AMD ohlásilo dobré výsledky za Q1. Čekalo se více? Firma vydá nové produkty podle plánu. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Wednesday, 01 May 2024
altTradičně v PC slabý Q1 roku dopadl u AMD velmi dobře, ale je znát konec generačního cyklu.

 

 

 

 

Zatímco Intel se opět v Q1 propadl do hluboké ztráty, a hlavně ztrácí v některých důležitých serverových a OEM segmentech, u AMD spokojeně rostou a stěžovat si na nezájem o své produkty rozhodně nemohou. Stěžují si ovšem někteří akciový finanční žraloci, kteří očekávali mnohem větší úspěch a zápřah AMD na poli AI, speciálně když AI společnost NVIDIA dnes dělá 20 miliard za kvartál a donedávna, když byla „jen“ grafickou společností, byla přitom příjmy srovnatelná s AMD.

Jenže AMD nemůže s podobnými příjmy počítat, protože má zcela jinak nastavené portfolio produktů a své zájmy. Muselo by totálně obětovat prakticky výrobu všeho ostatního. Tedy už žádné RYZEN procesory, žádné EPYC procesory, žádné Radeon grafiky a žádné platformy pro konzole atd. Všechny výrobní kapacity a vše by musela soustředit na produkci AI řešení Instinct, podobně jako NVIDIA prakticky všechno, co mohla přesunula na výrobu svých AI a zbytek do GPU. NV prostě dělá fakticky jen dvě věci AI a GPU, přičemž upřednostňuje AI, AMD ovšem mnohem více s podobnými kapacitami výroby dělá mnohem více různých čipů a řešení ….

Bez ohledu na momentální pohádkovou výdělečnost AI, nikde není napsáno, že tenhle trend vydrží. Naopak, pokud nás zkušenost s podobnými věcmi naučila, tak víme, že nevydrží. AMD tak nechce pro momentální módu AI obětovat své tradiční podnikání, byť prostě prodej procesorů RYZEN a GPU Radeon bude dnes mnohonásobně méně výdělečnější než prodej AI křemíku v tuto chvíli. Cílem AMD je zjevně udržovat vyvážené a kompletní portfolio produktů, což nemůže nikdo jiný dnes nabídnout. Ani Intel, a rozhodně ani NVIDIA. Takže ano, AMD nebude vydělávat na zlaté AI horečce, ale pokud by ta náhodou (a pravděpodobně) skončila, jak se u podobných zlatých horeček stává, má pořád všechno ostatní, co se prodává dále, jen u toho prostě nejsou marže 1000%.

  • Tradičně pro všechny slabší Q1 v PC, slabé u AMD nebylo

Firma díky svému přístupu vydělává tak ve všech segmentech. Všechny divize hlásí zisk! Samozřejmě hlavní hvězdou jsou datacentra, tedy EPYC a Instinct Mi produkty. Tady je očekávaný vysoký meziroční nárůst příjmů na 2,3 miliardy, a zisk na více jak půl miliardy. Před rokem přitom stejná divize měla jen 1,3 miliardy příjmů a 148 milionový zisk. AMD získává totiž další a další podíl konkurenčního Intelu, který jednoduše nemá konkurenceschopné procesory ani výpočetní GPU a tak AMD pomalu ale jistě ukusuje z jinak stále dominantního podílu Intelu. A ten to pociťuje, nejde totiž jen o celkový podíl na trhu, ale příjmy a zisky z něj. Intelu sice pokles podíl z prakticky 100% na 80% v serverech, ale to stačilo na to, aby se dostal do ztráty. Jeho produkty prostě nemají marže a zisky jaké dělaly dříve, zatímco AMD ten menší podíl generuje pro něj nevídané zisky.

Ano, proti výsledkům AI datacenterových produktů NV, jsou to drobné. Ale AMD prostě dělá i spousta jiných produktů a neobětuje vše pro momentální zisk v AI. Někteří investoři ale doufali, že by AMD přeci jen obětovalo pro zisky z AI více. Z jejich pohledu například nemá smysl vyrábět tradiční procesory a grafické karty, speciálně ty herní, když je na nich zisk a marže zanedbatelná proti AI produktům. A ano, z krátkodobého pohledu a businessu působí výsledky ostatních divizí AMD proti tomu, co třeba NV konkurence vydělává na AI, prostě špatně. Ale mnozí jsou na tom hůře, takže AMD něco musí dělat dobře. Z dlouhodobého hlediska a historického hlediska totiž objektivně Q1 2024 dopadlo pro AMD jako firmu skvěle! Nejlepší tradiční Q1 v historii firmy (mimo nestandardního covidového Q1 2022). Všechny divize v zisku a na některých trzích má AMD rekordní podíl.

  • Rekordní Q1 pro AMD v OEM PC!

Například nejdůležitější klasický PC trh, tedy clientský (alias OEM) udělal 1,4 miliardy příjem a 86 milionů zisk, ačkoliv před rokem měl přitom pouze 0,7 miliardy příjem a 172 milionů ztrátu! Tohle je masivní zlepšení pozice AMD, které tradičně mělo na OEM slabší postavení. A přitom nepředstavilo žádné zcela nové produkty pro OEM a bavíme se o tradičně nejslabším kvartále roku pro všechny. Přesto AMD v OEM zaznamenalo nejsilnější kvartál ve své historii. Za vším může růst zájmu hlavně mobilních výrobců o mobilní procesory AMD, které jsou prostě lepší než co má Intel ve všech ohledech, speciálně AMD dodržuje termíny, sliby a plány.

  • Slabší výsledky v menších segmentech trhu …

V zisku jsou i dva dnes nejmenší segmenty působení AMD, tedy klasický herní = samostatné prodeje RYZEN procesorů a Radeon grafik (mimo OEM segment) a Embedded. U těchto dvou segmentů se však projevuje, vyjma v této oblasti tradičně slabší Q1, hlavně fakt, že jsme na konci generačního cyklu. Oba tyto segmenty se v příjmech propadly meziročně o 48%. Přestože speciálně procesorům RYZEN se na retail trhu velmi daří.

Embedded tak udělal jen 0,8 miliardy ale 342 milionů zisku, herní segment pak udělal 0,9 miliardy a 151 milionů zisku. Speciálně herní segment je poněkud nevysvětlitelná záhada, když má AMD objektivně dnes nejlepší procesory a grafické karty na trhu. Jenže dodávky se speciálně u Radeonů se prý v Q1 propadly o polovinu. Důvody jsou kromě sezónních, hlavně fakt, že jsme prakticky přesně mezi generacemi. Tedy stávající generace produktů, která je již delší dobu na trhu je dobře dostupná, výrobci mají plné sklady a žádný důvod objednávat od AMD nějaké velké dodávky nových, kdy většina nadšenců, kteří chtěli novou grafiku současné generace, už ji také má.

