AMD potvrzuje, že ukáže 5nm procesory ZEN 4 už za několik dní! V roce 2022 prý pořádně přidá plyn Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Středa, 22 prosinec 2021
altRok 2021 skončí rekordem pro AMD v počtu prodaných CPU i GPU. Rok 2022 bude ale ještě lepší!

 

 

 

 

Pokud si někdo myslí, že AMD už ukázalo to nejlepší co umí, tak lidé z AMD nahlas říkají, že jsme vlastně ještě nic neviděli :). To nejlepší údajně teprve přijde. AMD má hodně důvodů ke spokojenosti s rokem 2021 a hlavně s produkty na bázi generací ZEN 3 a RDNA 2, jež překonaly všechna očekávání a plány. Ve všech ohledech skončí rok 2021 absolutním rekordem z hlediska počtu prodaných procesorů a grafik AMD všeho druhu. A to ne o málo, ale o rovnou desítky a desítky % i ve srovnání s už tak velmi úspěšným rokem 2020.

 

  • Comeback odepisované firmy jménem AMD

                                                                         nemá historicky srovnání

Bavíme se o neuvěřitelném 65% meziročním růstu! AMD v tomto ohledu rozdrtila absolutně všechny technologické firmy vyrábějící čipy v roce 2021. Roste výrazně rychleji, než je průměr, který činí cca 28% v prvních pětadvacítce výrobcích čipů! Většina firem přitom vykazuje něco kolem 10 – 35%, což odpovídá tedy víceméně růstu dodávek čipů a celého odvětví. AMD ovšem rovnou dvojnásobně překonává tempo celého trhu, což jednoznačně dokazuje, že je růst AMD hnán kvalitou jeho produktů a zájmem o ně. Takhle vypadá historicky nevídaný comeback firmy, o které jen před několika málo lety mnozí prohlašovali, že se nedožije roku 2020.

Jak dobře si AMD vede dokazuje i srovnání s ročním růstem Intelu. Ten nemá prakticky žádný skutečně zajímavý produkt. Nedokáže AMD konkurovat výkonem ani efektivitou v žádné zásadní oblasti. A jeho obrovské prodeje a zisky jsou dány čistě tím, že na trhu za něj není alternativa/náhrada, protože AMD prostě nedokáže obhospodařit ¾ množství CPU, které PC trh potřebuje. Intel se tak nemusí ani trochu snažit a prodá i výrazně horší produkty za stejné či horší ceny než AMD. Ale realitu jeho produktů, které by neprodal v normálním světě s fungující konkurencí, nedokáže schovat. Roční růst Intelu v roce 2021 proti roku 2020 je „mínus 1%“ a skončil v pořadí až na 24. místě! Ouch ….

 

  • AMD si nemůže ztěžovat

                                      – historické rekordy počtu jeho GPU i CPU padly

Firma však mohla dosáhnout mnohem lepšího výsledku, pokud by měla další výrobní kapacity. Ale není to chyba nikoho v AMD, že si je nezajistili. Absolutně nikdo nemohl předpokládat současnou světovou situaci, ani současnou totální produktovou nekonkurenceschopnost dříve bezkonkurenčního Intelu před těmi několika lety, když se ty stávající kapacity objednávaly. Konkrétně zhruba v roce 2018, kdy AMD závazně objednalo kapacity výroby pro produkty na rok 2021. Na přelomu 2020/2021, když najednou zjistíte že nutně potřebujete více, tak už s kapacitami výroby obvykle nic uděláte. Co máte, to máte. TSMC však AMD vyšlo nečekaně výrazně vstříc a dalo mu všechny neplánovaně uvolněné kapacity, které původně měly být využívány čínskými výrobci, což bylo politicky zakázáno. Tím se AMD letos dostalo na druhé místo hned za Apple z hlediska velikosti produkce a významnosti u TSMC a obsadilo drtivou většinu 7nm linek. AMD se tak neplánovaně dostalo zhruba k 20% navýšení svých kapacit výroby v roce 2021, se kterými původně vůbec nepočítalo a nemělo je objednané. Ani to ale prostě v současné šílené světové situaci nestačilo.

Jak dnes bohužel víme, zájem o konzole, grafiky a všechno je tak velký, že zkrátka kapacit stále není dost. I tak si AMD může gratulovat k obřím dodávkám pro Microsoft a SONY, kdy nová generace konzolí trhá rekordy prodejnosti, a i rok po svém uvedení je stále beznadějně vyprodaná a zájem zdaleka neopadá. Čipy pro procesory RYZEN a grafiky Radeon RX 6000, které AMD pro současné PlayStation a Xbox dodává, jsou navíc docela velké kusy moderního 7nm křemíku, takže zabírají obrovské kapacity ve výrobě TSMC. Současně s tím AMD zvládlo v roce 2021 i obsazení historicky největšího podílu na procesorovém trhu, k čemuž by mělo v průběhu Q4 2021 definitivně dojít. Už v Q3 2021 AMD dosáhlo na 24,6% celkového podílu na trhu s x86 procesory, což je jen několik desetin za absolutním historickým rekordem firmy, který byl 25,3% v roce 2006.

