Intel opakuje „Pentium 4“ situaci?! 6GHz 10nm procesor jako konkurenci k efektivnějšímu AMD Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pondělí, 12 září 2022
altHistorie má tendenci se opakovat. A tak Intel zopakuje situaci Pentium 4 vs Athlon 64.

 

 

 

 

Společnost Intel měla aktuálně „Tech Tour“ akci v Izraeli, kde má jedny ze svých hlavních výrobních závodů. A představovala novinky, přičemž hlavním důvodem je především uklidňění investorů, kdy se Intel k nemalému šoku všech dostal minulý kvartál do ztráty a finančně neobvykle ponurá situace a problémy, budou ještě pokračovat a zvětšovat se. Intel chtěl tak uklidnit, že má vše pod kontrolou. Nebo alespoň vytvořit zdání, že tomu tak je …

Nicméně moc se mu to nedaří, protože přes usmívající se zástupce firmy a pozitivně laděné informace vyplynulo, že řada dalších produktů firmy bude mít zpoždění a nedosahuje zkrátka toho, co by mělo. Jinými slovy, je stále obrovský diametrální rozdíl mezi tím, co Intel ukazuje v prezentacích a růžovými sliby, a mezi skutečnou realitou jeho produktů na trhu. například klíčový HEDT/Serverový 10nm Sapphire Rapids byl opět odložen, ještě zásadnější Meteor Lake je také poněkud ve vzduchoprázdnu, GPU firma raději přestává mluvit úplně atd.

Nicméně to není až takovým překvapením, asi nejzajímavějším momentem bylo ohlášení, že nová řada procesorů Core 13000, která vychází z Core 12000 a využívá stejnou CPU architekturu, jen fyzicky rozšířenou na stejné 10nm výrobě, bude obsahovat první 6GHz procesor na běžném trhu! Tím určitě nebude Core i9-13900K, který už je hotový a tak vysoký maximální boost nemá, ale nějaký ten výběrový PR produkt ala Core i9-13900KS, by příští rok těch 6GHz mít mohl. Samozřejmě počet čipů, které tak vysoký takt zvládnou bude extrémně limitovaný, jde prostě o další model CPU od Intleu, který nebude na trhu reálně existovat, ale bude dělat dojem v recenzích a testech, a to doslova za každou cenu. Okamžitě se tak všem vybavuje situace z minulosti:

  • Pentium 4 vs Athlon 64 znovu?!

Uvádět na trh 10nm monolitický procesor s taktem 6GHz je čiré zoufalství ze strany Intelu. Je absolutně jasné, že půjde o takt jen na jádru/dvou v maximálním boostu s TDP posunutým na 400W a požadavkem Ultra high end vodního chlazením minimálně – nebo spíše Intel rovnou vytáhne mrazící chlazení zase. Prostě jen hezké marketingové číslo taktu, bez reálného praktického významu a přínosu, natož smysluplnosti v současnosti. Jenže Intel nic jiného nemá.

Se svým monolitickým čipem se zjevně zastaralou neefektivní konstrukcí, stojí proti mnohem efektivnější pokročilejší čipletové konstrukci AMD. Je to velmi podobné situaci Pentium 4 vs Athlon 64. Tedy přesněji řečeno, je to samozřejmě mnohem horší pro Intel dnes, protože AMD má objektivně navrch prostě lepší platformu dnes jako celek, včetně GPU, což kdysi nemělo. Ale podobnosti tehdejší situace obou procesorů zde jsou nepřehlédnutelné.

  • Intel Raptor Lake musí konkurovat RYZEN 7000X

                                                                      ale také RYZEN 7000X3D

Asi někteří víte, proč Intel poněkud panikaří. AMD již plně odhalilo RYZEN 7000X procesory, které jsou postaveny na 5nm + 6nm čipletech a nové ZEN 4 architektuře pro zcela novou AM5 platformu. A jsou mnohem, ale mnohem lepší, než se čekalo. Přes fakt, že zatím nepřináší vyšší počet jader ani vláken a zůstávají u tradičních 8jader/16vláken na čiplet, tedy konfigurace 6/12 pro RYZEN 5, 8/16 pro RYZEN 7, 12/24 a 16/32 pro RYZEN 9, mají mnohem vyšší IPC. A díky obrovskému nárůstu taktů celkově běžně o 30 ale někdy i o více než 40% vyšší výkon než stávající RYZEN 5000 generace a tedy i Core 12000 série. Díky 5nm výrobě ty vysoké takty navíc zvládají s mnohem, ale mnohem nižší spotřebou než 10nm Intel procesory na srovnatelných taktech. A tak to reálně vypadá, že AMD bude mít stejný výkon na jádro jako má Intel a díky efektivnějším a mnohem úspornějším CPU i přes nižší počet jader bude celkový výkon stejný, nebo dokonce u AMD mírně lepší.