Navíc vědí, že již brzy začne AMD dodávat novou generaci produktů. Platí to hlavně o procesorech (ZEN 5), částečně i grafikách (RDNA 4). Problém z hlediska příjmů je i to, že ceny stávajících CPU i GPU už jsou také výrazně níže, než za co je AMD na trh před časem uvádělo, kdy doporučené ceny už dávno neplatí. Takže příjmy z nově dodávaných kusů ze strany AMD podle toho také klesly. Herní segment nezachrání ani konzole, kdy stávající generace je na trhu už dlouho, prodeje samozřejmě klesají, výrobci mají zásoby a Sony chystá novinku, kdy ale dodávky nových čipů od AMD se v Q1 ještě neprojevily.

I tak však AMD nemůže z konzolového trhu v této generaci čekat nějaké velké příjmy už, ostatně i oba hlavní výrobci konzolí očekávají postupný pokles prodejů konzolí této generace a znovu se vše rozhýbe až s uvedení nové generace, kam by zase AMD mělo dodávat desítky milionů výkonných CPU RYZEN / GPU Radeon. Ovšem nová generace Xbox se očekává ve 2026 a nový PlayStation až tak 2028. Do té doby tedy bude konzolový business malý a herní segment budou muset táhnout RYZEN a Radeon produkty. Zde se ale očekává zlepšení, díky blížící se výměně generací, tedy desktopové RYZEN 9000 procesory v Q3, mobilní RYZEN 9000 v Q4 následované revolučním výkonným APU nové generace, které nahradí do značné míry i tradiční low end grafické karty. Z RDNA 4 se pak dočkáme minimálně dvou čipů, i když oba budou do středního a nižšího segmentu. Nový high end zatím není na pořadu dne, což určitě bude omezovat příjmy a zisky divize. AMD však může s RDNA 4 více zabrat speciálně na poli mobilních grafik, kde v kombinaci s novými ZEN 5 má velký potenciál a velký prostor pro zlepšení z malých jednotek % podílu, který na mobilním trhu má dnes ….

  • AMD jede podle plánu a má velký prostor pro další zlepšeování

Firma si celkově prostě nemá na co ztěžovat. Q1 je tradičně slabé období v PC segmentu, ostatně tradiční konkurent Intel se propadl opět do ztráty. To u AMD žádné takové problémy nemají. Celkových 5,473 miliardy příjmů a provozní zisk 1,1 miliardy z toho čistý zisk po všech odpisech a zdanění 123 milionů je velmi slušný výsledek na tradiční PC firmu, která vše neobětuje pro AI zlatou horečku. Ano, z pohledu části agresivních investorů a akciového trhu, AMD promarnila příležitost, že nehodila nevděčné málo platící hráče s jejich RYZEN a RADEON přes palubu a nesoustředí se výhradně na velryby v AI. Ale z pohledu nás „nevděčných“ hráčů a PC uživatelů jsme rádi, že se na nás všichni nevykašlali. Stačí, že na nás kašlou někteří jiní výrobci kvůli tomu AI šílenství a ženou ceny „normálních produktů“ vzhůru …

Doufejme tedy, že AMD nepodlehne tlaku finančních žraloků s krátkodobým viděním a nevrhne se na AI plnou silou, obětujíc přitom vše ostatní, tedy tradiční produkty a segmenty, kde není marže 1000% ale jen v malých desítkách. Zatím to vypadá, že stávající vedení AMD nemá nic takového v plánu a chce udržovat své tradičně široké portfolio. Hlásí tak dobré zprávy ohledně blížícího se vydání nové generace produktů, kdy všechno jde prý podle plánu! Což jak víme, je velmi vzácné v IT světě a někteří konkurenti mohou jen tiše závidět zdánlivě prosté věci, jako že dodržíte plány, sliby a termíny, které dáváte partnerům a akcionářům. AMD tak oficiálně veřejně slibuje vydání ZEN 5 RYZEN procesorů v Q3, následovat budou serverové EPYC ZEN 5 a spousta dalších novinek. Budou i nějaká vylepšení v AI nabídce, ovšem AMD prostě zjevně neobětuje výrobu tradičních dnes tedy „nízko-ziskových“ RYZEN a Radeon ve prospěch možná jen dočasného AI zlata, i když musím říci, že na poli RYZEN a speciálně na poli RADEON produktů, by si zasloužilo větší a silnější prezentaci, protože celkový podíl na trhu v případě dnes jasně lepších Radeon grafik proti NVIDIA modelům, kdy AMD doslova prodává o třídu lepší herní grafické karty za stejnou cenu co NV ty své, je prostě nepochopitelný. A škodí to celému trhu.

Otázkou je, zda s tím samotné AMD může něco dělat, nebo je chyba v zákaznících, či OEM trh jako takový prostě nefunguje a v zákulisí se děje něco, co ničí trh. Těžko říci. Objektivní fakta však ohledně samotných produktů hovoří jasně. Především RADEONy by rozhodně neměly na trhu tahat podílově za o tolik kratší konec lana, když v mnoha cenových hladinách, zejména těch nejpopulárnějších, jde o objektivně s náskokem nejlepší produkty pro většinu uživatelů na trhu. Na tohle by se tak AMD asi mělo zaměřit. Tedy proč nejlepší a současně nejvýhodnější produkt má ve výsledku znatelně horší prodeje než parametrově a výkonem znatelně horší nebo dokonce vyloženě nevýhodné produkty konkurence.

  • Happy birthday :)

Jinak AMD musí dělat něco dobře, protože aktuálně slaví narozeniny. Firma byla založena 1.5.1969 a je zde už neuvěřitelných 55 let (Intel je jen o necelý rok starší), přičemž poslední roky jsou zdaleka nejúspěšnější. Firma má objektivně v mnoha směrech nejlepší produkty na trhu, což je šokující vzhledem k tomu, že má stále jen zlomek finančních možností a celkový tržní podíl a výrobních kapacit, proti mnohem politicky a finančně větším konkurentům. Kdy procesorový i grafický trh má do funkčního konkurenčního prostředí opravdu hodně daleko. Každopádně tahle nyní tedy už 55 let mladá firma, je objektivně v nejlepší kondici a pozici v celé své dlouhé historii. Což je jasnou zásluhou současného vedení, které má zjevně zájem o to, co firma dělá a jak to dělá a zjevně to funguje. A další generace zajímavých produktů je také oficiálně už na cestě, takže doufejme, že stávající přístup AMD a jeho vedení vydrží mnoho dalších let …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Lawliet [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-05-03 11:54:22

Osobne si myslím, že hlavnou brzdou ďalšieho rastu AMD je skutočnosť, že väčšinu svojich produktov vyrábajú u TSMC, čo v značnej miere obmedzuje počet vyrobených čipov. Rozumiem, že proste naozaj leading edge výrobcov čipov je len pár (TSMC A SAMSUNG) a niet proste kam (glofo sa nechce posunúť ďalej napríklad licencovaním výrobného procesu, podobne ako to bolo so 14nm). AMD tak dostáva častokrát zvyšné výrobné kapacity, čo vôbec nie je ideálny stav.

