Nárůst výkonu u RYZEN procesorů dosahuje 30% a výrazně se přiblížil Intelům. Stačil update hry.
Při vydání RYZEN procesorů se začal šířit „HOAX“ o špatném herním výkonu RYZEN procesorů proti INTEL procesorům. Nicméně většina šiřitelů této zprávy naprosto nepochopila fakta a zcela mylně (záměrně?) interpretuje realitu. V první řadě RYZEN nikdy neměl nic jako špatný herní výkon, ten byl vždy o poznání lepší, než u minulé generace FX procesorů. V mnoha hrách hlavně vlastně vůbec nesouvisí s výkonem procesoru samotného. Žádná hra totiž při vydání RYZEN procesorů na trh, neměla pro ně optimalizaci. Ani nemohla, protože jde o zcela novou architekturu. Je tak jasné, že Intel architektura, která je zde roky a jsou pro ni všechny hry v základu optimalizovány, má tedy tuto výhodu.
To však neznamená, že by výkon RYZEN procesorů byl opravdu horší. Ačkoliv někteří myšlenkoví trpaslíci z tuzingských PC webů opakovaně tvrdí, že výkon RYZEN rozhodně nelze vylepšit a nesouvisí s optimalizacemi her, realita ukazuje, že jako obvykle lžou. V poslední době se objevilo hned několik her, kde výrazně výkon RYZEN narostl poté, co tvůrci starší hru optimalizovali i pro ně a k nepřekvapení všech jsou RYZEN procesory téměř stejně výkonné, jako Intel čipy, které mají pouze v nízkém rozlišení a pouze v kombinaci s výkonnou grafikou o několik zanedbatelných FPS více, díky vyššímu taktu některých modelů. Ale s mainstreamovou grafikou v nižších rozlišeních, nebo výkonnější grafikou ve vyšších rozlišeních je výkon identický, nebo i lepší na RYZEN, zvlášť pokud souběžně s hrou zatěžujete PC ještě další činnosti, jako třeba STREAM apod. Jednoduše proto, že RYZEN je výkonnější procesor než jejich přímo cenově konkurenční Intel modely jako 4jádrové Core i5 či Core i7.
Rise of the Tomb Raider – update přidal optimalizace pro RYZEN
Nedávno vyšla nový UPDATE populární, leč technologicky poněkud dlouho laděné hry Rise of the Tomb Raider. U ní je konečně DirectX12 výrazně lepší než DirectX11. A to už o desítky %, takže DirectX11 je rozhodně pasé. U DirectX12 si však s novým UPDATE polepšily i Intel procesory, v případě přidání optimalizace i pro RYZEN však došlo u těchto AMD čipů i k o více než 30% zlepšení výkonu:
S nárůstem FPS jde ruku v ruce i mnohem lepší a stabilnější průběh FPS, kdy tvůrci opravili a zlepšili vytížení jader a CPU jako celku. Hra však stále nedokáže efektivně využít více než 4jádrové CPU a výhodou je nadále vyšší takt, což hlavně Core i7-7700K nadále favorizuje i proti mnohem výkonnější procesorům, jako jsou RYZEN 7 nebo Core i7-6900K apod. Nicméně rozdíl už je zanedbatelný a ve vyšších rozlišeních v podstatě žádný neexistuje, a to se stále bavíme o zdaleka ne plně optimalizované hře pro RYZEN, což je jasné, že starší hry být ani nemohou.
Další UPDATE tedy naplno ukazuje to, co jsme říkali. Tedy že problém nižšího výkonu v některých hrách nesouvisí s výkonem procesorů samotných, ale s výkonem samotné hry. A zrovna Rise of the Tomb Raider byl bohužel pořádný bordel od počátku a trvalo dlouho, než tvůrci hru alespoň trochu vyladili. V případě RYZEN procesorů je pak jasně vidět, že pokud má hra optimalizace, což je samozřejmě problém u starších her, ale nové hry ji budou mít doufejme automaticky, tak za Intel procesory nezaostávají nijak, co by mělo smysl řešit. Jedinou výhodou Intelu je tak vyšší takt u některých modelů (v podstatě jen i7-7700K a možná i5-7600K, jinak všechny Intel čipy mají takty srovnatelné s RYZEN), ale to je výhoda jen do doby, než hry začnou používat více než 4 jádra, nebo kromě hry pustíte ještě něco dalšího. A i dnes je tato výhoda zanedbatelná a v praxi ji nemá pro drtivou většinu hráčů vůbec smysl řešit.
