AMD TRINITY se odhaluje – o 12% větší ale o 20% více procesorového a o 30% grafického výkonu? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Tuesday, 10 January 2012
altAMD brzy spustí hromadnou výrobu nástupce 32nm APU LLANO. Vše je téměř připraveno.

 

 

 

 

AMD dokončuje vyladění výrobních revizí nové generace 32nm APU procesorů. Současné Llano, které má velké problémy s výtěžností a AMD jej prostě nestačí dodávat, nahradí v Q2 2012 nové TRINITY.

Výrobní proces jako takový se nemění, ale místo procesorové architektury Athlon II, která se ukázala jako velmi nevhodná pro 32nm výrobu, nasadí AMD architekturu PileDriver (vylepšený Bulldozer), což je architektura již přímo vytvořena pro 32nm výrobu.

Na internet pronikly prví snímky jádra, které prozrazují několik zajímavostí. Proti 32nm Llano je plocha celého čipu zhruba o 12% větší. 32nm Trinity by mělo mít asi 240mm2, Llano má 228mm2. Nicméně samotná procesorová část je menší. Ukrývá dva moduly tedy celkem s 4 jádry/4vlákny. Procesorová část bude tikat frekvenčně výrazně výše než Llano, a jeho výkon by měl vzrůst až o 20% ve srovnání s Llano.

Velká část čipu připadá samozřejmě na Integrovanou grafiku. Už ta současná, které má až 400SP DX11 architektury VLIW 5 má až neuvěřitelný výkon na integrovanou grafiku. Neočekává se, že by Intel u Ivy Bridge dohnal tento grafický výkon. AMD ale rozhodně nebude zůstávat s rukama v klíně a TRINITY APU má architekturu VLIW4, tedy architekturu HD 6900 grafik s 384SP celkem. Ta je efektivnější. Grafický výkon by i kvůli vyšším procesorovému výkonu měl narůst o výrazných až 30% proti Llano! Navíc je tam ještě velká část čipu, jejíž účel zůstává tajemstvím. vypadá to, že ale Trinity má H.264 dekodér VCE kromě UVD3 podpory samozřejmě. Navíc jsou zde lepší úsporné funkce a tak dále. Zkrátka větší počet tranzistorů a větší plocha jádra by měla být omluvitelná, celkově by totiž Trinity mělo být nejen o pěkný kousek výkonnější, ale také efektivnější a AMD doufá hlavně s výrazně vyšší výtěžností výroby.

TRINITY APU procesory série A10 dorazí na trh asi v květnu, opět primárně jako mobilní platforma, kde se budou utkávat ale již s 22nm procesory Ivy Bridge Core i3/5-3000. Nepředpokládá se, že by Intel dokázal AMD konkurovat po stránce výkonu integrované grafické karty, ale po stránce procesorového výkonu by měl mít asi navrch a své udělá i 22nm výroba, která by se měla u Intelu projevit nižší spotřebou. I tak to bude rozhodně zajímavý souboj, protože už Llano ukázalo, že zákazníci klidně oželí pár % procesorového výkonu ve prospěch mnoha % grafického výkonu a o Llano je zájem mnohem větší, než AMD vůbec stíhá vyrábět. Bohužel to je letitá bolístka AMD a důvod, proč nikdy o konkurenci AMD vs Intel nemůžeme mluvit. AMD prostě není schopno svými výrobními kapacitami uspokojit ani 30% světové poptávky po procesorech, takže Intelu prostě konkurovat nemůže. A kdykoliv má nějaký zajímavý produkt, dojíždí na to, že ho nestíhá vyrábět. A to bude čekat asi i Trinity …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-01-10 06:42:46
avatar
Jo tak tenhle kus křemíku mne opravdu zajímá.
Diablo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-01-10 07:37:09
avatar
Asi si počkám na prvé testy a ak bude dobrá cena a spotreba tak to bude u mňa jasný favorit na HTPC a snáď sa už konečne v lete dostanem k jeho poskladaniu.
ssnake [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - % 2012-01-10 08:18:35

o 12%? 228*1.12=255 a ne 240....
RomyTM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-01-10 09:45:59