A jaká je tedy odpověď Intelu? Vyšší takt!!! 6GHz ale určitě nebude dosažitelně na celém čipu typu Core i9-13900K, bude to krátkodobá boost frekvence jednoho/dvou jader. A to za cenu aktivního onoho PL4 boostu který má hodnotu kolem 400W. Intel ovšem potřebuje dostat ty boost takty výše, než s jakými vyjdou úvodní Core 13000K modely, neboť AMD bude mít navrch v mnoha věcech, až dorazí její RYZEN 7000X3D procesory. Ty totiž budou mít 3x větší L3 než mají standardní 7000X modely díky vrstvení, což nepochybně speciálně třeba ve hrách a obecně v aplikacích využívající výhod velké L3, navýší výkon v extrémech klidně o 20 – 30%, při stejných taktech i proti 7000X. Intel však nemá podobnou možnost jako AMD, takže se bude snažit lákat na „hezké číslo“ 6GHz, ačkoliv v praxi téměř určitě bude RYZEN 7000X3D stále výkonnější a výrazně efektivnější, speciálně ve hrách.

Podobnost situace Pentium 4 vs Athlon 64 je až zarážející. Tam také Intel hnal takty a sliboval mnohem více, za cenu obří spotřeby (v té době). Proti podstatně níže taktovaným Athlon 64 s lepší efektivitou a v mnoha případech i lepším výkonem, však byl v nevýhodě. Nicméně Pentium 4 nebylo všude špatné, což nebude ani Core i9-13900K. Ovšem celkově to byl zlom, protože Intel musel přijít s něčím výrazně odlišným = okopíroval tedy přístup AMD v mnoha směrech a vzniklo Core. 10nm monolitické procesory ALDER LAKE/RAPTOR LAKE s konstrukcí malých/velkých jader, jsou zjevně na konci svých sil. Na 5nm konstrukce procesorů AMD evidentně nestačí a tak Intel slibuje něco nového, co z velké části konstrukčně opíše od AMD = čipletový (dlaždicový) METEOR LAKE (Core 14000). Tahle generace procesorů má však velké zpoždění, takže RAPTOR LAKE bude vykrývat situaci nejméně rok, spíše déle v případě desktopu.

AMD má a bude mít v mnoha směrech navrch s RYZEN 7000X/7000X3D proti CORE 13000. Není prakticky pochyb, že ač Intel bude v řadě věcí výkonově konkurenceschopný, bude to to jediné, v čem konkurenceschopný bude. Ve všech ostatních aspektech budou RYZEN 7000X/X3D celkově lepší procesory a pro navíc jasně lepší a perspektivnější platformu. To je něco, co tehdy v době P4 vs A64 úplně jednoznačné nebylo. Dnes ale je.

  • Intel potvrdil zdražení svých CPU?

AMD by navíc mohlo mít i cenovou výhodu, kdy firma nepříjemně překvapila Intel (a příjemně nás, zákazníky) že ceny nových modelů procesorů jsou efektivně nižší, než co stály při vydání minulé generace. Stejná dolarová cena dnes jako byla i u téměř 2 roky starých RYZEN 5000 při vydání, díky obří inflaci dnes efektivně znamená vlastně dost výrazné zlevnění. Dokonce RYZEN 9 7950X je přímo o 100 dolarů levnější, než byl vynikající 5950X. Tohle je závažná komplikace pro Intel proto, že ten se potýká s inflací hodně a zejména značným poklesem firemních marží a potřebuje je zvýšit. A tak firma již potvrdila 10 – 20% mezigenerační zdražení, což je méně než potřebuje, ale i tak ji to postaví do ještě problematičtější situaci proti konkurenčním AMD. O kolik se ceny zvýší reálně zatím nevíme, ale Intel již potvrdil, že v Q4 se vyšší ceny projeví.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-13 01:15:01
avatar
Myslím, že to zdražení nebude pro Intel problém jak píše DD. Intel moc CPU v retailu neprodává, tam Intel kupují už jen skalní fandové a ti koupí bez ohledu na cenu a provozní vlastnosti zase. V serverech je situace podobná, tam cena nehraje roli vůbec, tam funguje konzervativní přístup, kde ani nižší výkon proti konkurenci nepřesvědčí k otočení kormidla. No a pokud jde o OEM, tak tam jeto jasné, tam si Intel výrobce desktopového PC povodí jak slepé koně. Kde to bude Intel cítit jsou notebooky, tam se nové CPU AMD budou prosazovat čím dál více. Tam výrobci ten náskok AMD už jen tak ignorovat nemohou. Zvláště notebooky do 30 W. Protože když CPU Intelu nedostane pořádně nažrat, tak se mu moc makat nechce.
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-13 04:57:31
avatar
S tymi servermi nemas pravdu. Ponuknut za podobne peniaze raz taky vykon to uz nejde ignorovat.

