AMD RYZEN 8000 (Granite Ridge) ZEN 5 desktopová CPU prý překonávají očekávání. Co nabídnou? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pondělí, 12 únor 2024
altJe na čase aktualizovat informace o nových RYZEN 8000 procesorech, které letos zamíří na trh.

 

 

 

 

ZEN 5/ZEN 5C architektura samotná je již dávno hotová a hlavní architektonický vývojový team AM plně pracuje na dokončení ZEN 6. Pochopitelně pokud jde o samotné procesory s použitím dokončené ZEN 5, ty jsou dnes prioritou hlavního procesorového teamu AMD. Ten již má dokončený finální design, testuje výrobní revize a finalizace parametry jednotlivých procesorových modelů tak, jak tento rok půjdou na trh.

ZEN 5 a ZEN 5C jsou sice opět stejná architektura, ale s určitými fyzickými odlišnostmi. Fyzicky jde tedy o odlišné čipy, co do počtu jader, velikosti cache i výrobního procesu. Oproti současnému ZEN 4 se výrazně změnila samotná architektura. Jde o největší UPDATE architektury ZEN od jejího uvedení v podobě RYZEN 1000 série procesorů téměř přesně před 7 lety (ani se tomu nechce věřit, ale bylo to 2.3. 2017). Jádra ZEN 5 jsou větší, mají kompletně přepracovaný design jednotlivých částí (většinou mohutnější) a jsou zde nové instrukční sady. Základní ZEN 5 čip je vyráběný N4P výrobním procesem TSMC a má opět 8jader/16vláken. Proti současnému 5nm ZEN 4 se stejným počtem jader jsou však ta jádra větší, výkonnější a mají i nové možnosti. ZEN 5C je pak stejná architektura, opět ale „hustější“, tedy rovnou 16jader/32vláken na jeden čip díky menší cache proti ZEN 5, a také díky o generaci pokročilejší N3E výrobě TSMC. Dorazí tedy také později. V tuto chvíli se pro standardní desktopové RYZEN 8000 procesory s použitím ZEN 5C nepočítá. Nicméně jádra této konstrukce se objeví v nové generaci primárně mobilních APU řešení, která ve formě komplexního APU čipu se ZEN 5 + ZEN 5C CPU částí a RDNA 3.5 grafickou částí, dorazí později.

Minimálně pro začátek AMD tedy plánuje uvedení ZEN 5 procesorů RYZEN 8000 „Granite Ridge“ s maximálně 16jádry/32vlákny (tedy dva 8jádrové ZEN 5 čipy + I/O čip s výbavou jako dosud), následované uvedením až 128 jádrových/256 vláknových EPYC „Turin“ procesorů. A samozřejmě také z nich následně později odvozených RYZEN ThreadRipper 8000 variant (určitě až v roce 2025). Později také dorazí EPYC procesory s tím 3nm ZEN 5C, které nabídnout až 192 jader/384 vláken v rámci jediného čipu. Kompatibilita se současnými AM5 a sTR5 platformami zůstává. Nás samozřejmě letos nejvíce zajímají desktopové RYZEN 8000 procesory „Granite Ridge“ pro AM5, které jsou generačními nástupci současných RYZEN 7000 (ZEN 4). Jaká je tedy aktuální situace?

  • RYZEN 8000 jdou do finále – vše se ladí a testuje!

Platí, co jsem napsal dříve. Nyní ale máme k dispozici další nové poznatky a informace ze zákulisí, protože se samozřejmě ladí detaily a vše se připravuje na vydání a uvedení těchto nových procesorů na trh. A jaké jsou tedy nejnovější úniky a dojmy, kdy pochopitelně vzorky novinek se dostávají ke stále více lidem a partnerům, takže utajit se už mnoho věcí nedá?

Dobrá zpráva! Aktuálně revize čipu nemá problém s dosažením vysokých taktů. Poměrně dlouho se očekávalo, že, díky poměrně výrazně složitějšímu čipu, tedy i větším jádrům i nové N4E výrobě, by ZEN 5 měly mít nižší takty, než současné 5nm méně robustní ZEN 4 čipy. Očekávalo to ostatně samo AMD. Nicméně z věrohodných zdrojů přišly zprávy, že aktuální testovací verze čipu A0 (není vyloučeno, že už existuje i A1, která by měla být finální), dosahuje v praxi bez problémů stejných taktů, jako ZEN 4. A tak u finálních procesorů by nemělo dojít k poklesu taktů proti současnosti. Dokonce se objevují opatrné názory, že by u té finální verze křemíku mohlo dojít k mírnému posunu taktů nahoru a překonání 6GHz u 125W variant. Ovšem to zatím není potvrzené. Co se zdá být ale realitou, že minimálně nedojde k poklesu taktů u nové generace procesorů proti té současné, což by bylo výrazné překonání očekávání, protože samo AMD dlouho odhadovalo, že zhruba ke 200MHz poklesu dojde.