Správně.
Proti 32nm Llano je plocha celého čipu zhruba o 12 mm2 větší.
Byte [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-01-10 08:31:52
avatar
taktiež chcem jeden HTPC... a toto je horúci kandidát na procesor do neho, nejaký SSD k tomu a môže to pekne fungovať...
kapa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-01-10 08:32:33
avatar
V notebookoch to moze byt velmi zaujimavy kusok, som zvedavy aj na specifikacie dvojjadrovych Trinity. V notebooku jasna volba, dostacujuci procesor a slusna grafika na notebook v jednom cipe so slusnou spotrebou.... V desktope uz optimista niesom a v desktope momentalne AMD velmi straca a Trinity to nezachrani, potrebuje to nieco nove...
Martinp79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-01-10 09:11:26
avatar
A jé to tu opět

Llano i Trinity má význam všude kde potřebuje relativně vysoký grafický výkon. Takže i desktop.

Poslední "výkoná" grafika u Intelu byla Intel740 okolo roku 1999. Dneska si kupte třeba i7 2500k a ta grafika je stále pod hranicí občasné použitelnosti. Takže si koupíte vysoký procesorový výkon zato průměrný až podprůměrný grafický výkon.
A upřímně, to kolik sekund si počkám za rozbalení vytvoření RAR archivu je hodně lidem putna. To, že hra trhá už na střední detaily ty lidi "štve realtime".
Hellraiser [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-01-10 09:37:53

Nechci bejt rejpal, ale myslel si i7 2600K že?
a jinak ten kdo si koupí i7 2600K, určitě nebudou mít kompl na hraní, bez grafické karty minimálně z Mainstreamu :-)
srovnáváte jabka s hruškama :-)

ale to je můj názor.

Celou dobu jsem měl AMD, ale nyní když bych šel do PC, tak koupím určitě Intel (minimálně i5 2500) a k tomu grafickou kartu minimálně z mainstreamu - HD6870, nebo HD69xx, či nejnovější generači HD7xxx

ale zase Llano či Trinity, bych viděl jako super procesor z integrovaným grafickým čipem s vysokým výkonem buď v HTPC, či v nějakém PC s nenáročnými požadavky. Ale asi se Llano a Trinity naprosto skvěle hodí do Notebooků :-)
Martinp79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-01-10 10:29:32
avatar
Pravda spletl jsem to i5. To K bylo spíš poukázání na to jak někdo nekriticky vzhlíží k Intel-ovskému CPU. Je to dobrý CPU, nebo spíš super CPU. Ale z pohledu čistě CPU části. Mezi lidma je stále představa, že nedostatečný výkon na straně GPU může dohnat CPU. To samo není pravda. Llano i Trinity pak mohou za nižší sumu za celou sestavu podat mnohem lepší výkon v grafice.

Jinak několik „výkonných multimediálních“ předražených sestav s H67 a i5, bez dodatečné grafiky jsem už viděl v nabídkách obchodů mockrát.
Hellraiser [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-01-10 11:44:55

jj tak to souhlasím, akorát já moc neberu v potaz ty "obchody", které nabizí tyto CPU bez Dedikované grafiky :-), to je prostě jen marketing. Ale každý normální obchod s výpočetní technikou (A*za, C*echcomputer, A*fa, S*ftcom,..), když dělá své skladádačky, takovou sestavu neudělá :-). Neberu v potaz když nabízí "hotovky" od HP, Dell, Lenovo, Atd ...

ale jinak OK :-)
kapa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-01-10 10:47:11
avatar
tazko ti budem protirecit, no LLano do desktopu ludia proste nekupuju, pozri statistiky na internetovych obchodoch. Dovod je ten, ze ak to nechnu na hranie, tak do kanclu a na net je to nicmoc a predrazene, tam skor ocenis vykon procesora a na hranie, no nebudme smiesny, hrat stare hry sa da na hocicom aj na intel grafike a na seriozne hranie si kupim diskretnu grafiku a zase som inde a je to o par eurach. To ze teoreticky ti to tak vychadza, nemusi byt pravda, v desktope ludia ignoruju LLano a necudujem sa, ani dosky ani procesory sa skoro vobec v desktope nepredavaju, pozri predaje..... FM1 soket mat doma v desktope? Je to do notebooku a tam to je super. Aj AM3 aj LGA 1155 je omnoho vyhodnejsie kupit. Nazor ti neberiem, no realitu neoklames. A ani cena nieje taka vyhodna, skus si to pozriet.
Martinp79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-01-10 11:35:33
avatar
Aj AM3 aj LGA 1155 je mnoho vyhodnejsie kupit.. ...u AM3 a AM3+ by bylo spíše vhodné hovořit v minulém čase.

