Nebojte se, AMD se nedělí na dvě samostatné společnosti, ale dělí se organizačně.
Společnosti AMD se pod novým vedením celkem daří. Finančně a produktově to sice není až taková sláva, ale také to je daleko od situace před pár lety a hlavně firma má hodně zajímavě našlápnuto hned v několika případech.
Co se ale rozhodně daří je restrukturalizace společnosti. Nové vedení výrazně mění firmu a že k lepšímu, o tom svědčí i příchod celé řady velmi schopných lidí, kdy se do firmy vrátili mnozí z tvůrců nejúspěšnějších produktů AMD v minulosti a také přišla řada jiných, které firma přebrala z konkurenčních společnosti jakými jsou NVIDIA, Intel, Apple a další.
Nejnověji AMD oznámilo strategické rozdělení do dvou skupin. To je součástí již dávno započaté transformace firmy a o tomto rozdělení se vědělo. Nyní tedy bude AMD fakticky mít dvě skupiny. Tou první bude Computing and Graphics Business Group. Ta se bude nadále starat o vývoj x86 CPU a APU čipů a také grafických čipů, karet včetně profesionálních. Tedy prostě to, co AMD dělalo v uplynulých letech jako hlavní (a jedinou činnost). Povede ji John Byrne současný šéf obchodního/prodejního oddělení. Druhá skupina bude Enterprise, Embedded and Semi-Custom Business a půjde tedy o skupinu, jež bude mít na starosti servery, pracovaní stanice a další profesionální segmenty a řešení na míru, včetně ARM platformy. Velet tomu bude Dr. Lisa Su, která do AMD přišla v roce 2012 z IBM.
Jinak se zdá, že u společnosti AMD se podařilo nabrat správný směr. Jak jistě víte, ten firma před lety ztratila. Před pár lety bývalé vedení AMD udělalo hned několik katastrofálních rozhodnutí. To první byl špatně zvolený způsob a design klíčové nové generace procesorů a architektury (Bulldozer), která se i kvůli tomu příliš nepovedla a firmu to stáhlo výrazně dolů. Do toho přišla sice strategicky skvělé a nesmírně cenné odkoupení ATI, jenže provedení této akvizice bylo doslova katastrofální. Vedení AMD vůbec nezvládlo spojení obou firem a za ATI navíc zaplatilo podstatně více, než jakou měla firma skutečně hodnotu. To AMD poslalo do vážných problémů, které v kombinaci s nepovedenou generací CPU výrazně ohrozilo samotnou existenci firmy. To se vedení snažilo zachránit několika dalšími akcemi, kde kromě dobrých kroků (odprodání výrobní části do nově vzniklé GlobalFoundries), bylo i pár špatný - katastrofální rozhodnutí o doprodeji SoC divize ATI do rukou QualCommu. A našlo by se toho více. Není divu, že AMD během těch let opustila celá řada klíčových a velmi schopných lidí.
Nyní se zdá, že se u AMD věci obrátily. Do firmy se postupně vrací celá řada těch, kteří ji před lety opustili a ihned po nich sáhla konkurence (ať už NVIDIA, Intel i další). K nim ale přibývají i další, které firma přetahuje konkurentům. Nejnovějším úlovkem je po tvůrci DX Richardu Huddym i David Watters, který dlouhá léta pracoval u NVidia, kde měl v posledních letech na starost návrh a výrobu profesionálních grafik Quadro a Tesla, což je hodně zajímavá posila pro oddělení profesionálních grafik AMD a jistě citelná ztráta pro konkurenci, která je navíc v pozici, že může dosti ztratit.
Samozřejmě jen schopní lidé nemohou u AMD změnit věci přes noc. Problémy. Které způsobil nevhodný návrh velké architektury CPU a další věci, které se hlavně odrážejí v produktové nabídce, jsou během na delší trať. Nicméně vypadá to, že AMD má velmi dobře nakročeno ve všech oblastech. Na poli klasických CPU chystá zbrusu novou architekturu, u které stojí opět tvůrce výborné architektury K7. Představit se má v roce 2016, což znamená, že je jich dávno ve vývoji. V oblasti velkých čipů, desktopových a serverových platforem tedy nelze v současnosti čekat žádný rychlé zlepšení. AMD se bude snažit vše napravit a znovu nastartovat v roce 2016. Už kvůli sobě a abychom měli na trhu konkurenci alespoň produktovou, jistě všichni držíme palce.
AMD se ale rozhodně daří na poli APU a SoC, kde v současnosti objektivně nenajdete na trhu lepší x86 procesory s DX11 grafikou. AMD se podařil zásadní úspěch, kdy změnilo konzole na svou x86 platformu a dostalo do ní hlavně své Radeon GCN grafiky. To má zásadní vliv na vývoj her, technologií i zásadní podíl na tom, že vznikají a prosazují se technologie jako API MANTLE v přímé spolupráci s vývojáři her. I na poli grafik můžeme objektivně říci, že GCN architektura je nejlepší současná grafická architektura na trhu, velmi schopná jak v oblasti her, tak v oblasti výpočtů. Zásadních vylepšení doznala softwarová podpora, kdy AMD výrazně zapracovalo na ovladačích hlavně pro CrossFire a Eyefinity atd. Stejně tak na profesionálním trhu začíná AMD výrazně vystrkovat růžky. Ostatně má zde co dohánět i co získávat, zatímco konkurence může v podstatě jen ztrácet. Výraznou pomocí je nejen digitální měnová horečka, která ukázala výpočetní schopnosti Radeon grafik mnoha lidem a hlavně SW vývojářům, kteří o nich třeba ani nevěděli, stejně jako exkluzivní prosazení profesionálních Radeon grafik do nového stávajícího MacPro počítače, jež má výraznou část profesionálního trhu. V neposlední řadě pak AMD zajímavě experimentuje s ARM platformou, kde udělalo pár dobrých akvizicí a strategických rozhodnutí, které mohou znamenat zajímavé možnosti. Dobré na tom je, že na rozdíl od konkureční NV, která si se svou TEGRA akorát rozbila nos (už také odpískala snahu dostat se do mobilů a tabletů), se AMD nesnaží prosadit svou ARM platformu v mobilním segmentu, ale cílí na zcela jiné nové oblasti s mnohem větším potenciálem a téměř neexistující konkurencí.
Každopádně uvidíme, co si pro nás AMD chystá. Nás, jako uživatele určitě těší hlavně cenová politika AMD u Radeon grafik, stejně jako hry, které k nim zadarmo dává, včetně nových, dosud nevydaných pecek a v neposlední řadě i díky AMD GCN grafikám v konzolích optimalizace her, prosazování skutečně nových technologií pro všechny atd. Doufejme, že to vydrží a že se k tomu opět přidají i pořádně výkonné procesory.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|