Podle AMD prý „nikoho nevyhodili za to, že koupil XEON. Až nyní“. Vtipné reklamy na EPYC CPU.
Na letišti v San Jose v USA, což je mimochodem skvělé místo na podobnou reklamu, se objevily zajímavé reklamy AMD na EPYC procesory, které se přímo obouvají do konkurenčních Intel XEON procesorů a odkazují na ně. AMD zvolilo sice přímý útok, ale rozhodně s nadsázkou a vtipem a hlášky z těchto reklam baví IT weby.
Zatím bylo objeveno několik verzí. Na jednom je „Don't trust a relic. Be Epyc“, což v překladu znamená, že nemáte věřit relikviím a být Epyc. Nebo „Xeon isn't Epyc“ tedy jasná narážka na „epické“ pojmenování AMD procesorů. Ale u mě vedou rozhodně tři slogany:
- 1, „Xeon ruled. So did dinosaurs“ tedy v překladu „XEON vládl, ale to dinosauři taky“.
- 2, „Xeon was great. So was coal“ což znamená, že „XEON byl skvělý, ale to bylo uhlí taky“.
- 3, „Nobody ever got fired for buying Xeon. Until now“. Tahle jasně vede. „Nikdo nikdy nebyl vyhozený za nákup XEONu, až nyní“ :).
Faktem je, že AMD má po mnoha letech hodně co nabídnout, dokonce se dá říci, že nebýt setrvačnosti trhu, a opožděním optimalizacím aplikací a software pro jinou architekturu než je ta Intelu, AMD by dnes jednoduše Intel převálcovalo, protože jeho až 32jádrový EPYC má prostě více výkonu než jen 28jádrový XEON, navíc celá platforma má i další výhody v neposlední řadě i mnohem zajímavější pořizovací cenu, což při nákupech ve velkém klidně půjde do milionů korun/dolarů ušetření proti nákupu Intel XEON řešení.
Je samozřejmě otázkou, zda cílová skupina těchto platforem, ocení tohle šťouchání do Intelu, já myslím že ano, především plní účel, kdy AMD prostě musí velice konkrétní lidi informovat o tom, že zde opravdu existuje po mnoha letech konkurenční platforma, která může nabízet více za méně. Ačkoliv je EPYC na trhu už přes rok, jeho podíl ve stávajících prodejích zdaleka neodpovídá tomu, co proti XEON platformě reálně nabízí a dokáže. AMD sice výrazně zvýšilo podíl na serverovém trhu, což však z 0% podílu na několik jednotek % nedalo s EPYCem tolik práce, ale pořád drtivá většina prodejů patří Intel XEON, jelikož v této oblasti prostě prosazení a otestování nového produktu, byť pravděpodobně lepšího než současná nabídka konkurence, prostě trvá dlouho a dost možná spousta lidí co o tom rozhoduje, tak o EPYC nic pořádně neví, nebo se nezajímá. Hlavní účel tohoto reklamního pošťuchování je tak právě nasadit brouka do hlavy a na to AMD určitě zvolilo dobré místo i dobrý styl.
Pro Intel i AMD jsou právě servery a datová centra dost možná nejdůležitějším trhem. Marže a potenciální zisky jsou zde prostě nejvyšší ze všech platforem a mají značnou setrvačnost a potenciál příjmů spojených s údržbou, modernizací či rozšiřováním. Intel samozřejmě ví, že mu zlaté časy bezkonkurenčního postavení minimálně na čas skončily, avšak AMD nemůže počítat, že mu významnější podíl jen tak automaticky spadne do klína a musí o sobě dát vědět. Dnes prostě nestačí mít dobrý, či dokonce lepší produkt za lepší cenu a s lepším výkonem než konkurence, protože pokud se o tom zákazníci nedozví, tak tomu prodeje budou odpovídat. Marketing a podpora prodejů je dnes bohužel důležitější, než vlastnosti samotného produktu a pro příklady toho, jak lepší produkt byl v prodejích poražen horším produktem jen kvůli marketingu, nemusíme chodit nijak daleko.
Před AMD je tedy dlouhá cesta, ale i sám Intel hovoří o reálné šanci na významnější tržní podíl pro AMD v následujících letech, pokud udrží současnou nabídku a inovace. A zatím vše nasvědčuje tomu, že na pár let bude mít AMD dost co nabízet. Od loňského roku nabízí 32jádrové procesory, příští rok pravděpodobně 7nm s již 48jádry a následovat budou ještě vylepšené 7nm EPYC procesory se 64jádry a 128vlákny, vše navíc v platformě kombinující jednak EPYC procesory ale také možnosti a technologie výpočetních RADEON grafik. Úspěch AMD v serverové/datacentrové oblasti může z hlediska získaných financí výrazně ovlivnit další podobu produktů na klasickém procesorovém i grafickém poli. Snad jen připomeneme, že v době prvního velkého úspěchu, když AMD dokázalo skutečně plně konkurovat Intelu výkonem a efektivitou procesorů (Athlon64), či jej dokonce překonat, to dotáhlo až na 25% podíl tehdejších OPTERONů v serverech, což znamenalo hodně. EPYC platforma má šanci v současném stavu věcí, obsadit ještě větší část trhu. Ale je to běh na delší trať a vyžaduje to hodně trpělivosti a snahy o rozbití setrvačnosti a zvyků. Lidi se prostě hodně neradi učí nové věci a mění zvyky.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|