AMD dokončilo 7nm ZEN 2! Procesory míří do výroby. Z 8jader bude 12 až 16 v mainstreamu! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Thursday, 31 May 2018
altSpolečnost AMD se rozjela a nemíní zastavovat. Oznámila dokončení praxí na 7nm ZEN2!

 

 

 

 

Druhá generace architektury ZEN je dokončena! ZEN2 má přinést výrazná vylepšení ve všech ohledech. Vzroste efektivity, výkon, IPC a spousta dalšího. Kromě toho AMD ještě přejde ze současných 12nm na 7nm výrobu první generace! Ta už je v podstatě připravena a již se dolaďuje.

V současné době tak AMD již vyrábí první procesory a bude se testovat finální návrh tak, aby vzorky finálních procesorů byly dodány výrobcům v následujících měsících. Se vstupem na trh se počítá někdy na přelomu Q1/Q2 příštího roku a procesory by měly zůstat kompatibilní s X470/B450 AM4 platformou.

Otázkou je, jaké ty nové ZEN2, tedy RYZEN 3000 procesory budou? Určitě budou mít vyšší takty, mluví se až o 4,5 – 4,7GHz. AMD se však vydá i cestou dalšího růstu jader a vláken. Již dříve se hovořilo o tom, že AMD testuje dvě verze 7nm čipů. Jeden má místo 4+4 konfigurace 6+6 a druhý dokonce 8+8. Jinými slovy současný 8jádrový/16vláknový čip, který AMD používá pro většinu svých RYZEN procesorů včetně EPYC verzi (jen ve více kusech), může nahradit čip s 12jádry/24vlákny nebo dokonce 16jádry/32vlákny. Osobně si myslím, že v první 7nm generaci AMD možná zvolí to 12jádrové řešení, takže nástupce RYZEN 7 bude mít místo 8, 12jáder a RYZEN 5 bude mít místo 6, 8jader/16vláken. 7nm ThreadRipper 3000 se tak dostane až na 24jader/48vláken. Zatím je to ale stále dohad, i když pravděpodobný.

V současnosti již AMD pracuje na ZEN 3 na výrazně vylepšené 7nm+ výrobě, což bude další značný skok. Uveden bude v roce 2020 a to už pravděpodobně pro novou platformu s DDR5 paměťmi. Následovat bude ZEN5.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-31 11:15:54
avatar
Tak to zní velmi slibně. 8 jádrový procesor za cenu 5tis. A co na to konkurence?
Assassin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-31 11:52:44

Otázka zní, využijeme to ? Jádra rostou rychleji, než vývojáři stíhají tvořit software.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-31 12:09:13
avatar
To máš jako s kondomem. Lepší mít a nepotřebovat než nemít a potřebovat

A teď vážně. Jedna věc je že vývojáři nestíhají zakomponovat podporu pro xy vláken, další věc je co uživatel sám potřebuje. Někomu stačí 2c/4t (net, video, office), někomu 4c/4t až 6c/12t (to samé + většinou hry) a někdo využije 6c/12t+.
Dneska je CPU trh krásný, vybere si naprosto každý a tak to má být
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-31 13:08:53
avatar
To je uplne jednoduche - nemas pro to vyuziti? Zustan u stareho CPU, ktere ti vyhovuje, prip si vyber model s mensim poctem jader. Koupit si takovy procesor te nikdo nenuti. Nekdo jiny ale pro to treba vyuziti najde. Vzhledem k tomu, ze je dnes jasne, ze absolutni vykon nejde efektivne nahanet pres vysoke takty jednotlivych jader, tak je multijadrovitost jedinna cesta jak navysovat absolutni vykon - v oblastech, kde je treba vice vykonu se zapracuje o to vice na postupech, jak toho efektivneji vyuzit. Z tech se pote tyhle postupy postupne rozsiri i do ostatnich oblasti vyuziti.
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-31 14:08:35

Moznosti vyuzitia su samozrejme individualne
Napriklad mne by sa zislo cim viac jadrovy CPU ked potrebujem renderovat 3D alebo strihat+prekodovat video. Robim to vsak len obcas preto si na taketo ucely drzim v zalohe druhy workstation osadeny 2ks XEON 4 core...
Dr. evorubač [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-31 11:58:12
avatar
Ak sa AMD podarí vyrovnať / prekonať IPC Intelu, ešte podstatne znížiť latencie cache, ešte navýšiť energetickú efektivitu a spraviť z 12C/24T mainstream... klobúk dole.
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-02 17:48:06

IPC je už rok srovnaný. Posuň se od FX dál.
AlmightyCraft [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-31 12:28:50
avatar
tak ještě aby třeba Bethesda v novem Falloutu 76 co včera oznámila, využila HW alespoň z roku 2015 .

