Exascale Heterogeneous Processor (EHP) je monstrózní APU procesor, který může hodně změnit.
Už dříve jsme o tom spekulovali. AMD chystá opravdu obří APU procesor, tedy procesor s integrovanou grafickou částí. Jak se ale ukazuje, spekulace byly o poznání střídmější, než realita. AMD totiž chystá něco donedávna naprosto nepředstavitelného.
- EHP - monstrózní APU s 32 ZEN x86 CPU jádry, obřím GPU a 32GB HBM2!
Spekulovali jsme o tom, že AMD může chystat pro novou generace konzolí i PC opravdu obří APU čip s třeba 8 CPU jádry a mainstreamovou grafikou, ale tohle? Ano, neděláme si legraci. AMD skutečně plánuje naprosto monstrózní APU procesor.
Ten ponese 32 procesorových x86 jader architektury ZEN, obří grafickou část s cca 3000 SP, což je mimochodem o něco víc než má GPU na Radeon R9 290X/390X grafice a vedle toho bude integrováno 32GB HBM2 paměti. Pokud vám pořád nedochází, o čem se tady bavíme, tak si představte dva Intel Core i7-5960X procesory, grafickou kartu Radeon R9 390X 8GB a k tomu dalších 24GB paměti ve formátu DDR3/4. Tak asi zhruba máte představu, co to dnes zabírá za prostor a jak to vypadá. No a tohle všechno chce AMD nacpat "do jednoho čipu" a na interposer, tedy to malé PCB, které dnes znáte z FIJI Radeon grafik, kde je GPU a vedle něj 4GB HBM pamětí. Tedy obrovský procesorový, grafický výkon spolu s výhodami a kapacitou HBM2 paměti na jedné destičce s rozměry dejme tomu cca 60 x 80 mm i méně?! Už je vám jasné, o co jde?
Samozřejmě to všechno bude potřebovat ještě napájení a pochopitelně čipset a výbavu, ale to celé se dá realizovat na PCB ne o mnoho větším než ten Interposer se samotným APU. Ve výsledku by tak celé tohle "SoC" mohlo mít rozměry jako grafika Radeon R9 FURY X, s tím rozdílem, že se bavíme o kompletním PC řešení výkonem konkurující tomu nejlepšímu, co dnes PC platformu má. Pochopitelně v této 32 jádrové/GB verzi je s tímto APU počítáno na HPC trh, tedy do serverů a speciálních WS stanic, které budou umět využívat spojení CPU a GPU a tolika jádrových prostředků. Pak tu bude samozřejmě cena tohoto řešení, která bude rozhodně v řádu několika tisíc dolarů za "čip".
- Předzvěst věcí budoucích?
Ovšem to, že se na 99,9% s touhle extrémní verzí čipu od AMD v běžných PC nesetkáme, neznamená, že AMD celou tuhle konstrukci nepoužije u "mainstreamovějšího" řešení. Fakt, že AMD bude schopno něco tak extrémního vyrobit, dokazuje, že naše spekulace o 8jádrovém CPU spolu s mainstreamovým GPU v jednom a k tomu třeba 8GB HBM2, není vůbec nějaká nereálná fantazie. V podstatě realizaci něčeho podobného nic moc nebrání, tedy i když je to noční můra výrobců grafik, základních desek i pamětí, protože podobné řešení by v podstatě kromě výrobce celku, všechny ostatní vyřadilo.
Pokud jde o výrobu, je jasné, že bude minimálně 14nm a také je jasné, že v případě té extrémní 32 jádrové verze s tím obřím GPU nepůjde o monolitický čip. Příští rok by tedy něco podobného klidně mohlo jít do výroby. Díky nástupu výroby Interposerů (toho kusu PCB které spojuje čip s HBM paměťmi), dnes využívaných jen AMD FURY sérií grafik, AMD našlo způsob jak to celé dát do hromady. A použití HBM2 pamětí, co by sdílené paměti pro CPU i GPU, také není nic nerealizovatelného, protože třeba v PS4 je AMD x86 procesor využívající 8GB GDDR5 pamětí sdílených zároveň s Radeon grafikou. Zároveň to vysvětluje, proč se tak moc hovoří o tom, že kromě AMD se k HBM2 pamětem hned tak někdo nedostane. AMD je zjevně plánuje použít kromě svých GPU i pro svá CPU.
Jako řešení si nějaký ten velký APU (třeba 8jádrový CPU s grafikou s výkonem R9 385) s 8GB HBM2 umím představit právě v nové generaci konzolí. Pro PC ale bude jeho nasazení asi během na delší trať, přestože představuje možnou revoluci stavby PC, jak je známe a tak AMD plánuje zatím stále AM4 platformu v klasickém provedení (určena ale bude pro FX i APU čipy). Zatím je však toto řešení APU plánováno pro HPC segment, nicméně je těžké nevidět jeho značný potenciál pro běžná zařízení a počítače. Pochopitelně všechny nezbytné komponenty pro výrobu něčeho podobného, bude mít AMD až příští rok, takže to extrémní EHP je naplánováno nejdříve na přelom roku 2016/2017. V té době AMD možná začne hovořit i o podobném produktu pro PC nebo novou generaci konzolí. Osobně si myslím, že to budou právě konzole, které něco podobného využijí nejdříve, protože příští rok se už výkonové nedostatky Xbox One a PS4 budou schovávat hůře a v roce 2017 jsem si téměř jist, že se nové konzole dočkáme a podobné řešení, které AMD chystá, je naprosto ideální, protože ostatně něco hodně podobného, ne tak sofistikovaného, využívají už současné konzole a je to také platforma od AMD.
Tak co na to říkáte? Dokáže to AMD dotáhnout i do prodejně úspěšného závěru nebo budeme svědky další kapitoly, jak konkurence s horším produktem z vyšší cenu ovládá trh a o AMD produktu většina potencionálních zákazníků se ani nedozví?
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|