Co musí udělat AMD k přežití? Z celého světa přicházejí různé rady, nápady, analýzy a prognózy. A co radí samotní uživatelé?
Nebojte, znovu dopodrobna rozebírat situaci společnosti AMD nebudeme. Vše co vás kolem toho může zajímat, najdete ve starších článcích zde. Nicméně většina jen popisuje problémy AMD, jejich příčiny a možné důsledky a jen málo z nich přichází s nějakým způsobem řešení. Samozřejmě takhle s odstupem se řeší věci snadno, když konečné řešení není na nás. Nicméně v posledních pár dnech jsem četl v zahraničních zdrojích několik zajímavých informací. Zkrátka co musí udělat AMD pro záchranu situace? Hodně analytiků se shoduje v jednom:
Hlavním zdrojem příjmů AMD má být výroba procesorů. Že se uvedení Phenomu nepovedlo, všichni víme. Nemá cenu plakat nad rozlitým mlékem, stalo se, stalo, bohužel to vedlo k tomu, že AMD prý na konci roku 2007 obsadilo jen 13% trhu v prodejích procesorů. A to je prý méně než polovina toho, co by AMD mělo mít ke stabilnímu dlouhodobému působení na trhu s procesory. Je to celkem logické. Větší podíl na trhu, více se s ním musí počítat a více se s ním musí všichni další bavit včetně různých softwarových vývojářů atd. Samozřejmě větší podíl je více procesorů a tedy vyšší příjmy, nutné k udržení konkurenceschopnosti v oblasti vývoje a samotné výroby. S klesajícím podílem se jdou všechny tyto věci do háje ... Nemluvě o tom, že samozřejmě klesá zájem uživatelů o platformu, a i když by v budoucnu nabízela lepší produkty než mnohem silnější konkurence, s prosazením by to měla těžší. Pro příklady nemusíme chodit nikam daleko. Zkrátka klesající podíl AMD je opravdu problém a tak první věcí co musí AMD udělat, je za každou cenu zvýšit tržní podíl. Samozřejmě je otázka, jak to udělat - jedním ze způsobů je zvýšit výrobu a zefektivnit výrobu.
Velkou a v minulosti několikrát demonstrovanou bolístkou AMD jsou malé výrobní kapacity. Vlastní továrny na procesory jsou extrémně drahá záležitost a navíc nikdy nejedou všechny na plný výkon, stále se nějaká přebudovává na novější výrobní proces atd. AMD v minulosti několikrát prostě nebylo schopno početně uspokojit poptávku, i když o procesory byl zájem hlavně ze strany výrobců PC sestav. Nicméně AMD celkem nedávno deklarovalo předat část výroby jiným společnostem. Zejména pokud jde o ty méně náročné procesory na výrobu. Zkrátka část výroby nechat na dalších firmách. To by vyřešilo řadu problémů, nicméně tohle už mělo být dořešeno dávno. Co se týká zefektivnění výroby, tak to ale dělá každý. AMD zrovna nedávno AMD informovalo o další zvýšení efektivity novými postupy atd. Jenže i na tyto postupy musíte mít peníze a navíc je nevyvíjíte sami. Nejčastěji se tak tyhle postupy dělají ve spolupráci s firmou IBM, která je vedoucí společností ve vývoji procesorů.
AMD zkrátka musí zvýšit výrobu těch procesorů, o které je zájem a protože zájem je hlavně o levné procesory, kde má navíc AMD hodně co nabídnout, má se prý zaměřit právě sem. Jisté náznaky toho pozorujeme. AMD například ohlásilo tzv. bussines class svých procesorů, také se AMD soustředí na levná dvoujádra s nízkou spotřebou a dokonce již i tříjádrové procesory za velmi atraktivní ceny, které jsou zejména velmi zajímavé pro OEM výrobce. Je ale jen otázka, zda toho zájmu AMD patřičně využívá a zda svým produktům dělá patřičnou reklamu. Jistě, říkáte si reklamu, dobrý produkt se prodá sám. To platí ale jen v ideálním světě. Ten náš ale má do ideálního daleko a zkrátka bez reklamy to nejde. Těžko se může AMD nějak prosadit, když na nás ze všech stran a z každé hry a všude možné kouká konkurence. Nemusíme si nic namlouvat. Počítačů se prodává přes 100 milionů ročně, ale jen malou část z nich si pořizují lidé, kteří tomu rozumí. Mezi sebou na It orientovaných webech víme, jak se věci mají a když nevíme, víme co hledat a kde to hledat. Většina zákazníků ale je jen uživateli PC a jinak se o ně nezajímá a tak prostě chtějí počítač. Nezřídka vlastně ani nevědí, co kupují. Jak říká jeden známý:
„normální člověk když chce počítač, tak chce počítač. Když mu náhodou dají vybrat mezi Intelem a AMD vezme Intel. To druhý nezná, to první mu něco málo z doslechu říká, protože to kdysi dávno někde slyšel a měl to snad dokonce doma. A když mu vybrat nedají, tak dostane Intel. Většina lidí prostě neví, která bije a je jim to srdečně jedno."