Pokud tedy vybíráte procesor, rozhodně byste neměli koukat jen na „herní výkon“, ale především na výkon CPU jako celku, protože jak je vidět, hry špatně využívají výkon CPU, ale pokud se to zlepší, a že se to zlepšuje, bude rozhodně hrát roli ten skutečný výkon CPU jako celku než jen výkon na 1-2jádra. Jak už jsem několikrát zmínil, tvůrci her do teď neměli ani důvod optimalizovat hry pro více než 4 jádra, čistě proto, že Intel nedokázal, nebo spíše nechtěl, dodat do rozumných cenových hladin něco lepšího než 4jádra. S příchodem AMD RYZEN procesorů a 8 jader pro mainstream za cenu 4 u Intelu se však situace razantně mění …
Pekne, len nech takychto zaplat vyjde pre viacero aktualnych hier. Ostava verit, ze hry, ktore este len pridu, uz budu mat plnu podporu pre Ryzen, nech je vykon naozaj vyuzity. I ked iba herny vykon nie je vsetko, je pre vacsinu z nas najdolezitejsi. V ostatnych narokoch na vykon mimo cisto herneho vykonu, je uz teraz Ryzen jasna volba. A pre hry, do buducnosti, urcite tiez, pokial sa budu vyvojari hier snazit. Co dufam, ze ano, vdaka prebiehajucej zmene na poli CPU, ktoru tak tuzobne Ryzen priniesol.
Je to stejná panika, jako kolem pamětí. Pokud jsem se dobře díval, takty pamětí byly 2400 MHz. Což už začíná připomínat žabomyší válku. Ten souboj je plný paradoxů. Doporučené sestavy s jedním modulem RAM ( prý dual channel nemá vliv..., ale proč mají hi-tech sestavy kanály 4, na to už se bojím zeptat) Ten stejný autor napíše v recenzi, že jediné FX, které by doporučil na hry, je 8350, protože má dostatek výkonu, ale vysokou spotřebu a pak napíše, že R5 1400 by na hry rozhodně nedoporučil. Byla to prakticky stejná metodika a že je R5 1400 výkonnější a s výrazně nižší spotřebou...Našlapuje se po špičkách kolem levných čipsetů. Zbytečně. Když to srovnám s netaktovatelným Intelem, kde si člověk koupí i5 7400 a ani nepřemýšlí o taktování, pak si stejně dobře vystačím i s levnou deskou pod Ryzen. Ale u Ryzenu se to zvrhlo do roviny ( a jsem si jistý, že je to záměr ), kdy se podsouvá, že na výrobcem doporučených taktech je Ryzen špatný. A ovce na to slyší. A mudrlanti mudrují. Přitom, kdyby se stejné pravidlo uplatnilo na Intel... Nebo do domácí sestavy i5 7400 a Ryzen ne. Prý až bude konkurenceschopný. Intel je levnější. Najednou se na efektivitu nehraje. No není to prdel? Třeba já se chystám právě na to R5 1400. Čekám ještě na APU. a nějakou malinkou desku. Ale nejsem hardcore hráč. A doteď jedu na tom odemčeným 960T, které ne a ne umřít. :-) Ryzen je hodně dobrý a nejlepší důkaz je, že se modrozelení sráči probudili a vylezli z děr a pouštějí hejty. Naprosto skvěle to vystihli na webu, který má v názvu hráč. Ale to není čtení pro fanoušky Intelu. Pa
by pro tebe neměl být problém pochopit, že to, co jsem napsal, je reakce na ty, co jsou striktně posedlí pouze Intelem. Ty paradoxy vytvářím já nebo ti co tvrdí "Intel only"? Já říkám: nebojte se jít do Ryzenu. Zatímco někteří tvrdí, že není konkurenceschopný. Ocituji sám sebe: "Ač fanda AMD, skládal jsem na Intelu ..." - debata s Janem Vítkem. Reaguji na ten zbytečný povyk kolem optimalizací, byť i ty jsou jen důsledkem faktu, že je třeba brát Ryzen vážně. Byl posedlý Intelem ten, kdo před dvěma lety tvrdil, že Intel je jediná rozumná volba? A kdybys víc četl diskuse, tak přesně tohle jsem psal tady :-). Jestli si chceš jen měřit šulínky, tak na blbosti nemám čas.
Nevím, čím to je, ale když koupím něco od AMD, tak v tu dobu kupuju dobrý poměr cena/výkon, ale za chvíli zjistíte, že z dobré koupě to je skvělá koupě.
