Není tajemstvím, že téměř všechny hry do současnosti byly logicky optimalizovány pro Intel CPU.
Tajemství to není, dokonce je to zcela logické, přesto to mnozí při srovnávání neberou v potaz. Fakt že prostě už mnoho mnoho let měl na trhu jen Intel výkonné procesory (bohužel pro všechny a celý trh i vývoj). A tak většina softwaru i her logicky byla dělána přímo na Intel procesorech a využívá kompilátory a optimalizace přímo na míru Intelu. Což je zcela pochopitelné. Současně však i Intel to neměl vždy úplně jednoduché, a ještě 2-3 roky zpátky byl stále problém s SMT u některých her, který snižoval výkon. A téměř stejnou věc nyní řeší AMD.
Do toho navíc mluví i fakt, že přirozeně v podstatě všechny hry, které na trhu teď máme, a které z několika posledních let vybíráme i pro testování nových RYZEN procesorů, tak nemají žádnou, opakuji žádnou, optimalizaci pro AMD RYZEN architekturu a procesory. Z principu a logicky ji mít prostě ani nemohou, protože v době vývoje nebyly tyto procesory a zcela nová ZEN architektura vývojářům her pochopitelně k dispozici. A tak je dnes herní výkon nových RYZEN procesorů tímto faktem poznamenán. A i přesto má do špatného výkonu sakra daleko, natož aby byl pro drtivou většinu uživatelů v praxi použitelností horší, než co nabízí Intel s dokonalou optimalizací.
Jak tedy mnozí upozorňují, zatímco podpora ze strany aplikací a her pro současné Intel procesory je logicky téměř 100%, optimalizace pro RYZEN v podstatě neexistuje. Přesto je bez problémů konkurenceschopný a může se už jen zlepšovat. Řada vývojářů optimalizace pro své již vydané hry přislíbila formou updatů hry samotné, u nových her by už měla být podpora zahrnuta. Jde hlavně o to, že u vícejádrových procesorů RYZEN dochází k nevyužívání SMT (tedy vláken) a v některých případech dokonce dochází k poklesu výkonu, když je SMT aktivní, než když není. Ano, je to téměř identický problém, který řešil ještě nedávno Intel a vývojáři tak naštěstí už přesně vědí, co s tím dělat :).
Mezi prvními se tak ozvali Stardocku a Oxide s jejich Ashes of the Singularity, pro kterou doručily právě dnes nový update, jež už zahrnuje podporu a optimalizace pro RYZEN procesory. A výkonově přináší přesně to, co jsme očekávali:
Nárůst výkonu u některých sestav až o třetinu, ve srovnání s verzí bez optimalizací, kdy tak rázem srovnává krok s konkurenčními Intel procesory. Jedná se o extrémnější případ, kdy prokazatelně SMT snižovalo výkon, ale takových her je bohužel více. Nicméně není se zkrátka čemu divit, vývojáři nemohli s architekturou AMD ZEN dopředu počítat, když dnes testované a používané hry dělali.
Doufejme tedy, že i další vývojáři aktualizují alespoň nejpoužívanějších již vydané hry a aplikace (a že to mnozí slíbili). Důležité však je, aby nové vycházející hry a další aplikace již podporu a optimalizace měly v základu. AMD proto pomáhá i novými nástroji a návody pro vývojáře jako je CodeXL a další. Znovu opakuji, není prostě divné, že současné hry, které vyšly i před 1-2 a více lety, nemají optimalizace pro RYZEN, a nelze to chtít ani po vývojářích těch her ani po AMD. Pokud tedy někde zaostává AMD RYZEN 7 výkonem více, než by měl, není to problém výkonu procesoru, ale výkonu aplikace samotné. Protože není jiný důvod, proč by měl takový RYZEN 7 1800X zaostávat za Core i7-6900K (mimo AoTs a aplikací využívající výkon 4kanálového řadiče pamětí, který X99 platforma má a AM4 ne), ke kterému má výkonově ve všech oblastech nejblíže. A jak ukazují vývojáři AoTS není to výmysl o těch „bájných optimalizacích pro RYZEN“, je to prostý fakt.