Počul som o spolupráci s SAMSUNG-om ohľadom výroby čipov, čo je na tom pravdy?
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-05-03 17:07:52

Ano AMD ide sčasti ku Samsungu lebo neostal kremik pre AMD u TSMC, proste Apple Intel a Nvidia zobrali skoro všetok kremik a pre AMD ostalo len malo waferov.
AMD ide vyrabať u Samsungu GPU aj CPU ZEN5c.
Zverejnil to samsung pre svojich akcionarov, koncom roka planuje AMD predavať CDNA GPU s GPU CPU + ZEN5c aj HBM3 všetko vyrobene u samsungu.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-05-03 12:30:39
avatar
Asi takto DD. Kdo platí ten velí. Doufám že jsi o tomto pravidlu slyšel. Když si akcionáři postaví hlavu, tak s tím ani Lisa Su nic nenadělá. ZEN5 jak to zatím vypadá půjde na trh dle plánu, ale né v kondici v jakém dle plánu měl jít. O tom jsem tu psal nedávno. Že za špatným prodejem grafik mohou zákazníci? No tak ať se AMD rychle probere, protože jiní na této planetě nejsou. To že má AMD tak velký technologický záběr, dává AMD určitou jistotu stability příjmů, na druhou stranu tím AMD tříští síly ve vývoji. NV dokazuje, že rozumná specializace přináší lepší výsledky a na to akcionáři slyší.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-05-03 12:38:40
avatar
Akcionáři jsou také lidi a lidi jsou různí, firmy mají různé akcionáře, různý přístup různé zájmy ... nejvíce nespokojení s výsledky AMD jsou ti, kteří její akcie nevlastní nebo nemají žádný zájem na produktech AMD ;)
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-05-03 15:56:23
avatar
Tak nevím za jsi tak naivní a nebo v rámci propagace AMD chceš o tom co tu hlásáš přesvědčit ostatní. Drtivá většina akcionářů má mnohem menší povědomí o tom, čím vším se AMD zabývá než kdejaký herní fanda. Problém je, že herní fanda chce co nejvíc za co nejmíň. Obchodník a nebo výrobce chce pravý opak. Tak že jako správný hospodář svého majetku, koupím akcie NV a budu nakupovat hardware AMD. Přeloženo nakoupím u toho co prodává levněji a finančně podporuji toho co prodává dráž. Dokud ten co prodává dráž vydělává víc než ten co prodává levněji, nemám důvod na tom nic měnit. To je kapitalizmus.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-05-03 17:36:02
avatar
??? Já nikoho nepřesvědčuji, nemám akcie AMD ani jiné firmy je mě úplně jedno co chtějí, nechtějí akcionáři ... mým zájemem je aby AMD, Intel, NV a další měli co nejlepší produkty za co nejnižší ceny pro naše PC
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-05-03 13:20:53

Ono s tím velením akcionářů to není tak horké, jak tvrdí ti, co omílají zjednodušené poučky. Akcionáři velí jen v menších firmách, kde podstatnou většinu akcií drží jeden, nebo jen pár velkých vlastníků.

Ve veřejně obchodovaných firmách velí akcionáři jen málokdy, protože je vlastnictví rozdrobené mezi malé akcionáře. A i pokud někdo drží větší balík, nemůže si stejně moc vyskakovat, protože prosazováním svých zájmů na úkor malých akcionářů by se mohl snadno dostat do problémů. A velcí vlastníci veřejně obchodovaných firem jsou hlavně penzijní fondy, které podnikání vlastněných subjektů nerozumí a čekal bych, že budou mít i legislativní omezení na ovlivňování trhu.

Velké veřejně obchodované firmy jsou ovlivňovány jen nepřímo přes prodej/nákup akcií mezi vlastníky akcií a zájemci o ně. Říká se jim investoři a to vyvolává mylný dojem, že dávají peníze emitentovi akcií a měly by tedy mít zájem a možnost jeho podnikání ovlivňovat. Ale obvykle je to jinak.

Investoři kupují a prodávají akcie mezi sebou s cílem vydělat na pohybech kurzu, případně na dividendách, ale samotné podnikání emitentů je v podstatě moc nezajímá. Neinvestují tedy do firem, ale do jejich akcií, což jsou dvě naprosto odlišné věci.

A tyhle hrátky akcionářů a vývoj kurzu zase většinou moc nemusí zajímat emitenta. S výjimkou dvou případů. Když chce získat peníze novou emisí, nebo pokud má v držení vlastní akcie, které mu vstupují do účetnictví.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-05-03 16:48:16
avatar
Jestli nějaký akcionář přijde s iniciativou jak změnit směrování firmy, aby vydělávala víc, jak ho může jiný akcionář žalovat. Každý investuje, protože chce vydělat. To platí pro Frantu z horní dolní a stejně pro velký investiční fond. Ani jeden z nich neinvestuje, že se nudí a neví už kam by strčil peníze. Stačí svolat akcionáře kteří nejsou spokojení s celkovým podílem nad 50% a odvolat dozorčí radu, jmenovat novou s úkolem šlápnout managmentu na krk. Když to povede k větším ziskům a růstu ceny akcií, tak ostatní akcionáři s tím neudělají nic.
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-05-03 16:57:14

A kolik je potřeba těch akcionářů, aby dali víc než 50% ?
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-05-03 22:13:36
avatar
Slyšel jste o plné moci zastupovat v nějaké věci? Ta plná moc má přesně vymezené pravomoci k zastupování. I DD přiznal že se stávající situace akcionářům nelíbí. Je jen otázka času, kdy se rozhodnou s tím něco dělat.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-05-03 23:34:58
avatar
No to pozor ... ty stesky a zklamání slyšíme ze strany tržních analytiků, lidí kteří nemají akcie AMD a nezajímají je produkty ani podnikání AMD ... zajímají je jen peníze a růst za každou cenu. Ti kteří mají akcie AMD a hlavně je zajímají produkty jaké AMD dělá a stylem jakým funguje, od těch žádné stížnosti slyšet nejsou .... určitě jsou akcionáři, kterým se to nelíbí, ale většině se to zjevně líbí co AMD dělá a jaké má výsledky .... takže nevidím důvod, proč by něco měli dělat. Speciálně když si mnozí pamatují akcie AMD za 2 dolary a krach firmy na obzoru Ti jsou ze současných výsledků a pozice AMD doslova na vrcholu blaha a rozhodně nemají zájem aby AMD měnilo co dělá, protože to co dělá, tak funguje, na rozdíl od toho, co dělalo v minulosti ...
dafcz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-05-03 16:29:03