Tím že nedojde k poklesu taktů se tak může naplno projevit vylepšení IPC a další věci. A tak výsledný výkon vzorků procesorů je v praxi lepší, než AMD všem slibovalo. V některých aplikacích opravdu citelně. Vše pochopitelně záleží na konkrétní aplikaci, kdy některé budou těžit více některé méně z masivních vylepšení architektury a výraznému posílení mnoha aspektů jednotek a jader. Je tak poměrně obtížné říci, jak velký celkový posun IPC skutečně je. Jsou aplikace, kde bude třeba „jen“ 10%, pak jsou ale i aplikace, kde má být dokonce 30%, či dokonce ještě více. Dá se asi předpokládat, že takové masivní zlepšení bude v případech, kdy aplikace bude těžit z určitých fyzických aspektů, jako je dvojnásobná šíře sběrnice či dvojnásobek L1 apod. Současně budou roli hrát i nové instrukční sady jako AVX-512 VP2INTERSECT, MOVDIRI, MOVDIR64B, PREFETCHI a AVX-VNNI, které ZEN 5 přináší. Samozřejmě ne každá dnešní aplikace je logicky využívá, ale nové verze aplikací pravděpodobně mohou, a proto by ten nárůst výkonu u nich následně může být mnohem výraznější. V tuto chvíli se očekává posun v průměru těch 15 – 20% IPC vs současné ZEN 4, což by bylo opět překonání plánů a slibů ze strany AMD, jež v zákulisí ve svých materiálech mluví o menším číslu.

Co se naopak prý nezměnilo je ten 6nm I/O čip s výbavou, který je součástí už současných čipletů RYZEN 7000. Ten údajně zůstal víceméně stejný. Pravda, není moc důvodů jej nyní měnit. Z hlediska výbavy se totiž prakticky nic nemění, procesory jsou pro stejnou AM5 platformu, mají stejné počty PCIe linek atd. Zůstává také i malá integrovaná RDNA 2 grafika v I/O, kterou není také aktuálně důvod vylepšovat vzhledem k cílovému určení. A stejně tak nemá smysl jej vyrábět jiným než starším 6nm procesem, protože jde o poměrně jednoduchý čip s malou spotřebou. Hlavní je udržení nízkých produkčních nákladů a snadné výroby. Jediným výraznějším vylepšením bude nárůst základního taktu podporovaných DDR5 pamětí. Ze současných DDR5-5200MHz u RYZEN 7000 „ZEN 4“, by standardem mělo být DDR5-6000MHz ne-li rovnou DDR5-6400MHz. Samozřejmě optimální doporučené maximum bude ležet výše. U současných procesorů AMD oficiálně doporučuje 6000MHz. A díky vylepšením BIOSu atd. je už i 6400MHz běžně použitelných (dokonce je AMD oficiálně doporučuje u nových RYZEN 8000G a funguje to bez potíží). U nových ZEN 5 bude doporučené optimum překonávat 7000MHz. Možná tedy 7200MHz či dokonce 7600MHz. Ale uvidíme. Platí však, že jen některé aplikace těží nějak významně z větší propustnosti pamětí. Tradičně tak asi masivní nárůst výkonu uvidíme i komprese a hlavně dekomprese dat v 7-Zip apod.

Kdy se dočkáme?

AMD nedávno oficiálně potvrdilo, že nové ZEN 5 procesory jsou na cestě a dorazí v druhé polovině roku 2024. Podle mých informací se navzdory spekulacím, AMD rámcově ohledně termínu uvedení rozhodlo už dávno a vůbec nic se na něm nemění. Oficiální dostupnost RYZEN 8000 ZEN 4 procesorů byla vždy plánována na druhou polovinu 2024. Což ovšem nevylučuje, že je AMD oficiálně ukáže a před-představí dříve, třeba kolem Computexu, aby partneři mohli vystavovat své novinky.

