AMD ukazuje funkční AMD X8 CPU „Bulldozer“ a na rok 2012 chystá X20! – Plány AMD na CPU poli Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Wednesday, 10 November 2010
altVčera proběhl Analyst Day spolčnosti AMD, na kterém ukázala hodně zajímavého z toho, co nás čeká.

 

 

 

 

Po včerejšku už máme zase o kousek jasněji, pokud jde o plány AMD na poli procesorů. Hlavní událostí byla živá prezentace funkčního 8 jádrového AMD Bulldozer procesoru. Opět jsem se na některých tradičně špatně informovaných profesionálních magazínech nedávno četl, že AMD prý nemá žádné tyto čipy a nemáme prezentace čekat. Není to prosím vás pravda. Opět nevycházím z údivu, co všechno se dnes může objevit na některých profesionálních magazínech. Už nějaký ten týden běží u AMD 32nm výroba inženýrských vzorků nových Bulldozer procesorů.

Procesory existují a fungují a velké množství jich bude dodáno na konci listopadu a v prosinci všem partnerům AMD. Jedná se o zkušební vzorky nových CPU, samotná architektura je již hotová a do února (02/2011) AMD odladí jejich výrobu a samotný 32nm výrobní proces v továrnách GlobalFoundries tak, aby zahájila výrobu finálních výrobních vzorků. A pokud vše bude OK, jako že to zatím nevypadá, že by byly nějaké problémy, bude zahájena plná výroba 32nm Bulldozer procesorů určených k prodeji na začátku Dubna (04/2011).

AMD ale zatím neukázalo žádné výkonové grafy k X8 „Zambezi/Orochi“ procesorům, které dorazí jako první. Víme jen tolik, že půjde o 32nm, CPU složené ze čtyř Bulldozer jednotek s 8MB L3 s TDP 95-125W. Procesory budou mít Turbo technologii, duální řadič DDR3 pamětí podporující nativně jejich rychlost až 1866MHz a budou kompatibilní s AM3+ paticí.      

    

AMD ukázalo i konkrétní plány konkrétních modelů pro jednotlivé segmenty trhu a hlavně mluví už o budoucnosti.

V první řadě pokud jde o výrobu, tak 32nm se již vyrábí prototypy běžných procesorů, přičemž APU modely (tedy CPU s GPU na jediném křemíku) chystá AMD na polovinu roku 2011. 32nm APU budou v tomto případě až 4jádrové Llano procesory určené jako páteř prodejů nové mobilní platformy AMD. Prvním APU však budou 40nm modely od TSMC, které už jsou ve výrobě a putují k výrobcům PC.

28nm výrobní proces se týká GlobalFoundries i TSMC. Výroba prototypů GPU i APU proběhne na začátku roku 2011, což znamená, že 28nm grafiky můžeme čekat v Q3 2011 na trhu. APU procesor přijde ale až v roce 2012. Následovat pak bude 20nm proces, jehož vývoj již probíhá. Souběžně s tím probíhá vývoj další generace CPU/GPU/APU. Dokončení a výroba první 20nm vzorků nové genrace čipů proběhne na konci roku 2012, o dva roky později pak to samé, ale už na 14nm. V roce 2015 tak podle všeho budeme mít 14nm AMD GPU/CPU na trhu.

Pokud jde o konkrétní podobu Bulldozer procesorů, tak ty budou startovat jako základ s 8jádrovým desktopovým i serverovým modelem. Na serveru ale budou během roku uvedení i 12-16jádrové modely. V nižších segmentech a na desktopu můžeme ale čekat i 4-6jádrové modely procesorů. Základem je vždy dvoujádrový Bulldozer modul. AMD ale chystá každý rok vylepšení nové architektury a posílení výkonu a efektivity.

V roce 2012 se tak dočkáme i 20jádrových procesorů v serverech. Lze tedy očekávat i zvýšení počtu jader na desktopu, i když v plánech AMD je zatím maximem 8 jader pro rok 2012. Jak ale vidíte, mainstream bude vždy 2-4jádrové APU.   

Tolik tedy k oficiálním plánům a informacím okolo toho, co AMD konkrétně chystá. Jak vidíte, není toho málo. Co mě upřímně překvapilo a potěšilo je, že jako první se skutečného 8jádrového Bulldozeru dočkáme na desktopu a to v Q2/2011. Server verze dorazí až v Q3 2011 a ne naopak, jako tomu bylo Phenom procesorů. Jsem si tedy na 99,9% jist, že na červnovém veletrhu Computex 2011 uvidíme novou platformu a generaci AMD v plné síle a na živo.

