Čína má vlastní procesor – má se AMD/Intel začít bát? Tisk E-mail
Napsal ElCondor   
Monday, 05 November 2007
Intel-Core2Duo-ConroeČína se rozhodla dobít další oblast technologickou světa, kde je ještě závislá na západě.  A nebude to nijak malé sousto.

 

 

Tamní Institute of Computing Technology (ICT) - součást Čínské akademie věd (CAS) vyvíjí procesor Loongson  již od roku 2002. Jelikož nejsou vázáni zpětnou kompatibilitou, zcela logicky si nevybrali nejhorší možnou procesorovou architekturu, postavenou na instrukcích x86 (dnešní AMD+Intel). Procesor Loongson raději využívá instrukce MIPS, licencované od MIPS technologies. Poslední verze Loongson2F s frekvencí 1,2 - 1,5GHz se výkonově rovnají architektuře P4, ovšem jejich spotřeba je 5W!

Je více než jasné, že Windows na těchto strojích asi těžko poběží, což ovšem v Čínské akademii věd nikoho nezajímá. Procesor je vyvíjen se záměrem provozovat na něm operační systémy na bázi kernelu Linux, jež jsou již dnes naportovány na všechny možné i nemožné platformy. S miliardou obyvatel a při vydatné podpoře Čínské vlády jistě procesor nalezne své odbytiště. Možná, že se skutečně již "brzy" dočkáme toho, že si budeme moci vybrat při srovnatelných pořizovacích nákladech i procesorovou architekturu. Dnes sedíme v x86 pasti a jednou tak jako tak budeme muset ven ...

Zdroj: Linux.com

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
drnoha [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - No to teda nevim 2007-11-05 12:15:14

1) Pokud bude CPU stejne kvalitni jako Cinska auta, tak se AMD a Intel opravdu zacit bat nemusi

2) Nevykaslala se nedavno Cinska vlada na "svou" linuxovou distribuci a nenakoupila SW od Microsoftu?
Anonymní  - težko říct 2007-11-05 12:26:12

Jestli myslíte RedFlag Linux, tak ten je stále vyvíjen. Osobně neznám pozadí tendru. Nicméně si je zřeba uvědomit, že Čína má Miliardu obyvatel, to je 1/5 lidské populace a není to plně demokratický trh. Pokud bude jejich CPU dobrý, klidně ho prosadí silou... A nemusím tady vkládat, jak důležitým trhem Čína je. Můžeme se vsadit, že vlastní IT průmysl, je pro čínu strategickým cílem nejvyššího významu.
Co bude tady v evropě je vedlejší... Evropa je trh mnohem menší.
Centurion1973 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-11-05 13:27:20
avatar
No jestli to bude vyvoj jako u jejich nejnovejsi stihacky (coz byl projekt s velkou prioritou ) tak do toho nahazej hromadu penez ktery se rozkradou a vysledek bude rovnej tomu co zapadni velmoci uz 30 let takze Intel i AMD muzou bejt v klidu.

Jinak co se tyka cisel - dokud nebude mozne nezavisle overit tak jim neverim ani Ň - stejne tak muzu tvrdit ze sem vyvynul superlevnej procesor kterej drti C2Q a ma spotrebu 2W - reci holt nikoho nic nestojej....
Anonymní  2007-11-05 14:00:45

No. V prvé řadě Číňani mají nějakého Rebel44, ElCondora nebo DD u zadku. Kašlou na to, jestli jim něco věříte nebo ne. CPU primárně vyvéjejí pro sebe. já neříkám, že to bude mít úspešný konec. Já říkám, že je jen otázkou času, kde se tato Pětina lidstva stane hnací silou vývoje!
wolf359 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re: 2007-11-05 19:52:58

Rebel44 napsal:
No jestli to bude vyvoj jako u jejich nejnovejsi stihacky (coz byl projekt s velkou prioritou ) tak do toho nahazej hromadu penez ktery se rozkradou a vysledek bude rovnej tomu co zapadni velmoci uz 30 let takze Intel i AMD muzou bejt v klidu.

