ARM platforma pro Windows netáhne – prodeje PC s Qualcomm Snapdragon X za očekáváním. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Thursday, 05 December 2024
altZájem uživatelů a zákazníků o notebooky a PC s Windows poháněné ARM platformou je malý.

 

 

 

 

Očekávání všech zúčastněných byla větší. Realita je, že prodeje nových ARM počítačů s Windows dosahují méně jak 1% proti podílu klasických x86 řešení. S ohledem na to, jak drahé stroje výrobci často představili a kolik pozornosti a podpory se jim věnovalo, to rozhodně neodpovídá výsledku. Na druhou stranu to podle mě ani lépe dopadnou nemohlo. A rozhodně není všem dnům konec. Windows notebook s ARM jsme testovali a používáme dodnes, kdy s dlouhodobým testem končíme. A víceméně platí vše, co bylo řečeno v naší recenzi, kdy ani po několika měsících se mnoho nezměnilo:

Platí, že ARM platforma funguje s Windows 11 překvapivě dobře. Na to, že jde o první generaci. Současně ale platí, že osobně bych jej nedoporučil běžnému uživateli. Zatím. Jednoduše narážíte u mnoha aplikací i her na problémy s kompatibilitou a funkčností. Integrovaná grafika v současném ARM prostě nemá výbavu a prvky, které mají integrované Intel a AMD grafiky a to platí i o procesorech ARM vs x86 Intel a AMD. Windows i mnohé aplikace pro něj prostě počítají s těmi prvky výbavy, a bez toho moc nefungují. ARM má tedy mnoho potíží v profesionálnějších a méně obvyklých aplikacích, ale i v těch hrách. A protože není v těch konkrétních modelech PC o nic moc levnější než prakticky ta samá PC osazená x86 platformou, nedává dnes pro běžné uživatele moc smysl. A tak se těm prodejům a podílu pod 1%, nijak nedivím. Dokonce bych řekl, že je vlastně úspěch prodat v tomhle stavu těch několik set tisíc ARM notebooků. Znamená to, že minimálně několik set tisíc lidí občas mlátí hlavou do stolu a řeší potíže, které by řešit bývali nemuseli. Tím však neříkám, že ARM pro Windows PC končí …

  • ARM potenciál má, konkurencí bude

                              a slouží jako budíček pro AMD a Intel a x86 jako celek

Z osobní zkušenosti prostě mohu říci, že s ohledem na to že jde o první generaci, funguje současný Snapdragon X ve Windows PC dobře. Ano, nedoporučím jej zatím běžným uživatelům, ale pokud Qualcomm vyřeší ty technologické nedostatky a absenci některých prvků (což ovšem nebude snadné) a MS vylepší kompatibilitu a donutí vývojáře k vydání nových verzích aplikací zohledňující ARM architekturu, pak si myslím, že minimálně pro běžné neprofesionální uživatele mohou být ARM Windows PC během dalších 2-3 generací, plně použitelné a srovnatelné x86 modely srovnatelných PC.

Osobně vnímám vstup ARM na Windows PC hlavně jako hrozbu a budíček pro AMD a Intel, kdy speciálně Intel má z ARMu vítr a nezastihl jej v nejlepší situaci. Po letech nic nedělání a jisté pozice je tu najednou konkurence na kterou nemá vliv. AMD se naopak už několik let snaží, a dokonce v mnoha ohledech dohnalo efektivitu ARM. A to i když x86 architektura sama design procesorů AMD notně omezuje a dělá vlastně neefektivní. Fakt že Intel a AMD vnímají ARM jako hrozbu, dokládá i ustanovení společné pracovní skupiny spolu s hlavními výrobci x86 počítačů, kdy se bude řešit podoba x86 platformy. A tedy pravděpodobně nějaké změny hlavně s ohledem na zpětnou kompatibilitu apod. Zkrátka je nutné udělat x86 efektivnější, kdy zdánlivá větší efektivita ARM pramení často z toho, že zpětně kompatibilní ta ARM SoC nejsou a neřeší tedy třeba 30 let staré instrukce a SW, což současné x86 procesory AMD a Intelu ano.

Zkrátka když už nic, je Snapdragon X budíčkem pro AMD a Intel a vítaným povzbuzením konkurence a vůbec vývoje na poli x86 a PC obecně, což obojí Intel před nástupem AMD ZEN prakticky zabíjel. A nebýt AMD a jeho povedených procesorů ZEN a nastartování vývoje, by v tom Intel pokračoval. Ostatně jen díky neschopnosti Intelu byl Apple donucen udělat vlastní M procesory (na ARM) a přejít z x86. A nelituje toho. Takže jakkoliv ten současný méně jak 1% podíl v prodejích u ARM Windows PC se mnohým může zdát jako neúspěch, podle mě zbytečné to jakkoliv hodnotit. Ovšem ale pravdou, že s ohledem na některé negativní věci v samotném ARMu a politice nových majitelů firmy, se také klidně může stát, že ARM se samo zhroutí, přestane být zajímavé, a platforma nikdy tedy konkurovat x86 nebude, kdy naopak x86 může chytit třetí dech, speciálně pokud se prosadí nějaké úpravy v základní konstrukci a odhodí se staré prvky a instrukce apod. Každopádně podle mého názoru je minimálně jako impuls k větší snaze a viditelně rychlejšímu vývoji, současný ARM na PC platformě úspěšný …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
docture [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Osobní zkušenost z provozování 2024-12-08 19:48:38
avatar
Rád bych přispěl s vlastními zkušenostmi s Windows na architektuře ARM - pokud budu s fakty časově nebo obsahově nepřesný prosím nekamenujte mne...

