AMD chystá další překvapení? EPYC 2 mají mít až 64jader! RYZEN 2 se 16 jádry pro AM4? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Thursday, 02 November 2017
altLetos AMD pořádně pobořilo vše, na co jsme až dosud byly u PC procesorů zvyklí. A nekončí.

 

 

 

 

Ani se tomu nechce věřit, že loni touhle dobou jsme 8jádrový/16vláknový procesor za méně než 1000 dolarů (tehdy přes 30 tisíc korun) nepořídili. Dnes už tentýž výkon máme za zhruba 10 tisíc korun (R7 1700X) a s mainstreamovou spotřebou a některým se to zdá už málo ;). AMD pořádně pobořilo letitou strategii „4jádra a několik % výkonu co 2 roky, musí stačit všem“, kterou Intel razil mnoho posledních let. Za to by měl každý zákazník a celý trh AMD děkovat nákupem minimálně jednoho RYZEN CPU, i kdyby měl sloužit jen jako přívěšek na klíče. Myslím, že se nemůžeme přít, že díky AMD se věci po mnoha letech pohnuly pořádně kupředu a Intel byl nucený narychlo udělat největší generační skok ve výkon za posledních téměř 10 let. Tomu se říká konkurence, což je něco, co nám zoufale chybělo a v mnoha oblastech trhu chybí doposud … jak to bude dál je už ale na zákaznících, zda dají najevo svým chováním, že o konkurenci stojí, nebo nikoliv. Samo AMD vypadá, že rozhodně bude mít co nabídnout i nadále.

 AMD navíc Intel překvapilo i velmi zajímavou strategií, kdy místo výroby různých verzí jader a velkých monolitů, se rozhodlo pro výrobu jednoho jediného jádra a ty osazovat ve více kusech do jednotlivých modelů nových CPU, díky zbrusu nové komunikační sběrnici. Že to funguje více než dobře, všichni vidí, ostatně Intel se snaží přijít s podobnou komunikační sběrnicí.

AMD pro všechny procesory RYZEN, ThreadRipper a EPYC, tedy čipy bez grafiky, vyrábí jeden a ten samý malý čip. 8jádrový/16vláknový čip s dvoukanálovým řadičem DDR4. Ten pak v případě desktopových RYZEN různě konfiguruje (zamyká) na 4, 6 a 8 jádrové verze. V případě ThreadRipper, pak osazuje 2 tyto funkční čipy a dělá to samé, tedy nechává je na 4, 6 nebo 8 jádrech (tedy celkem pak jsou 4+4, 6+6 a 8+8 jádrové verze). No a v případě serverových EPYC osazuje dokonce 4 funkční čipy, a to tedy až ve 32 jádrové konfiguraci (4x 8jader). No a vše je založeno na jednom poměrně malém a efektivním kusu křemíku. Hlavně ke zděšení Intelu, který tomu musí konkurovat s obřími extrémně drahými a náročnými monolity, které jsou sice technologicky špička, ale minimálně výrobní efektivitou prohrávají s multi-čipovou konstrukcí AMD na celé čáře. Nicméně to se bavíme o současných generacích, které ovšem jsou z pohledu obou firem vlastně dávná historie. Plně se soustředí na nadcházející generace. Carnard PC Hardware magazín, který stál za extrémně přesnými a exkluzivními informacemi o RYZEN procesorech a poprvé prozradil i 16ádrový desktopový model, přichází nyní s dalším oznámením:

  • AMD podle něj pracuje na druhé generaci EPYC procesorů a ponesou 64 jader, 128 vláken! TDP má činit 225 – 240W. Ano, AMD v podstatě zdvojnásobí počet jader a vláken. Co má zůstat, je 8kanálový řadič pamětí (16ti kanál by byl totiž v praxi obtížně použitelný) ovšem nativně má umět 3200MHz DDR4 paměti v základu. Vzhledem k přesnosti zpráv tohoto magazínu můžeme myslím brát tuto informaci tedy docela vážně. Otázkou je, co to vlastně znamená ta „druhá generace EYPC“?