2Rafan: Vy se v oblasti obchodu asi nepohybujete, jinak by jste nepsal takové nesmysly.
Největší individuální akcionář AMD je CEO - Dr. Lisa Su, má cca 0,22% akcií firmy. Druhým je Harry Wolin, má cca 0,13% akcií, je to bývalý víceprezident firmy, z AMD odešel letos. No a na třetím místě je současný CTO Mark Papermaster, má cca 0,12% akcií.
Z institucionálních držitelů akcií je největší Vanguard Group, cca 8,8% akcií v oběhu. Tyto akcie tvoří cca 0,6% jeho portfolia co má ve správě.
Ještě stále si myslíte, že tu firmu řídí na tvrdo akcionáři? Dvě ze tří osob tu firmu řídí z titulu své funkce a největší držitel akcií? Pro něj to je jen další položka v jeho portfoliu.
Murphix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-05-03 18:19:14

Kdo tvrdi, ze Zen 5 ma problem? Zdroj? AMD sliby plni, na hype zpravy nema cenu reagovat.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-05-03 22:19:18
avatar
To nejsou žádné hype. K problému se vyjadřovala i Lisa Su. AMD přiznalo že uvedení Zen6 bude mít z důvodu nedodělání Zen5 půlroční zpoždění. Inženýři pracující na Zen6 musí dořešit to co mělo být vyřešeno už v Zen5 a Zen6 to měl už jen převzít.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-05-03 23:33:26
avatar
Upřímně jsem nic takového neslyšel, a zcela určitě se Lisa nevyjadřovala ohledně ZEN 6 či nějakého jeho zpoždění. Podobné věci nemá AMD ve zvyku komentovat a už vůbec nemá žádný důvod o ZEN 6 nyní mluvit ....

Co jsem slyšel ze zákulisí, tak ne že by u ZEN 5 něco nedodělali, spíše se zjistilo při vývoji ZEN 6 budou muset upravit některé aspekty architektury více, než bylo v plánu, protože si to žádají ty výrazné změny v čipletové konstrukci na což se ZEN 6 zaměřuje. Podle plánu bylo ZEN 5 zcela novou architekturou, která měla být prakticky převzata pro ZEN 6, jež se mělo zase soustředit na zcela novou čipletovou konstrukci. Jenže prostě se zjistilo, že AMD bude muset tu architekturu upravit více, což je komplikace, které se chtělo AMD vyhnout. Nyní se tak zvažuje, jak s vývojem dalších generací, protože AMD by rádo dělalo jistější menší skoky, tak jak to dělá a mělo v plánu, než dělat zcela novou architekturu a další věci u každé generace. Současně se u AMD baví o tom, zda nerozdělit vývoj serverových CPU a RYZEN i z hlediska architektury, tedy že by čipy a architektury nebyly totožné jako doposud. Proti tomu ale většina CPU teamů protestuje, protože už takhle stíhají ten vývoj jedné architektury jednoho typu čipů tak tak, dělat tedy minimálně dva nebo dokonce tři v rámci jedné generace procesorů je problém ...

Právě o tom rozdělení architektury na serverovou a ostatní se u ZEN 6 uvažovalo (ale zatím to nebude), u ZEN 7 nyní uvažuje, což by ale žádalo jiné rozdělení CPU teamů atd. O tom to tedy bylo.

Nevím ale o tom, že by ZEN 6 mělo mít nějaké zpoždění kvůli ZEN 5, ba vůbec že by nějaké zpoždění mělo být ... a AMD to určitě nekomentovalo, protože k tomu nemá žádný důvod a nedělá to v podobných případech. Co vím, tak přesný datum vydání ZEN 6 není stanoven, existuje jen rámcový plán a nevím o tom, že by se na něm něco měnilo. Podle něj dorazí ZEN 6 cca v polovině roku 2026 (Q2 nejdříve), budeme se o něm bavit zhruba za 2 roky, jako se nyní bavíme o představení a vydání ZEN 5, které vyjde necelé dva roky po ZEN 4 (Q3/Q4 2022). A nevím o tom, že by s jedním nebo druhým byl nějaký problém. Naopak ZEN 5 opět výrazně předčilo ve výsledné podobě sliby a očekávání i samotného AMD, natož rámcové sliby, které dalo AMD partnerům ... speciálně takty se nečekalo, že by byly stejné jako z ZEN 4 a stejně tak nárůst IPC je mnohem vyšší
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-05-04 01:17:30
avatar
Toto rozsoudí až budoucnost. Ty jsi například neslyšel, že tým nezvládl spotřebu u Zen5? To že chtějí přejít z dvoutaktního vývoje na třítaktní není nic jiného než zpomalení vývoje. Aby AND udržela tempo, musela by zvětšit počty vývojářů a tedy sypat do vývoje více peněz. AMD má kliku že v případě CPU se Intel plácá v krizi a tak AMD může zvolnit a nemusí investovat větší objemy peněz. Tento luxus ale v případě NV nemá, naopak NV je rozjetá tak že to vypadá že je k nezastavení. Vůbec bych se nedivil, kdyby AND předstihla i v čipletové architektuře herních karet, protože do vývoje pumpuje obrovské částky a má na to mraky vývojářů.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-05-04 11:09:02
avatar
Ne, nic špatného ohledně spotřeby ZEN 5 jsem neslyšel, spotřeba bude odpovídat použitému N4 procesu jak bylo v plánu .... nevím co by na spotřebě ZEN 5 mělo být špatně, když to nebude mít v reálu spotřebu 300W ačkoliv AMD bude udávat běžné TDP 125W jako je tomu u konkurence, tak nevím jak by to mohlo být špatné ;)