Jinak co se tyka cisel - dokud nebude mozne nezavisle overit tak jim neverim ani Ň - stejne tak muzu tvrdit ze sem vyvynul superlevnej procesor kterej drti C2Q a ma spotrebu 2W - reci holt nikoho nic nestojej....


No, jestli tou stíhačkou myslíš J-10A, tak se ti to moc nepovedlo. Nejdřív si o ní něco zjisti a pak piš. Zastaralá rozhodně není.
vodehnal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-11-05 13:10:55

No já bych je tak nepodceňoval a jen tak mimochodem co se dnes nevyrábí v Číně?
drnoha [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Cina 2007-11-05 16:05:18

Prosím, neplést mezi sebou co se v číně vyrábí, ale bylo navrženo mimo čínu a co bylo v číně navrženo.

Teď mě opravdu nenapadá žádný čínský výrobek, který by byl kvalitní.
Anonymní  2007-11-05 18:32:30

že by porcelán, střelný prach....
drnoha [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-11-05 18:46:35

Dobře, dostals mě. Ale jak se říká: "Vyjímka potvrzuje pravidlo." :-D
Moas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re: 2007-11-06 06:50:54

Jenomže se podívej, KDY tyhlety výrobky vznikly. Dávno před současným režimem. To bys musel tvrdit, že Číňani jsou nejchytřejší na světě, protože vynalezli takový základ, jako je kolo.
Současný režim pošle Čínu do sfér, kde bude vyrábět a kopírovat, ale nic opravdu kloudného nevymyslí, protože myslet je nikdo neučí.
Anonymní  - re: re: 2007-11-06 07:01:25

Moas napsal:
Jenomže se podívej, KDY tyhlety výrobky vznikly. Dávno před současným režimem. To bys musel tvrdit, že Číňani jsou nejchytřejší na světě, protože vynalezli takový základ, jako je kolo.
Současný režim pošle Čínu do sfér, kde bude vyrábět a kopírovat, ale nic opravdu kloudného nevymyslí, protože myslet je nikdo neučí.


jám yslím že jste tady všichni zaspali. "Nekvalitní" čínské zboží je sice stále k dostání, ale čína msivně investuje do rozvoje technologií. Zmíněná stíhačka J-10A je opravdu špičkový stroj. Čínské univerzity jdou díky financování také hodně nahoru... Mám pocit, žesi to pletete pánové se severní koreou. Ta je vedle
Moas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-11-06 12:42:21

Já mám v Číně šedesát kolegů, trošku jejich mentalitu po těch letech znám. Pravda, 60 není zrovna reprezentativní vzorek populace, ale jsou to absolventi tamní vysoké školy.

K tomu letadlu kousek z prvního textu, na který jsem narazil:
Military observers say the aircraft is no match to fourth-generation American fighter aircraft but is comparable to mainstream fighter aircraft in the West.

Zkrátka koupili pod rukou něco na západě a okopírovali to, jen ne tak okatě. Myslíš, že by z ničeho stvořili superstíhačku? Ale no tak...
wolf359 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-11-07 21:47:26

Pravda, F-22A (to je opravdu superstíhačka) to není, ale to není žádné jiné současné letadlo (ani Eurofighter, Rafale či japonská F-2A, jestli ti to ovšem něco říká). A není to ani žádný okopírovaný typ. Kdyby ses aspoň trošku zajímal o letadla, tak bys věděl, že to je v Číně dále rozvinutá technologie izraelského prototypu letadla Lavi, který byl ve své době podstatně lepší než soudobé verze F-16. Zrovna Čínu nemám moc rád, ale nemám rád ani chytráky, který o věci nic neví, ale moc rádi to komentují.
Centurion1973 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-11-07 21:51:43
avatar
Vzhledem k tomu ze to nema ani na modernizovany letadla minuli generace napr. F-15K a ani to neni v masovy vyrobe tak to neni moc dobra investice - nez jich vyrobej rozumny mnozstvi tak USA budou vyvyjet uz zase neco dalsiho...