Jedná se už o tu, co přijde za pár měsíců příští rok na 12nm? Nebo je to až ta skutečně druhá generace současné architektury, která už bude stavět na 7nm pro rok 2019? Nutno říci, že v úvahu přicházejí obě varianty! AMD totiž původně plánovalo jen vylepšené současné 14nm čipy pro příští rok, nicméně 12nm výroba už jede a AMD tak dokáže nabídnout více. Zcela určitě tak vytvořilo nový čip pro 12nm výrobu. Těžko bude zvětšovat už tak fyzicky obří CPU, takže nejspíše zůstane u 4 kusů čipů. Pokud tomu tak je, tak ale musí ty čipy mít ne jen stávajících 8, ale rovnou 16 jader, přičemž AMD fakticky nemění architekturu, takže je vytvoření takového CPU podobně snadné, jako když Intel přidal ke SKYLAKE/KABY LAKE další 2 jádra a vznikl COFFEE LAKE. Myslím si, že už na 12nm je to možné. Čip bude sice o něco málo větší než současný 8jádrový na 14nm, ale ne o mnoho, a fakticky nic dalšího se výrazně nezmění. Pokud se tak tedy nestane už u 12nm, zcela jistě se tak stane u 7nm. I to je možné vysvětlení toho, co je myšleno tou druhou generací, protože fakticky druhá generace „ZEN“ architektury bude právě až na těch 7nm.

Každopádně zatím hádám. Uvidíme, CARNARD určitě vypustí nějaké další informace. Pokud by AMD dokázalo už na 12nm přijít s dvojnásobkem jader, mohly by mít i RYZEN 2 plánovaný na přelom Q1/Q2 2018 místo 4, 6, 8 jader hned 8, 12 a 16 jader + odpovídají počet vláken! V mainstreamovém procesoru s dvoukanálovým řadičem pro mainstreamovou AM4 patici!? U Intelu by šly asi do mdlob, protože jejich nově vydaná 6jádra by rázem byla v pozici low endu ala současné Pentium procesory. ThreadRipper 2 by pak mohl mít až 32 jader a 64 vláken. Zní to až příliš dobře, aby to byla pravda už za těch nějakých 5-6 měsíců, co mají RYZEN 2 procesory začít vycházet a osobně si myslím, že takový skok uvidíme na 7nm! Nicméně ruku na srdce, kdo před rokem věřil, že budeme mít 16jádrový/32vláknový procesor v desktopu od AMD? Situaci budeme bedlivě sledovat! Rok 2018 by tedy mohl být zajímavější, než jak se zdálo …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-11-02 19:41:00

Ryzen 2 myslia 7nm v 2019 a nie 12nm februvar buduci rok.
7nm proces dokaže na tu istu plochu narvať 4x viac tranzistorov ako teraz 14nm.
Mna skvor zaujma ta 12nm vyroba, vraj po jemnych upravach čipu sa možme tesiť na takty 4,6GHz.
zero8324 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - a prečo nie... 2017-11-03 14:28:43
avatar
Teraz si trošku zašpekulujeme: 14nm Zen má 2xCCX a 7nm Zen 2 zrejme bude mať rovno 4xCCX....teraz sa ponúka myšlienka, či pri 12nm Zen+ neskúsia 3xCCX (čiže 12jadier na "monolit").

Prečo by to robili? No ak sa nepodarí až o toľko zvýšiť frekvencie, tak zatlačia na Intel počtom jadier...táto stratégia sa im zatiaľ osvedčila, tak prečo v tom nepokračovať :-)
Jules [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-11-02 19:44:40

Tak oni tie novovydane intelacke 6jadra dokazu smele konkurovat alebo aj prekonat 8jadra od amd, takze s tym lowendom by som bol opatrnejsi. A viac jadier viac adidas asi tiez vzhladom na moznosti softwaru nie je samospasne. Ak by vsak aspon dorovnali vlaknovy vykon intelu, to uz by bola ina kava.
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-11-02 20:24:16