Intel investuje masivně více než AMD do vývoje a je mu to k ničemu zatím, takže víc peněz u NV nemusí nic znamenat. NV nemá žádnou výhodu v HW má sice výkonnější herní GPU, protože prostě AMD tak velké GPU nedělá a spoléhá na čiplety, které už má ve výpočetní oblasti dávno na trhu (NV ne). AMD má navíc nejvýkonnější i nejlepší výpočetní GPU na trhu, NV má ale výhodu ve výrobních kapacitách, protože se na výpočetní AI GPU prostě soustředí, AMD je nemá jako jediný produkt, proto jich dodává méně. Ale rozhodně po stránce HW v ničem nezaostává .... speciálně ne technologicky. Má výrazný náskok v čipletech nad Intelem i nad NV a oba mají a měly mnohem více peněz a lidí na vývoj ....
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-05-05 00:40:19
avatar
A že těch nejvýkonnějších výpočetních karet prodá. Ve srovnání s NV jsou to paběrkáři. Problém AMD není ani tak Hardware , jako absolutně nedostatečná podpora na straně software. Mimochodem určitě mi povíš kolik že procent trhu s herními GK ukousla AMD NV, když NV začala preferovat AI?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-05-05 01:03:48
avatar
to nic nemění na realitě toho, jaké jsou ty produkty a HW a poměr cena/výkon AMD má více než dostatečnou SW podporu, pro 90% uživatelů nabízí vše, co je třeba a jak je třeba .... co nemá je marketing jdoucí přes čáru a za čáru ....
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-05-04 12:06:07
avatar
Pokud ten milnik vydani spolehliveho, konzumniho multi-GPU reseni prekroci drive nv, tak snim svuj klobouk..
Opravdu hodne nemam rad ten pohled, ze si za penize clovek muze koupit vsechno - tohle je strasne nestastny pristup, ktery muze za velkou cast toho spatneho kolem nas. cas, zkusenosti a podobne veci si za penize koupit proste nejde.
To posledni co bych si pral je, udelat z AMD druhou nvidii - nemohu se zbavit dojmu, ze to je to, co si tu nekteri v dusledku prejete? Osobne si toho u AMD naopak cenim, hnat se za ziskem bezpaterne za kazdou cenu, to je imho strasne nestastny pristup.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-05-05 00:33:19
avatar
Má s tím NV nějaký problém? Odpovím si sám, nemá. NV prodává za ceny, které lidé akceptují na trzích, které NV zajímají. To že v této zemi mají lidé vysoko do žlabu a jsou nucení preferovat láci, je mnohdy z nouze cnost.
ala77 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - GPU 2024-05-03 13:06:47

Já jen doufám, že na konci roku vyjde řada GPU 8.... řady a že to nepodělají jako s 7... řadou, to už bych fakt musel koupit zelenou grafiku páč další 2 roky čekat nehodlám. Tak snad se to povede
Dudo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-05-03 21:08:19
avatar
lol mám podělanú sapphire 7900XTX a fakt si neviem predstaviť lepšie GPU na trhu za tie peniaze. Nezmysel typu 4090 neberiem vôbec v potaz.
vsn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-05-04 02:47:32

také mám nyní AMD, ale teď bych kvůli simracingu (3-screen) a VR hraní (Quest3 - u brýlí co mají DP podporu to může být jinak ) šel do nVidie která má oboje mnohem lépe zvládnuté.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-05-04 08:22:57
avatar
není to spíše věcí tvůrců dané hry a VR?
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-05-10 22:27:33
avatar
Takhle se může ptát jen člověk, který VR nemá a netestuje;-)

Mám AMD grafiku a příští chci taky, ale co vím, tak je to i uvedené ve známých problémech samotným AMD, že jim VR na 7XXX kartách zlobí a některé hry myslím nejedou vůbec. Asi se něco nepovedlo a já jen doufám, že příští generace už to bude mít opravené.
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-05-11 16:35:13
avatar
Nemělo to být opraveno v 23.7.1? Odkaz
Dudo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-05-04 20:26:05
avatar
https://photos.app.goo.gl/nPbZsFB7M4Y2KeSP8

Neviem čo má kožeňák lepšie. Absolútne bez problémov na tripli. VR si na hlavu nedám. Neviem si predstaviť niekoľko hodín s tým na hlave v pote.....
Zubik1000CZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-05-03 14:17:16
avatar
Akcionáři by mohli držet hubu. Doslova my, hráči jsme důvod, proč tyhle firmy vydělávají to, co vydělávají a jim generují zisky. Ne posraný "éjáj". Bez nás by neměli nic
dafcz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Pár připomínek 2024-05-03 16:11:58

Tak nějak mi přijde, že autor četl poněkud jinou výsledovku, no nic.
"Jenže AMD nemůže s podobnými příjmy počítat, protože má zcela jinak nastavené portfolio produktů a své zájmy. Muselo by totálně obětovat prakticky výrobu všeho ostatního"...
Samo sebou, že AMD může s mnohem vyššími příjmy počítat, stačí si včas alokovat místo u TSMC, AMD to nedělá léta, dělá to ale konkurence, jsou dvě možnosti proč tomu tak je, AMD na to nemá peníze anebo na případné zvýšení produkce nemá odbyt. Konečně jsou v jednání alokace u Samsungu, tak snad to dobře dopadne.
"Bez ohledu na momentální pohádkovou výdělečnost AI, nikde není napsáno, že tenhle trend vydrží."....
Do kdy trend pojede asi dnes nikdo přesně neví, jenže rozdíl je v tom vydělat prachy a ty pak použít na rozvoj firmy, výzkum a vývoj dalších produktů a následnou alokaci čím dál dražší výroby. O všechno tohle AMD přichází a vzhledem k tomu, že se pohybuje na velmi úzkém hřišti, tak je jasné, že kdo bude mít peníze, bude mít i zajištěnou budoucnost.
"Samozřejmě hlavní hvězdou jsou datacentra, tedy EPYC a Instinct Mi produkty. Tady je očekávaný vysoký meziroční nárůst příjmů na 2,3 miliardy, a zisk na více jak půl miliardy. Před rokem přitom stejná divize měla jen 1,3 miliardy příjmů"...
Vzhledem k tomu, že prodeje MI300X řešení z toho dělají přibližně miliardu dolarů, tak je vidět, že EPYC CPU nikam nerostou. Velcí hráči stále více přecházejí na vlastní ARM řešení. Divize DCAI u Intelu není ve ztrátě, jak tvrdíte, provozní zisk této divize za Q1/2024 je 482mil dolarů.
"A přitom nepředstavilo žádné zcela nové produkty pro OEM a bavíme se o tradičně nejslabším kvartále roku pro všechny...."
Samo AMD ve zprávě zmiňuje, že uvedení Ryzen PRO 8000 procesorů a tím, že je velmi rychle uvedly na trh dva největší výrobci, HP a Lenovo, tak i to je jeden z důvodů zvýšení tržeb. Přes vaše růžové brýle zapomínáte na to, že 85% nárůst je ke kvartálu, který byl pro změnu o 65% nižší než Q1/2022, to už tak hezky nevypadá co?
Takto to vypadá v přehledu, v tis. $ a to tržby / zisk, na to že v Q3/2022 AMD uvedlo nové procesory, tak je vidět, že žádná sláva to v dlouhodobém hledisku není.
Q1/2022 - 2.124$ / 692$
Q1/2023 - 739$ / - 172$
Q1/2024 - 1.368$ / 86$