V tuto chvíli se jako první očekává uvedení tradičně 4 modelů. Tedy 16jádrového/32vláknového RYZEN 9 8950X, 12jádrového RYZEN 9 8900X, 8jádrového RYZEN 7 8700X a 6jádrového RYZEN 5 8600X. O několik týdnů později dojde i na úspornější 65W varianty (tedy 8000 bez X). Ještě později pak mají dorazit 8000X3D varianty s vrstvenou cache. Ale to se stane nejdříve v závěru roku, kdy si je AMD nechá buď jako přímou odpověď na nové 7nm ARROW LAKE procesory Intelu, nebo se aktuálně mluví, že si je nejpravděpodobněji nechá jako horkou novinku pro CES 2025. Uvede je tedy hned v lednu 2025.

Pokud jde o vydání a fyzickou dostupnou těch prvních RYZEN 8000X ZEN 5 variant, vypadá to nejdříve na červenec, pravděpodobněji ale budou plně dostupné v srpnu, tedy pro hlavní PC sezónu. Zda se s nimi podaří vydat také očekávané X770E/B750 (nebo rovnou X870E/B850) a tedy vylepšené čipsety a desky AM5, je otázkou. Předpokládal bych, že ano, kdy přeci jen mnoho stávajících AM5 desek bude v té době na trhu už plné 2 roky a nějaký update je tedy v každém případě na místě. I když samozřejmě platí, že AM5 zůstává, nemění se ani základní výbava, pokud jde o PCIe 5.0 pro SSD i GPU. Přechod na Gen6 zatím není v plánu, alespoň u desktopu ne. Co by ale nové desky měly mít, minimálně tedy nástupce současných X670E/B650E, je povinné USB4 a asi i nový Wi-Fi standard. Takže hlavní vylepšení desek budou v tomto ohledu spolu samozřejmě s nejnovější generací výbavy a zpracování výrobců desek.

 Jinak samozřejmě kompatibilita nových procesorů se stávajícími AM5 deskami je 100% jistá a potřebné AGESA update BIOSů se již připravují a dokončují finální první veřejné verze. Stejná zůstává i spotřeba a TDP procesorů, tedy samozřejmě z hlediska chlazení a kompatibility stávajících AM5 chladičů se také nic nemění. Celkově tedy očekávejme výrazný/znatelný výkonový posun, při zachování stejných provozních vlastností.

Ceny procesorů při uvedení budou s velkou pravděpodobností kopírovat úvodní ceny RYZEN 7000. Celkově to tedy vypadá na velmi zajímavý update a upgrade, přičemž samozřejmě AMD chystá i novou generace hned několika APU využívající ZEN 5 a dokonce ZEN 5C. A práce už pokračují velmi dobře i na ZEN 6, který se bude soustředit na výrazné vylepšení technologie konstrukce čipletů, zatímco ZEN 5 bylo hlavně o architektuře ZEN samotné. Minimálně na poli CPU tak AMD zjevně pokračuje podle plánů. Či je opět překonává, což s ohledem na velká vylepšení, kterou každá nová generace AMD procesorů přináší, rozhodně není něco, co bychom měli brát jako samozřejmost. Speciálně s ohledem na často minimální vylepšení v oblasti jiných procesorů a značek. Samozřejmě skvělý je ten fakt, že AMD drží kompatibilitu. A tak pokud se chystáte kupovat dnes PC, nemusíte na novinky vyloženě čekat, protože prostě můžete jen vyměnit procesor až nový dorazí a ten starší stále slušně prodat, či využít jinde. A podle mých informací má AMD zájem udržet ZEN 5 ještě hodně dlouho, kdy ani ZEN 5 by rozhodně nemělo být poslední generací pro tuhle platformu ;).

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-02-14 12:46:26
avatar
2025vypada ako dobry rok na upgrade. Zatiaľ este combo 10700+3070 musí vydržať.
Mano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-02-14 20:12:13
avatar
Ja by som to skôr videl že sa budú volať Ryzen 9000. 8000 už na trhu sú.
Zubik1000CZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-02-14 21:22:22
avatar
Tak tak. Je škoda, že v tom udělali bordel.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-02-14 22:27:08

Ryzeny by mali končiť u 6, Tak že ZEN5 by mal ostať 8000 a ZEN 6 9000, som zvedavý na nove kúsky kremíka po ZEN
K8 bola TOP, K10 ušla, Buldozer bol nič moc, Ryzeny vyšli nad očakávanie. Už sa niečo rysuje, ale tak nebudeme azda predbiehať
Zubik1000CZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-02-14 23:55:33
avatar
Nějaký zdroj?
Ziik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-02-15 20:44:50

Nechápu tvou logiku která říká že když AMD vydalo řadu CPU 8000G tak už nemůžou vydat řadu 8000X.
Aha, myslíš že by bylo nefér mít 8000G na Zen4 a 8000X na Zen5 ... už to vidím, ale osobně mě to nijak neuráží.