Asi myslíš jádrový výkon, ne vláknový. Ten na dané frekvenci přeci dohnali. Tedy jsi asi myslel frekvenci
Jules [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-11-02 23:15:05

Ano, omluvam sa za nepresnost
martyst111 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-11-02 20:15:33

Jadra tady,jadra tam,jadra kam se podivam,heeeeeej,Amd uz zase jede,u cpucek se mu vede,kartam davaj cervenou mazej kup si zelenou.
neverkill [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-11-02 23:44:12
avatar
cau dd nebudou zase naky doporuceny sestavy prosim? blizi se vanoce a koukal jsem ze posledni jsou z 02/2017 ... dik

/musim poskladat mati do prace pocitac do 15-20k na autocad a nevyznam se

//rad bych amd a neco co by utahlo 27 qhd monitor ...
fagot [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-11-02 22:23:40

V tom segmentu málokdo využije i těch 6 jader. Já bych víc ocenil, kdyby zamakali na frekvenci a IPC.
marek13 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-11-03 08:16:31

Presne tak. Ak je skutočné technologické maximum +- 5GHz, tak by som sa na mieste AMD sústredil na to, teda dorovnať Intel vo frekvenciách a až potom by som sa sústredil na zvyšovanie počtu jadier.
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-11-03 08:28:39

Na IPC potřebuješ nové instrukce / architekturu. Dost velký úkol pro Intel, natož AMD. Dnes prostě jsme tam, kde jsme.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-11-03 11:20:09
avatar
frekvence jsou i u intelu blizko technologickeho maxima pouzitych materialu. Presto se mnozi chcete vracet 20 let zpatky do doby nahaneni frekvenci za kazdou cenu. Cesta paralelizace je ale nasobne snazsi a efektivnejsi, a pri setrvani na stavajicich materialech skryva podstatne vetsi potencial. Ano, nektere sw (vesmes podradnosti jako hry) z toho zatim nedokazi tolik tezit, ale to je ponekud jiny problem s optimalizacemi a snazsi cestou vyvojaru ku zisku. Pokud budou mezi uzivateli dale narustat pocty vypocetnich jader, tak se nebojte, ze by toho vyvoj nezacal patricne vyuzivat. Snad neverite hloupostem, ze se neco paralelizovat neda? Cim narocnejsi vypocetni zalezitost, tim vetsi prostor pro paralelizaci.
Nekdy to na mne pusobi, jakoby nekteri lide s prichodem doby zelezne, chteli mermomoci zustat v dobe kamenne. Proboha proc?
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-11-03 11:44:31

Máš sice ve všem uplnou pravdu, ale to by nebyl HW fanda, který by neřešil na stávajích možnostech malou mezeru ve frekvencích u AMD. Výkonostně to není nijak významná ztráta, ale dnešní "materál" dovoluje i 5GHz.. Intel toho využívá ku jeho prospěchu, tak to prostě je
fagot [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-11-03 14:52:03

Cesta paralelizace je násobně jednodušší z pohledu HW ale násobně obtížnější z pohledu SW. SW má navíc mnohem delší setrvačnost a životnost, také bojuje s "přírodními zákony", viz Amdahlův zákon.
frano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - reakce zakazniku 2017-11-03 07:49:18

v top 20 na heurece jsou 3 ryzeny (a 1 vishera) ... to sice urcite neodpovida 1:1 realnym prodejum, ale nejak dramaticky se to urcite nelisi, Intel porad tahne vic

edit: na slovenske je jich 6 (ale maji 1. misto)
YORGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-11-03 09:37:51

Víc jader = víc Adidas? Určitě AMD posunulo celý cpu trh o kus dopředu, ale jako normálního pracujícího/občas hrajícího člověka je mi celkem šumák jestli se dá pořídit cpu s 16,32 nebo 256 jádry když to na nic nevyužiju v žádné situaci. Grafici,střihači,youtubeři apod můžou jásat ale to jsou velmi specifické situace platné tak pro 0,01% lidí...Standardní sw a práce/hraní které se týká zbytku případů z tolika jader bohužel vůbec nic nezíská a nevypadá to, že by se mělo v blízké době změnit.
...takže tvrdit,že s příchodem 32 jader se z 6/8 jader stane low end je nesmysl, stejně jako tvrdit,že mít auto s 250 konmi je slabota když existují auta se 700 konmi
Magion [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-11-03 09:48:59

