Strana 2 z 2
Protože osobně jsem v profesionálním i osobním kontaktu s lidmi a společnostmi AMD i s Intelem a NVIDIA téměř od samého založení mého webu, tedy nějakých 13 let, mohu mluvit i z vlastní zkušenosti, zejména pokud jde o přístup firem, který je velmi rozdílný. Jak k zákazníkům, tak k partnerům, novinářům atd. AMD vždy byl vidět hlavně zájem o technologie, slušný produkt za slušné peníze (tedy poměr cena/výkon byl a je u něj vždy důležitý) a ke všem se chová jako k partnerům. To Intel, ten byl vždy jasně nad věcí. Vědom si své dominantní pozice, ale vždy tam byly jasné znaky korporátního chování velkého molocha, kde zájem o technologii a zájem o business byl zcela vyrovnaný. V přímém kontrastu toho byla vždy NVIDIA, její přístup byl vždy takový, že technologie hlavně kupovala a sbírala od jiných (3Dfx a spoustu dalších). Přístup k zákazníkům a partnerům nikdy nebyl ideální, prakticky vždy je to ve stylu: „řekneme vám, co budete kupovat, a hlavně nepřemýšlejte nad tím, co říkáme“. NVIDIA klade zdaleka největší důraz na marketing a neštítí se v něm prakticky ničeho. Zjistila totiž, že je to prostě výhodnější. Místo investování do vývoje lepších a výhodnější grafik, NVIDIA radši ty peníze vrazí do marketingu a podpory prodeje. A tak i když konkurenční AMD dokázala udělat lepší a pro zákazníky výhodnější karty, NVIDIA těch svých, horších a méně výhodných prodává více. I několikrát více. Protože prostě přístup firem je zcela rozdílný a na spoustu zákazníků marketing funguje (jinak by ho nikdo nedělal kdyby nefungoval ;) ). .
Je to velmi zajímavé v praxi a z první ruky sledovat dlouhodobě, jak moc se přístup těchto tří firem v mnoha věcech zásadně liší. A to i pokud jde o spolupráci a zejména přijímání kritiky. AMD a Intel si kritiku vyslechnou a nikdy jsem s nimi nemusel řešit, že by jim vadilo, jak o nich píši. Ano, mají připomínky, ale vždy jednají férově a vědí, že jsem férový k nim ačkoliv je ve všem automaticky nechválím, a pochopitelně by rádi abych psal jen o pozitivních věcech :). Nicméně drtivá většina lidí z těch firem si cenila prostě objektivity a vyváženého přístupu více než lezení do zadku. Obě firmy jsou však na rovinu naprostý opak NVIDIA, kde kritika, která je zejména v posledních letech chování firmy oprávněná, se absolutně nenosí. Je prakticky nepřípustná, jedno zda jste objektivní a vyvážení jako k ostatním. Prostě podle NV jste ****, urazí vás, pomlouvají vás a jak profesionální, tak osobní přístup NVIDIA je naprosto otřesný a zhoršil se opravdu výrazně za poslední roky. Ale jak jsem v posledních letech zjistil na akcích po světě, kde jsem se mohl setkat s předními světovými IT novináři a youtubery, není to jen můj problém a mé pozorování. Stejné problémy má prakticky každý, kdo je jako DDWorld.cz skutečně nezaujatý, objektivní a nezávislý a nevyhýbá se tématům jen proto, že se pravda někomu nelíbí nebo ho nudí a obtěžuje.
Každopádně za posledních 13 let jsem poznal spoustu lidí ze všech tří firem, a nezdráhám se říci, že přístup AMD je zdaleka nejsympatičtější, hlavně proto, že je pro nás zákazníky nejvýhodnější :). Samozřejmě to samo ještě automaticky neznamená, že konkurence nedokáže na trh dodat také zajímavé a někdy i výhodné produkty, proto zkrátka nelze brát při hodnocení produktů v potaz logo, které je na nich, protože prostě produkt neudělá automaticky lepší/horší apod. Ale je v zájmu nás všech, aby se AMD dařilo, protože to, jak vypadá situace a trh bez konkurence, to jsme zažili na poli jak procesorů, tak grafik, a není to hezké. Zpomalení vývoje, vysoké ceny atd. Není to o tom, že máme AMD za všechno chválit a kupovat ho v každém případě, jde o to, že ho máme brát v potaz, přestože marketingově nemůže s konkurencí soupeřit, a máme objektivně připomínat souvislosti a pozici, ve které je. Jde o to že díky AMD máme konečně srovnání, máme výběr (někde a někdy) a hlavně je tu někdo další, který může jít trochu jinou cestou, kdy cesta jednoho dominantního výrobce narazí na překážku, tak s ním nemusíme narazit všichni.