"Embedded tak udělal jen 0,8 miliardy ale 342 milionů zisku, herní segment pak udělal 0,9 miliardy a 151 milionů zisku. Speciálně herní segment je poněkud nevysvětlitelná záhada, když má AMD objektivně dnes nejlepší procesory a grafické karty na trhu. Jenže dodávky se speciálně u Radeonů se prý v Q1 propadly o polovinu...."
Herní segment není žádná záhada, z nějakého důvodu do tohoto segmentu taháte jak procesory Ryzen tak grafiky Radeon, jenže v Gaming segmentu jsou jen grafiky a SoC řešení pro konzole a Ryzeny jsou v segmentu Client. A ano tržby za Radeony jsou nižší o 48%, SoC řešení pro konzole je dole o 46%.
Grafická divize je zcela na odpis, marketing nula, podpora prodeje nula, tímto tempem bude divize na prodej, ekonomicky nedává smysl a pokud se nepovede nová generace (sGPU) Radeonů a to včetně cen, tak to nevidím dobře.
Na to kolik stála AMD akvizice Xilinxu, tak jsou výsledky katastrofální a možná si někdo už říká, zda to za to stálo...loni 1.562$/798$, letos 846$/342$
Růžové brýle autora rozhodně nesdílím a těch důvodů je několik. AMD neroste, už pátý kvartál se plácá vlastně na místě v tržbách, tam kde si mohlo AMD urvat část z koláče to neudělalo dobře anebo spíš špatně. Nejdřív tu byly výmluvy, že to je kartelem u Nvidie, Intelu a bůhví koho ještě, když má možnost si ukrojit z profi GPU segmentu tak to taky neudělá, resp. velmi slabě, letos plánuje AMD mít tržby za M300X řadu cca 4 miliardy $, tohle Nvidia utrží za cca 15 dní...A že si neukrojí z AI je vlastně dle autora dobře, protože jednou ta bublina spadne….proboha….
Sundejte si růžové brýle, vaše neustálé floskule o nejlepších produktech, o tom že za to můžou zákazníci a podobné nesmysly do businessu nepatří, každá firma je úspěšná, když za svoje výrobky obdrží peníze od zákazníků, to firmě AMD zjevně nejde několik let a to s ohledem na to, jak v tomto úzkém businessu jsou na tom blbě někteří konkurenti.
Proč tomu tak je by dávno mělo AMD vědět, pokud to neumí zjistit, tak si zaplatit firmu, která mu ty data dá a podle toho se zařídit, místo toho mi přijde, že v AMD je takový zatuchlý smrádek, co doufá, že na vlně úspěšného produktu Ryzen pojede samospádem dvě dekády a on se ten svět okolo ale výrazně změnil, namátkou.
1. ARM....AMD představilo procesory na ARM jádrech, dodání konec 2025!!!
2. AI, necháme vydělat jiné a když to nebude Nvidia, tak to dopadne jako s ARMem, velcí zákazníci si budou řešení navrhovat sami...
3. Robotika, automotive, haló AMD kde jsi?
4. Marketing, haló existuje to oddělení v té firmě? Mají ho firmy s násobně nižším obratem.

Tak nějak ještě doufám, že AMD má něco v rukávu a vytasí se s tím a vytře nám zrak a udělá s tím díru do světa, vydělá prachy, ty investuje do vývoje nových produktů, čím dál tím víc si ale myslím, že ta firma zamrzla na úspěchu Ryzenu a "ono to nějak pojede"....
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-05-03 16:29:56
avatar
Podepisuji.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-05-03 19:24:48
avatar
Hele tak se přihlaš akcionářům a vedení AMD, když si myslíš že je to tak jednoduché a víš kde dělají tu chybu, určitě si to rádi poslechnou ... třeba tě posadí do vedení abys jim ukázal co všechno dělají špatně a jak se správně vydělávají peníze

Jinak na to jaké má AMD možnosti a jak malá firma to je, jde o jedinou firmu s kompletním portfoliem produktů a platformou. To nemá ani Intel ani NV. Navíc s ohledem na to o kolik větší firmou je Intel a kolik má peněz, se AMD v mnoha směrech vede líp, takže asi to není tak špatné, jak to tu maluješ.

Já mohu hodnotit produkty jen na základě toho, jaké jsou, jak fungují a jak si vedou proti konkurenci. Nehodnotím produkty na základě toho, co si o nich kdo myslí, proto píši co píši ...

Ekonomicky si vede AMD na své možnosti skvěle, technologicky překonává veškerá očekávání a je mnohem efektivnější a schopnější než mnohá konkurence, která ani s násobně větším rozpočtem nenabízí lepší produkty nebo komplexnější portfolium a platformu ... takže tvá kritika není úplně na místě.

S čím souhlasím je kritika marketingu a schopnosti se prodat. AMD prostě nemá agresivní marketing a já jsem za to rád, ale finančně to zjevně není tak výhodné jako když ten agresivní marketing a monopolní praktiky máte ... otázkou je, zda je třeba s tím něco dělat. Třeba to AMD prostě stačí. Já si myslím, že potenciál na to prodávat více by měla, ale rozhodně souhlasím, že nemá smysl se za každou cenu snažit oslovit zákazníky, kteří o to nestojí ...

AMD jede na úspěchu Ryzenu, protože jde o dobrý spolehlivý produkt, který firmu zachránil a který je stále nejlepší na trhu ve své oblasti a zlepšuje ho neustále. Tak proč by na něm nejela ... ty větší prachy v investicícch do vývoje RYZEN atd. jsou rozhodně vidět. Takže AMD rozhodně nezamrzlo na RYZENU, to prostě nemůžeš říci o produktu, která dělá mezigenerační skoky jaké dělá a je doslova objektivně nejlepší na trhu ...

AMD prostě jako firma má jinou kulturu, jiný styl a jinou povahu, než konkurence, protože každou firmu tvoří lidé, akcionáři jsou také lidé a lidé jsou prostě různí. Někteří pro zisk neváhají vystřílet vlastní rodinu, jiní se spokojí s vystřílením sousedovic rodiny a jiným stačí málo ke spokojenosti a ještě kus rozdají .... prostě lidi jsou různí a firmy protože jsou řízené lidmi jsou také různé a házet tak všechny do jednoho pytle a dělat že všichni mají v businessu stejný styl a cíl, je nesmysl.