Např. frekvence pamětí stoupá a tím i výkon, hry se ladí a tím i výkon, prostě z toho mám dobrý pocit To se mně u Intelu ještě nestalo... Tam jsem si říkal, že na ten výkon je to sice drahý, ale nic jinýho není... a dobrý pocit jsem z toho už neměl.
Pořad je to jen o optimalizacich. Na tom nemůže AMD stavět. Je to sice fajn ale kolik jich bude a budou v novych hrách. Tot otázka. Intel zbrojí jak muže. Tak jen doufám ze AMD udrží krok a bude konkurovat jak jen to půjde. Konkurenci potřebujeme.
Vnímání Ryzenu jako procesoru, který potřebuje optimalizace, aby byl konkurenceschopný. Přitom jde o velmi komplexní procesor, který bez potíží konkuruje i bez optimalizací. Pamatuju doby, kdy se tvrdilo ( a dá se to dohledat ): že i když je AMD lepší na hry, Intel má spoustu jiných předností, takže není důvod upřednostňovat AMD pouze kvůli této drobné výhodě. Dnes ti samí lidé tvrdí, že je AMD horší, protože nemá takový výkon ve hrách. Dám ruku do ohně zato, že kdyby AMD porazilo Intel na hlavu, tak modrá půlka zeměkoule by strávila bezesné noci hledáním chyb. Tohle mi vadí. I když je to asi normální.
prdlačky, to je jen vlhký sen, frekvenčně se blížíme limitu křemíku a pod dusíkem to nikdo mít doma nebude.
Takže jediný východisko je paralelizace, takže 8 fyzických jader je lepších než 4, obzvlášť, když ti CPU má vydržet aspoň 4-5 let
Položme se soudruzi na otázku o čem točím. A odpovím tedy velmi zjednodušeně. Hegemonie Intelu skončila. A teď to hlavní. Nikdy nikomu neříkám, co musí. Baví mě to pokrytectví. Modrá půlka chtěla 2/4 jádra v době, kdy AMD bylo ve hrách lepší. A teď chce ta samá modrá půlka (spíš většina) přesný opak. Takže když to shrnu, tak Intel byl lepší, i když bylo AMD lepší ve hrách a teď se blíží doba, kdy už nebude lepší ani v těch hrách a pořád je Intel nejlepší. Tak kdo je dopr... posedlý fanatik? Zvykejte si. Do doby, než Intel zabere, prostě bude hrát druhý housle. Realita :-)
Proc si myslis ze hegemonie skoncila? AMD jeste Threadripper a Epyc nevydalo. Az je vyda, uvidime jak se budou prodavat. Momentalne ma Intel obrovskou prevahu v poctu zakazniku. AMD si udelalo tak spatne jmeno ze to bude velmi tezko a dlouho obracet.
Proc argumentujes necim co jsem nerekl?
Neřekl bych, že v oblasti tak závislé na znalostech (servery a workstationy) je důležitá nějaká historie a image značky. Ne nadarmo jsou produkty Apple určené profesionálům ty nejméně předražené - profíci jsou rozhodně méně hloupější než ovce.
teď, když skládám komp, můžu bez váhání sáhnout po AMD . To u FX nešlo. Protože teď spíš sáhnu po tom Ryzenu ze stejných důvodů, kterými obhajovali Intel :-). To se mi právě na těch škarohlídech líbí nejvíc. Oni zavrhují AMD ze stejných důvodů, kvůli kterým kupovali Intel a evidentně jim to nedochází. To je ta největší prdel.
Ta modra polka planety hlada chyby uz aj teraz. Je to smutne a nie je to fer. Pretoze kazda, aj ta najlepsia novinka, potrebuje cas na doladenie, potrebuje dozriet. A napredovanie technologii urcite nie je o jednej znacke. Je to o konkurencii, kde lepsi, myslim tym technologicky posuvajuci hranice, vyhrava. Za posledne roky by sa dal za vyspelejsieho oznacit Intel, ale v skutocnosti to tak nie je, nebolo. Dnes to uz vsetci vieme, ze Intel zbrzdil vyvoj CPU, pretoze mu chybala riadna konkurencia a Ryzen to ukazuje v plnej nahote. Takze z tadialto prameni tolko neprajnikov z modrej polky planety.
No to je fakt blbá otázka, jak píše Admin, neznám hru, ve které by R7 měla problémy a u starších už vůbec ne.
Takže tam žádný update není potřeba, máš ještě něco?
