ATOM versus ATHLON – AMD vypustí dva procesory s TDP 15 a 22W Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Thursday, 04 December 2008
alt AMD se pustí do segmentu, který je dnes výsadou Intel ATOM již za pár dní. Dva nové procesory do AM2.

 

 

Ještě před tím než se začnete radovat, že na pole netbooků přichází konkurence, vás musím uklidnit. Tyto nové procesory nejsou přímou konkurencí Intel ATOM jako takovou a ačkoliv by asi šli umístit do netbooků a není vůbec vyloučeno, že to některý výrobce udělá. Samotné AMD tyto nové procesory plánuje spíše pro využití v domácích mini centrech apod. ale i tam jsou dnes hojně využívány ATOM procesory, takže se přímé konfrontace rozhodně dočkáme.

AMD-1

   Nové procesory AMD jsou však o třídu vyšší kategorie, zejména, co se výkonu týká. Intel ATOM je malý, jednoduchý procesor s poněkud značně omezeným výkonem, AMD neplánuje nějaké speciality a nové dva modely jsou vlastně variací na K8 procesory. První z nich je dvoujádrový AMD Athlon X2 3250e, který běží na pouhých 1,5GHz a má 1MB L2 a to při TDP pěkných 22W. Uveden bude ještě levnější procesor, jednojádrový Athlon 2650e na 1,6GHz s TDP minimalistických 15W. Nelze se ubránit srovnání s Intel ATOM. ATOM existuje také v jednojádrové a dvoujádrové variantě. Jako takový vlastně nemá socket a je pájen na desku přímo a je také daleko menší. Nové procesory AMD mají ale plně kompatibilní patici s AM2/AM2+. Intel ATOM je výkonově značně ořezán a nemá 64bit instrukce. Nové AMD Athlon nejsou nijak funkčně ořezány, mají pouze nízkou frekvenci a mají kompletní instrukční sadu. Samozřejmě Intel ATOM sám o sobě je úspornější a model ATOM DualCore 330 má TDP pouze 8W. Nicméně platforma ATOM má problém se spotřebou čipsetu Intel 945GM, jehož spotřeba je sama o sobě 25W+! Celkově by tedy spotřeba obou platforem mohla být ve finále velmi podobná, u AMD mírně vyšší, avšak také výkon bude vyšší. Cenově však nejspíše nebudou moc velké rozdíly u finálních produktů na obou platformách.   

  Oba nové procesory budou určeny přímo pro výrobce počítačů a na volném trhu se pravděpodobně oficiálně neobjeví. Prozatím nemáme v ruce žádné oznámení o jejich využití v konkrétních produktech, ale mám dost dobrou představu, kde a u koho se asi objeví. Nějaké ty konkrétnější informace můžeme rozhodně očekávat během ledna příštího roku. Uvidíme, kdo první tohle narve do netbooku.

Zdroj: Fudzilla

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Moas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Dostupnost 2008-12-04 16:47:19

Doufám, že se to nepotvrdí a že budou někde dostupné. Desku s úsporným 690g, k tomu tento CPU, aktivovat CnQ a Atom už je na dohled... doufám.
zero8324 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - práve sa na to chystám 2008-12-04 17:44:40
avatar
práve na také niečo sa chystám a idem to skonštruovať a odskušať...Sempron 1150(na 1Ghz a 0.9 alebo 0.85V), AMD 740G, a 120GB WD scorpio, a nejaký zdroj 80plus... + nejaký ten balast okolo toho a verím že to bude atakovať Intel ATOM..
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-04 17:43:26
avatar
Asi bude Athlon taky o dost drazsi nez Atom, prece jen jej vyrobit nebude nejlevnejsi. Na druhou stranu nema pro tyhle CPU Intel prilis konkurenci...
Slunce [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-07 13:50:39

Především je nesmysl porovnávat Athlon s Atomem, když žádný Athlon není určen do mobilní sféry. Do mobilní sféry jsou určeny Turiony.
Ještě se v článku mluví o domácích mini centrech, tak "domáci mini centrum" bude nejpíše normální stolní počítač, co jiného by to bylo a timpádem si tam nepotřebuju dávat mobilní procesor, leda že bych šetřil elektřinou.
Half [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-04 18:29:50

ok.. ked mi AMD procesor vydrzi na bateriu 7 hodin ako intel atom - tam potom sa mozeme bavit o tom, kto je vykonnejsi a uspornejsi.. to, ze by mal mat amd "pěknych" 22W - je sice super, uvidime ako bude realita... momentalne si myslim, ze atom je do malickych netbookov vyborna volba a pokial amd nepride s niecim podobnym - tak to moze rovno zabalit...
Neznámý  2008-12-04 23:17:39

Zdar HALFe, no to nevím, proč, by mněla, Firma AMD, zrovna, vyrábět, takové šroty, a to, takové ŠROTy, jako, je právě, procesor, a to, ten, procesor, Intel Atom, tedy, abych tak, řekl, nevíš, náhodou, třeba, co?
MaDoKu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-04 18:13:12
avatar
Chtelo by to konkurenci pro intel atom, klidne jednojadro s TDP do 3-4W (atom ma 2,5W) male netbooky jsou ted velice popularni.
DDment [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-04 18:22:01
avatar
Jenom dodám, že do netbooků se montují pouze jednojádrové Atomy s TDP 3W s čipovou sadou Intel 945GME (TDP 6W). Což je ořezaná desktopová 945GM.
Vlatním netbook Asus N10J (Intel Atom, 2GB RAM, GF9300GS, 250GB) a ten vydrží s 48Wh baterii 6h což vychází na spotřebu celého počítače i s LCD na 8W.
Na tohle AMD zatím nemá žádnou konkurenci. Procesor s TDP 15W prostě v netbooku nemá co dělat.
Ale nepochybuji, že to bude výborný procesor do kancelářského počítače.
Neznámý  2008-12-04 23:20:21