Mimochodem v pripade konvencniho stretu USA a CLR by cinani dostali zarucene poradnej vejprask protoze v dnesni dobe ani pocetni prevaha neznamena nic proti lepsim technologiim a kvalitnejsimu vycviku.
wolf359 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-11-08 10:51:41

Ale J-10 není kategorie F-15. Proti té má Čína Su-30MKM. A Su-30MKM také na F-15K podle tebe nemá?
Moas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-11-07 22:33:01

Máš pravdu v znalosti letadel Ti určitě nesahám ani po kotníky...
Když už jsi nakousl Lavi... tak asi víš, že ho izraelci začali vyvíjet jako svou alternativu k F16 nicméně téměř polovina toho letadla byla americká (motor atd.) a vývoj hrazen americkými penězi. Když zdroj peněz vyschl, koupili si izraelci F16 a Lavi dali k ledu. Jak píšeš, Číňani v tom pokročili v tom smyslu, že mj. vyházeli americké komponenty a nahradili ruskými, přesto je štvala závislost na cizí zemi a tudíž do nich nakonec šupli svoje nově vyvinuté motory a tím to dodělali, protože nejsou spolehlivé a hlasy přímo z Číny říkají, že náklady na údržbu jsou obrovské a opravy příliš časté.
Takže abych to shrnul pro účely této diskuze. Číňani koupili izraelské letadlo vyvíjené pod americkou taktovkou a nacpali do něj ruskou techniku, kterou teď obměňují za svou, kterou za pochodu ladí a která je pouze evolucí techniky ruské. Toť vše. Ale jak jsem psal na začátku, určitě toho víš ještě mnohem víc než já...
wolf359 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-11-08 11:49:29

Tak reaguji naposled, nadále to nemá smysl v tomto tématu. Jestli jsi viděl Lavi a J-10A, tak si musel poznat, že se jedná o zcela rozdílná letadla. Ano, máš pravdu, Lavi pomáhaly tvořit americké fimy, ale jednalo se o transfér některých technologií pro stavbu draku, motor a systém řízení Fly-by-wire. Na vývoj byly použity kromě jiných i peníze z americké vojenské pomoci a vývoj byl opravdu nákladný (ostatně jako u jakéhokoliv jiného letadla). A proč pramen peněz z USA nakonec vyschl? No přece protože by potom Izrael nekupoval F-16. Elektronika byla kompletně izraelská a kvalitnější než v F-16 a tudíž i celková cena by byla podstatně vyšší než u F-16 (a to byl další důvod ukončení vývoje). Čína od Izraele získala pouze technickou dokumentaci prototypu Lavi a na jeho základě postavili J-10A. Rozdílné je např. i aerodynamické řešení draku, rozměry..... Avionika je kompletně čínská a ruská, motor je zatím ruský (AL-31), ale čínský je ve vývoji (netvrdím, že úspěšném). Ve vývoji je i AESA radar (plně v čínské režii). Takže opravdu není pravda, že by Čína koupila letadlo a vyházela americkou avioniku a motor a vše nahradila svými a ruskými výrobky. Jedná se de fakto o nově vyvinutý typ. Co se týká spolehlivosti a nákladů na údržbu, tak máš asi od přátel z Číny přesné informace, já se k nim zatím nedostal. To ale ještě neznaméná, že se jim nepodařilo vyvinout opravdu dobré letadlo, byť na základech Lavi. Vždyť i japonské F-2 jsou vyvinuté ve spolupráci s USA na základech F-16. Navíc Čína v nedávné době představila další vyvinuté letadlo: FC-1 (lehčí kategorie než J-10A). A to opravdu není postaveno na základech ničeho jiného.
PUNXAC [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-11-05 15:57:19