Nabídka AMD byla upravena. Phenomy II jsou totiž doprodej. U nových sestav se brzy bude se rozhodovat jen mezi FX + navíc grafika, nebo Llano APU. Žadné FX APU do AM3+ se nechystá. Tedy chipsety 880, 890GX atd nemají nástupce. stejně to FM patice se nechystá víc než čtyřjádro.

Proti sobě budete mít tedy v dané cenové kategorii i3 s HD2000/3000 grafikou a mizivýma možnostmi přetaktování. A Llano které v kategorii pod 10000,-(za sestavu)přináší neskutečně vyšší výkon proti holému i3 nebo i5.

To ukazuje problémy, které se kdysi neřešily. Cena monitorů je že není problém koupit fullHD monitor pod 3 s daní Ale kolik je cena v poměru s grafikou, která za všech okolností na tom udělá plynuloust? Těžko pak někomu vysvětlovat že sestava za 10 neutáhne vždy monitor jen za 2,9. Kdysi takový poměr nebyl.
kapa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-01-10 13:31:43
avatar
tak skus spravit vzorovu zostavu s LLano a k nemu s LGA1155 + grafika a uvidime. Rozdiel v cene nebude stat za rec + samotny soket 1155 s vyhliadkou ivy bridge a pod.... a ty spomiinas buduci/minul cas, ja len vravim, ze predaje v desktope su mizive a ludia vedia preco tak robia, lebo Llano 2 jadrove nestoji ani za rec, 3 jadrove ako tak, no do buducna je to onicom a 4 jadrove je drahe, tam uz par korun clovek doplati a ma intel + diskretnu grafiku. Nebudeme sa hadat onicom, len vravim, ze v desktope AMD nema nejaku dobru ponuku, nic viac. jediny vcelku seriozny procesor momentalne je FX4100 a pred nim nic, za nim nic....
Tralalák [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-01-10 16:17:39
avatar
Kapa prečo si
Citace:
v desktope AMD nema nejaku dobru ponuku, nic viac. jediny vcelku seriozny procesor momentalne je FX4100 a pred nim nic, za nim nic....
FX4100 vymedzil?
kapa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-01-10 18:14:33
avatar
Lebo jeho kupa je z AMD ponuky v desktope ako tak rozumna, podla mna akceptovatela cena aj vykon, da sa taktovat. Ja osobne aj tak by som volil konkurenciu, no z ponuky AMD je podla mna momentalne taky, ktory troska vytrca..... LLano neodsudzujem, velmi sa mi paci, no v NOTEBOOKU, v desktope mu neviem prist na chut, ani cena ani jeho vlastnosti niesu nijak zaujimave.
Tralalák [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-01-10 23:46:03
avatar
AMD FX-4100 2 745,- CZK a Intel Core i3-2100 BOX 2 790,- CZK takže pre mňa tam je tá i3-jka jasná voľba. Za tú cenu nemá ani FX-4100 žiadny zmysel resp. len pre overclockerov verných značke, ale to je minorita.
kapa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-01-11 08:36:14
avatar
Ano, jasne, precitaj si co som pisal, asi si to poplitetol, neporovnaval som s Intelom ale rozpraval cisto o ponuke AMD. Ze cisto z ponuky AMD je FX4100 aky taky, este raz opakujem, z ponuky AMD, bolo to cisto o ponuke AMD pre desktop a pisal som ale ze by som volil konkurenciu, mam Ci3-2100 a je to bomba, spotreba celeho pc v idle je 19W, vykon je super. V desktope ako som uz pisal, AMD nema vseobecne nejako zaujimavu ponuku ak to porovnam s konkurenciou.
foxocs [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-01-10 15:00:09
avatar
si zabil ak mam pri prezerani flashu na nete, browsovaní čakať na spomalene reakcie ako ma sučasne llano (20% výkonu to nespraví) tak diky moc ...kto chce pc na hry mu je llano na dve veci radšej si kupi intel s dedikovanou, kto chce pc na ostatok je mu tento nápad tiež naprd lebo procesor neni oslnivy orezany bulldozer diky pekne už full buldozer je sračka ...ivy bridge do toho pôjdem do takychto zbytočných spomalencov určite nie ...
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-01-10 09:15:31