První setkání Windows RT:
- s Windows na ARM je někdy z roku 2012 - Windows RT. Byly to defacto 1:1 překompilované Windows 8/8.1 tehdy na 32-bit ARMu (ARMv7). Dostali jsme to v práci jako L2/L3 podpora desktopu na otestování přímo od Microsoftu a manageři byli z toho (Microsoft prezentace) nadšeni. Neumělo to nic lépe, a nebylo možné vzít toto zařízení a bez větších pracovních "vícenákladů" je integrovat do firmy. V této verzi nefungovalo opravdu mnoho aplikací - typicky VPNky. I přes tvrzení Microsoftu, jak je integrována emulační vrstva a všechno bude fungovat jako do teď. V systému myslím že nefungovaly Group Policy, ač v systému byly - prostě to překompilovali, ale mnoho komponent i od samotného Microsoftu nefungovaly.

Aktuální setkání Windows 11 24H2:
- Microsoft Surface 9 Pro, Windows on ARM na macos via Parallels Desktop
- s porovnáním s Windows RT (ano posun o téměř 10 let +) emulace/virtualizace x86 / x86_64 programů je na úplně jiné úrovni - neporovnatelně lepší.
- bohužel proč bych takový systém nedoporučil a nedoporučuji do firmy:
- opět ne všechny VPN klienti lze funkčně naistalovat. Např. klient má VPNku od SonicWall a ta je jen 32/64-bitová, ale na ARM64 jej nanainstaluji - určitě to není problém Windows 11 on ARM, ale společnosti SonicWall. Cisco AnyConnect nainstaluji od jisté verze a je funkční.
- jako správce potřebuji Windows Remote Administration Tool (RSAT) - Microsoft tyto nástroje na Windows on ARM nepustí, nedají se naistalovat. Určitě lze namítnou že tyto nástroje mají být na nějakém Admin/Jump Pointu, ale bohužel svět není ideální.

- Microsoft tvrdí (pokud je to jinak prosím o doplnění), že podporuje 32-bitové aplikace, tady souhlas, ale na Microsoft Surface na mne při aktualizaci na 24H2 "vyskočilo" info, že 32-bit aplikace nepůjdou spustit (nejsou podporovány). Přitom na Windows on ARM na macos via Parallels Desktop vidím několik 32-bit aplikací - už jsem zmínil Cisco AnyConnect, + Intune agent :-(, + Adobe Acrobat Updater, Microsoft Edge updater.
- dále Microsoft rozšířil složky "Program Files" a "Program Files (x86)" o další složku "Program Files (Arm)" a u složek "C:\Windows\System32\" a "C:\Windows\SysWOW64\" přidává "c:\Windows\SysArm32\". U registru to samé kdy k cestě na 64bit systémech "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\WOW6432Node" přidává větev "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\WowAA32Node". Jak asi víte v cestě "C:\Windows\System32\" operační systém ukládá 64-bitové knihovny a ve složce "C:\Windows\SysWOW64\" 32-bitové :-(. Už tohle mne kdysi dostalo. Z architektonického pohledu to chápu, ale jen to více komplikuje život i samotnému OS Windows, ale když systém není schopen vynutit umístění knihoven a programů do adekvátní pro danou platformu složky - pak v OS samotném musí být dost zmatek. Tady narážím na skutečnost že donedávna i 64-bitový Chrome se instaloval (uživatelská instalace NEXT/NEXT/NEXT i admin přes MSI a třeba SCCM) do složky "Program Files (x86)".

Bohužel / bohudík mám spíše uživatelskou zkušenost z macos. Tady Apple minimálně rok dopředu upozorňoval vývojáře na skutečnost, že na další verze (byla to verze macos 10.15 Catalina z roku 2019) bude čistokrevně 64-bitová a že na ní 32-bit aplikace nepůjdou spustit. A věděl proč to dělá, protože od další verze macos 11 BigSur musel mít svůj operační systém funkční i na svých M1 Armech. Jako uživatel jsem pocítil trochu přechod na čistokrevný 64-bit OS, ale jen protože moje oblíbené spíše velmi staré aplikace od Applu (tou dobou existovalo již množství funkcionálně stejných aplikací) nebyly již vyvýjeny. A přechod z přechod z Intel na M1 platformu ani nevím že proběhla - migrace interním nástrojem "Migration Tool", natož abych měl nějaké problémy se systémem aplikacemi.