Takových příkladů jsou spusty, obecně každá hra, která nějakým spůsobem neustále přepočítává svůj herní svět a není už v základu napsána vícevláknově. Jenom podotýkám přepsat jednovláknovou aplikaci na vícevláknovou není otázka nějakého patche, ale spíš celé nové aplikace.
Ale samozřejmě platí, že pokud hra narazí na výkonostní strop u ryzenu, tak na něj narazí i u intelu, jen trochu později a například 20% rozdílu je 25 vs 30 fps a to je znát.
Takže konkrétně:
Factorio - dlouhý popis zde https://forums.factorio.com/viewtopic.php?f=5&t=42165&start=60 pěkně to shrnuje jeden post
It looks like Ryzen suffers from two issues:
1) It has relatively poor single core performance. It's OK, but not great.
2) At the cache level it acts like a NUMA machine. This is fine for software that is optimized for NUMA machines, but can cause cache misses in other software.
Factorio samozřejmě není čistě jendnovláknová aplikace a kde to šlo(třeba rendering), tak autoři využívají i další vlákna.
A naštěstí sama o sobě je hra dobře optimalizovaná, takže musíte postavit mega továrnu aby jste na problém narazili (ale úplně minoritní záležitost to není)
Minecraft - ten je bohužel napsaný dost špatně, v základu využívá 2 jádra a ale to druhé jen na loudování "chunků", takže na výkon procesoru narazíte raz dva, stáčí pár modů a větší základna a v některých případech i jen zarostlý jungle biome(bez modů)
Gnomoria - typický představitel indie her(výborná hratelnost, hnusná grafika), jde o čistě singlethread aplikaci jednoho autora, není reálná šance, že by to přepsal na podporu multithread a bohužel na limit procesoru se narazí i při běžné hře jakmile se znásobí komplexnost herního světa
Základní rozdíl mnou vyjmenovaných her a třeba tím Tomb raiderem je, že když máte málo fps u Tomb raidera, tak si stáhnete grafické nastavení a jste v pohodě(s trochu horší grafikou), kdežto u vyjmenovaných her není co stáhnout, můžete jen snížit komplexnost herní mapy(nepostavíte toho tolik) a to zásadně ovlivňuje hratelnost
kdyby ty nižšší FPS někde viděl, tak neřeknu, ale on je v praxi neuvidí ...
musíš mít extrémně výkonnou grafiku a hrát v nízkém rozlišení tedy 1080p, aby si nějaké rozdíl ve výkonu RYZEN a i5/7 CPU vůbec naměřil ... pokud hraješ jen s mainstreamovou grafikou rozdíly v podstatě neexistují ani v nízkém rozlišení a ve vyšším než FullHD rozlišením rozdíl také není protože tam už CPU není tak rozhodující ...
velký rozdíl ale je, když současně s hrou běží něco na pozadí, stačí stream a i7-7700K naprosto výkonově nestíhá RYZEN 5 1600 a vyšší procesory ...
Vic se to muze projevit spis ve hrach ktere pouzivaji vic CPU, kdyz jsou ve hre AI hraci, nejake simulatory kde se provadi vic vypoctu, nebo stratagie aby se min cekalo na AI - a to u her ktere neumi vyuzit hodne jader.
Streamovani je okrajova zalezitost. Mainstreamu staci malo vykonnych jader.
Na opravdu herní počítač je jakýkoliv 4jádrový CPu pomalý, jelikož v mulťácích a ve strategiích jsou už jádra důležitá, dělá to vyšší minima. Opravdu herní počítač také bude připojen k lepším monitorům než FullHD, a zde se rozdíly u CPU stírají, nebo zase více silných jader vítězí.
Ovšem i7-7700K má opodstatnění, pro profi gamerskou scénu pro staré hry, jako CS apod. Zde každý FPS má význam, ale to není zas tak velký trh.
Další důkaz, že RYZEN není na hry horší než Intel - Rise of the Tomb Raider dostal optimalizaci
i7 77OOk vs R7 1800x
112 fps vs 95 fps
po super čuper updatu dává i7 o 18% více FPS a ono to není rozdíl... po overclocku na 4GHz vs 5GHz se určitě rozdíl ještě zvýší.
Jsou hry, které využijí méně jader a tam jasně dominuje Intel, protože frekvence. Jsou hry, které umí využít mnoho jader a tam dominuje Ryzen spolu s X99 platformou.
už jsem to psal vedle, titulky jsou tady poslední dobou srovnatelné s Obrovskýma na pctuningu.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!