ake vyrobne kapacity bude mat GF? pomoze si tym AMD?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-01-10 09:48:01
avatar
stejné jako má GF teď pro llano jde hlavně o výtěžnost ... u Llano je strašně nízká ...
CobraGT [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-01-10 11:40:42
avatar
Wow super 30% ku grafike tak to je bomba takže grafiky typu AMD 6650m alebo nV GT 540m už asi budu strácať význam
(myslím samozrejme notebooky) len sa bojím tích frekvencií u CPU výrobcovia ntb totižto len veľmi neochotne idú cez 2,5ghz pretože potom bi museli investovať do lepšieho chladenia DD myslíš že PileDriver bude konkurencie schopný aspoň i3 sandy bridge ???? pretože oprav ma ak sa mýlim ale architektúra Buldozer a jej upgrade alebo revízia PileDriver je stavaná na vysoké frekvencie a súčasné liano je na tom čo sa tíka cpu časti veľmi biedne
Iperitas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-01-10 14:20:39
avatar
Som zvedavy s cim sa to bude da kombinovat do hybrid crossfire, lebo nove grafiky s ktorymi by to slo, budu len preznacene, takze ktovie ako potom porastie vykon v hybrid crossfire oproti rieseniam z aktualnych APU procesorov.
CobraGT [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-01-10 15:37:06
avatar
Tak ja mám žiaľ z hybrid crossfire len zlé skúsenosti výkon ktorý toto riešenie ponúka je síce fajn ale nestojí to za problémy a dovolím si povedať obrovské problémy z ovládačmi ale aj samotným fungovaním za týždeň používania ma karta AMD 6755 G2 tak vytočila že som notebook vrátil a už nikdy viac takéhoto hybrida 5-6x za deň modrá smrť neustále prepady FPS alebo nefunkčnosť hlášky typu dx9 compatible device not found!! boli na dennom poriadku!! AMD grafiky sú fajn ale toto riešenie je maximálne blbé a nefunkčné!!
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-01-10 19:39:35
avatar
Jo, tak zatim me to nechava chladnym, ale jednou prijde ta spravna doba na koupi
kokbulik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-01-10 20:58:51
avatar
Citace:
...ale po stránce procesorového výkonu by měl mít asi navrch a své udělá i 22nm výroba...

TRINITY bude "asi" procesorově slabši než IVB?! Promiň ale to je fakt. A co je fakt u toho se "asi" nepiše ale piše se "určitě". A to určitě bych ještě 2x podtrhl...
DD je vidět že maš velkou viru a naděje u tebe nikdy neumira
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-01-10 22:03:14
avatar
to asi je tam jen jako slovní obrat ... samozřejmě nepochybuji, že Ivy Bridge bude výkonnější ;)
harrym [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Efektivita nové generace 2012-01-10 21:53:37

Mno, takže když si to slovy optimistického pesimisty přeložím... S novou generací CPU (kterou AMD ladilo několik let) je AMD o asi +12% výkonnější než generace starší...

Tomu říkám POKROK, s velký "P". Kam se hrabe Bittner (sorry Intel), to se nedá srovnat...! Ten jen trochu poladí cache, predikci instrukcí a hned má ubohých +20 až 25%, a to ještě prakticky na stejné architektuře.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-01-10 22:03:41
avatar
tohle je APU, tady už nejde zdaleka jen o CPU ;)
harrym [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-01-10 22:59:56

(1,2+1,3)/2 = 1,25 -> průměrný nárůst výkonu (Liano->Trinity)
1,25/1,12 = 1,116 -> +11,6% v efektivitě (Liano->Trinity)
Kacab10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Vánoční soutěž 2012-01-11 15:06:55
avatar
Omlouvám se, že zneužívám tuto novinku pro offtopic, ale nevím, kam jinam napsat:

Můžu se zeptat, jak to bude s vyhlášením vánoční soutěže?
konkrétně - Odkaz

Děkuji za informace
Leclerk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-01-11 16:11:45
avatar
Vypadá zajímavě, ale zatím takovýhle CPU nepotřebuji
digitalis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-01-12 20:34:20
avatar
tak toto vypada naozaj velmi zaujimavo, tesim sa, ked to vyjde
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 307x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 219x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 832x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1154x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1467x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1314x
Komentářů: 6