Potkal jsem v životě hromady lidí v jejich firmách a mohu upřímně říci, že jsou obrovské rozdíly mezi tím, kdo a kolik považuje za úspěch. Pro někoho je úspěchem a spokojeností, když z 1 miliardy udělá 1 milion zisku, někdo není spokojen, ani když z 1 miliardy udělá 900 milionů ... a to třeba i v rámci stejné kategorie a zaměření firem. A nevykládej mě, že všichni akcionáři všichni lidé ve vedeních všech firem jsou stejní a chtějí to samé ... protože jestli si to myslíš, je s tebou něco hodně v nepořádku ...
dafcz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-05-07 09:41:01

No pár připomínek, bohužel než debata, je to pořád ze strany panna Stacha jako kolovrátek, škoda.

"Hele tak se přihlaš akcionářům a vedení AMD, když si myslíš že je to tak jednoduché a víš kde dělají tu chybu, určitě si to rádi poslechnou ... třeba tě posadí do vedení abys jim ukázal co všechno dělají špatně a jak se správně vydělávají peníze..."

Sezení v korporátu na poradách dlouho do noci už mám naštěstí za sebou, bylo to super, ale nejsem si jistý, zda bych to chtěl opakovat.... :-)

"Jinak na to jaké má AMD možnosti a jak malá firma to je, jde o jedinou firmu s kompletním portfoliem produktů a platformou. To nemá ani Intel ani NV. Navíc s ohledem na to o kolik větší firmou je Intel a kolik má peněz, se AMD v mnoha směrech vede líp, takže asi to není tak špatné, jak to tu maluješ."

Pane Stach to je klasická vaše floskule, kterou tu opakujete léta a ona je zákazníkům ZCELA jedno! Jsou tam dvě roviny, AMD neumí / nechce motivovat zákazníky, aby si koupili najednou co nejvíc jejich produktů - v tomto případě procesor a grafiku, za ty léta mi najděte marketingovou pobídku, aby si zákazník koupil "kombo" AMD & AMD, ať je to formou cashbacku, nebo například slevy na desku kterou k tomu musí koupit - na čemž by participoval výrobce desky, třeba Asus. Druhou rovinu sem už naznačil, lidem je úplně jedno zda mají v sestavě / ntb. CPU a GPU od stejného výrobce, výrazná hw výhoda to pro zákazníka není. Já sem těch příkladů dával už spousty, jste uzavřen v bublině, co nemá s realitou moc společného, jestli pak víte, od jakého výrobce máte převodovku ve svém autě?

"Já mohu hodnotit produkty jen na základě toho, jaké jsou, jak fungují a jak si vedou proti konkurenci. Nehodnotím produkty na základě toho, co si o nich kdo myslí, proto píši co píši ..."

Pište si zde na svém blogu co chcete, já píšu na základě výsledovek, tvrdší data už budete hledat hůře. To že je výrobek po technické stránce výborný, neznamená že je pro firmu úspěšný.

"Ekonomicky si vede AMD na své možnosti skvěle, technologicky překonává veškerá očekávání a je mnohem efektivnější a schopnější než mnohá konkurence, která ani s násobně větším rozpočtem nenabízí lepší produkty nebo komplexnější portfolium a platformu ... takže tvá kritika není úplně na místě."

Kritika je velmi na místě, váš donekonečna omílané fráze se bohužel poslední dobou nezohledňují v prodejích a finančních výsledcích AMD.

"S čím souhlasím je kritika marketingu a schopnosti se prodat. AMD prostě nemá agresivní marketing a já jsem za to rád..."

AMD nemá ŽÁDNÝ marketing! Vy máte opravdu zvláštní postoj, až AMD nebude mít peníze na vývoj a výrobu z důvodu promarněné šance vydělat prachy, tak to bude taky dobře a budete rád? To hřiště je strašně úzké a je tam dost firem, co dokážou AMD přeplatit. Příklad, proč Cola Cola i Pepsi rvou peníze do reklamy, když mají takové postavení na trhu? No protože tu reklamu dělá konkurent!

"AMD jede na úspěchu Ryzenu, protože jde o dobrý spolehlivý produkt, který firmu zachránil a který je stále nejlepší na trhu ve své oblasti a zlepšuje ho neustále."

No v pořádku, já nikde netvrdím, že je to špatný produkt, ale je to něco jako kdyby nějaký výrobce pořád vyráběl telefonní budky a čekal, že na tom postaví business i za 5 let a on se ten svět okolo už trochu změnil. Říká se tomu diverzifikace. Nebo jiný příklad, poslední léta je obrovský boom v oblasti automotive, v autech jsou online systémy, proč se do tohoto segmentu AMD nepustilo? Vždyť impotence automobilek vytvořit použitelný systém byla do očí bijící. (čest výjimkám, nyní u Audi, nebo v levnějším segmentu Renault). AMD by řeklo, ahoj automobilko, tady máš HW řešení, můžeš si na něj hodit ten a ten software. Aha, omlouvám se, AMD nemá objektivně na to platformu, takže vydělá Nvidia, Intel a Mediatek a nebo si vlastní řešení nechají vyrobit automobilky.

"AMD prostě jako firma má jinou kulturu, jiný styl a jinou povahu, než konkurence, protože každou firmu tvoří lidé, akcionáři jsou také lidé a lidé jsou prostě různí. Někteří pro zisk neváhají vystřílet vlastní rodinu, jiní se spokojí s vystřílením sousedovic rodiny a jiným stačí málo ke spokojenosti a ještě kus rozdají .... prostě lidi jsou různí a firmy protože jsou řízené lidmi jsou také různé a házet tak všechny do jednoho pytle a dělat že všichni mají v businessu stejný styl a cíl, je nesmysl."

Vy jste se fakt v obchodě nikdy nepohyboval, je vidět, že když nemáte relevantní argumenty, "tak do toho střílíte lidi". Víte, obchod je velmi tvrdá hra, buď vyděláte anebo vydělá někdo jiný. Zažil sem spoustu zástupců firem, kteří si zakládali na tom, že jsou např. ze Skandinávie a "jsme něco", když si porovnám, jaký business ta jejich firma dělala v ČR před deseti lety a dnes, tak už tu ani nemají zastoupení a řídí to z Polska, výrobky super, marketing, podpora prodeje nula, tak takhle dopadli.

"Potkal jsem v životě hromady lidí v jejich firmách a mohu upřímně říci, že jsou obrovské rozdíly mezi tím, kdo a kolik považuje za úspěch...."

Cílem řízení jakékoliv firmy je její rozvoj, bez peněz to ale nejde a je jedno je-li to rodinná firma anebo korporát o 150 000 zaměstnancích.

