Optimalizace her a dalších aplikací jsou stále klíčové. Což potvrzuje Intel i AMD.
V rámci GDC 2018 vývojáři a výrobci HW diskutují na různá témata. Mezi hlavními je pak lepší využití dostupného výkonu a HW prostředků ze strany aplikací, tedy prakticky optimalizace. Stále totiž platí, že v recenzích a testech procesorů a grafik fakticky netestujeme výkon samotného procesoru a grafiky, ten je totiž jasně daný HW parametry a neměnný. Fakticky testujeme výkon jednotlivých aplikací, tedy to, jak moc dobře jsou optimalizované pro konkrétní procesor nebo grafiku a kolik toho dostupného výkonu z daného hardware vytáhnou. Často by bylo spíše zajímavé, kolik ho nechají ležet ladem.
AMD a Intel měly zajímavé přednášky o optimalizacích nejen her na současné vícejádrové procesory, kdy obě firmy hovoří naprosto jasně: Počet procesorových jader a vláken v následujících letech u běžných procesorů stále poroste. Obě firmy si přitom uvědomují, že řada současných aplikací velmi zaostává ve využití vícejádrových procesorů a některé aplikace dost alarmujícím způsobem.
AMD, které loni uvedlo zbrusu novou architekturu, což jsme na trhu neměli spoustu let, pak ukázalo, že na optimalizací pro konkrétní architekturu velmi záleží. Rok po vydání jsou RYZEN procesory v řadě oblastí mnohem výkonnější, než byly před rokem. Tedy přesněji výkon CPU se samozřejmě nezměnil, za to se změnil výkon aplikací, které nyní využívají lépe procesory této nové architektury.
Mnozí ignorovali, že při vydání procesorů AMD RYZEN drtivá většina aplikací vůbec tyhle procesory neznala a samozřejmě tím byl výkon negativně ovlivněn (i tak byl velmi slušný). Řada aplikací však za poslední rok dostala update a nové verze, které již procesory RYZEN znají a výkon se v některých případech zlepšil naprosto zásadně. AMD ukázalo některé konkrétní případy zlepšení díky optimalizacím.
Samozřejmě je zde stále spousta práce a řada aplikací, které zdaleka nevyužívají AMD RYZEN procesory stejně dobře, jako Intel modely. Notoricky známé jsou aplikace od ADOBE (Photoshop, Premiere apod.), které o AMD RYZEN ještě stále ani neslyšeli a i vícejádrové procesory zdaleka nevyužívají tak, jak by se slušelo. Mezi hrami pak nejnověji nová verze World of Tanks 1.0 silně preferuje a je optimalizovaná pro Intel a vůbec pro AMD čipy (naštěstí to pro hratelnost nic neznamená). Zájem vývojářů své aplikace skutečně optimalizovat, je tak stále klíčový ...
K tématu využití procesorů ve hrách hovořil na GCD i Intel. Ten vysvětloval úskalí ale potenciál optimalizací her pro vícejader a více vláken. Přiznává, že v současnosti hry nedokáží těžit a využít více než 6jádrové CPU, kdy procesory s 8 a více jádry již nemají prakticky žádný přínos. Intel hovořil o důvodech proč tomu tak je, stejně tak názorně vysvětloval, proč někdy dochází k poklesu výkonu při aktivním hyper-threadingu (dělení se o prostředky mezi 2 vlákny v 1 jádru).
Závěrem bohužel je, že stále budou existovat velké rozdíly mezi hrami v optimalizacích a nadále budou případy, kdy fakticky mnohem slabší procesor, bude "mít" stejný, či často lepší výkon (tedy přesněji nabízet více FPS) než fakticky mnohem výkonnější čip (který má více jader, ale jsou špatně využita, nebo spíše nejsou vyžita vůbec). Je tak omyl říkat, že třeba 6jádrové Core i7 má lepší herní výkon než 12jádrové Core i7 jen proto že systém s ním vykazuje více FPS, protože ve skutečnosti ten 12jádrový má vyšší výkon včetně herního, jen to není vidět, protože hra jeho výkonu nevyužívá a dává vyniknout jen 6jádrům, která ale mohou běžet na vyšším taktu u méně jádrového modelu. Různé škálování tak bude nadále bohužel běžné a uživatele obtěžovat a využití výkonu CPU ve hrách bude u řady z nich stále špatné.
AMD k tomu dodává, že vývojáři her a aplikací se s nástupem RYZEN procesorů přeci jen začínají učit optimalizovat pro více jader, kdy v některých případech dokonce některé hry měly funkční potíže na nových procesorech s více jádry. Například desktopový 16jádrový RYZEN ThreadRipper některé vývojáře hodně překvapil (nejen je), a jejich aplikace se odmítaly i spustit na tolika jádrovém procesoru a museli jste ručně několik jader deaktivovat. Žijeme zkrátka v době, kdy po téměř dekádě flákání se na 4jádrech, najednou může mít běžný domácí PC i 16 jader/32 vláken. A existuje dokonce možnost, že AMD to příští rok posune na dvojnásobek! Vývojáři se tak musí chtě nechtě probudit a začít něco dělat, a to je asi největší problém :).
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|