Kromě více než zdvojnásobení podílu na pro AMD nejdůležitějším serverovém trhu, kde zcela jistě už překonalo 10% hranici, má AMD rekordní podíl na mobilním trhu, kde se poprvé v historii dostalo na 22%. A mobilní trh je z hlediska prodejů PC nejdůležitější, protože mobilní PC tvoří dnes kolem 70% prodejů počítačů. V desktopu, který dnes tvoří jen kolem 25% prodejů PC, se růst podílu AMD zastavil, protože AMD muselo obětovat hlavně produkci levnějších desktopových čipů ve prospěch produkce těch serverových a mobilních. Současně se AMD daří na GPU poli, i když to na první pohled podílově zdánlivě není vidět. AMD má nyní jen kolem 21% podílu v desktopových GPU a 17% celkových neintegrovaných grafik (desktop, mobilní PC apod.) proti NVIDIA. Ovšem ze statistik jsou vyjmuty desítky milionů výkonných velkých GPU, které AMD vyrábí pro Xbox a PlayStation.

Z nějakého důvodu se tam prostě nepočítají, ačkoliv jsou to jedny z mála počítačových GPU v roce 2021, které skutečně směřují ve 100% k hráčům a jsou na hry používány. S nimi by AMD mělo výrazně více %. Bohužel klasické PC grafiky AMD trochu obětovalo, ve prospěch výroby ostatních nutných produktů, které jsou prioritní. Ale ne v takové míře, jak si mnozí myslí. Trh s PC grafikami totiž meziročně narost o více jak 25%. Podíl AMD se ovšem pohnul jen o 2% níže, z čehož jasně vyplývá, že AMD muselo na trh dodat historicky největší množství Radeon GPU, aby si ten podíl vůbec udrželo. RDNA 2 (RX 6000) je už dávno nejúspěšnější a nejprodávanější Radeon grafická generace v historii AMD. Speciálně výkonného NAVI 21 se prodalo několika-násobek počtů předchozích generací. Není tedy divu, že AMD je více než spokojeno, protože vyrobilo a dodalo podstatně více GPU, než mělo vůbec v plánu. A to o desítky % více.

Pokud by byla situace na trhu s poptávkou normální, odpovídal by tomu i růst podílu AMD, kdy bychom se za normálního stavu věcí nejspíše bavili o 40% vs 60% a ostré konkurenci s tomu odpovídajícím cenovým soubojem. S tím AMD ve své strategii pro Radeon RX 6000 počítala. Bohužel pro nás zákazníky se na scéně objevila digitální těžba a všechno šlo do *****. U AMD tak jediné, co lidi uvnitř firmy mrzí, že nedokázali podílově zužitkovat významný fakt, že poprvé za mnoho let mají v mnoha směrech lepší grafické karty než NVIDIA. Jenže na rozdíl od ní mají současně i řadu dalších produktů a musí tedy dělit kapacity mezi ně, což NVIDIA s podobnými objemy kapacit nemusí a vše vrhá jen na GPU.

Všemu také odpovídá cena akcií. Letis se dostaly už i na více než 160 dolarů, aktuálně jsou kolem 145. Před rokem se pohybovaly na maximálně 90 dolarech a to v roce 2018 byly na pouhých 10 dolarech. Takže pokud jste stejně jako já neinvestovali, můžete mlátit hlavou do stolu :). Historicky největší akciová příležitost za posledních několik let.

 

  • Rok 2022 prý bude ještě výrazně lepší …

Vzhledem k neřešitelným kapacitním omezením i tak výrazně větší výroby, AMD nedokázalo uvést na trh v roce 2021 některé produkty, které mělo původně v plánu, nebo jich nedokázalo uvést potřebná množství. Řeč je speciálně o dalších variantách RYZEN 5000 procesorů, hlavně novou sérii levnějších modelů, kde AMD obvykle má velký prodejní úspěch a tomu odpovídající významný tržní podíl, jež tak v roce 2021 obětovalo. Těch pár cenově dostupnějších 7nm čipů tak zůstalo jen pro OEM partnery, na běžný trh se vůbec nedostaly. AMD jich prostě není dnes schopno vyrobit dost a nemá smysl se soustředit na výrobu procesorů v cenách do 200 dolarů, když vzhledem k rekordní poptávce nemá dost ani těch CPU a GPU v cenových hladinách až několik tisíc dolarů.

AMD si je ale vědomo situace, současně však ví, že nemůže polevit ve vývoji a tempu uvádění nových generací. A tak v roce 2022 se chystá nejen na zcela nové generace procesorů a grafik, ale také doplnění stávajících modelových řad s využitím nových výrobních kapacit. Jak už víte, AMD se chystá začátkem ledna, tedy již za 2 týdny, představit zbrusu novou generaci svých nejdůležitějších procesorových produktů. Primárně novou 6nm generaci mobilní platformy. Tu doplní vylepšené ZEN3D desktopové a serverové procesory pro stávající platformy. AMD také konečně oznámí uvedení ThreadRipper 5000 high endové série procesorů pro stávající TRX40/TRX80. Na poli GPU se dočkáme uvedení NAVI 24, tedy cenově dostupných grafik RX 6500/6400 pro mobilní i desktopové PC. To jsou tedy produkty pro nejbližší týdny a měsíce. Ovšem druhá polovina roku 2022 bude už úplně o něčem jiném …

