RDNA2 a ZEN3 vstupují na trh, u AMD už ale pilně pracují na jejich nástupcích. A už se o nich mluví.
Možná by někteří čekali že teď, když AMD převálcovalo prakticky ve všech ohledech procesorově Intel, že si dá chvíli oraz. To by se hodilo hlavně Intelu, který sice nic zajímavého a téměř určitě nic konkurenceschopné další 2 roky neuvede, ale možná za 3 spíše 4 něco ano. Bohužel pro Intel a naštěstí pro nás všechny, AMD rozhodně nehodlá zpomalovat. Ba právě naopak …
Nový ZEN3 je masivním skokem v mnoha směrech, a to přes fakt, že používá stejný 7nm výrobní proces jako předchůdce, nerostl počet jader/vláken a procesory používají stejné I/O a ostatní a hlavně stejnou starou AM4 patici.
Minimálně stejně velký pokrok (u Intelu už se chytají za hlavu). Podle vyjádření AMD, bude ZEN4 plně těžit z přechodu na 5nm proces TSMC. Ten, jak víme, tak TSMC navíc speciálně optimalizuje pro AMD a vznikl tak přímo pro potřeby produktů AMD. Zatím se ale nechce příliš bavit o podrobnostech.
Říká ale, že ZEN4 bude vlastně opět nová architektura s výraznými vylepšeními a technickými změnami. Očekávat tak můžeme opět velký posun IPC. V zákulisí se hovoří o možnosti zvětšení jader a zvýšení počtu vláken nebo nějaké podobné změny. Co prý AMD nemá v plánu zatím, je ZEN procesor kombinující „velká a malá jádra“. Každopádně už jen díky 5nm zde budou velká vylepšení, možnost vyšších taktů, nižší spotřeby atd. ZEN4 ale také již bude přímo navrženo pro novou „AM5“ platformu, a tedy DDR5 paměti a další nové generace technologií.
Každopádně ZEN 4 na 5nm výrobě dorazí pravděpodobně v Q1 nejpozději v Q2 2022. Do té doby tady bude úřadovat právě vydaný ZEN 3 pro stávající platformy. A že se ještě máme na co těšit. Na trh vyrazila teprve první várka desktopových čipů, která zabila spolehlivě všechno, co Intel dosud od 5 tisíc výše nabízel. Po novém roce AMD rozšíří nabídku také o high end, kde už Intel přestal dávno existovat. No a aby to bylo zajímavé, tak ZEN 3 zamíří samozřejmě do serverových EPYC procesorů (a to možná ještě letos), kde pochopitelně Intel se svými 14nm vykopávkami nemá výkonově, efektivitou ani cenou žádnou šanci. No a začátkem roku nás čekají nové mobilní ZEN3 APU, které bez překvapení vytřou podlahu s nejnovějším TigerLake. Takže do nástupu ZEN4 se nudit určitě nebudeme.
Na grafickém trhu se AMD s RDNA teprve rozjíždí, ale už je evidentní, že zaujala stejný přístup a strategii jako v případě procesorů ZEN. Rychlá generační vylepšení pravidelně. RDNA 1 byl začátek, teď v listopadu vyrazí na trh první RDNA 2 grafiky a vypadá to na malou revoluci, kdy NVIDIA je opravdu zaskočena tím, co si AMD připravilo.
RDNA 2 je architektura vyvinuta ve spolupráci se SONY a MS a je kromě PC i v konzolích. AMD ale pracuje už na další generaci, která má údajně přinést stejný posun všeho, jako RDNA 2 vůči RDNA 1. Z toho už musí být u NVIDIA hodně nervózní. Jenže na rozdíl od Intelu, NVIDIA vyloženě nespala. Trápí ji ovšem fakt, že AMD má zjevně v úmyslu výrazně propojovat RYZEN s RADEON a výkonově z toho těžit. To NVIDIA nemůže nabídnout.
AMD však zatím nepotvrdilo, na rozdíl od ZEN 4, že RDNA 2 bude využívat 5nm výrobu. Je to ovšem velmi pravděpodobné. Speciálně když na 5nm bude postavená nová generace grafik NVIDIA, která už je také ve vývoji. Co se očekává je tedy už trojnásobný výkon ve srovnání s RDNA 1, ale také třeba čipletový design. Ostatně AMD si na to připravuje půdu. Dá se očekávat, že RADEON RX 7000 „RDNA3“ série dorazí na trh opět prakticky současně s novou procesorovou generací ZEN 4. Očekával bych je tedy někdy Q1/Q2 2022.
AMD ale také potvrdilo, že ještě v rámci RDNA 2 uvede několik nových technologií. V současnosti pracuje na něčem, co by mělo konkurovat DLSS od NVIDIA, ale na rozdíl od toho, být použitelný všude. FSR - FidelityFX Super Resolution je stále ve vývoji, a AMD zatím nechce mluvit o podrobnostech. Nicméně na rozdíl od NVIDIA a jejího DLSS, které je jen u pár her a bude jen u velmi málo her, protože vyžaduje složitou implementaci, AMD chce přijít s technologií, která bude použitelná mnohem jednodušeji, lépe a pokud možno prakticky všude. Chce vytvořit standard, proto s tím ani nespěchá, protože ví, že DLSS nemá vlastně šanci se prosadit, když funguje jen na NV, a tyhle grafiky mimo PC nikde jinde nejsou. Speciálně ne na konzolích, takže vývojáři her sami DLSS a další NVIDIA technologie používat nebudou (pokud jim za to NV nezaplatí). AMD se ale snaží o funkční řešení pro všechny. Více o tom prozradí příští rok.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|