Intel by mohl mít další problémy v EU – kdo získá peníze z pokuty a co získá AMD? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Tuesday, 19 May 2009
alt Po udělení rekordní pokuty společnosti Intel vyvstalo mnoho otázek …

 

 

Minulý týden udělila po dlouhém a zevrubném vyšetřování EK pokutu společnosti Intel. Jednalo se další ze série řízení proti Intelu za neférové omezování konkurenčního AMD v letech soubojů Intel Pentium 4 a AMD Athlon64 procesorů. Intel byl již několikrát ve světě potrestán pokutami a tak nebylo žádným velkým překvapením, že EK potrestala Intel také, tentokrát za chování na Evropském trhu. A pokuta to tentokrát nebyla jen tak aby se neřeklo, ale rovnou rekordních 1,45 miliardy dolarů.

Intel, který čelí dalším podobným řízením, samozřejmě dnes vinu neuzná a hodlá se také proti udělení pokuty odvolat. Podle pozorovatelů ale nemá sebemenší šanci na udělení pokuty cokoliv zvrátit ve svůj prospěch, spíše mu s velkou pravděpodobností odvolání jen přitíží a je tu dokonce i pravděpodobnost, že EK využije možnosti udělit pokutu až ve výši 10% ročního příjmu, což by v případě Intelu byla téměř trojnásobná částka, kterou dostal v prvním kole.

Po udělení pokuty se také mnoho čtenářů ptá, kam vlastně peníze půjdou. S tím souvisí i důvody, proč se Intel odvolal. Z aktuální pokuty totiž AMD ani jeho partneři, kteří tedy oficiálně byly podle EK poškozeni, neuvidí ani cent. Celá částka půjde do rozpočtu EU. Jenže AMD a jeho partneři nemusí vůbec ničeho litovat, jejich nadšení je totiž dost opodstatněné, protože nyní mají v ruce vlastně důkaz a výsledky, že Intel je poškodil a mohou se domáhat vysokých odškodnění a s pravděpodobností hraničící s jistotou jich také dosáhnou. To je také důvod, proč se Intel proti pokutě odvolal a nadále tvrdí, že nijak uživatele nepoškodil. Ve chvíli, kdy by svou vinu uznal a pokutu přijal, si totiž může peněženku nechat rovnou na stole a přiopravit se na vyplácení dalších pravděpodobně miliardových částek jako odškodnění AMD a dalším, kteří na něj podají, nebo už podali, žaloby.

Pro Intel tak nejspíše začíná krušné období. Pokutu má uhradit do 30 dnů, pokud se odvolá, tak bude následovat poměrně rychlé přezkoumání s výsledkem, že k aktuální sankci 1,45 miliard dolarů přidá EK ještě klidně téměř dvojnásobek až do výše těch 10% z ročního příjmu, který může udělit. Následovat pak budou hned žaloby a žádosti o odškodnění od AMD a jeho partnerů nejen v EU, ale i jinde ve světě a také v USA, kde je projednávání stejné věci na programu hned za kraje roku 2010. Že je dost pravděpodobné, že Intel všechny tyhle spory prohraje, se asi většina shodne. Intel tak bude vyplácet milionová, či spíše miliardová odškodnění a celá ta legrace v letech nedávno minulých ho tedy přijde dost draho.

AMD se tak se vší pravděpodobností v dohledné době dočká nemalých finančních částek, které pravděpodobně z velké části pokryjí veškeré jeho ztráty za poslední 2 roky v souvislosti s finančně ne moc dobře zvládnutou akvizicí společnosti ATI apod. Hlavně ale bude mít AMD černé na bílém, že Intel si vůči němu nepočínal fér. Je samozřejmě otázka, zda to něco změní. Pochybuji o tom, pozice Intel je jasná a vždy byla. Nicméně radost z toho nemá a je také otázkou, jak se v praxi projeví nařízení EK ohledně ukončení různých obchodních zvýhodnění svých produktů u partnerů …

Celou situaci nadále bedlivě sledujeme …

Zdroj: TomsHardware.com, DDWorld.cz

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
shurin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-19 16:36:09
avatar
Bych to neviděl tak horky,evropská komise dáva pokuty jentak kdyz se jim nekdo nelíbí a na nějaky dukazy moc nehraje, takže tady Intel platit bude, ale dost dobre pochybuju o tom, že u běžnýho soudu by AMD takovou častku mohlo vysoudit...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-19 16:56:15
avatar
to si rozhodně nemyslím, že pokuta je udělena bez důkazů a už vůbec ne, že by AMD nemělo šanci podobně vysokého odškodnění dosáhnou - důkazů je dost a prokázano to bylo nejen před EK
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-19 19:18:17
avatar
Sice bych to AMD moc přál... ale moc tomu nevěřím...