Zástupci AMD ale aktuálně prozradili, že na CES 2020 ukáží i pár novinek z chystaných nových generací. Tedy zásadní 5nm ZEN 4 procesorové generace, která jako první dorazí na desktop s novou AM5 platformou a posléze jako EPYC do serverů. Tyto novinky chce AMD skutečně ukázat na CES, aby nebylo sebemenších pochyb o tom, že hodlá pořádně šlápnout na plyn a novinek Intelu či NVIDIA se v nejmenším neobává. Posun výkonu, který má 5nm ZEN 4 nabídnout proti 7nm ZEN 3, se počítá v mnoha desítkách %. A nejinak tomu bude i v případě 5nm RDNA 3, kde se AMD bude snažit nabídnout historicky největší generační skok v případě high endu a zbořit všechny výkonnostní tabulky a grafy.

V zákulisí se AMD tváří hodně sebevědomě, očekává další rekordní růst své firmy i výkonů svých produktů a jasně dává najevo, že současné produkty zdaleka neukazují, co skutečně nyní AMD dokáže. Sranda je, že zatímco ZEN 4 a RDNA 3 architektury pro novou generaci 5nm procesorů a grafik jsou už zcela hotové a jen se dodělávají finální verze produktů s nimi, tak aby některé již v první polovině roku šly do ostré výroby, AMD se primárně soustředí na dodělání architektur ZEN 5 a RDNA 4, které mají posunout věci ještě mnohem dále. A nijak se tím netají. Takže pokud někdo pochybuje o tom, že tempo které AMD nasadilo udrží, mohu mu s jistotou říci, že nejen že tempo vývoje a zlepšování vlastností jeho produktů udrží, chce ještě přidat. A vše nasvědčuje tomu, že se to podaří. Na chystané inovační ZEN 5 a RDNA 4 se navíc nemůžeme koukat jen optikou zkušeností se současnými produkty a jejich konstrukcí, protože nás čekají opravdu zajímavé obrovské konstrukční a technologické inovace na poli CPU i GPU. Samozřejmě určitě přejeme AMD, aby dále rostlo, protože stále zdaleka není velikostně v pozici skutečné konkurence vůči obřímu Intelu a NVIDIA, kterým oběma však neuvěřitelně zdatně produktově konkuruje, i když má na vše stále méně peněz a prostoru než má třeba jen NVIDIA na svá GPU. Bohužel tak skutečné konkurenční prostředí v oblasti počítačových CPU a GPU stále nemáme, ale i tak jsou nyní věci lepší, než byly mezi lety 2010 – 2020. Takže musíme být rádi i za to :).

Následující roky budou zajímavé nejen ze strany AMD, ale i Intelu, který ví že musí přidat, a také NVIDIA, která po letech bez produktové skutečné konkurence v grafikách najednou dostává konkurenty hned dva. Situaci však nepochybně bude nevyzpytatelně komplikovat nová realita výroby všeho, ekonomické přesuny a otřesy, geopolitické třenice atd. Extrémně zajímavé novinky, posuny a technologická vylepšení určitě dorazí, ovšem za jakých podmínek a hlavně cen? To je samozřejmě otázkou … i tak si myslím, že v první polovině 2023 si běžně budeme moci stavět PC s 2x vyšším procesorovým a 2,5x vyšším grafickým výkonem, než máme dnes :).

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
fotoba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Účastiny a ich cena 2021-12-22 23:08:44

Citace:
všemu také odpovídá cena akcií. Letis se dostaly už i na více než 160 dolarů, aktuálně jsou kolem 145. Před rokem se pohybovaly na maximálně 90 dolarech a to v roce 2018 byly na pouhých 10 dolarech. Takže pokud jste stejně jako já neinvestovali, můžete mlátit hlavou do stolu


ono je to ešte zaujímavejšie

Citace:
If You Invested $5,000 in AMD in 2015, This Is How Much You Would Have Today
Jul 10, 2021

AMD stock fell to a low of $1.61 per share in July 2015. At this level, $5,000 would have bought an investor around 3,105 shares. At the current price of roughly $91 per share, this investment would hold a value of about $282,640 -- a return of approximately 5,550%.

In 2015, AMD faced possible bankruptcy amid declining PC sales.

Odkaz

ešte v Q4 2016 platilo, že ak AMD neuvedie najneskôr v Q2 2017 jeden produkt, ktorý bude trhákom a druhý,ktorý nebude prepadákom, tak na prelome Q2 a Q3 2017 prevýšia zväzky AMD po dobe splatnosti majetok firmy a AMD bude musieť vyhlásiť bankrot , či už vo forme reštrukturalizácie alebo likvidácie firmy

a dnes
Citace:
Advanced Micro Devices, Inc. (AMD)

143.88

Odkaz
biker00x [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-23 08:16:54