Ale je to divné, že tak moc věcí závisí na tak malé firmě. Přesto v současnosti jsme všichni docela optimističtí, že současná zajímavá situaci nám tentokrát chvíli vydrží. Bez přehánění je AMD ve zdaleka nejlepší kondici v historii s nejlepším výhledem. A to proto, že se vrátilo k tomu stylu, v jakém jej vedl její zakladatel před rokem 2002. Efektivní přístup, využití těch minimálních zdrojů k maximálnímu výsledku, důraz na technologie a technologický posun a nikoliv marketing. Důraz na spokojeného zákazníka, který je pro AMD partnerem, nikoliv jen ovcí k oškubání. Ano, cílem firmy je vydělat, ale je spousta firem jako AMD, u kterých to není jediný cíl, kterému je vše za každou cenu podřízeno. Nezapomínejme, že firmy jsou tvořeny a řízeny lidmi a lidi jsou různí. Nemůžeme tedy všechny lidi a všechny firmy házet do jednoho pytle. AMD v tuto chvíli jde v tom stylu, ve kterém bylo kdysi založeno a fungovalo mnoho let. Prošlo si potížemi, ale byly překonány, a i díky těm potížím jsme se hodně naučili a dozvěděli.
Někteří si asi řeknou, že jsem nemusel v dnešním článku zmiňovat ty přešlapy a problémy AMD, ale já si myslím, že musel. Protože bez nich bychom si asi neuvědomili, v jaké pozici AMD je, jaký obrovský kus efektivní práce se za ní skrývá a jak není normální a prakticky v žádné jiné oblasti IT trhu nenajdeme nic podobného. A nemůžem bárt pozici a současnou situaci AMD a trhu za samozřejmost. Ale doufejme, že to vydrží, protože bohužel to nevypadá, že by měl někdo další zájem dělat procesory a klasické grafiky, pokud by to AMD vzdalo. To naštěstí evidentně nehrozí. AMD aktuálně oznámilo slušné hospodářské výsledky za Q1 2019 a samozřejmě velmi slušný výhled. Potvrdilo také start prodejů nových 7nm procesorů v polovině roku a uvedení nových 7nm grafik NAVI v Q3 2019, což vzhledem k nabídce konkurence bude znamenat další posilování AMD a alespoň v ohledu nabídky produktů konkurenční prostředí. Bohužel pokud jde o marketing, tak několik miliard dolarů, které by byly třeba na srovnání kroku s konkurenci, jen tak nevykouzlíte. A AMD zjevně nemá žádný zájem dělat marketing tak jako konkurence, což je vlastně i dobře. Nepotřebujeme další rozvoj ve stylu prezentace „alternativních faktů“ a agresivního marketingu apod.
Pro trh a nás všechny AMD není důležité jen pokud jde o nabídku produktů, ale také mnohé technologie a optimalizace všechno možného. Bez AMD bychom extra platili za mnoho věcí, či mnoho věcí, včetně PC i konzolové platformy jako takové, by zdaleka nebylo tam kde je, počínaje API DX12, VULKAN, přes FreeSync/Adaptive Sync, GDDR a HBM paměti (obojí je z velké části dílem AMD), složených APU, vícejádrových procesorů a tak dále a tak dále. AMD nadále bude utvářet i do značné míry podobu nadcházející generace počítačů, kde se pravděpodobně dočkáme složených multičipových procesorů, grafik a velkých SoC. Nevíme přesně, co přinese budoucnost, ostatně když si představíme, jak moc se IT svět změnil za těch 50 let, co je AMD na světě, neopovažuji se ani hádat, jak bude vypadat třeba za dalších 50 let. Doufejme, že bude stejně zajímavý jako dnes a budeme u toho :).
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|