AMD prostě není pořádně vidět. Nemá cenu si však říkat, že AMD by někdy mohlo mít stejnou pozici jako Intel. Intel je prostě Intel a dříve vlastně skoro synonymum ke slovu procesor. A při zvyšování podílu na trhu se k té situaci opět rychle vracíme. Je tedy pěkné, že když už konečně má AMD co prodávat, hodně zákazníků vlastně ani neví, že nějaké AMD kupuje. Kupuje přece jen procesor ...
Vlastně úplně stejná situace vládne na trhu s grafickými kartami. AMD má dnes v rukou ATI Radeon a dobře vědělo, proč nechat název ATI Radeon a nepřejmenovávat karty na AMD. Značka zkrátka prodává a ATI Radeon už lidé znají. Bohužel pro AMD, znají i NVIDIA GeForce. A znají ji proto, že NVIDIA svou značku kvalitně, systematicky a neustále buduje. Opět je prostě vidět - skoro v každé hře máte známý slogan Let´s .... Reklamy všeho druhu i v tištěných médiích atd. Zkrátka i běžný člověk a nejen PC nadšenec značku NVIDIA vidí a tak ji také pak chce, protože nezná nic jiného - vynikající výsledky marketingového oddělení firmy NVIDIA a nelze než uznale pokývat hlavou a vzít si příklad, jak se dobře odvádí práce. Samozřejmě tedy pokud zákazník nedostane s Intel procesorem Intel grafiku, protože opět neví, co vlastně kupuje, nebo mu je to jedno, protože ho grafický výkon nezajímá a protože Intel je s velkým náskokem největší výrobce grafických jader na světě, je vidět, že těch lidí je opravdu hodně. A AMD? Od prodeje ATI společnosti AMD se po značce ATI Radeon skoro slehla zem. A nelze říci, že by její grafické karty neměly co nabídnout. Jenže to víme zde na webu a podobných webech, protože se tím zabýváme. Jinak grafické karty AMD prostě nejsou vidět. Není tedy s podivem, že prodeje nerostou, výroba stagnuje, zatímco konkurence zvyšuje výrobu a samozřejmě prodeje.
Pokračovat bychom mohli i dále. To je jen malá část toho, co AMD musí udělat k dalšímu přežití na trhu a o čem se píše. Nemusíme si říkat, že současnou situaci firmě AMD asi nezávidíme a rozhodně z ní jako zákazníci, kteří těžíme z konkurenčního prostředí na trhu, nemáme radost. S tím, být vidět, je to ale z mého pozorování celkem fakt. Zatímco reklamy na produkty s Intelem či přímo NVIDIA karty-desky vidíme dnes a denně všude možně, najděte něco s AMD, ATI. Bez toho to ale na současném trhu nepůjde. Bez znalosti existence produktu je těžké je prodat a bez poptávky je těžké zvyšovat výrobu. Jsem sám zvědav, zda AMD už chystá nějaké změny v těchto záležitostech, obávám se ale, že konkurence spíše než z nějaké technologické nebo výkonové převahy těží z větší části právě z toho, že jejich produkty jsou vidět. Evidentně tedy jejich strategie je správná a AMD, pokud chce přežít, bude muset jít stejnou cestou. S podporou nás zákazníků může AMD počítat jen v případě, pokud nám nabídne kvalitní produkty za dobrou cenu a bude to lepší než nabídka konkurence, jinak samozřejmě smůla, proč si kupovat horší věc než za dané peníze můžu mít? Ale musí nám dát taky náležitě vědět, že ty produkty vůbec existují a že se máme jako zákazníci zajímat ...
Koneckonců jsme uživatelé produktů výše uvedených společností, takže co byste AMD radili vy? V čem jsou problémy AMD a jak je řešit, vynechejme dnes z diskuse samotné příčiny situace AMD a diskutujme o následcích a řešení, kritizovat umí každý, a protože dobře vím, že zástupci zainteresovaných společností často chodí k nám na web a čtou i diskuse (pozn. by DD: někteří uživatelé si mimochodem dělají svým vystupováním a vyjadřováním občas ostudu, ty diskuse jsou dost vidět a jste tam vidět, takže na to pamatujte - čtou je často lidé kteří stojí za danými produkty o kterých se dohadujete/me), tak myslím, že by to mohla být příjemná změna od věčného a obvyklého flamewar ...
Zdroj: Vr-zone forum, Xbit-labs, DailyTech, The Inquirer atd.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|