AMD oživí High-end procesory řady FX? Bulldozer prý má dost výkonu na překonání Core i7 Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Saturday, 01 January 2011
altPozici nejvýkonnějšího procesoru světa okupuje Intel, AMD mu ji hodlá ohrozit …

 

 

Už je to dlouho, takže je to trochu pamětnická historie, ale před lety existovaly procesory řady FX, které u AMD tvořili vlastně vrchol nabídky, a byly konkurencí k Intelovým EE. Jenže od vydání Core 2 Quad není pochyb, kdo má na trhu nejvýkonnější CPU a protože AMD se nemůže v maximálním výkonu na desktopu od té doby se žádným ze svých CPU s Intlovskými EE měřit, jsou staré AMD Athlon FX stále posledními modely této řady.

Už dříve se AMD zabývalo myšlenkou, že by AMD Phenom II procesory mohly také dostat FX označení, protože špičkové modely mají velmi vysoké frekvence, jenže Intel je prostě dál a na jeho Core i7-980X(990X) EE AMD prostě se žádným svým modelem nestačí a tak FX plány zase uložilo k ledu. Ale prý už je zase vytáhlo. Údajně je nový 32nm 8jádrový procesor ZAMBEZI tak výkonný, že by si mohl troufnout i na pozici nejvýkonnějšího procesoru světa a údajně by se proto měl honosit názvem Vision Black FX série. Co je na tom pravdy opravdu těžko říci, ale lze věřit tomu, že výkonový skok mezi současnými 45nm modely staré architektury a novými 8 jádrovým 32nm modelem zcela jiné a nové architektury, bude dost velký. A protože Core i7-980X v mnoha optimalizovaných aplikacích zase o tolik výkonnější než Phenom II X6 1100T není, skutečně bych řekl, že AMD má reálnou šanci po letech se o pozici nejvýkonnějšího procesoru světa ucházet. Alespoň na pár měsíců. AMD totiž plánuje ostrý start nových procesorů na Duben-Březen (04/2011), Intel ale už pracuje na nástupci Core i7 a X58, ale nové 8jádrové 32nm SandyBridge a X68 platforma vyjdou až v Q4/2011. To je pro AMD skutečně šance. Opravdu ale těžko cokoliv předjímat. Že nové procesory budou výkonnější, než ty současné je jasné, otázka je o kolik, nová architektura je opravdu hodně rozdílná a masivní nárůst výkonu bude v mnoha ohledech.

 Intel může a bude vzdorovat, 32nm Core i7-900 je těžká váha, ale Intelu to zase moc vrásky dělat nemusí, nástupce už připravuje a mnohem důležitější je mobilní segment, který tvoří 70% odbytu x86 CPU pro PC. Tam se totiž nové AMD Bulldozer během roku 2011 nepodívá, bude tam jen 32nm AMD Llano, což je 32nm APU v kombinaci 2-4jádrového CPU modifikované architektury Phenom II s DX11 grafikou. Po stránce CPU by sice AMD mělo být konkurenceschopné, ale na špičkové mobilní modely Core i7-2000 to asi s „Llano“ stačit nebude. Po stránce výkonu a schopností integrované GPU to ale zase bude naopak. Každopádně v roce 2011 bych čekal mnohem zajímavější a vyrovnanější situaci, než tomu bylo v nabídce CPU v letošním roce a možná se tedy dočkáme znovu po letech i FX modelu, který si bude moci pár vyvolených pořídit. Ještě více by nás ale potěšilo, kdyby AMD vydalo nějaký levný 4jádrový Bulldozer se schopností odemčení na plnohodnotné 8jádro a nataktováním na ten případný FX model. Tedy stejně jako jsme kdysi nesmrtelný Opteron 144 točili na FX model, tehdy nejvýkonnější CPU na trhu. To byly časy …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
HellowCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-01 00:24:29
avatar
Jo,to doufám, že to rozpráší i7. Aspoň dalších 5% trhu bych AMD přál
Neutron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-01 22:06:06
avatar
jo to já taky, ale na druhou stranu takováhle akce bude mít velký vliv na ceny a tím i na vítr v zákazníkově peněžence, takže by stačilo kdyby vznikla situace jako nyní v grafikách
HellowCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-02 08:50:12
avatar
Raděj bych, kdyby AMD přišlo vážně s něčím super. Aby si Intel přestal myslet, že je neporazitelnej
Neutron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-02 15:48:18
avatar
Bylo by to fajn, ale je to dvojsečné....
rigix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-02 21:33:39

Otázka jestli je to pro nás šetřílky bude dobře. Jestli buldozer bude výkoný jako i7 tak můžem očekávat stejné zvednutí průměrných cen jako u grafik. Takže na levný osmijádro asi můžem zapomenout. Co si budem nalhávat AMD Athlon II X4 3,1 GHz za 2100 kč je opravdu pořádná nálož výkonu pro většinu lidí :-)