Zdroj: AMD, DDworld.cz

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Bohumil Stejskal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-10 13:58:46
avatar
Září/říjen příštího roku bude ideální čas na upgrade PC Ještě teda s ohledem na to, kdy vyjdou HD 7xxx Venku už bude i nová generace flash SSD disků, prostě jak říkám, ideální čas koupit nové železo
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-10 14:52:03

Ono to ma hacik tento ciklus sa opakuje kazdy rok
Bohumil Stejskal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-10 15:30:15
avatar
No spíš ne, AMD každý rok novou výrobní řadu / generaci procáků a grafik nevydává že, většinou spíš jen mezigenerace, proto je ten příští rok celkem zlomový, bude naprosto nový typ procáků i grafik
Leclerk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-10 16:24:48
avatar
taky záleží jaká bude nová generace, můžou nastat problémy a vyjde něco jako fermi
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-11 03:19:35
avatar
nebo spise beznej uzivatel nebude mit moc moznosti kde ten vykon upotrebit. podpora ctyrjader je dnes po asi ctyrech letech od jejich prvniho prichodu stale vice nez tristni...
urban.novak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-10 20:03:20

Bulldozer bude diky lepší architektuře a zdvojnásobení počtu jader 2x vyšší výkon. Myslím, že bude 5 let trvat, než někdo přijde s CPU, které bude alespoň 2x rychlejší než Bulldozer. Konečně tedy budu moct upgradnout desktop z Q6600 na Bulldozer.
Matess [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-10 21:36:49

nechci ti kazit myslenku, ale ja mam posledni dobou pocit ze AMD pro desktop uz procesory moc nedela.Cela serie Phenom u mirila nekam jinam a tohle take neni technologie, ktera by byla pro desktop vhodna. Nevim jake budou frekvence procesoru, ale jestli jsem dobre pochopil v cem je sila teto nadchazejici generace, tak v tom ze se jim povedlo vypustit nektere bloky a udelat je spolecne pro 2 jadra, coz prinese v prumeru pouze 10% snizeni vykonu na jadro, ale masivni usetreni na plose chipu, takze to umozni vyrabet vice jadrove procesory relativne levne. Takze ono to vlastne nebude uplne ciste 8mi jadro, ale bude to vlastne plnohodnotne 4 jadro s mnohem lepsim hyperthreadingem nez jak nam to pred lety predvedl intel.

Netusim jestli jsou v navrhu i nejake razantni zmeny ktere zvednou vykon na 1 MHz, ale podle toho co jsem pochopil tak nikoliv. Takze se da ocekavat ze vykon na jadro a na MHz v prumeru dokonce klesne, ale take muzeme ocekavat ze tech jader budeme mit mnohem vic.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-10 21:48:22
avatar
To souhlasím ...

AMD se také nijak netají tím, v čem je síla těchto nových CPU. AMD spoléhá na to, že aplikace budou tuto sílu a výhodu multithreadu využívat. Nevidím důvod, proč by tomu tak být nemělo, hodně tomu pomáhá Intel, který na důsledné využívání vícejádrových procesorů tlačí.

nicméně věřím tomu, že výkon bude na jedno jádro vyšší a lepší než je nyní a bude se dále zvyšovat. Počet jader neporoste donekonečna, ale na 8-16 u běžných CPU si budeme muset zvyknout, chystá je AMD i Intel.
Poling [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-11 06:36:51
avatar
Intel at si dělá třeba traktory jeho x16 bude stát tak 50k
urban.novak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-11 13:45:47

Nejvýkonnější x86 desktop CPU stojí tradičně $1000 a je jedno jestli je od Intelu nebo AMD. 8-mi modulový bulldozer (16-ti jádro) se nejspíš bude prodávat právě za těch $1000.
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-11 08:33:44

Jestli jsem dobre pochopil novou architekturu Bulldozeru tak aplikacni vykon na 1MHz by mel razantne vzrust(smaozrejme podle druhu aplikace nekde vice nekde mene, ale obecne o hodne oproti phenomum), v phenomech se nektere casti pri zpracovani kodu ukazali jako neefektivni ci dokonce v urcitych situacich jako brzda, coz nyni nahradili zlepsenou konstrukci a provazanosti retezcu(nekdy a v necem obdobnou Intelu, ale rekl bych ze lepe a jinak), jako jsou pointery misto prenaseni celych dat(coz byl pripad phenomu) atpdb. Take vypadaji v bulldozeru daleko propracovaneji "predpovidaci" cinnosti, coz byla take jednou z achilovych pat Phenomu a brzdou aplikacniho vykonu na watt ci MHz. To jim mimo jine take umozni zacit zpracovavat dalsi pozadavek jeste drive nez dobehne zpracovani predesleho pozadavku do uplneho konce coz se v urcitych pripadech hodi. Ono je to logicke, zatimco predni cast procesoru ma praci hotovou tak zbytecne ceka a ma prostoje nez pozadavek probehne koncovou casti procesoru, a diky pointerum se data nepomichaji a muze se nastartovat zpracovani dalsiho pozadavku aniz by byl dalsi cyklus dokoncen, neco podobneho maji core i7.....