Ale 16c/32t Ryzen 2 pokud bude kolem 4.2-4.4Ghz je asi má další volba, mé letité I7-3770k se holt začínají dost potit nožičky...
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-02 17:48:54

Ryzen 2 jsou už na trhu, tam si nic nic měnit nebude.
AlmightyCraft [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-03 11:45:52
avatar
Ok ale myslel jsem Zen 2 (R 3000).

Nebo ty ho na trhu vidíš?
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-31 12:31:50
avatar
Už teď se směju co maličké AMD s šílenými dluhy dokázalo a jak nakopává prdel obřímu Intelu s nekonečnými financemi ... jestli ho nejen dorovná ale dokonce převálcuje tak asi zdechnu smíchy ... tak a ještě moc moc prosím kopanec přímo do koulí i Nvidii
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-01 17:14:24

Produkty vymyšľaju ludia a ty sa daju kupiť, ako to pekne začinalo s Vega GPU, Intel kupil vyvojoveho šefa od AMD aj s ludmi a AMD nema čo nabitnout. To plati aj o CPU tiež to vymyšlaju 2-3 šikovni ludia intel im ponukte to čo AMD nema a konkurencia je v ťahu...
martyst111 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-31 14:55:41

No prave jeste by to chtelo kopanec Nvidii jenze to porad clovek cte jen cpu cpu a gpu nikde. Vim ze neco malo ohledne gpu Amd pripravuje ale to nestaci. Napadlo mne jestly plan Amd neni takovi ze az budou mit komplet vyladene Zen3 tak se plne soustredi na gpu a rovnou k tomu pouziji trzby z cpu. Nv je daleko ale to byl i Intel a jak ho dotahlo Amd. Drzim Amd palce moc by to chtelo poradnou konkurenci k Nvidii.
Rozparovac_vlaken [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-31 14:57:53
avatar
Ach ta čeština.
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-31 23:11:11
avatar
No ale pozor. Stejný architekt, co pro AMD pracoval na ZEN, teď pracuje pro Intel. A ten má daleko více peněz.
Ale fandím AMD. Konkurence je třeba.
Sfusama [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-01 17:28:30

Na můj povel velím: pohov. Opravdu se domníváš, že v Intelu pracuje 100 000 retardů, kteří bez specialisty na Gpu nezvládnou navrhnout a vyrobit procesor?
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-31 15:21:51
avatar
Citace:
procesory by měly zůstat kompatibilní s X470/B450 AM4 platformou.


Jak je to myšleno? Budu muset pro Ryzen 3xxx měnit fošnu (mám X370) nebo ty chipsety tam jsou jen jako úlet?
MrKvic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-31 15:56:48

Taky mě zajímá jestli budu muset měnit moji B350
Kryptortor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-31 22:08:10
avatar
Neboj, budou.. odkaz na článek: Odkaz
samusaran [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-31 17:16:30
avatar
podla mna bude

ak budu v roku 2020 ddr5 pcie4 tak zen3 nie.
flanker [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - nesmysl 2018-05-31 17:25:18
avatar
Je to nesmyslná zpráva z WCCFTech, který ji převzal asi na základě půl roku staré fake roadmapy, udělané nějakým fanouškem.
Zen 3000 jsou samozřejmě ready, ale cílem není navyšovat jádra, ale frekvenční možnosti čipů a IPC. Osobně se domnéívám, že to bude up to 8C/16T a spíše posun v IPC takt na takt a dosah OC, kde současné ES už vypadají slibně.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - a pak že to nejde 2018-06-01 10:44:31
avatar
Btw chce to newsku o Ryzenu 2700E, 8C/16T 45W. Konečně jsem se dočkal. Už jsem skoro koupil 8700T.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-01 13:11:14
avatar
Proč by to nešlo? Podtaktuješ 2700 a máš to. Akorát s turbem by to asi bylo všeljak.
To že AMD udělá nějaké 8C/16t do 45W se dalo vcelku čekat.
Zkoušel jsem to se svým R7 1700 na žádost někoho na konkurenčním webu a povedlo se mi myslím 2,9GHz all core.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-02 02:38:39
avatar
Už mě to nebaví opakovat, jde právě o to turbo pokud na tom člověk chce hrát
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-01 12:22:33
avatar
...a co to je to dokončení praxí?
supervisor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-01 15:24:11
avatar
Nadpis jak z blesku a nakonec cekejte to skoro za rok.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-01 16:13:16
avatar
Promin, ale nikdo, kdo toto odvetvi alespon obcas trochu sleduje, rozhodne neocekaval zadne drivejsi datum. Vydani se spise oddaluji a informace o vydani teto generace v uvedenou dobu se objevovaly uz ve slidech pomalu dva roky starych.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-02 19:44:30