No a nemusíme chodit daleko, z recenzí 8700k je jasně vidět herní přínos oproti 7700k. Zatím v podstatě žádný, někde je díky frekvenci po OC rychlejší 7700k. Více jak 4 jádra se nezačnou ve hrách používat ze dne na den, ale už aby ta doba přišla.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-11-03 11:08:38
avatar
Citace:
Víc jader = víc Adidas?

Proč myslíš?

Záleží přeci na tom, jak člověk s PC pracuje.
Pokud na tom někdo hraje jen hry, stačí mu slušně taktované 4C/8T a díky AMD, které rozhýbalo CPU trh budou takové procíky levnější.
Kdo zpracovává fotky, videa apod. s radostí si koupí 8C/16T+ (pokud chce) protože zase díky AMD jsou dostupnější.
Patřím do téhle sorty a s radostí si užívám MT výkon R7 1700. Oproti 4C skok někam úplně jinam. Nemusím čekat až se mi spočítá video, prostě sw omezím na 4C/8T a můžu si u toho v klidu něco zahrát.
Buďme rádi za rozhýbání CPU trhu, máme tak k dispozici velký výběr za slušné ceny a každý ať si koupí co chce dle vlastního uvážení.
Takže říkat "víc jader = víc Adidas" je podle mě trochu mimo, každý to vidí jinak.

EDIT: Navíc není jiné cesty (tedy zatím), protože křemíky jsou víceméně na hranici frekvencí. Jediná možnost jak získat více výkonu je prostě větším počtem jader. U GPU se toho taky dočkáme.
YORGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-11-03 12:20:21

Přesně jak jsem napsal, zrovna patříš do skupiny lidí co editují video, takže pro tebe je přínos dalších jader/vláken jasný - úspora času. To, že se trh s CPU konečně zase hýbe je super, na tom se taky shodneme . Ale dokud ta jádra navíc nezačnou využívat i běžné aplikace a hry tak aby byl přínos jasně znatelný jako u renderování tak je to takový nemastný neslaný výsledek. Čekal bych, že když už se pár let prodávají konzole s 8 jádry tak už je budou apon hry plně využívat i na pc.
...já si koupil první 4jádro ještě v době když měla většina lidí 2jádra. To byl pro mě znatelný posun dopředu ve všem. Ale pomůže mi ted vyměnit 4 jádro za 8 jádro? Bohužel ne protože mi většinou cpu "spí" kolem 10-25% ( běžně otevřených 20-40 karet chrome, outlook, otevřené nějaké dokumenty,vzdálené přístupy atd.)
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-11-03 13:36:40
avatar
Tak a teď tu máme dva pohledy na věc od dvou různých uživatelů. A oba mají pravdu :-)

Hlavní je, že tu máme rozsah od 2C/2T do 8C/16T v cenové relaci do cca 10tis a každý si může vybrat dle toho jak PC využívá.

Jak píšeš. Je škoda, že hry většinou neumí řádně využít 6C/12T+ když 8C konzole tu jsou už hodně dlouho.
Bude to asi proto, že hry jsou opravdu "optimalizované" hlavně na 4-8 vláken, tedy to co měl Intel jako TOP pro hry (4C/8T alá 7700K apod.).
Než se vylepší podpora pro 6C/12T+ tak to bude chvíli trvat. Musí se to plácnout do enginů, některý hry dostanou patch.