Samozřejmě nyní, když jsou RYZEN procesory na trhu, mají vývojáři samozřejmě důvod pro ně své hry a aplikace optimalizovat, alespoň ve stejné úrovni, jako pro Intel. Nemusíte mít tedy obavu, že by RYZEN výkonově za současnými Intel procesory měl nějak zaostávat a od prvních recenzí testující a operující jen s hrami bez optimalizací (logicky) pro tyto nové procesory, se tak situace bude pochopitelně už jen zlepšovat. Snad jsou všichni stejně rychlí a schopní jako vývojáři AoTS ;).
AoTS je iba pre honenie ega zarytých AMD fans. Sám mám AMD rád aj mám notebook s AMD, no tieto články sú iba bulvár a ukazovanie ako zvýšili výkon v hre ktorú nikto nehrá.
bulvár jsi tak možná ty .... tohle není o téhle jedné hře, která je docela slušná a je to hra ne jen tech demo .... tohle je o tom, že je to evidentní důkaz, že optimalizace pro RYZEN u řady her chybí což je ovšem logické ... nicméně tento případ ukazuje, že se dá dostat z RYZENu hodně a nijak nemusí zaostávat za Intelem ....
Ať si každý masturbuje u toho, co se mu líbí. Jde o to, že optimalizace mají vliv na výkon větší než to, co získáš investicí do drahých pamětí. A je tristní, že to není zmíněno v tom článku tady, protože je to vcelku solidní argument. A bez těch argumentů, které se musíme dozvídat díky těm, co čtou, to jako bulvár působit může. Trošku. :-)
O tom žádná. Je tu ale jedno ale. Pokud jde o optimalizace jste v rukou lidí kteří to mohou ale i nemusí udělat. Koupí rychlých pamětí berete výkon svého počítače do svých rukou. To co už dnes na Ryzenu letí i s pomalou RAM, tak s rychlou to pojede ještě rychleji. To co jede pomaleji pojede rychleji. Pak ty optimalizace k tomu jsou jen výborný bonus.
To je taky fakt. Čím víc pruhů, tím víc Adidas. V kontextu článku o vlivu optimalizací vs investicí do velmi drahých pamětí, neřeším závislost na komkoli. Je to ošidné. Protože tam kde bios nepodporuje rychlé RAM nebo jen některé, jsi závislý na těch, co ladí biosy. Je to totéž. I když ten bios je asi snadnější cesta. Stále je tam třetí strana. A jestli to letí i na 2666MHz a nemám na dražší, nemusím se jít věšet. To je to o co běží.
S tou cenou to není zase tak hrozné. Když vezmu kolik stojí deska + CPU + chladič, tak ten rozdíl v ceně pamětí je v kontextu celkových nákladů už zanedbatelná položka. Která by neměla nikoho rujnovat.
PS. Pokud bude chtít výrobce ty desky prodávat ve velkém tak to odladí. Pokud ne, považoval bych to za neschopnost a od takového výrobce bych si nic asi nekoupil. Nepleťte si nedodělaný bios kvůli AMD, které tak utajovalo finální stepping Ryzenu tak důkladně, že ho neposkytlo včas ani výrobcům desek a nemožností rychlé paměti osadit.
Jestli musíš mít poslední slovo, tak to řekni nahlas. Bavme se o článku. Protože téma pamětí se řeší od vydání Ryzenu. Všichni vědí... Tenhle článek řeší přínos optimalizace. A já už se k cenám a nutnosti připlatit psal tam, kde se řeší paměti. Plyne z toho následující : rychlejší RAM přidá výkon. Optimalizace přidá výkonu mnohem víc. Takže i když si z nějakého důvodu nemůžeš připlatit za rychlejší RAM, je poměrně reálná šance, že optimalizace přijdou tam, kde to bude přínos. Jestli je Ryzen silný s 2666MHz (a opakuji to poněkolikáté) pak pro hráče i tohle není problém. Budeš to muset nějak zkousnout. Rychlejší RAM je výhoda. Ne dogma.
No, spíš hra spoluvytvářená a částečně financovaná AMD, takže protlačili i tuto úpravu jako technologickou ukázku jak lze zvednout výkon.
Vidím tu ale několik zádrhelů:
1. musí být ochota už vydané hry upravit, což se většinou nestane (čest výjimkám)
2. test byl pro DX12, takže ta část uživatelů, kteří odmítají Win10 (např. kvůli paranoie) mají prostě smůlu
Za mě je Ryzen velmi dobrý procesor, který má do budoucna potenciál, ale ideálně až v druhé generaci, kdy už budou odladěny desky (BIOS...) a přizpůsobeny aplikace i hry.