Ano Microsoft se pyšní zpětnou kompatibilitou, ale v tomto případě by měl distribuovat bokem kompletně čistě 64-bit verzi, včetně historicky již nesmyslně živených zpětných kompatibilit (uživatel bez admina může může založit v C:\ složku a tam si ukladat co chce - ano jde to upravit drobnou změnou ACL na NTFS na C:\, ale proč v roce skoro 2025), které jsou dnes spíš security problémy a které musí neustále opravovat. A pak by řekl za 3 roky to bude jediná verze + samozřejmě vydat pro firmy nějakou Long Term verzi a tím donutit SW vývojáře, aby vyvýjeli aplikace tak jak by správně měli. Už roku 2007 vydal Microsoft jednoduché zásady kam co instalovat,kde jsou programy kde data (jak souborový systém, tak registry) a jelikož tato doporučení nevyžaduje tak i dnes existuje hooodně aplikací co se instalují do C:\ a dodavatel kritické aplikace (vendor lock :-) ) "patlá" aplikaci dále z režimu povolené zpětné kompatibility.


Jinak souhlasím s autorem článku, že HW platforma rozhodně není špatná - špatná je za mne software implementace vrstvy na tím (operační systém a jeho komponenty viz. DirextX), kterou má v rukou Microsoft - a to se tu bavíme o zařízení, které je kompletně od Microsftu.

Pokud bych byl někde nepřesný případně neznalý prosím o doplnění
TurboCmelak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-12-09 08:21:06

Někde jsem četl velkohubá prohlášení, jak chtějí mít snad do 5ti let rozhodující podíl na trhu. Vzpomněl jsem si na AMD které nemá problém v rozdílné koncepci a stejně po x letech řekněme jasné dominance jak parametrické, tak cenové se ledy moc nepohnuli .)

za 5-10 let bych vyhledal tento komentář a jsem zvědav jak budu daleko od pravdy, když napíšu, že se budu velmi divit, pokud dosáhnou na 10-15% podíl.
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-12-09 10:22:47

ja vidim problem v tom, ze microsoft se furt snazi byt jako apple, ale neni apple. a na tohle zadnej uzivatel macbooku proste neprejde. arm notebooky nemely byt jen drahy premiovky ale hlavne levny lowendy. pak by to s rozsirenim uz mohlo vypadat trochu jinak a vyvojari aplikaci by dostali vetsi motivovaci pro ne optimalizovat.
pcwifi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - kvualkom 2024-12-09 17:22:41
avatar
proc si mam na domaci žvýkání kupovat nejaky kvalkom kdyz mi staci za 12 papouchů nejake Lenovo 17" s 6core Ryzenem... dokud to MS neposle do kopru protoze win budou mit jine HW naroky, nevidim duvod proc by to i za 5-10 let nemelo stacit.
lada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-12-10 08:09:34

Ale ten příplatek není za Qualcomn, nýbrž za nálepku Copilot+, tedy AI ala Microsoft. Stejná kategorie notebooků se dělá s Ryzeny AI a notebooky s tím začínají na 38 tisicích v nijak oslnivých konfiguracích, integrovaná grafika, 32+1000 GB, aktivní chlazení,...

Tím nechci ARM Windows dělat nějakou reklamu, sám jej nemám ani se nechystám v nejbližší době. Třeba Mac mini na vyzkoušení ARM a pohrání si s jiným ekosystémem používám, ale tam to bylo za hubičku, tiché a od prvního zapnutí na kancelářskou práci plně funkční.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Witcher IV oficiálně odhalen! Ciri v hlavní roli.
Witcher IV oficiálně odhalen! Ciri v hlavní roli.Tuesday, 17 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 732x
Komentářů: 3
Kontroverzní The Last of Us Part II dorazí na PC
Kontroverzní The Last of Us Part II dorazí na PCMonday, 16 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 644x
Komentářů: 0
Mafia: The Old Country dorazí v létě 2025
Mafia: The Old Country dorazí v létě 2025Friday, 13 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1277x
Komentářů: 0
Cyberpunk 2077 dostává další aktualizace, i když už neměl!
Cyberpunk 2077 dostává další aktualizace, i když už neměl!Wednesday, 11 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1132x
Komentářů: 1
AMD chce zatlačit na NVIDIA - Šéfka AMD je CEO roku 2024
AMD chce zatlačit na NVIDIA - Šéfka AMD je CEO roku 2024Tuesday, 10 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1183x
Komentářů: 3
Indiana Jones and the Great Circle je překvapivě dobrá hra!
Indiana Jones and the Great Circle je překvapivě dobrá hra!Monday, 09 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1622x
Komentářů: 7