Podle mne ma bulldozer velky potencial, hlavne se mi libi to salamounske reseni L3 cache, ktera nebude enormne rust s poctem jader

PS: Jinak samozrejme se zbytkem souhlas, phenom byl spatnej port serveroveho chipu do desktopu, mraky veci v CPU zbytecnejch a nevyuzitejch nebo neefektivne fungujicich...
urban.novak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-11 10:28:04

Já od Bulldozeru nečekám žádné zázraky. Při zatížení jednoho jádra v modulu bude stejně rychlý jako současné Core i5/i7, při zatížení obou jader v modulu bude stejně rychlý jako Phenom II.

Za pár let Intel zjistí, že bulldozer moduly fungují výrazně lépe než hyperthreading a zkopíruje ho do svých CPU, podobně jako to udělal s hypertransportem a integrovaným paměťovým řadičem.
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-10 13:56:56
avatar
tak dúfam, že Bulldozer nesklame, na ňom po rokoch postavím desktop
Xaphan69 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-10 14:26:50

Asi je to blba otazka, ale neznam odpoved, kdybych si poridil serverovou desku s procakem rekneme x20 a osadil ji kartou do PCIex16 mohl bych to pouzivat jako desktop?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-10 15:04:46
avatar
ano
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-10 15:33:56
avatar
Akorát se trochu prohneš při placení
Dan666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-10 16:02:14
avatar
a to si na serverovou desku "musis" poridit 2 kousky CPU,takze stoho muzes mit 40X a to bude docela masna zalezitost
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-10 16:06:05
avatar
nemusíš ... funguje i s jedním CPU s patřičně osazenými RAM navíc jsou i jednosocketové serverové desky ....
itsPGD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-10 16:38:56

ano presne tak, a sam tu honim L1-N64 s jednim FX72 i kdyz tam muzou bejt 2xCPU, ale opravdu si prostudovat manual k desce hodne zalezi na umisteni pameti .... Skoda ze neco podobneho pro AMD momentalne nedelaji... jako byla L1-N64. To druhy jsem vyndal kvuli spotrebe samo sebou..:-)
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-11 08:16:21

Podstatne drazsi jsou pameti do serveru nez dalsi CPU, a jak pise DD delaji se i desky na jedno CPU, ale serverove desky bez ECC a registered RAM to jsem jeste nevidel a ani bych to nepouzival pro serverove pouziti takze se vlastne po takovych deskach ani nekoukam jestli se vyrabeji...

I kdyz nutno dodat ze dnesni RAM jsou i bez ECC a registered vyrabeny hodne kvalitne, presto je ECC a registered uz urcity standart...
Poling [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-10 14:31:41
avatar
Už se těším, Bulldozer bude můj další CPU pokud bude AMD držet tak hezké ceny
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-10 14:32:15
avatar
A můj budoucí procesor, tedy doufám na to se opravdu moc těším věřím že po výkonnostní stránce zase budou trochu zatápět Intelu.
Luizzz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-10 15:57:07

Tak v TOP modelech bude Intel pravděpodobně výkonější, stejně jako je tomu dnes, ale AMD nabídne (nabízí) velmi dobré výkony pro smrtelníky (za cenu do 6000,-). To, že má Intel výkonostně navrh je hezké, ale za 20000-25000,- si ty procesory může strčit do ......
itsPGD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-10 14:40:48

konecne informacne uzitecna a hodnotna aktualita, dobre poctenicko
Leclerk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-10 16:14:26
avatar
hodně jader hodně výkonu, ale nevyužitelného pochybuju že že v roce 2012 nebo 2013 bude nějaká hra, která využije 20 jádra. Tak alespoň je pokrok narozdíl od SW
mimi.vx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-10 18:20:06

oazka je kolik lidi si bude poustet hry na serveru ... ty osmi jadra uz ted nektere dokazou vyuzit ...
Neutron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-10 17:42:03
avatar
"X8 „Zambezi/Orochi“ ... a budou kompatibilní s AM3+ paticí"
to znamená že už do AM3 ne
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-10 17:51:55
avatar
nevím ....možná těch změn bude tolik, že X8 asi ne, to ale neznamená, že nějaké jiné CPU kompatibilní s AM3+ s AM3 kompatibilní nebudou ...
Neutron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-10 18:05:27
avatar
však se uvidí, pokud ne tak do mé Gigabyte 790XT hodím nejlepší X6 3,3Ghz a bude vystaráno - deska je to dobrá tak škoda vyhazovat a platit za novou.....
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-11 08:20:13