Ano akcie stála i 1,61 USD, ale kdo do ní tehdy investoval? Do AMD se myslím dá investovat i nyní, šance, že do 5 let bude cena na dvojnásobku je docela slušná. Za mě určitě lepší investice než do bytu v Praze. Jediný riziko je jen hysterická reakce Fedu v roce 2022 ve stylu diletantů z bankovní rady ČNB, co si myslí, že inflaci způsobenou primárně malou nabídkou vyřeší zvyšováním sazeb. Jen 2 lidi ze 7 z bankovní rady měli za poslední 2 hlasování rozum a chtěli nechat sazby beze změny.
hor410 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-23 08:36:44

"se to tak vždycky dělalo" :-D
biker00x [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-23 11:16:29

to ano, ale je smutný že neumí na situaci reagovat kvalifikovaněji. Zdražením úvěrů pro podniky nabídku moc nepodpoří a přehřátou nemovitostní bublinu mohu chladit i změnou poměru LTV u hypoték než šroubovat nahoru sazby. Až by si každý musel přinést 40 nebo 50 procent vlastních peněz, vypadala by poptávka jinak. Kromě toho natištěné koronavirové peníze musí někde zmizet, takže nárůst cen díky poptávce lze čekat.
fotoba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Ale investoval len v rámci div 2021-12-23 10:45:13

Aj dnes sa dajú účastiny AMD kúpiť pomerne lacno.

Firmy odmeňujú svoje vedenia opciami (právom v nejakom období požadovať, aby mu vydavateľ opcie= tu AMD- predal nejaké účastiny za vopred stanovenú cenu- najčastejšie cenu v čase jeho nástupu do funkcie)

vďaka tomu
Citace:
mark Papermaster nakupooval 15.12.2021 za 1,84 USD/účastinu V POčTE 60 221 ÚčASTíN

Odkaz

Citace:

Lisu Su nakupovala 7.12.2021 za 2,92 USD/účastinu
V počte 125 000 účastín

Odkaz

Len doplním, že opcia má platnosť od/do. A mimo toho termínu ju nemôžete použiť, ale ako manager máte povinnosť vlastniť nejaký minimálny počet účastín a zároveň ste limitovaný maximom počtu účastín môžete vlastniť. Preto tie predaje



Aj aj v roku 2015 do toho investovali fondy, v rámci toho, aby mali niečo čo im zarába, k tomu, čo im limituje straty, ak sa netrafia


Ak sa podarí akvizícia Xilinxu, tak AMD bude rásť

Citace:

November 8, 2021
AMD could soar towards $200 before the end of the year as the company makes some bold moves in the market.

Odkaz


Citace:
December 13, 2020

We surveyed a group of over 300 investors on whether shares of Advanced Micro Devices, Inc. (NASDAQ: AMD) will reach $200 by 2022

70% investors told us they are confident that shares of AMD can reach the $200 mark by 2022.

Odkaz



Citace:
Can AMD Stock Reach $200? What Investors Should Consider
Dec. 08, 2021

Based on these considerations, AMD's prospect of achieving a $200 share price is imminent in the near-term, as the stock's valuation continues to reflect the company's effective execution of growth strategies over the next 12 months.

Odkaz
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-23 12:36:12
avatar
nesouhlasím, je nutné dostat ty úrokové sazby mnohem výše, protože já si třeba vůbec nepůjčuji, ale spořím a ve výsledku jsem na tom hůře, než ten kdo si půjčuje ... takže podle mě by ta sazba dávno měla být na 10% protože peníze mají mít cenu, pak bychom tu neměli kraviny jako kryptomněny, vznikající na základě vytištěných peněz apod.

Spoření má být mnohem výhodnější, než si půjčovat a ty půjčené peníze "investovat" ....
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-23 21:53:52

Bohužel, celá ekonomika je postavena na modle dluhu. Inflace je nezbytná proto, aby se umořovaly státní dluhy. Např. USA nikdy nesplatily válečný dluh, díky inflaci ho celkem brzy po válce stlačily pod nicotný poměr vůči HDP. Hromadění peněz je nežádoucí. Ani s neortodoxnějšími formami spoření (investice do akcií, do dluhopisů atd.) se člověk nemá šanci přes inflaci dostat (ne setrvaleji).
Shadycz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-24 11:16:33

To je zase koment tohle :-). Pane Stachu věnujte se raději technologiím a nechte ekonomické věci na jiných. Že se Vy neumíte přizpůsobit tržnímu prostředí poslední dekády, ještě neznamená to, že to prostředí je špatné.
Holt kdo umí jenom spořit, nemůže vydělat tolik jako ten, kdo umí dobře investovat . Třeba do nemovitostí s pomocí páky bankovním úvěrem s dobrým úrokem, nebo do kryptoměn.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-24 11:47:14
avatar
to je zase koment tohle ...

já se umím přizpůsobit, ale žití na dluh je špatné a nemorální ... peníze musí mít svou cenu. kryptomněny jsou podvod a zvěrstvo, investovat se dá i bez toho, aby to bylo na dluh nebo úvěr nebo vytvářelo bubliny ....
Shadycz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-25 01:28:09

Bohužel bavit se s Vámi o cryptu je jako běžet proti zdi..podvod prý . Tj fakt joke zase..

Ale v jednom bodě máte pravdu, proof of work není dobré řešení, ale letos se rozšířilo spoustu blockchains na proof of stake, kde je problém vyřešen.