Takže pokud se 12c/24t dostane do mainstreamu, tak 6 jádrové cpu zlevní ne? V budoucnu by mohli být za 3k.
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-02 23:04:06
avatar
Mnohem víc mě zajímá, kdy se ceny ram dostanou do normálu.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-02 23:08:39

Tam je to citlivější to máš pravdu. Ona se může změnit i situace s cpu. 2 roky je dlouhá doba a konkurenční prostředí, nebo nějaká IT novinka (po vzoru těžby) může zamíchat s kartami a cpu nebude cenou odpovídat dnešnímu stavu. Každopádně paměti jsou TOP 1.
DJ Rix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-03 09:22:04

Dva a půl klacku za 8GB DDR4 pamětí mi nepřipadá nijak šílené,kolik by měly stát ? V době "za lacino" to bylo u DDR3 za 8GB litr, ale to si uvědomte, že byla už v podstatě zcestně laciná cena !
Starší si budou pamatovat, když se kupovaly DDRka 4GB za 8 litrů, to byl důvod k nářku, teď je to pořád v porovnání s cenama jiných komponent pohodička
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-03 09:45:23
avatar
8GB DDR3 byly před lety za 700 Kč. Ceny jiných komponent (asi myslíš grafik) jsou taky mimo, jenže tyhle předražený grafiky nemusí být součástí každého PC, RAM ano a o to jde. A taky u RAM jde o kartel, u grafik o vyšší poptávku (+ty dražší VRAM).
DJ Rix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-03 16:26:42

Ne všechno je pro socky, co pláčou nad každou tisícovkou. Dneska si slušnej nadupanej PC koupí kdejakej sopel, dřív to stálo to co slušný nový auto.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-03 16:41:22

Proč do toho taháš "socky"?
Snad bys nechtěl vrátit časy, kdy si za PC dával 8 výplat?
Ta možnost levnějších pamětí tu je, jde jen o dohody mezi výrobci. Proč by na to měl doplácet zákazník, když to není vůbec potřeba?
DJ Rix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-03 17:05:18

Jak často kupuješ novej PC ? Každé 3, nebo 5 nebo možná i víc let ? To je pak takovej problém, 2x nejít na škopek, nebo nevyhulit 5 krabiček cigár, nevychlastat flašku kořalky a místo toho dát o litra víc za paměti ?
Všichni vydělávají v porovnání s minulostí peněz jak sra*ek a pořád naříkají jak je něco drahý, jsou paranoidní s nějakýma kartelama a podobně....bohajeho, dřív rodiny neměly na takový ptákoviny a zbytnosti ani myšlenky, protože na to neměly !
Tak přestaňte fňukat, za míň než je dneska průměrná mzda, kterou si vydělá kdejakej skladník ve skladu se dá pořídít nadupaná mašina, co by jste ještě víc chtěli, aby stála desítku sakumprásk ?
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-03 17:19:05

Ne, tady jsi na odborném magazínu kde se řeší výhodnost komponent. Pokud neřešíš finance a je ti fuk za kolik co koupíš, já ti to neberu. Faktem ale zůstává, že cena ram by mohla být níže. Nic víc, nic míň.
Fox_25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-03 18:59:29
avatar
S touhle argumentací jdi někam, 32GB ram(3Ghz) dnes stojí přes 10000. Neměl bych problém za to tolik dát, ale vzhledem k tomu kolik paměti stály si to prostě neobhájím i kdybych se na hlavu stavěl.
Proto mám pořád na stole sestavu v profilu a raději sháním záložní desku, protože to nevypadá že ceny jen tak klesnou.

Věř tomu že je kartelová dohoda i ohledně pamětí, když to stálo zato výrobcům panelů do monitorů, proč ne paměti které stouply na ceně v násobcích?

Samozřejmě že 32GB není teoreticky potřeba, ale když to nemusí swapovat tak práce pěkně odsýpá.