Je to jen o tom, jak si lidi nastaví (je jim nastaveno) očekávání. Předvedu ...

NV prodává jinou grafiku pod stejným názvem akorát s jinou pamětí a nikdo jí nekamenuje co jsem si všiml. Všichni jen řeknou "no jo NV klasika".

U Intelu už kupuješ stejnou architekturu CPU tři generace a nikdo si nestěžuje. Všichni jen "no jo Intel klasika".

Vidíš?
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-02-15 09:04:16
avatar
To jsou dobré zprávy. Jinak schopnost dosahovat stejných/vyšších taktů lze pro mobilní/low TDP desktop segment mimojiné vyložit i tak, že takt oproti zen4 snížíme, ale zen5 vyšší IPC ten výkon zpět dožene a tím pádem můžeme mít dvě stejně výkonné procesory s tím, že Zen5 dosáhne toho výkonu s nižším TDP. Jinými slovy jak v 15W,25W,35W nebo 45W "obálce" dostaneme třeba o 20% vyšší výkon oproti Zenu4. To se hodí pro mobilní, ale i low power desktop buildy ala moje pasivní itx.
U APU navíc není ten opět dnes již plesnivý 6nm I/O čip
Btw co se týče 1:1 RAM clocku tak 6400Mhz dosahuju i s běžným čipletovým non-OC 7600 a ani jsem se neobtěžoval na nejnovější AGESu.
K APU kupuju už 8200Mhz paměti a doufám nejméně v 7600-7800 a postupem času přes nové AGESy i pokoření 8000, samozřejmě 1:1. To čiplet nedá samozřejmě, na druhou stranu tam to ani není potřeba, tam je stávajících 6400Mhz ok a jede v pohodě troufám si říct na libovolné ITX AM5 desce (je jich 5 nebo 6 a žádná není superlevná) u APU tím zvyšujeme IGP výkon
REDAKCE: co test výkonu IGP na různě rychlých RAM mimochodem? . Já osobně bych cca půl roku s tím počkal na nové agesy ať to stojí za to a nechybí alespoň 8000Mhz rychlost
bobysix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-02-15 11:29:00

Nemáte tady někdo reálnou zkušenost s osazením 192GB RAM do AM5? A pokud ano, jaká varianta MTB/Biosu/RAMek to spolehlivě umí, pokud to vůbec někdo spolehlivě umí....Díky.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-02-15 21:57:04
avatar
tj. celkem masakr. Můžu se zeptat na účel? Já jen že při takové velikosti možná budete chtít už i ECC, takže nakonec by byl asi lepší threadripper a pod.
bobysix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-02-16 08:26:06

Samozřejmě můžete. Na větší projekty dvě železa s threadrippery mám (256GB RAM), ale na menší věci si výpočetním výkonem vystačím i s 16ti jádry, jen RAMka bývá problém. Tzn.pokud by to bylo životaschopné, bylo by to pro mě ideální a levné řešení. Bohužel na googlu nacházím spíš ty, co to zkoušeli a měli s tím problémy, proto jsem se ptal i zde...
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-02-15 14:07:07

No, vzhledem k tomu, že ve hrách ve 4K nemám šanci vytížit ani Ryzen 7700 na víc, než 40%, tak asi budu upgradovat až za další dvě generace
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-02-15 21:59:42
avatar
moje řeč, do čistě herního PC, které mělo být moderní a připravené na upgarde jsem prostě dal nejlevnější 7600 a není problém. Kdyžtak to jistí upgrade na osmijádro Zen5 s přídavnou cache a to je takové herní maximum, protože dál už za CPU nedostanete ani fps navíc
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-02-17 10:50:19