A ono Vás to časem dožene ta zaslepenost. Za poslední 4 roky se počet lidí operujících s cryptem zdesetinásobil na skoro 300M lidí a počítejte s tím, že tyto nárusty budou ještě nějaký pátek trvat. Takže předpokládám, že jako autor technologického webu (a to co se týče HW velmi dobrého) se buď časem konečně přizpůsobíte, nebo budete více a více podkopávat nohy svojí vlastní práci, protože pokud lidi nenajdou věci co je zajímají u Vás.. tak je budou hledat jinde. Ujíždí Vám vlak už roky a měl byste s tím už opravdu něco udělat. Teď jsou k smíchu Vaše články o cryptu z roku 2017/8 - takové ty články jak celé crypto končí a padá k nule .. tak prosím nechtějte, aby i články z roku 2022 za pár let byly opět k smíchu, protože ty z 2021 už jsou k tomu zcela jasně předurčeny. Bohužel.

Kdybyste chtěl, klidně s Vámi někdy dám zoom call na nové věci z crypta, né jen o tom "zlém" BTC a ETH co Vám "krade" grafiky . Ale prostě v klidu se pobavit a třeba si rozšířit obzory o vývoj těchto technologií v současnosti a lehké budoucnosti . Rád Vám ten čas jako Váš čtenář, již od roku 2006-7, věnuji.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-25 12:51:03
avatar
ano bavit se s vámi o kryptu je zbytečné, protože ignorujete fakta a také to co říkám. Já jsem pro digitální měnovou budoucnost, vždy jsem byl, ale tou rozhodně není Bitcoin a spol.

Bitcoin a všechny měny vznkající dnes těžbou jsou zločin a zvěrstvo. A mají být dávno postaveny mimo zákon a tvrdě trestány. Tohle není technologie která věci zlepšuje, ale naopak je dělá horšími. Digitální měnovou budoucnost ano, ale ne takhle ... že v současné podobně jen škodí, je většině jasné, jede v tom naprosté minimum lidí, přitom negativně ovlivňují prakticky všechny ostatní kteří v tom n nejedou ... takže neexistuje rozumná obhajoba pro současný stav a existenci současných digitálních měn

bohužel to se těžko vysvětluje, pokud vám digitální měny v současné podobě přináší finanční zisk že a máte v nich osobní zájem. Já jej tam nemám, píšu z pohledu objektivního nezaujatého pozorovatele, který má ten luxus, že s digitálními měnami začínal v době, kdy začínaly o ně, těžil jsem, vyzkoušel jsem všechno kolem nic a rychle jsem pochopil už před lety, že současný stav těchto věcí je neudržitelný a zvěrstvo a bohužel se zcela naplnily mé nejhorší obavy, že se na kryptoměny rychle naváže to a ti nejhorší z reálného finančního systému, stane se z toho letadlo, pračka na peníze atd. Ovšem to vy ignorujete.

Současné digitální měny v současné podobě jsou zločin proti přírodě, jsou neefektivní provozně, jako měny nefungují a nemohou fungovat pro celý svět atd. Digitální měnovou budoucností nejsou ... ta je úplně jinde, žádná těžba apod. a měna musí být jen jedna pro celý svět, aby nahradila současný měnový systém založený na několika hlavních a stovkách národních měn ....
Derryk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-25 15:40:55

Citace:
Já jsem pro digitální měnovou budoucnost, vždy jsem byl, ale tou rozhodně není Bitcoin a spol.


Jste pro variantu digitální měnové budoucnosti, která nejen že neřeší současné problémy, ale více je prohlubuje. Např. Digitální Euro. BitCoin a spol jsou možným řešením mnohých současných neduhů jako každá možná potencionální měna, která znemožňuje teoreticky neomezené emise nového oběživa.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-25 16:17:21
avatar
BitCoin řeší jen jeden aspekt, ale vytváří obří další problémy a ve stávající podobě nemůže a nesmí jako měna fungovat ...
Derryk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-25 23:23:08

BitCoin řeší více aspektů.
1. Nepadělatelnost
2. Omezené množství
3. Převoditelnost po celém internetem pokrytém světě
4. Dohledatelnost každé transakce
5. Nezávislost na centrální autoritě
6. Otevřený zdrojový kód
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-26 13:26:00
avatar
1 a 2, absolutně neřeší, protože BitCoin není jedinou digitální měnou ... padělat nepochybně jde, jen to zatím nikdo nedokázal ...

3, ano, problém že potřebuje nejen ten Internet, takže jako měna na celém světě fungovat nemůže ...

4, dohledatelnost? Fajn a co zrušitelnost a také jasná identifikace plátce a příjemce s jasnou identifikací majitele peněženky/účtu?

5, to není výhoda ale výrazné zhoršení situace pro všechny uživatele, mimo těch, co mají zájem něco schovávat ... žádná pravidla, žádný dohled ....

6, a to má být výhoda v čem? Jako že si někdo může vytvořit jiný vlastní BitCoin?
Derryk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-26 22:12:09

Citace:
1 a 2, absolutně neřeší, protože BitCoin není jedinou digitální měnou ... padělat nepochybně jde, jen to zatím nikdo nedokázal ..