Navíc je třeba striktně oddělit to, zda se Intel choval nekalosoutěžně či zneužíval dominantní postavení (btw. to jsou dvě velice rozdílné věci) a tudíž dostal pokutu... což prokázáno evidentně bylo... od toho, zda v důsledku toho vznikla AMD škoda... a hlavně jaká ta škoda byla... což prokázat je neuvěřitelně obtížné... takže pokud AMD něco nakonec vysoudí... troufnu si tvrdit, že to nebude víc než kolik Intel dostal pokutu a bude to trvat tak 5-7 let než to AMD dostane... pokud v té době ještě bude existovat. Protože než aby Intel platit AMD takové peníze, tak ho buď raději koupí (samozřejmě nepřímo, aby to nezatrhly úřady), nebo mu raději vypoví x86 licenci a tím ho zničí. Obojí ho vyjde levněji. Nakonec to stejně dopadne dohodou a AMD bude rádo, že něco dostane. Intel mu sníží o procento platby za x86 licenci a jedeme dál.
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-19 20:59:31
avatar
Intel si v žásném případě nemůže dovolit dopustit zánik AMD, protože potřebuje k sobě konkurenci. V okamžiku kdyby AMD zaniklo tak se z Intelu stává prakticky monopol a mněl by s úřady daleko více problémů než dnes. Navíc mít naprostý monopol by nebyl vůbec zdravý pro vývoj technologií, tak i pro samotný trh.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-19 21:19:30
avatar
licenci x86 Intel těžko vypoví, a i kdyby, tak mu to těžko u regulačních úřadů projde. s tím vyčíslením škody souhlasím, nicméně si myslím, že rozhodně něco AMD vysoudí ...
mites [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-21 11:41:17

Intel nemuze jentak "vypovedet x86 licenci." Ta je prece krizova a sam vyuziva ve svych CPU patenty AMD...
Neznámý  2009-05-20 01:55:06

EDIT by DD: Milý Ládíku: Zkus nezačínat příspěvky zdar, nazdar a podobně, zkus mluvit a psát jako člověk a odpust si nakonci: prostě no ...

Jinak nevím co si o tvých přípěvcích myslet, nedá se to číst ...
Funda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-20 10:07:39

Každé rozhodnutí Komise v kartelových věcech je velice důkladně podložené důkazy a propracované po stránce právní i ekonomicko-analytické, takže o to bych se moc nebál. EK navíc dosahuje i docela velkých úspěchů při obhajobě svých rozhodnutí před Evropským soudním dvorem, ke korekcím dochází nanejvýš ve výpočtu sankce (ale soud ji někdy i zvýší). Jen tam nějak nechápu tu informaci o odvolání a možných dalších sankcích, protože proti rozhodnutí Komise se odvolat nelze, jen podat žalobu k soudu. Další pokuta by Intelu hrozila jen v tom případě, kdy by rozhodnutí neplnil a dál by pokračoval v protisoutěžním jednání.
KoHHHnA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-19 16:42:28
avatar
Jenom tak spekuluju: Kdyby se Intel rozhodl na EK hodit bobek, jak by ho donutili aby jim pokutu zaplatil? Můžou mu zabavovat majetek v evropě, nebo zboží v obchodech (které je už ale majetkem obchodníků)? V tom případě by se Intel mohl (pokud by mu to finanční situace dovolila) na EK v****t úplně a nedovážet do EU svoje zboží. Je ale otázka, zda by si to mohl dovolit. Takže se trochu zamyslete, ať taky děláte něco užitečnýho . thx všem co to udělají a podělí se tu...
shurin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-19 17:03:35
avatar
To zase moc nehrot, ono ta miliarda zase neni tolik kolik si v Evrope vydela, ja bych to z pokuty spis predefinoval na peníze na reklamu

Navíc nepochybuju, že vetsina uradu Unie ma pocitace na Intelu a ty miliardy, který leje ve vývoje v centrech a univerzitach po cely Evrope, ze tam nema taky nejaky granty od nich, takže jen takovej zivotni kolobeh evropskejch penez
HessesiaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-19 17:19:13

Myslim ze tak ako mozu stahovat vyrobky cinanom z Europskeho trhu tak mozu stiahnut vyrobky americkeho Intelu z Europskeho trhu. To si vsak nemoze Europa a hlavne Intel dovolit
Neznámý  2009-05-20 01:02:15

Ale houby, tak bude, v Evropě, prodávat, AMD, ale zase, a to zase, by byl, a to zase, by byl, v Americe Monopol, Firmy intel, asi, to a to to, by bylo, taky, takové Divné, tak já nevím, možná je dobře, že mně, Digital Doom, smazal, tedy, abych tak, řekl, prostě no!
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-20 11:14:18