Ale podle všeho se ted v grafickém segmentu schyluje k cenové válce, tak že by už nastal čas vyměnit grafiku ? Uvidíme :-)
anywherehome [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-03 08:43:45

jakože vyšší konkurence u nejvýkonnějších modelů nepovede ke snížení ceny dnes defacto monopolu Intelu? to se mi nechce věřit
Leclerk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-01 01:36:50
avatar
Bulldoze podle mě určitě porazí první várku Sandy Bridge, ale Intel hned několik měsíců poté uvede nové procesory na 22nm (teď si nejsem jistý jestli to tak je ) a AMD asi výkonem porazí a AMD bude zase těžit z poměru cena/výkon a nebo uvede taky další řadu CPU
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-01 03:21:35
avatar
22nm bude až v roce 2012 a bude nejdříve v mainstreamu ...
ljelinek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Tak 2011-01-01 05:12:18
avatar
to by bylo hodne smutne, kdyby 8C nove architektury ve vykonu neporazilo nejvykonnejsi CPU konkurence, ktere je ale tusim pouze 6C. :O
urban.novak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-01 09:31:31

Jenže Bulldozer je v podstatě čtyřjádro s hyperthreadingem. HT v bulldozerech navýší výkon až o 80%.
mimi.vx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-01 10:06:25

to neni pravda ..., buldozer je modul ze ktereho se skladaji cpu ...

jedna buldozer jednotka ma dve jadra ktere sdileji avx jednotku ( a s ni fpu ....) ktera v dnesnich aplikacich neni nejak moc potreba a jeste nejakou dobu to tak amd bude stacit ( prece jen avx je reakce intelu na GPGPU.... coz amd nepotrebuje)
urban.novak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-01 12:27:24

Z hlediska architektury chipu je jeden modul jedno jádro s hyperthreadingem. Většina logiky jádra je v modulu jen jednou a pouze menší část (20%) je duplikována a vyhrazena pro každé vlákno v modulu.

Velikost chipu bulldozeru bude někde mezi současnými X4 a X6, a to je dobře, protože čím menší chip, tím bude levnější a také bude mít menší spotřebu.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-01 15:21:08
avatar
ne bulldozer je nativní dvoujádro ...
Neutron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-01 22:09:26
avatar
jo, ale v modulu, už to nejsou skutečná dvě jádra jako nyní, ale část která se málo používá bude v modulu jen jednou. Je otázka zda to AMD vyjde a nezačnou se zrovna používat aplikace které by tuhle část modulu využily intenzivně, protože by pak výkon šel dost dolů.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-01 22:22:54
avatar
jsou to dvě jádra, v tom modulu chybí jiná část, ale jsou todvě plnohodnotná jádra.
Neutron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-02 15:54:02
avatar
Modul obsahuje dvě jádra, která sdílejí jednotku pro práci v plovoucí řádové čárce a ani bych se nedivil když by Intel začal prosazovat výpočty přes tyhle jednotky, to by zase byly na netu vášně.....
urban.novak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-02 17:30:04

Kdyby jádra byla plnohodnotná, byl by výkon modulu dvojnásobkem výkonu jednoho jádra. AMD ale uvádí, že modul má o 80% větší výkon než jedno jádro. 2/3 křemíku v modulu jsou společné pro obě jádra, takže si myslím, že modul má blíže k hyperthreadingu než ke 2 samostatným jádrům.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-02 18:08:16
avatar
no ja bych rekl teda, ze k hyperthreadingu to ma stejne daleko jako k dvoum samostatnym jadrum. dulezitej bude finalni vykon a pak se teprve uvidi jestli si ten modul zaslouzi spise oznaceni jako dvoujadro nebo jen jako jedno jadro s nejakou obdobou HT. podle toho jak to aspon na tom papire vypada, tak bych se klonil spise k tem dvema jadrum.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-02 18:34:51
avatar
No a? tak to má jinou architekturu, ale zcela jednoznačně jsou to dvě plnohodnotná jádra, ale Bulldozer je pouze modul, ze kterého se budou skládat CPU, je ale nativně dvoujádrový ... S hyperthreadingem to má pramálo společného, tohle je zcela něco jiného, zcela jiný přístup a prostě Bulldozer je očesaný dvoujádrvý CPU bez některých částí, které bude mít to, k čemu se bude Bulldozer modul připojovat a s čím se bude kombinovat.
urban.novak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-03 15:29:17

Princip Hyperhtreadingu a modulů u bulldozeru je téměr stejný a liší se pouze v detailech. U CPU od Intelu jsou zdvojené registry a fronta instrukci, vše ostatní obě vlákna sdílejí. U AMD navíc jsou zdvojené i výpočetní jednotky.

