU, tak zjistíte, že právě cache dělají většinu plochy CPU a tedy stojí nejvíc peněz na výrobních nákladech (mluvím o serverových procech ).
Banshee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-24 09:33:02
avatar
Mas pravdu, kusu se proda mozna priblizne stejne, ale vzhledek k cenam jsou u serveru nekolikanasobne vetsi zisky. A co se tyce cache, tak tam byly velky rozdily mozna v dobach Netburstu. AMD ma u K10 uplne stejny cache u serveru i desktopu a Intel skoro u vsech CPU taky, 8 a 12MB maj treba normalni Q6600 a Q9450. U Nahelemu to bude podobny.
koren [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-24 10:02:24
avatar
Nojo, pravda. Omlouvám se za matení. Takže skutečně jenom řadič paměti?
koren [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Server CPU vs. desktop CPU 2008-09-23 23:02:04
avatar
Serverová CPU mají větší cache a jiný řadič pamětí. Primárně jde o spolehlivost a o propustnost v masivně paralelním víceprocesorovém systému. Pro příklad: Běžný desktopový počítač má spuštěno řekněme 30-50 procesů a cca 100 vláken, ale náš server má jenom apache (webserver) nastaven na 700 výkonných procesů, což v praxi znamená až 1400 procesů. Aby procesor takovou zátěž zvládal co nejrychleji, musí držet co nejvíce stavů (stránky paměti, stavy registrů) v rychlých cache, namísto pomalých RAM.
A co se týká poznámky výkonu Opteronu v DB aplikacích versus XEON, tak potvrzuji. V některých případěch dal Opteron 10x vyšší výkon, než XEON. Důvodem je nativní 64-bitový režim a větší sada stínových registrů, která právě velice zrychluje přepínání kontextu procesoru (můžete si to představit jako nastavení procesoru do správného stavu v okamžiku zpracování dat nového procesu).
Krtek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - porovnání 2008-09-24 12:30:07
avatar
A porovnání třeba s IBM Power byste někde neměl ? Já si pořád nemůžu zvyknout nazývat něco na X86 architektůře serverem. Nebo třeba porovnání s Itaniem ?
Grook [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-09-24 22:11:24
avatar
Krtku krtku, plete hrusky s jabkama a jeste do toho tahas zeleninu[ Itanium je mrtve . omyl Intelu ]
Cose tyka servrovejch CPU jsou jine, krom patice a radice pameti nevim jak moc u AMD tak mam dojem i napajenim a celkovou spravou napajeni. No a to podstatne AMD pouziva i vice HT linek nez u desktopu Intel zase vice FSBcek. Plus muzes k AMD pricvaknou nejaky procesor k HT na nejake specialni vypocty.Desky podporuji i jine rozhrani nez klasicka PC a to PCI-X . tod vse co o tom jako normalni obcan vim. Tudiz ruku bych za to do ohne nedal ,ze je to vse na 100% spravne.Ale me to osobne ani moc nezajima co se v teto oblasti deje,Nezivi me to a ani na to nemam
Krtek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - nemyslim 2008-09-25 15:29:35
avatar
V nejvyšší třídě se pořád ještě používá všechno možný než X86. Itanium (2) byl spíš komerční než technickej omyl. Umírá asi i proto že normální Xeony ho už asi výkonostně doháněj ale pořád je to jiná liga. Mimochodem Itanium mělo kdysi za cíl pohřbít zbytek světa což se sice povedlo s MIPSem, Alphou i PA-RISCem ale Power zůstal. Asi proto že je výhodnější. Proto sem se ptal na možnost srovnání pořádnýho serveru s Powerem proti "obyčejný" X86 v nový patici.
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - redakcni sotek 2008-09-25 09:31:01

DD prosim oprav si to:
"obsahuje 46(na 463) milionů tranzistorů a plochy 283mm2. S příchodem 45nm Shanghai pak AMD vyšponuje počet tranzistorů na 705mm(mm je spatne, melo tam byt mil coz je zkratka pro milion, mld ja pak pro miliardu etc etc etc.) a plocha čipu bude 263mm2"
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 822x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 558x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1012x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1213x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1542x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1362x
Komentářů: 7