Padělat (podvrhnout účetní knihy) teoreticky lze na pár hodin pokud nějaký subjekt získá 51% z celkového hashrate. Kolik by padělatele stálo těžební zařízení a (kde by ho sehnal i pokud by na ně měl rozpočet menšího státu?), prostory, a energie? A výsledný efekt? Podvod na pár hodin? Je to zkrátka mnohem, ale mnohem náročnější než si postavit vlastní tiskárnu na bankovky nerozeznatelné od originálu a systém praní pro jejich zařazení do oběhu.

Citace:
3, ano, problém že potřebuje nejen ten Internet, takže jako měna na celém světě fungovat nemůže ...


Potřebuje samozřejmně nejen internet, ale i zařízení z kterého se transakce provede. Takže jakékoliv schopné zobrazit www stránky.

Citace:
4, dohledatelnost? Fajn a co zrušitelnost a také jasná identifikace plátce a příjemce s jasnou identifikací majitele peněženky/účtu?


Zrušitelnost transakce? Na co?
Provázání konkrétního účtu s konkrétním uživatelem je v každé totalitě obzvláště vítaná vlastnost. Naštěstí ji zatím nepotřebujeme. Nicméně pokud by měl každý subjekt spravující a čerpající svěřené prostředky (státní úřady, vláda, česká televize, adresáti státních zakázek) povinně takto provázané veřejné účty, mohlo by to podstatně zredukovat plýtvání veřejnými prostředky.

Citace:
5, to není výhoda ale výrazné zhoršení situace pro všechny uživatele, mimo těch, co mají zájem něco schovávat ... žádná pravidla, žádný dohled ..


Naopak to je podstatná výhoda. Decentralizace neznamená něco schovávat (jak něco schovat v open source?) nebo žádná pravidla. Pravidla jsou jasně a srozumitelně daná a
decentralizace mj. zaručuje, že se nezmění na libovůli jednotlivce nebo nějaké vlivné skupiny.

Citace:
6, a to má být výhoda v čem? Jako že si někdo může vytvořit jiný vlastní BitCoin?


Výhoda opensource? To vážně nevíte nebo jen trolíte? Ze zdrojového kódu je jasné jak se co BitCoinu počítá, za jakých podmínek a jak se mění obtížnost, jaké jsou odměny a kdy je halving, co se stane v případě vytěžení bloku dvěma minery zároveň, jak se řeší podvržený (zfalšovaný) blok nebo zfalšovaná účetní kniha. atd. atd.
Shadycz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-27 14:11:26

Pane Stachu, proboha, jste jinak určitě velice inteligetní člověk, to fakt nevidíte, že to je jako byste psal o "autech/tříkolkách" z roku 1890 a křičel, vždyt to nemá SPZ, takže majitel určitě něco schovává, je to lump! Vždyt neexistuje sít benzínek, tak to nemůže jezdit po světě. A dokonce jsou tady další lidé co tyto hrozné stroje můžou taky vytvořit! Sranda s Vámi .

A ještě navíc jste snad uplně zaseklej s tím BTC. Víte, že je dneska přes 16 000 měn a desítky block chains?? A vy furt omíláte ten BTC, jak kdyby to auto z roku 1890 bylo jediné na světě a už se nikdy neudělal upgrade..

No nic, napišme si zase za pár let až budou Crypto používat Vaše děti, až uživatelů nebude necelých 300M, ale 1Bi, a až i Vás donutí herní platformy začít používat block chain a crypto. Dost možná se jednou přihlásíme do OS a budeme mít přímo v něm implementovanou crypto/NFT pěněženku, budete v ní mít uložené Vaše appky, Vaše softwary. smlouvy atd. A jestli si řikáte, že to je ale hrůůza, tak přestaňte dělat web o technologiích a založte si raději muzeum

Ale to by mě mrzelo, já budu rád číst DDWorld dál, jen musím nějak vynechat tyhle diskuze, protože ač jinak nikdy nic do diskuzí nepíšu, tak tady je to tak šílený, že mi to prostě nedá a pak tím zabíjím čas.. a Vás bohužel také nepřesvědčí nic jiného, než čas.. Však jednou se tomu zasmějeme těm Vašim komentářům tady i s Vámi. A přeji Vám, ať je to spíše dříve, než později..čím déle to bude, tím hůře pro Vás..
Bestialni ORK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Anonymita, neurčitost, nejisto 2021-12-26 13:41:44
avatar
Někde jsem četl, že "tvůrce" Bitcoinu je "neznámý". Je v anonymitě ... proč myslíš? Když někdo něco užitečného objeví, tak chce být "známý", ne?
No ... je to proto, že dobře ví, že to bude pěkný průser ... až ti a všem dalším někdo udělá z krypto 1 a 0 jen samé 0.
Co uděláš?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-26 13:50:39
avatar
Asi tak, pokud by to byl tak superskvělý vynález pro blaho všech, jistě by se k tomu hlásil aby sklidit všeobecný vděk celého lidstva ...
Derryk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-27 00:35:36

Neví se ani jestli to byl jeden člověk nebo skupina lidí. Ne každý potřebuje prezentovat svoje ego. Není důležité kdo, ale co. Kdyby to byl číňan, řešilo by se, že je číňan a jeho případná vojenská minulost. Kdyby to byl běloch, řešilo by se, že není černoch. Kdyby to byl severní korejec, řešila by se komunistická severní korea..