V příští architektuře Intel okopíruje vylepšený hyperthreading od AMD, nemůže přece dopustit aby AMD mělo nejrychlejší x86 CPU :-)), proto je lepší považovat bulldozer modul za jedno jádro s hyperthreadingem.
ljelinek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Ha, 2011-01-01 15:13:59
avatar
pokud by to melo byt dokonce jen 4C!!!, tak bychom o tom slyseli od AMD kazdy den, protoze to by opravdu byla bomba, aby jejich 4C+4T porazilo 6C+6T konkurence. Promin, ale to je dle meho pohadka a jak bylo napsano v clanku, bude to 8C procesor s HT, takze vlastne 8C+8T, ktery ohrozi soucasny hi-end Intelu. No, uvidime prvni testy (na ktere si jeste par tydnu pockame).
urban.novak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-01 23:02:32

Taky si myslím, že je to bomba, když čtyřjádro od AMD porazí šestijádro od Intelu.

Hyperthreading u Intelu ale funguje trochu jinak než u AMD. Intel přidal pouze nějakou logiku, která umožní zvýšit využití výpočetních jednotek z 70-80% na (v ideálním případě) 100%. Bulldozer má společné dekódování instrukcí pro modul, výpočetní jednotky jsou zdvojené. Teoreticky tedy má modul 2x větší výkon, ale v praxi přestane stíhat cache nebo dekodér instrukcí.

Z pohledu uživatele se 4 modulový bulldozer chová skoro jako osmijádro, takže ho nejspíš i tak AMD bude prezentovat.
ljelinek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Nu, 2011-01-02 18:44:26
avatar
v psanem slove se obcas spatne hleda ironie, nicmene v mem prispevku byla. Opravdu jsem zvedavy na testy, ale ted je pro me tvrzeni o vykonnejsim 4C od AMD nez 6C od Intelu z rise pohadek.
MaXXiS456 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-01 11:20:08

uz mam v tom zmatok. SB ktore vijdu teraz 6. januara su len procesory do NB alebo aj desktopove? ,, mobilní modely Core i7-2000,, podla toho to je len pre NB
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-01 11:54:59
avatar
Sice na serii FX jsem si nikdy nemyslel, ale kdyby byla, vubec bych se nezlobil. Takovej top top cpu
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-01 17:55:27
avatar
"....A protože Core i7-980X v mnoha optimalizovaných aplikacích zase o tolik výkonnější než Phenom II X6 1100T není...."
Prosím o upřesnění tohoto poznatku, v kterých že to optimalizovaných aplikacích není i7-980 zase o tolik výkonnější než X6...?
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-01 19:04:28
avatar
to by me tez zajimalo. spis naopak v hodne dobre optimalizovanych aplikacich pro vicejadra je i7-980X diky HT bezkonkurencni. sestijadrovej phenom je rad ze dotahne nebo lehce prekona nejnizsi i7 pro lga1366...
Neutron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-01 22:10:54
avatar
přesně, správně tam mělo být v neoptimalizovaných, protože v opt dostává těžce na prdel....
Leclerk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-02 21:16:32
avatar
podle mě DD to myslel jako v aplikacích optimalizovaných jen pro 6 jádra. Pokud je nějaká aplkiace optimalozvaná i pro více jader pak má i7 o hodně navrch díky HT
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-02 22:53:44
avatar
a byl by i priklad nejakych takovych aplikaci?vetsinou sou dnes aplikace tak tak optimalizovany na ctyrjadra a ty ktery dokazou vyuzit vice jader tak tam plati ze cim vice tim lipe. v dobre optimalizovanych aplikacich dokaze nejvyssi phenom x6 dobre konkurovat a obcas prekonavat core i7 930. i7-980X kope uplne jinou ligu, jak vykonovou tak ale i cenovou.
Casper [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-03 09:32:54
avatar
Taky jsem chtěl na tuhle větu reagovat... ale předběhli jste mě, v těch optimalizovaných aplikacích dostává X6 od AMD docela na frak. A ohledně těch prognóz o výkonu nových Bulldozerů bych byl opatrný... přece jen je to nová architektura a bude asi trošku trvat než ji AMD odladí, Nehalem je tu přece jen nějaký ten pátek... ale jinak to AMD přeju aby se zase na chvíli dostal na výkonový vrchol jako v dobách Athlonu a Duronu
urban.novak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-03 12:08:31

Optimalizovanými aplikacemi DD určitě myslel aplikace využívající FPU/SSE. V nich totiž Phenomy podávají stejný výkon jako Core i7 na stejné frekvenci.
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-03 14:13:11
avatar
Přeji AMD ať Intelu zatopí jako když vyjeli s prvním Athlonem 64.Jestli budou vlajkovky značit FX na tom nezáleží ale na Buldozer dost vsázím.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 271x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 193x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 821x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1151x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1465x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1314x
Komentářů: 6