Take si myslim ze par kousku AM3 compatible udelaji pokud nebudou AM3+ schopne bezet v AM3. Hodne bych se divil, protoze to je zasada a domena AMD ze clovek nemusi tak casto menit MB jako se meni CPU, sice je to na druhou stranu duvod proc AMD neproda tolik CHS a int. GK jako Intel ale to uz nemusime kricet do sveta ze....
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-10 17:51:27

jj co jsou ti platná jádra, když na to není nic napsáno. Já mám třijádro, spustím Counter-strike a musím mlaskat, abych ztišil dvě chrápající jádra. V nový hrách čtyři jádra uživíš a to dlouho zůstane.
Lukeee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-10 17:59:35
avatar
Takový procesor bych jedině využil na renderování videa ... ...
mimi.vx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-10 18:21:19

v nixech de paralelizovat skoro vse ... make -j ....

a to je potom posusnanicko ..
Mc Baxxter [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-10 18:02:08
avatar
Rád bych, aby AMD zapracovalo na architektuře a nebojovalo proti konkurenci jenom cenou, spíš bych ocenil silnější jednotlivá jádra než další 10 jader, oni bohužel stále nejsou programy příliš optimalizovány na multi-htreading a když už tak rozhodně ne na 6+ jader...
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-10 20:20:43
avatar
U buldozeru sklooubovali vic veci naraz,.. mnel by mit i vecsi vykon/takt/jadro nez phenom II
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-11 08:23:51

Myslim ze bude vyrazne vyssi aplkikacni vykon na watt, viz Odkaz
Tokamak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-10 18:14:31
avatar
8 jadro, tes se na me .
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-10 19:18:32

..se třesou!! smíchy!!
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-10 20:06:11
avatar
Dobra predstavovacka. Neco z toho si nekdy koupim.
Anonymní  - Buldozer 2010-11-10 23:34:20

Ak bude výkonnejší ako intel dobru cenu nedajú tak ako začínal athlon X2 Keď k nemu nemal čo Intel postaviť
Anonymní  - skorej na laptop AMD 2010-11-10 23:40:21

Dúfam že sa vydaria Zacate to si myslím že ma zmysel na laptpe sa nehrám a malo by aj dlho vydržať na baterky
Baal_CZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - AMD nebo Intel 2010-11-11 06:11:24

Tak tedka nevim, jestli si mam koupit Buldozera a nebo Sandy Bridge od Intelu. No ale zda se, ze by konecne mohlo AMD na poli CPU Intel porazit. Kazdopadne to bude pekny souboj
t.s.28 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-11 06:16:55

ja sem chtel 6 jadro ale 8 bude asi lepsi volba hlavne kuli podpore ddr3 az 1866MHz,ja myslim ze viuziju pri praci s videem snad vsechny jadra.jo a pokad mi je zanmo tak jsou i hry co vyuzivaji vsechny jadra konkretne myslim RUSE ta hra vytezuje vse dostupne
Raskin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-11 08:53:40

Mě by docela zajímalo, co je to ta práce s videem, kterou spousta lidí provozuje. Já svoje kriple kore totiž většinou využiju max na 50% při hrách-jinak všechny mé činnosti procák zatíží méně. Co je cílem práce s videem? Klipy na youtube? Domácí videopůjčovna? Kolik procent těch zpracovaných videí potom nakonec opravdu vidíte? Budete to stíhat sledovat, když vám to bude zpracovávat 8 jádro? Zkuste mi někdo prosím odpovědět.
arach [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-11 09:35:42

jo to bych taky rad vedel, ale tipuju, ze si jednou za tejden natocej neco na kameru a pak skacou do stropu, kdyz to maj prekonvertovany misto za pul hodiny, za 29 minut
t.s.28 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-14 14:14:52

no ja mam na mysli prevod,strih,upravy vidii zo svadieb a roznych akcii,takze to nieje iba obcasny prevod home videa
Tokamak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-11 12:09:00
avatar
A take konecne bude u AMD v procesoru AES, tesim se.
flanker [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - AMD Zambezi/Komodo 2010-11-11 17:00:36
avatar
ale nedělejte si iluze....Zambezi bude citelně dražší než na co sjte doposud u AMD zvyklý, na druhou stranu stále to bude vzhledem k výkonu a novince akceptovatelná cena

PS:rozhodně mi to sbírky procesorů přibyde A ne jeden
Anonymní  - hm 2010-11-11 17:09:56

Zalezi co sneho bude oproti intelu ak budu podobne vykony bude presviecat cenou ak to bude delo a vsetko zhrnie tak cenu daju kludne na 1000 $
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 455x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 299x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 860x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1159x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1477x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1320x
Komentářů: 6