Holt v dnešní době je za krajně podezřelé, když někdo něco udělá nesobecky a nezištně bez nároku na slávu nebo tantiemy.
Shadycz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-27 13:35:55

Né každý dolarový miliardář chce být vidět . Vy na to jen koukáte omezeným pohledem chudého člověka (chudého v porovnání s miliardáři - jinak Vám přeji at se Vám i DDwordlu finančně daří).

Tento omezený pohled dále nezohleďnuje tisíce cryptoměn u kterých jsou jejich majitélé známí a rádi se tím prezentují.
Shadycz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-25 20:58:06

Tak já nevím, vy jste buď nečetl co píšu, nebo ani neznáte rozdíl mezi proof of work a proof of stake, že furt jen dokola píšete o těžbě?

Vždyt já s vámi souhlasím, že proof of work není ideální řešení. Jestli jste nečetl co jsem psal, tak mě to neuráží, ale jestli neznáte rozdíl ani mezi tímhle, ale přitom jste anti crypto bojovník s těmi "jedinými správnými názory na crypto", tak to je fakt smutné..

Já v cryptu funguji opravdu hodně, přesto s měnama na proof of work nemám prakticky nic společného.

A ty věci o letadlu a o tom, že to je neudržitelné.. to je fakt mimo. Je vlastně až zajímavé, jak moc jste se na tom zasekl, i když Vám to svět již roky (více než dekádu) více a více vyvrací (rozšířením crypta, počtem uživatelů, vstupem bank, vstupem institucionálních investorů, vstupem celých států, vstupem technologických firem, velkých i malých herních firem atd) ale vy tomu prostě furt nechcete rozumět.. nebo alespon dát šanci, si zjistit více.. to je crazy u autora technologického webu..
Max_ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-26 12:54:48

Dřív jsem krypto taky považoval za dočasnou a okrajovou anomálii vhodnou pro spekulanty a zločince kvůli které nejsou GK a pálí se zbytečně elektřina. Pak jsem pronikl hlouběji a pochopil budoucí potenciál, zejména v souvislosti se stále více neudržitelným zadluženým a inflačním fiat systémem. Nyní Bitcoin a Ethereum považuji za jediné možné řešení budoucího stabilního digitálního finančního systému.
Na to, aby vznikla nějaká další celosvětově přijímaná digitální měna, která nebude při "vzniku" potřebovat energii je pozdě a ani nevím kdo by ji vlastně měl vytvořit a na jakém základě by fungovala. Digitální euro, dolar nebo cokoliv jiného vytvořené centrálními bankami není řešení, ale další zhoršení současného stavu, to by bylo jako jmenovat kozla zahradníkem.
Ethereum brzy přejde na PoS, čímž hlavní argument "zvěrstva" skončí. Bitcoin pojede na PoW dál, což není ideální, ale s tím asi nejde nic udělat.
Bestialni ORK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Cryptoman 2021-12-26 13:11:34
avatar
Tak ty jsi kryptoman?
No tak všichni budeme "těžit" a nikdo už nebude pracovat ... hmm ... jak myslíš, že to dopadne?
A myslíš si, že je dobře, když si někdo vydělá peníze prací a ty /a další/ si je vygenerují grafikou bez práce?

I ty jseš to teda vychcaný "kryptovykuk".
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-26 13:21:03
avatar
Hmm ... to mě připomíná:

"Dřív jsem otrokářství taky považoval za dočasnou a okrajovou anomálii vhodnou pro spekulanty a zločince kvůli které lidi trpí. Pak jsem pronikl hlouběji a pochopil budoucí potenciál, zejména v souvislosti se stále více neudržitelným systémem placené práce. Nyní otrokářství považuji za jediné možné řešení zvyšování zisků a efektivity."

Každý kdo považuje Bitcoin a Etereum za řešení stabilního digitálního systému jim buď nerozumí, nebo je zločinec .... a že s tím nejde nic dělat? jde .... zakázat tyhle věci a důkladně je potírat. Tohle není technologická budoucnost, obojí je zvěrstvo a zločin proti zdravému rozumu i přírodě ...
hor410 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-23 08:32:49

Dost mne překvapuje že je druhý MediaTek s těmi jeho shit SoC a šílenou (ne)podporou...
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-23 10:03:49

Asi tě to udiví ale oni se začali dost snažit a v posledních 2 letech se hodně zlepšili. Tento rok už mají kvalitu srovnatelnou s procesory od qualcommu a příští rok plánují mít nejvýkonnější mobilní čip.
Podporu taky už mají úplně jinou než bývala, akorát source kód vydávají jen společnostem co jejich čipy používají narozdíl od qualcommu u kterého je ten kód lehce dostupný i pro samostatné vývojáře (tedy pro kohokoliv).
pavel.pavol [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - AMD jede 2021-12-23 10:31:39

