Za problémy nižšího výkonu RYZEN procesorů nemůže Windows 10 scheduler. Kde je zakopaný pes?
V uplynulých mnoha dnech mnoho lidí zkoumalo, v čem je zakopaný pes. Proč RYZEN procesory nemají v některých aplikacích a případech výkon, který by mít měly, proč v některých případech dochází ke zvýšení výkonu s vypnutým SMT a tak dále …
Vysvětlení se zdálo prosté a průkazné. Dostupné nástroje ukazovaly, že část vinny může nést i samotný Windows 10 a jeho scheduler, který správně nepřiřazuje úlohy mezi jádra a vlákna nových RYZEN procesorů. AMD však aktuálně přispěchalo s vyjádřením na základě svého měření, že žádný bug v scheduleru Windows 10 není. Ten prý funguje správně. Zmatení testerů však bylo vysvětleno také, protože jedna z monitorovacích aplikací (Sysinternals Coreinfo), kterou testeři používali pro monitoring, sama obsahovala „chybu“ (nebyla optimalizovaná pro RYZEN), která je v nové verzi odstraněna a už tedy ukazuje věci správně. Tímto tedy došlo k šíření a opakovanému mylnému potvrzování zjevně mylné domněnky, že samotný Windows 10 scheduler má chybu. Za což se také omlouváme, protože jsme vás tedy špatně informovali, ale určitě ne záměrně! Fakta, která jsme měli z více stran k dispozici, potvrzovala, co jsme vám říkali.
AMD nicméně zároveň znovu potvrzuje, že výkon RYZEN procesorů zdaleka není všude a za každých okolností správně využit, přičemž se pracuje na nápravě v podobě dalších optimalizací SW. Ani u samotných Windows 10 není přeci jen vše úplně v pořádku. Výkon RYZEN procesorů měřitelně ovlivňuje i nastavený „režim napájení“ ve Windows. Ten je hodně agresivní u parkování jader, která v nejúspornějším i vyváženém režimu způsobují, že procesor má v mnoha aplikacích i hrách nižší výkon, protože správa prostředků s RYZEN procesory zatím ideálně nespolupracuje (stávající verze prostě RYZEN architekturu dokonale nezná). AMD tedy znovu doporučuje všem přepnutí na nejvyšší výkon, kde je parkování jader fakticky vypnuto. Sice se o několik W zvýší spotřeba, ale v řadě aplikací, a hlavně her, i výkon.
(výkon RYZEN 7 ovlivňuje režim napájení Windows 10)
Pod Windows 7 tento problém tak velký není, a ve hrách má RYZEN 7 často i díky tomu vyšší výkon pod tímto starším systémem než pod W10 (mimo DX12 titulů, kdy W7 DX12 neumí a v některých hrách je značným přínosem). Pro aktuální hry tak není provozování Windows 7 na místo Windows 10 žádným řešením. Řešením je optimalizace samotného Windows 10 tak, aby RYZEN 7 bylo správně využíváno. AMD potvrzuje, že rozdíl mezi W7 a W10 je čistě architektonický. Zjednodušeně řečeno, protože W7 nemělo zdaleka tak propracované algoritmy řízení spotřeby a výkonu pro CPU a konkrétní architekturu atd., nemá takové výkyvy výkonu jako Windows 10 jež velmi specifické prvky architektury a stavby CPU využívá, které tak bude nutné naučit s RYZEN pracovat. A to je věcí optimalizací, na čemž se pracuje.
(Windows 10 v režimu úspory omezuje výkon, ale i spotřebu RYZEN 7)
Dále je tu problém s SMT, kdy vlákna by měla mít v nejhorším případě žádný, běžně ale několika % nárůst výkonu ve hrách. V mnoha titulech však SMT výkon paradoxně ubírá. Je to téměř stejná situace jak přes kopírák, ve které ještě nedávno byly vícejádrové Intel procesory. AMD přiznává, že s vývojáři her pracuje na potřebných optimalizacích, které stávající hry prostě logicky v drtivé většině případů nemají, protože tvůrci her RYZEN procesory samozřejmě neznali. Situace se má zlepšovat velmi rychle a u nových her už by mělo být vše vyřešeno v základu. U některých her už to funguje dobře a výkon tam není nijak nižší proti Intelu.
- Souhra několika věcí – vše v řešení!
Celkově tak nižší výkon RYZEN procesorů v některých recenzích a testech, zejména v některých hrách je tak daný souhrou několika věcí. Nedává samozřejmě smysl, proč by RYZEN 7, které jinak nabízejí stejný nebo i lepší procesorový výkon, než má Core i7-6900K, za tímto CPU ve hrách zaostávaly. Výkon prostě mají a ten nikam neutekl :). Optimalizace her i řízení spotřeby a prostředků ze strany Windows 10 ale zjevně nejsou hotové. Proto tak dochází k tomu, že v kombinaci se zapnutým úsporným nebo vyváženým režimem řízení napájení ve Windows spolu s neoptimalizací SMT pro danou hru (což je záležitost konkrétní hry), které místo zvýšení výkonu výkon sníží, je výkon v některých hrách, jaký nyní je. Nikoliv nízký, ale nižší než u procesorovým výkonem jinak srovnatelných Intel procesorů, na které je logicky (protože už jsou dávno na trhu, navíc jako dominantní platforma, a architektura je stará mnoho let) dávno všechno optimalizováno (Windows i hry). Nutno dodat, že rozdíly jsou téměř výhradně jen v 1920x1080 a nižších rozlišeních, ve vyšších rozlišeních už je výkon procesorů často totožný, protože omezením je výkon a optimalizace GPU nikoliv CPU. Až bude mít RYZEN stejné optimalizace jako má už dávno Intel, není důvod, proč by měl, jakkoliv za Intelem zaostávat i ve hrách. A je logické, že tyto optimalizací mít AMD teď nemůže, když je to nový procesor, neměl je ještě nedávno ani Intel a problém s SMT byly časté.
AMD slibuje, že dělá vše pro to, aby optimalizace byly postupně uváděny. Rozeslalo stovky testovacích sad mezi vývojáře her a poskytuje všechny potřebné informace. Výhodu má v tom, že dnes vývoj her je primárně pro jeho platformu, protože AMD procesory i grafiky jsou a budou v hlavních konzolích. Vývojáři her tak sami optimalizace pro AMD procesory chtějí a potřebují.
Zároveň AMD doporučuje mít s RYZEN procesory zatím v tuto chvíli ve Windows 10 přepnutý režim napájení na „vysoký výkon“ (se kterým bohužel řada recenzentů neměřila, a proto výsledky zejména ve hrách často tak lítají). Každopádně pozitivní je, že samotný Windows scheduler, a tedy vlastní rozdělování úloh mezi jádra a vlákna je v pořádku a opravu nepotřebuje, o to budou optimalizace jednodušší.
Zdroj: AMD.com a computerbase.de
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|