Teď když se skládají sestavy se do PC dává 8GB, v lepším případě 16GB, což je prakticky stejně jako to co se dávalo k nehalemu na S1156 který vyšel někdy v roce 2009.
DJ Rix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-03 20:40:24

Já zapomněl, že tady je to samej dříč na PC (pořízené za vlastní prostředky!!!) co ho PC živí, každá milisekunda zdržuje, ale zároveň potřebuje řešit každou ušmudlanou tisícovku na vstupním nákladu. Pak je to v pořádku a omlouvám se za svůj mylný názor.
Chápu že Vás tu cena pamětí irituje, ale pak třeba nechápu, jak můžete kupříkladu jezdit autem, když ty špinavé kartely drží cenu paliva tak vysoko, kupovat v obchodě tak drahé jídlo, předražené oblečení atd atd.
Není třeba nic z toho co jsem napsal vztahovat na sebe, berte to prostě jako můj pohled na situaci.
Fox_25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-04 00:22:55
avatar
Ano, pc si platím sám a představ si že mě ani neživí. Jde mi primárně o to, že se nechci při nákupu čehokoli cítit jako idiot.

Samozřejmě máš v podstatě pravdu, ale to co jsi napsal výše mě prostě naštvalo. Měl jsem poslední dva dny smůlu na srážku s blbem(nemyslím samozřejmě tebe) a jsem z toho pořád trochu nervní.

Ale taky jsem už alergický na to nadávání na socky, to slyším skoro pokaždé a stačí říct že je to drahé. Je to extrém z druhé strany, navíc tu nešlo o klasickou stížnost "máslo je drahé, to za našich let.....", byť to vyznívá podobně.
DJ Rix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-04 21:18:01

V pohodě, on ten výraz zní až moc radikálně, to máš pravdu. Často to vídám i v myšlení, ne jen lamentování nad cenou. Já si taky platím PC sám, myslel jsem to tak, že podle mě většina lidí, co se prací na PC živí, si ho současně sama neplatí, tedy ani neřeší cenu komponent, většinou vlastně ani nemohou ovivnit, co jim zaměstnavatel tak říkajíc dá k dispozici (a kolikrát je to opravdu děs)
Já když si odmyslím, že si chci na svém PC zahrát nějakou novější hru, vlastně zdaleka takové výkonné komponenty nepotřebuju, na psaní programu do PLC, Eagle, Excel/Word a outlook by mi stačila mašina mnohem méně výkonná a kompaktnější,levnější a produktivita práce by tím utrpěla pramálo.
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-03 21:47:52

DDR3 které jsem nyní nahrazoval DDR4 mě tehdy stály téměř na korunu stejně (8 GB). Nevím jak na tom byly 32GB kity, ale ty ceny jsou prakticky úplně stejné. Vyjma asi ročního výkyvu, kdy byla cenová válka. Nějak nerozumím "co tehdy stály".
Fox_25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-04 00:03:12
avatar
8GB DDR3 1600Mhz 1,5V stál kolem 1000 korun, sám jsem tehdy kupoval nový 4x4GB kit za 1700, minulý rok jsem si koupil jeté paměti 4x8GB 1600Mhz DDR3 za 3200 a byl jsem hodně rád že jsem je vůbec za ty peníze sehnal.

4x8GB 3Ghz DDR4 dnes stojí necelých 10000, 4x8GB DDR3 1600Mhz je za necelých 8000. Samozřejmě nemluvím o 32GB kitech, ty vychází hůře.
Ten cenový výkyv kdy to šlo dolů byl delší dobu než rok, ale samozřejmě ne ve všech obchodech.
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-04 09:52:29

Není třeba se nad tím dohadovat, prostě se člověk podívá na Heureku že
Fox_25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-04 14:01:18
avatar
Tam taky není všechno, ale na hrubé srovnání je to fajn.
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-04 14:34:29

Tak neřešíme několik konkrétních položek, ale trh jako takový
DJ Rix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-04 21:20:11

Fox má pravdu, taky jsem kupoval 2x4GB kit DDR3 pod litra, tuším 970Kč nebo tak nějak. A to to dokonce byl 1866MHz Kingston.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-03 13:48:01

Nojo, ale to píšeš o pamětech na 2400MHz a jen 8GB. Pokud chceš min 16GB což je dnes běžná velikost, tak na 3200MHz jsi cenou úplně někde jinde.
Oldis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-04 02:29:05

Proč by měli stát tolik? Proč nestojej třeba pětikilo? Dyť je to jen malej tišťák s pár smd a čipama, nic světobornýho to neni, linka jich může chrlit mraky, jen se to zapeče a je to hotový.
Kert [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-04 15:23:43

První na 7 nm bude APU Matisse, minimálně by to bylo fér. APU také předběhli Ryzen 2000.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 439x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 285x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 851x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1157x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1473x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1318x
Komentářů: 6