1,61 USD jsem nestihl, ale za 2 USD jsem nakoupil a poté jsem stále dokupoval. Cena se určitě bude dál zvyšovat, uvidíme po sloučení s XILINX. Na burze je ale i daleko více běžců než AMD.
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-23 21:54:57

HLavně by už mohly být nějaké low-endové procesory, protože jako sorry, ale procesor bezmála za cenu kompletní herní konzole (kdy ten procesor v ní je dokonce výkonnější), není low-end. Byť si zdejší myslí opak.
biker00x [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-23 11:11:47

Stačí trochu dobře zainvestovat do AMD, pár měsíců počkat a není potřeba řešit cenu lowendu, buď procák chci a koupím si ho nebo počkám. Na začátku roku jsem dokupoval akcii AMD za 91 USD , stačí jich pak pár střelit a je na slušný procík. Nebo si za cenu lowendu koupit nějaký jetý.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-23 14:07:53

Nechcem biť sfina ale po vojne je každy general.
Ked chceš rychli zisk stav na vitazne mustvo v hokeji a za par hodin mas dvojnasobek
To maš aj s akciama ak spravne odhadneš tak maš ak nie tak nemaš...
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-23 21:47:15

Nepotřebuji 8 či 16 jader, stačí mi 4 jádra.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Takhle je to mnohem lepsi.. 2021-12-23 17:01:46
avatar
Kdyz si predstavim, kolik kapacit by to stalo a ze by tedy vyznamne ubylo tech mnohem zajimavejsich komponent, tak je to takhle lepsi a spravne reseni. Za me je a vzdycky byl vylozene herni hardware vlastne ten lowend...kdo setri a staci mu jen to hrani, pro nej je nejprirozenejsi volbou prave ta konzole. Kdo chce lepsi zazitek, nebo na PC chce i pracovat, tak si za to musi priplatit - cim vice si priplati, tim vetsi moznosti ziska.
Kde je treba nejaky podradny stroj na kancl atp., tam neni vyhodne ani rozumne cpat nejmodernejsi a nejdrazsi kremik a vpodstate by tam stacily i repasy.. Naopak moderni procesory nejnizi vykonove urovne dnes stejne nemuzou byt nijak moc levne a s prominutim mi to prijde vylozene jako plytvani temi nedostatkovymi kapacitami dostupnych, pokrocilejsich vyrobnich procesu.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-23 18:10:44

Taky si myslím, že je to takto správně nastavené. A jak zmínil výše biker00x, procesory z druhé ruky jsou pro lowendisty ideální volbou už jen z důvodu jejich spolehlivosti, ceny a výkonu. S mainstreamovou grafikou, nebo i nižší je starší kousek bez limitace, takže možnosti tu jsou. Jen ty levné desky musí stále vyrábět, aby to všechno do sebe zapadalo
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-24 12:57:52
avatar
problém je že samotní mainstreamová grafika stojí víc než zbytek mainstream pc dokupy,...
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-24 12:56:34
avatar
koukám že si stežovat nemúže ani intel, pokles -1% voči vlaňajšku mizivé číslo,..
pcwifi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - á em dé 2021-12-24 14:54:33
avatar
nemuzu si pomoc, Ryzen 3 s VGA nikde... to je kazdej heclej hned utavit za Ryzen 5 5600G šest klacku ? K cemu na domaci interneto - filmove pc 6 fyzických jader (12 vláken) ? Bohate staci i 4/8. No bohuzel resp. bohudik za Aukro... Ryzen 5 Pro 3350G za 3,6 klacku. A jak uz bylo receno, idealni stav aby ovecky sly pro Intel... i3-10105 za trojku, no neber to. Low end segment ocividne prenechan Intelu.
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-24 21:38:05

i3-10105 za trojku je taky zlodějna. Intel si cení ten odpad HD610, nebo co v tom je, na tácek. No to potěš koště. Proto taky skupuji na aukru do zásoby solidnější grafiky od GT7xx/R7/RX550 vejš.
F3rda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Ani já bych si nestěžoval.. 2021-12-25 20:56:24
avatar
Odkaz
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Mafia: The Old Country dorazí v létě 2025
Mafia: The Old Country dorazí v létě 2025Pátek, 13 prosinec 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 717x
Komentářů: 0
Cyberpunk 2077 dostává další aktualizace, i když už neměl!
Cyberpunk 2077 dostává další aktualizace, i když už neměl!Středa, 11 prosinec 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 968x
Komentářů: 0
AMD chce zatlačit na NVIDIA - Šéfka AMD je CEO roku 2024
AMD chce zatlačit na NVIDIA - Šéfka AMD je CEO roku 2024Úterý, 10 prosinec 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1049x
Komentářů: 3
Indiana Jones and the Great Circle je překvapivě dobrá hra!
Indiana Jones and the Great Circle je překvapivě dobrá hra!Pondělí, 09 prosinec 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1571x
Komentářů: 7
Path of Exile 2 sbírá nadšené ohlasy a boří servery
Path of Exile 2 sbírá nadšené ohlasy a boří serveryPátek, 06 prosinec 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1326x
Komentářů: 5
XDefiant končí – Ubisoft a live service mají další průšvih
XDefiant končí – Ubisoft a live service mají další průšvihČtvrtek, 05 prosinec 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1450x
Komentářů: 3