Uvidíme za rok, třeba přejdu zpět k AMD, naposledy jsem od nich měl 486DX2-80
Ten poslední odstavec je přesně můj názor a nejen můj. Obzvlášť firemní zákazníci z těchto důvodů do AMD nejdou a říkají to co ty. Až to bude odladěné, proč ne, do té doby zůstáváme u Intelu, nejsme pokusní králíci.
Nadpis je trochu ako z Blesku, nakoľko sa jedná len o jednu hru a nakoľko je to techdemo pre AMD tak je to smutné že to nešlape hneď od začiatku ale museli na tom ešte stráviť mrte času.
...jedna lastovička leto neurobí, aj keď rozhodne prináša nádej.
Ja síce skôr čakám, čo predvedú NAPLES a za akú cenu. Ale čo sa týka RYZENU, ten správny čas otvárať šampanské a písať bombastické nadšené články príde až vtedy, keď optimalizácie budú hotové a funkčné, keď budú riadne doladené BIOSY a keď bude na výber viac kvalitných základných dosiek a rýchlych pamätí.
Inak povedané, zbytočne na slovenské železnice kúpime Hokaido alebo TGV, keď nemajú možnosť vyťažiť svoj potenciál.
Ta lastovicka ti ukazuje co mozes cakat, predsa nekupujes to cpu iba na dnes vacsina ho bude pouzivat x rokov, tych optimalizacii sa urcite dockas.A inak ryzen tu je kolko 1mesiac Uz vieme ze s rychlymi pametami ti da +15% teraz ukazuje dalsi narast 15-30% takze urcite bude mat moznost "vytazit svoj potencial".
Tak nějak. Akorát je tu jedna nevýhoda a to jsou vývojáři (peníze). Rychlejší paměti si do PC dáš sám ale optimalizace pro současné hry neuděláš. A pokud vývojáři nebudou chtít tak nejen že neudělají optimalizaci her současných, ale taky se můžou vyprdnout i na ty budoucí.
Jak to bude uvidíme tak za rok dva.
Chtělo by to trochu zdrženlivosti Stachu.
Podle mě si s těma optimalizacema nasazuješ růžové brýle.
Myslím v tom smyslu, že něvěřím tomu, že by se vývojáři ve větším počtu vraceli ke starším projektům, aby je optimalizovali pro RyZen.
V době kdy sekaj jednu hru za druhou jak Baťa cvičky aniž by se starali o kvalitu obsahu si spíš řeknou - funguje? Jo. Tak na co optimalizace. Už pracujem na dalším a pokud to neni moc daleko tak tam to zoptimalizujem, ale vracet se k něčemu? To už odvál čas.
Takže optimalizace bych očekával až u nových her a aplikací, ale u starších pouze vyjímečně.
Což mimochodem znamená, že všechny dosavadní testy jsou o výkonu RyZenu v neoptimalizovaných hrách a aplikacích.
Takže když to řeknem na plnou hubu, jsou trochu mimo mísu.
trochu ubrat? Tady se nepíše o tom, kolik se toho bude optimalizovat, ale o tom, že otimalizace má vliv na výkon. Ryzen sám o sobě má výkonu víc než dost. A i když se neoptimalizuje, je to pořád hodně dobrý. Bude to lepší a lepší. Takže jestli chceš ukázat, jak seš drsnej, tak kdyby to nebylo k smíchu, je to k pláči. Testy bez optimalizací ukazuji, že za polovinu ceny nabídne vykon i7 za 30t a že to může být ještě lepší. A pro pár idiotů posedlých hnidopišstvím nebo chronickou modrózou je to argument. Kulový!
Ashes of Singularity jsem hrál a upřímě co do gameplaye je to velice špatná hra :/ nevím o nikom kdo by to ještě v dnešní době hrál (samozřejmě určitě se najde nějaká vyjímka) ale upřímě mi to skoro připadá jako by to byla hra udělaná na to aby se AMD mohlo chvástat že jejich procesory i grafiky jsou alespoň v jedné hře lepší než konkurence :/