To, jo, oproti, jen, a Malinko rychlejšímu, DvouJJádrovému procesoru, a to tomu, procesoru Intel Celeron, asi tak, na té, Frekvenci, 1,6 GHz, který má, skoro, a De-Facto 3x, vyšší spotřebu, a ne o moc, vyšší výkon, než ten, procesor, a to, ten, procesor AMD Athlon 64 x2 3250e, to, bude, určitě, Bomba, tedy, abych tak, řekl, prostě no!
Slunce [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-04 18:44:35

Souhlasím s MaDoKu, že malé netboky jsou populární a bude se jejich popularita ještě zvyšovat. Ať má nebo nemá AMD rádo netbooky, mělo by něco udělat.

Pokud má dvojjádro@1.5Ghz 22 Wat a 1.2Volt a uděláme z toho 0.6volt 0.75Ghz, pak by spotřeba mohla být 5.5Wat. Takže máme 2jádro 64bit 5.5Wat, a myslím si, že i přes ten nízký takt by bylo tohle plné dvojjádro výkonnější, než okleštěné dvojjádro ATOM.

Jednojádro 750MHZ 64bit by pak mohlo mít 3W, a jednojádro 750MHZ 32bit 2W...

Na druhé straně pro baterii s články 1.2 voltu je vhodná procesor 1.2 voltu napájetí, aby nemuseli být na desce zbytečně součástky navíc.
Trovaricon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-04 19:09:01

Pochybujem ze na napajanie netbookov sa pouzivaju NiMH clanky z hmotnostnych a kapacitnych dovodov - uz pred rokmi ich uplne vytlacili Li-Ion a Li-Pol clanky, ktore maju napatie 3,6/3,7V, taktiez napajat procesor priamo z clankov bez stabilizatorov nie je mozne.

Stary turion MT serie (90nm, s754) ma pri 800 MHz (VID 0,9V)TDP 7,7/7,9 W. Jednoduchym podtaktovanim ponuknut 65nm procesor s minimalnym TDP pre AMD nemoze byt problem. Otazna je vsak cena - totiz atom je na vyrobu velmi lacny. Takze aj napriek vyssiemu vykonu by sa cena CPU prejavila bud na cene celeho produktu (cena tohto A64 CPU by bola vyssia ako Atomu - je to ovela vacsie jadro) alebo na neziskovosti AMD pri vyrobe takychto cpu.
Slunce [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-07 13:38:38

Máš pravdu, jsem trochu pozadu. Mám v mobilu LiIon 3.6V, nějak jsem na to zapoměl.

A s Turionama máš také pravdu. Nechápu proč se článek jmenuje "ATOM versus ATHLON – AMD vypustí dva procesory s TDP 15 a 22W", když Turiony jsou mobilnější než jakékoliv Athlony, také sepodle toho Turiony jmenují. Článek je závadějící, vypadá z něj, jako by AMD nemělo nic lepšího v mobilní sféře než onen Athlon s nízkou DTP.

Kdyby Turion MT 90nm 7,7/7,9 W se vyráběl 45 nebo 40 nm technologií, tak by se tím jednak ještě snížila spotřeba a jednak by se zmenšilo jádro. Pak by mohl být levný.
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-04 20:39:04
avatar
no osobně bych první využití vyděl u HP, který se vždy poohlížel po alternativě k intelu. Ostatně je vlastně jediný kdo nabízí netbooky s cpu VIA (bohužel se starým C7).
urban.novak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-04 23:23:56

3250e není nic jiného než podtaktovaný 4850e. Pokud snížíte frekvenci 4850e z 2,5 GHz na 1,5 GHz a trochu uberete na napětí, s přehledem můžete snížit TDP z 45w na polovinu. Ale vzhledem k tomu, že procesor se sám diky technologii Cool&Quitet v případě, že není zatížen, sám podtaktuje, můžete ho klidně nechat na původním nastavení. K vánocům jsem si postavil HTPC 4850e/ASUS M3A78-EM, AMD 780G, a byl jsem celkem přijemně překvapen jak výkonem tak i spotřebou. Výkon je zhruba stejný jako má můj pracovní notebook(s T7500) a spotřeba taktež. Wattmetr mi na zásuvce ukázal spotřebu 30W, úcínnost 400W zdroje při takto malém odběru nebyla vyšší než 60%, tj. skutečnou klidovou spotřebu odhaduji na cca 20W.
zero8324 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - a meral si správne? :-) 2008-12-05 12:50:14
avatar
A akým wattmetrom si to meral...nejakým obyčajným? lebo nieje merák ako merák... ja som tiež vyhodil 1500,-sk za taký, čo ti vlastne nemeria správne...už je na ceste wattmerer čo vie rozlíšiť zdanlivý a činný výkon meria aj hodnotu cos .
Viac k tejto téme najtete na týchto linkoch:
Odkaz
Odkaz
Odkaz
jkarlik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 64bit 2008-12-05 17:20:48

Jak to ze Intel Atom neni 64bit?? Vzdyt uz mi 3 mesice na nem bezi 64bit jadro Debianu. To je nejake divne ne?
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 714x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 484x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 958x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1196x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1520x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1343x
Komentářů: 6