"...A nevykládej mě, že všichni akcionáři všichni lidé ve vedeních všech firem jsou stejní a chtějí to samé ... protože jestli si to myslíš, je s tebou něco hodně v nepořádku .....

Já nic takového nenapsal a vaše invektivy jen dokazují, jak na tom argumentačně jste. A ano, ve vyšším managementu jsou lidé nastavení na podobnou vlnu, jinak by spolu nemohli moc dobře spolupracovat. Zažil sem tam tolik různých lidí, ve finále ale ti lidé táhli za jeden provaz.
biker00x [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-05-04 22:37:54

Amd má konzervativní přístup prakticky ke všemu - nyní je to spíše bohužel, až splaskne bublina AI, bude to možná bohudík. AMD nikdy nemělo odvahu zarezervovat si u TSMC výrazně větší kapacitu a něco vyrobit na sklad nebo protlačit k zákazníkovi agresivním marketingem, protože už jednou se s ATI spálilo a málem to nepřežilo. Ale zase může být atraktivní pro dlouhodobé investory, co ocení široké portfolio. A ve srovnání s Intelem je to bomba akcie. Navíc monetizovat akvizici Xilinxu a Pensanda pár let trvá, dalo by se říct minimálně 5 a víc, takže je nutné si chvíli počkat. Za poslední rok AMD nevyrostlo jako Nvidia, ale v horizontu několika let, resp. od doby vydání prvního ryzenu je nárůst více než slušný. Já jsem kupoval akcie, kdy jedna byla za 10 USD a v Q1/24 je za 190 USD za kus prodal. Už jsem to nevydržel, protože bylo jasné, že i při cca 75% marži na MI300 a 4-5 miliardách tržeb za MI300 za 2024 je reálná hodnota akcie i při započítání dalšího solidního růstu spíš 140 a koncem roku možná 180, když bude výhled na tržby za MI300 v úrovni na přes 8 mld. Navíc zisky Nvidie můžou jít ze dne na den do kytek, až se čínský komunisti rozhodnou vzít si Tajwan silou. A nejen zisky Nvidie. Až bude cca v roce 2026 Čína soběstačná ve výrobě čipů, bude už asi mít i dost invazních prostředků / plavidel a čekám ji na Tajwanu. Do té doby musí AMD přehodit výrobu do Koreje nebo amerických fabrik TSMC. A Trumpovo vítězství na podzim ve volbách chuť komančů jen podpoří, protože se bude soustředit jen na Ameriku a nikomu pomáhat nebude chtít. Takže abych to shrnul, Nvidie je teď lepší, ale nemusí to tak vydržet.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-05-03 22:39:48
avatar
DD ty oslavuješ to co jiní vidí jako slabé místo. To že má AMD tak velký záběr mu v době kdy se firmy spíš specializují škodí. Na AMD sedí průpovídka, že honí příliš mnoho zajíců a to jí škodí. Jiné pořekadlo říká že se AMD tím velkým soustem co si ukouslo může snadno udávit. Chápeš že AMD nemůže soupeřit třeba s NV, která může všechny prostředky směřovat do vývoje GPU a výpočetních karet a vydržovat obrovský tým na software podporu. AMD to nemůže udělat nejen proto že je menší než NV (mimochodem to tak vždy nebylo, NV prostě AMD utekla), ale i proto že musí dávat peníze na vývoj do více směrů a tím si tříští zdroje.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-05-04 11:10:12
avatar
AMD dělá produkty pro nás PC nadšence a za solidní ceny a pravidelně je zlepšuje, co se mě na tom má nelíbit?! Nejsem investor, nemám finanční zájem v žádné firmě, mám ale jako PC nadšenec na tom, aby byly na trhu kvalitní zajímavé CPU a GPU za rozumné ceny a myslím si v tomto ohledu si nemáme u AMD na jeho přístup vůči PC na co stěžovat ... takže ano, co jiní vidí jako slabé místo, z hlediska "nepříliš výdělečných" běžných PC komponent z hlediska běžných PC uživatelů je to naopak velmi silné místo ...

Ano, chápu že AMD nemůže konkurovat NV, když se na rozdíl od něj soustředí na více věcí, ovšem z pohledu PC trhu, uživatelů je to dobře, že se AMD soustředí na komplexní platformu a produkty pro "normální lidi" ... kdyby to nedělalo, co nám zbude?
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-05-04 00:56:41
avatar
Jenomže s přibývajícími roky se ten deficit v investicích o proti NV bude prohlubovat. NV má peněz že neví co s nimi, to AMD nemůže říci ani náhodou. Já vím že kožená bunda rád dělá pozéra, nicméně to že řekl "prodáme vše i kdyby konkurence rozdávala to své zadarmo", tím měl na mysli hlavně AMD. Nutno říci že ač přece jen přehání, zas tak daleko k tomu výroku nemá. Přesně jak to napsal aDDmin, až ta horečka s AI pomine, tak NV polezou dolary i s uší, Bude moci vrhnout do vývoje čehokoli desítky miliard dolarů, přeplatit nejlepší inženýry. Zaplatit výrobní kapacity. Už dnes je tak mocná, že AMD má problém prosadit k svým CPU svou GPU. Protože OEM výrobci si dávají pozor aby si jí nenaštvali. Zatím co u AMD se toho dle co osazují do sestav evidentně nebojí, a právě díky tomu si musí hráč tu platformu postavit sám. Čest výjimkám když nějaký výrobce dá něco na trh na kompletní platformě AMD. Poměr NV a AMD je pro AMD žalostný.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2 dostal pořádný update! Konečně je to stalker?
S.T.A.L.K.E.R. 2 dostal pořádný update! Konečně je to stalker?Friday, 20 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 519x
Komentářů: 1
Exodus od bývalých tvůrců Mass effect vypadá jako Mass Effect!
Exodus od bývalých tvůrců Mass effect vypadá jako Mass Effect!Thursday, 19 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 715x
Komentářů: 0
Witcher IV oficiálně odhalen! Ciri v hlavní roli.
Witcher IV oficiálně odhalen! Ciri v hlavní roli.Tuesday, 17 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1004x
Komentářů: 3
Kontroverzní The Last of Us Part II dorazí na PC
Kontroverzní The Last of Us Part II dorazí na PCMonday, 16 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 958x
Komentářů: 0
Mafia: The Old Country dorazí v létě 2025
Mafia: The Old Country dorazí v létě 2025Friday, 13 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1403x
Komentářů: 0
Cyberpunk 2077 dostává další aktualizace, i když už neměl!
Cyberpunk 2077 dostává další aktualizace, i když už neměl!Wednesday, 11 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1180x
Komentářů: 1