Ale vždycky hlavně bude záležet na uživateli a využití PC.
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-11-03 17:01:10

Problém je se zastaralými API typu Dx11 apod., které mají velkou režii, takže se tam nedá kloudně paralelizovat. To konzole netrápí, proto jsou ty (AMDčka za desítku) tam kde jsou...:/
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-11-03 16:56:34

Nesmysl. Prostě otevřu dva prohlížeče, jeden virtuál a....hm, 4jádro dostává pohulit. Přitom nic extra, kancelářská práce. A doma se mi válí roky staré 8mi jádro, které někdo kdesi kdysi řekl "to není do kanclu" a musím se holt škrtit na 4jádru od Intelu no, paráda.
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-11-03 11:28:13

Zdielam nadsenie z pokroku vo vykonoch CPUs aj GPU bez ohladu na na znacku vyrobcu.Nastastie mojej penazenky stale vychadzaju nove SW aj hry ktore prijatelne rychlo funguju aj na mojom uz obstaroznom PC a nenutia ma kazdu chvilu vyhadzovat eurace za novy vykonejsi HW.
danito [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Prý výkonnostní skok... 2017-11-03 15:35:48

Už je to nějaký pátek, co jsem četl docela zajímavý článek, jehož téma se týkalo výkonu procesorů, počtu jader a spotřeby. Nemám rád Intel. Ale tohle je vážení pravá tvář kapitalismu. Takže si nezaslouží, abychom mu nadávali. A OBJEKTIVNĚ! Je to to samé jako s máslem a teď v posledku s vejci. Utlumíme chovy a zvýšíme ceny. Za Masaryka se sypalo obilí do Vltavy, aby se nemuselo prodávat levně. Proč by se Intel dobrovolně připravoval o zisk? Jestli si někdo naivní myslí, že by se AMD chovalo jinak, šeredně se plete. Mmch. v tpm článku, který je staršího data, měly mít x86 procesory jader 42 - 46. AMD v boji o holý život stvořilo něco, co je super. A Intel jen pustil ven to, co měl na později. Měl to už dávno. Jen nebyl důvod spěchat. Výhoda monopolu. Být to opačně, nadává se na AMD. :-)
NěkdoTady [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-11-03 22:38:01

16 jader v mainstreamu? Ja bych to vyuzit snad i dokazal, jenze co by s tim mel delat normalni clovek?
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-11-04 08:17:46

Co by s tím měl dělat? Koupí koupi levnější osmi jádro za stejný peníz jako před tím 4 jádro
danito [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - No ono je to pořád 2017-11-06 13:42:30

o tom kapitalismu. Celý vtip je v tom, aby se generoval zisk. Hrabivost monopolu a globálních korporací přinese v dohledné době nedostatek surovin. Hráči chtějí lepší monitory, hry potřebují výkon a ješitnost nám brání vzít si co potřebuješ, protože strach, že to někdo odsoudí, je namístě. Zabývat se jen jedním aspektem je k ničemu. Takže i když ti bude stačit 4 jádro, koupíš ho? A když ho koupíš, budeš se tím chlubit? Intel by klidně nemusel ty xjádra vůbec vydávat. Jen by mělo AMD větší zisky než v minulosti. Odmalička jsme masírovaní v duchu konzumu. Kdo jen trochu projeví odpor, je okamžitě za pitomce a okolí ho dotlačí k potřebnému. Takže i když stačí 4 jádra a fakt stačí. I odborníci budou říkat : raději si kupte víc. Nejlíp je to znát u mobilů. Prý čím větší, tím lepší. Jemný rastr. Pamatuji doby, kdy mobil, co vydržel den, byl šunt. To ještě chodili mamuti v Předmostí. Ale mobil byl na volání a sms, když jich bylo víc než deset, zůstaly ve frontě. Ale 10 dnů jsem nepotřeboval nabíječku. Komu stačí mobil jen na volání? Já taky teď píšu z mobilu. No jo. Vo tom to je. Stačí ti 4 jadra? Ale když budeš mít 16,najdeš způsob, jak je využít. Pak ti už 4 stačit nebudou. Pak už utratit pár kaček za lepší grafiku, když už jsem v tom, tak tišší zdroj a najednou jsi oběť toho systému. Vzdoruješ? My ty levné komponenty oříznem. My tě nějak dotlačíme, abys koupil, co chceme. Vo tom to je.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 428x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 275x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 848x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1157x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1472x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1318x
Komentářů: 6