Nerozporuji, že 7700 vydrží nějaký ten rok. S těmi 40% jako ukazatel naddimenzovanosti, ale nesouhlasím. Závisí to na počtu jader jaké % se ukážou. Tzn s ipc to nemá nic společného. Staré šestijádro totiž ukáže stejný % vytížení.
Takže je to nevypovídající hodnota.
To by muselo být jednojádro, aby se ty % dala brát vážně.
Ziik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-02-15 20:30:28

Jak mohlo dojít k takovému vylepšení paměťového řadiče, pokud nedošlo na zásahy do IO čipu? IMHO má novou revizi.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-02-15 22:01:55
avatar
to sice jo, ale zázrak to nebude. Monolitická APU mají tradičně řadiče mnohem lepší (ale psst, lidi neradi slyší že jejich AM4/AM5 16jádro má ve skutečnosti shitovnější paměťový řadič než nejlevnější APU za 1/5 ceny)
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-02-15 22:29:12
avatar
Sorry, ale takove sestnactijadro paruju zasadne s vysokou kapacitou pameti a tam zase uzivatelum muze byt tak vysoka frekvence pameti docela dost k nicemu..
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-02-16 19:58:18
avatar
Však to neodporuje tomu co jsem říkal. Čipletové CPU kde nepotřebujeme výkon iGPU, rychlé paměti nepotřebuje, tzn jde spíš o kapacitu. Fakt ale, že má tím pádem i horší paměťový řadič než monolitické APU je však platný. U fanless HTPC na nějaké to hraní zase nepotřebujeme kdovíjakou kapacitu RAM, ale naopak rychlost. Dva rozdílné usecasy. To že má malý karavan slabší motor než supersport je prostě fakt a Vy mě na to odpovídáte, že karavan má větší nádrž. Potlesk, máte pravdu, stejně jako to moje že má slabší motor. Proč to teda zmiňujete když to s tím nesouvisí je pro mě záhadou
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-02-16 22:08:07
avatar
Prosim, ja opravdu nejsem zadny Vy
Nesouhlasim s tim shitovym pametovym radicem, mi to zni zbytecne hanlive a neprijde mi to uplne na miste. Proc by tam melo byt neco, co se zde stejne nevyuzije a jenom by to ten hw zbytecne dale prodrazovalo? V tomhle pripade nemusi automaticky platit, ze rychlejsi (jeden parametr) znamena hned taky lepsi, nebo uzitecnejsi. Je jiny, starsi, pro danou platformu pravdepodobne praktictejsi a diky tomu i levnejsi, nevnimam jako fer, ho hned nalepkovat jako shitovejsi.

Uz tak mi prijde, ze se na optimalizace co nejrychlejsi a zaroven co nejvyssi konfigurace pameti v desktopu dost kasle na vsech frontach (nekteri vyrobci desek se neobtezuji v QVL listech uvadet ani blbe 32 GB sety pameti). Co neni usecase na hry, jakoby neexistovalo :/ Recenzentum nestoji ani za rychlotest ukazat, jak se ta platforma zhruba chova pri maximalni konfiguraci osazeni platformy. Vsechno si narocnejsi uzivatel musi metodou pokus-omyl otestovat sam (nebavi me s kazdou novou platformou nakupovat x ruznych sad pameti, hledat co aspon nejak slusne slape a pak ty nevhodne sady uz tak drahych pameti se ztratou zase nekde udavat)
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2 dostal pořádný update! Konečně je to stalker?
S.T.A.L.K.E.R. 2 dostal pořádný update! Konečně je to stalker?Friday, 20 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 475x
Komentářů: 1
Exodus od bývalých tvůrců Mass effect vypadá jako Mass Effect!
Exodus od bývalých tvůrců Mass effect vypadá jako Mass Effect!Thursday, 19 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 694x
Komentářů: 0
Witcher IV oficiálně odhalen! Ciri v hlavní roli.
Witcher IV oficiálně odhalen! Ciri v hlavní roli.Tuesday, 17 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 983x
Komentářů: 3
Kontroverzní The Last of Us Part II dorazí na PC
Kontroverzní The Last of Us Part II dorazí na PCMonday, 16 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 955x
Komentářů: 0
Mafia: The Old Country dorazí v létě 2025
Mafia: The Old Country dorazí v létě 2025Friday, 13 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1401x
Komentářů: 0
Cyberpunk 2077 dostává další aktualizace, i když už neměl!
Cyberpunk 2077 dostává další aktualizace, i když už neměl!Wednesday, 11 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1177x
Komentářů: 1