pis ako clovek a nikto ta mazat nebude..
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-20 13:54:36
avatar
Se divim, ze ho to jeste bavi. Stejne to uz nikdo necte, ale kazdy to preskakuje a kdyz se to bude automatiky mazat tak to nikomu vadit nebude
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-19 19:15:54
avatar
Intel má majetek i v EU. Prostě by mu ho všechen zabavili a všem odběratelům a věřitelům Intelu by přikázali, aby místo intelu platili do rozpočtu EU. Fakticky by Intel kompletně vymazali z trhu EU a to si rozhodně dovolit nemůže.
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-20 09:04:50
avatar
No když by přestal do Evropy dovážet, tak by pro AMD v Evropě nastaly zlaté časy.
Golo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-19 17:33:28
avatar
podla mna by to intel mal priat.ved ak sa odvola ek mu napari este vyssiu pokutu a tak ci tak bude musiet odskodnit amd a dalsich
Panzer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - :) 2009-05-19 17:47:11
avatar
on je dneska apríl? aniž bych chtěl rýt do DDho, tak v minulých článcích vzpomínal, jak jsou analytici a jejich analýzy zbytečné a co dneska nevidím. "AMD pravděpodobně dostane nemalé peníze", aniž by AMD dostalo zatím jediný cent a není ani jisté kolik dostane. Proč se tato aktualita prostě nesoustředí na suché oznámení, že Intel dostal pokutu, další spor jej čeká v USA (popř. jiných zemích). Předchozí spory prohrál, kolik šlo z těch peněz AMD? Nic. Vždy to bylo zneužití dom. postavení na trhu a penízky šly do státní kasy. Klíčový spor je v USA, prosím, nechme na soudcích, ať to rozhodnou a vydejme další aktualitu o tom, jak dopadl soud. Do té doby je to jen mlácení slámy, fabulace, spekulace.
Neznámý  2009-05-20 01:04:29

Zdar PANZERe, to opravdu a to, opravdu hrozí, že Firma Intel, dostane, a to dostane, v Americe Pokutu, asi tak, 60 Miliard Amerických $, takže, a to takže, možná zisk, Firmy Intel, za posledních asi tak, 8 Let, bude v čudu, tak, a to tak, to bude, drsné, jestli mu tu pokutu, nasolí, tedy, abych tak, řekl, prostě no.
Panzer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - hm 2009-05-20 12:09:07
avatar
Jenze, Ladiku, porad je to odhad, ktery nakonec v ramci soudniho rizeni se musi vycislit, potvrdit a odsoudit. Ma pointa byla v tom, ze do te doby se nic takoveho nestalo.
A veskere to psani se, z hodnoceni udalosti, ktere se staly, zmenilo na komentar udalosti, ktere se mozna stanou ( a to jeste jen odhad)...cili pridana hodnota nula nula nic.
Protoze takhle si muzu zahrat na stejneho proroka, rict, ze Intel pujde do mimosoudniho vyrovnani, zaplati 5 miliard dolaru, plus nejaky ty patenty, nebo spolupraci a bude vymalovano. Doufam, zes pochopil, ze moznosti je vic a tady se bere prave jedna jako hotova vec, prestoze se to nestalo!
realista [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Co to je? 2009-05-19 18:08:22

Přesně tenhle druh článků shazuje úroveň tohoto webu. S prvním a druhým odstavcem souhlasím. ALE ten zbytek to je jen kopa keců - možná, pravděpodobně, určitě...... To je jako kdyby jsem řekl, že zítra tenhle web pravděpodobně skončí.
P.S. jinak nemám nic proti tomuto webu.
horst [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-19 18:56:43

Pokuta půjde jako vždy do kapsy komunistům z Bruselu,zase si ti darmožrouti zvednou trochu životní úroveň.
Asgard_X [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-19 19:07:30
avatar
Já chci taky dát někomu pokutu, miliarda by se mi šikla Ale nemyslím si, že i když AMD Intel zažaluje, tak něco v dohledné době dostane, spíš naopak. Když soud o sousedovu jablon bůže trvat 6let (není výjimka, aspon v česku) jak dlouho bude trvat soud o x miliard? Intel se klidně odvolá ke komisi pro lidská práva, jen aby nemusel platit. Čili pokud AMD něco uvidí tak bud mimosoudně, nebo až za x let.
MobyDict [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-19 20:27:36
avatar
posliste, mozna jsem to prosvih,,,ale jak to dopadlo s tema pokutama od intelu na amd ze ta prkotina z global foundriues a spol, ze uz by pri nemohli prodavat sva cpu? nevym, fakt nak jsme nepostreh jak to skoncilo...
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-20 09:25:01
avatar
Zatím nijak. Nikdo neví, jestli vůbec ve smlouvě na licenci x86 CPU něco takového je, že AMD nemůže externě vyrábět u jiných firem více než určité procento x86 CPU. A je i problém v tom, že když by to Intel AMD zatrhnul, tak by to mohl s výrobou CPU x86 taky zabalit, protože jejich CPU díky cross licenci na patenty, jsou prošpikovány techologiema AMD a věř tomu, že by AMD taky vypovědělo smlouvu s Intelem. Holt kdo ví jak to je.
bwolf99 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-20 01:37:36

stále mám pocit že toto je reklama pre intel za 1,09 Mld. € a že mu to nijako neubralo na prestíži, značke čomkolvek. myslím že keby takýto podvod spravila iná firma tak už by nepredala ani jeden tranzistor. intel je intel
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
War Thunder dostal nový grafický kabátek
War Thunder dostal nový grafický kabátekMonday, 25 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 225x
Komentářů: 2
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1009x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 710x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1093x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1248x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1586x
Komentářů: 0