No tak spotreba 5w to je dost huste ale nejak sa mi tomu nechce verit,myslim
ze skor ako do piatich rokov uz o tom ani nebude pocut a nakonec to bude mat ovela vacsiu spotrebu
Swamp [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-11-05 20:20:32
avatar
Cina urcite zapomnela dodat, ze je to spotreba v klidu. :-D Jinak nezapomen, ze na trhu uz je pekne dlouho mnohem rychlejsi dvoujadro s maximalni spotrebou v zatezi 35W, u singlecore na 1,2GHz s efektivitou P4 bych nevidel pri vhodnem vyjadreni problem s 5W. Cina ma podle me pravdu, ale rozhodne to neni max. spotreba v zatezi.
Krtek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - no uvidíme 2007-11-05 18:57:36
avatar
On to zas takovej zázrak neni. Pokud vim akorát X86 procáky žerou jak kráva. Třeba PowerPC už dávno mělo v pohodě spotřebu v řádech jednotek wattů, v ůspornejch režimech i pod 1 watt (neplést s usnutim). Klidně bych viděl reinkarnaci nějaký starý nebo průmyslový verze Gky která na poloviční frekvenci ten výkone jako P4 na 1-1,5 GHz dá v pohodě. A to nemluvim třeba o ARMech a jinejch procesorech co si netahnou za sebou železnou kouli.
Ta představa že 1/5 lidí by dokázala změnit směr světa je jednak fascínující a jednak děsivá.
Anonymní  2007-11-05 19:03:08

No buďme rádi že jich je tolik, protože jinak by šance na z,ěnu nebyla. Nejde o to že nám něco vnutí. Jde o to, že když se vyrábí pro Miliardu, jde cena díky velké výrobě dolů. Dnes se dělají lepší CPU než x86, ale díky malému prodeji jsou drahé.
Hps [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-11-05 18:59:54

Dobít? OMG. Dobíjí se tak maximálně mobilní telefon.
Kacab10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Čína 2007-11-05 22:04:03
avatar
Osobně se bojim hlave já. Všecko se bude vyrábět v číně, za supr nízké náklady pracovní síly... a Kvalita? Ekonomicka soběstačnost? Za chvilku budeme mit vsecko JEN z činy a az mi tu nebudem mit nic tak (vsecko skrachuje) tak se muzem jen a jen smat... Proste at je toho v cine co nejmin, stejne se tam toho vyraby MOC! A to neni dobre PRO NIKOHO!
Anonymní  - re: Čína 2007-11-06 06:15:04

Kacab10 napsal:
Osobně se bojim hlave já. Všecko se bude vyrábět v číně, za supr nízké náklady pracovní síly... a Kvalita? Ekonomicka soběstačnost? Za chvilku budeme mit vsecko JEN z činy a az mi tu nebudem mit nic tak (vsecko skrachuje) tak se muzem jen a jen smat... Proste at je toho v cine co nejmin, stejne se tam toho vyraby MOC! A to neni dobre PRO NIKOHO!

Tak toho bych se zas tak nebál. Vždyť co nás nutí nakuovat v těchto případech čínské výrobky? NIC? A pokud naší hloupější spoluobčané budou přesto ochotni nakupovat u číńanů, jenom proto, že je to krátkodobě levnější, zavedeme holt pořádná CLA.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2 dostal pořádný update! Konečně je to stalker?
S.T.A.L.K.E.R. 2 dostal pořádný update! Konečně je to stalker?Friday, 20 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 184x
Komentářů: 1
Exodus od bývalých tvůrců Mass effect vypadá jako Mass Effect!
Exodus od bývalých tvůrců Mass effect vypadá jako Mass Effect!Thursday, 19 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 568x
Komentářů: 0
Witcher IV oficiálně odhalen! Ciri v hlavní roli.
Witcher IV oficiálně odhalen! Ciri v hlavní roli.Tuesday, 17 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 938x
Komentářů: 3
Kontroverzní The Last of Us Part II dorazí na PC
Kontroverzní The Last of Us Part II dorazí na PCMonday, 16 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 942x
Komentářů: 0
Mafia: The Old Country dorazí v létě 2025
Mafia: The Old Country dorazí v létě 2025Friday, 13 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1388x
Komentářů: 0
Cyberpunk 2077 dostává další aktualizace, i když už neměl!
Cyberpunk 2077 dostává další aktualizace, i když už neměl!Wednesday, 11 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1173x
Komentářů: 1