A naviac AMD v serveroch neustale rastie a bude to tak nadalej pokracovat. Pretoze sam Intel priznal pred par dnami ze v serveroch do tusim 2025 AMD nedokaze konkurovat. Vyslovil to priamo Gelsinger
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-13 05:45:47
avatar
Konkurovat v serverech Intel nedokáže, ale navzdory tomu AMD roste pomalu. Brání tomu často samotné IT oddělen firem. Vedení společností It většinou vůbec nerozumí. Zato IT pracovníci ano. Dokonce více než je zdrávo. Mají pohodlný život, vše pěkně zajeté, odladěné na platformu Intel a proč by si měli komplikovat život přechodem na jinou platformu, která je výkonnější a úspornější. Oni to neplatí.
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-13 08:17:58
avatar
https://www.tomshardware.com/news/lowest-cpu-shipments-in-30-years-amd-intel-q2-2022-cpu-market-share

Pozri tento graf,

Ked si vezmeme, co povedal Gelsinger ako som pisal vyssie a na graf, ze AMD nepretrzite rastie v serveroch uz 4 roky bez prepadov a v poslednej dobe zrychluje tento rast, tak mi vychodi ze v roku 2025 by mohlo byt kludne na 30-40 (?) %

To je obrovsky podiel. A dopomoct mu k tomu mozu uvolnene kapacity 7nm na ktorych moze dalsie roky vyrabat sucasne Epicy, kedze ani tym Intel nemoze konkurovat a plus dalsie 5/4nm linky pre buduce 96/128c Epicy.. to je pre Intel nedosiahnutelny ciel, im konkurovat..
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-13 08:36:30

Tyhle predikce jsou nesmysly. Růst amd byl díky superpocitacum a výhodnosti pro malé a začínající firmy. Tohle vůbec nezohkedňuje nadcházející cyklus obnovy stávající infrastruktury všech BIGcorp (které jsou intel only).

Já vůbec nezpochybuji výhodnost epicu, jen říkám, že banka nebo státní instituce, co jedou na Intelu na něm pojedou navždy. A upgrade časti infrastruktury na amd nepřipadá v úvahu.
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-13 17:15:29
avatar
superpočítače sú prosím ťa koľko z tých serverových % ? podľa mňa sú nezmysly to čo tvrdíš ty.

keď ti niekto v jednej generácii ponúkne za tie isté peniaze 2x toľko, budiš, ostaneš u stabilného dodávateľa, ale keď ti to niekto ponúka roky, tak máš našliapnuté ku zmene..

naviac AMD už nie je bezvýznamná firma, SW podpora a CPU / GPU support a ekosystém okolo toho sa bude len zlepšovať, začína to byť firma, ktorá už má na to peniaze a už to nie je len taký výrobca do počtu..
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-14 06:55:26

Hele, jen pro upřesnění, bavíme se o růstu AMD v serverech že?
Já tě nepotrebuju přesvědčovat. Sám se zamysli, kolik z toho co píšeš jsou domněnky založené na zkušenosti uživatele PC (personal computer) a kolik zkušeností máš s železem a administraci serverů.
Já aspoň znám lidi, co v tom dělají včetně jednoho obchoďáka od dellu.

Tvoje teorie, že nějak vše vyměním za nové dvojnásobně výkonné od AMD je fakt k smíchu. Nebo si snad představuješ, že mezi těmi všemi stávajícími Xeony najednou bude v racku i Epic, pak dva, a nakonec to postupně bude jen na AMD?
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-14 07:50:56
avatar
K smiechu si tu akurát tak ty.

Pozri si predpovede budúceho vývoja AMD aj na server trhoch

https://seekingalpha.com/article/4524258-amd-revenue-on-track-to-triple-by-2025

určite týmto predikciám od AMD verím viac ako nejakému TDM z DDworldu...

Tie servery sú tam od roku 2021 do 2025 podielom tržieb až na cca 8 násobku. Koľko to spraví na markershare voči Intelu je otázne, kdesi som čítal, že AMD by vedelo obhospodáriť s kapacitami max. 1/3 (?) trhu. Viac od TSMC momentálne nehrozí. Ale do budúcna ak bude AMD bohatnúť, si bude môcť dovoliť u TSMC viac a viac, ak to tam ovšem nezrovná číňan so zemou

Za ďalšie nemôžeš poprieť, že AMD kontinuálne rastie od vydania prvých Epicov. Naviac novo vznikajúce firmy majú tú možnosť si už vybrať AMD. V takom bankovníctve napríklad to bude Intelom zazmrdované asi naveky, ja som ale nikde netvrdil, že Intel zmizne všade.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-14 15:56:58

Hele, kdybysme se bavili o výpočetních kartách, grafikách nebo consumer segmentu, tak s těmi predikcemi nemám problém. Ale interpolovat z nějakého vzestuoneho trendu do budoucna je jedna z největších picovin, které se dá dopustit a značí to o nulové znalosti statistiky. (intel byl fakt v prdeli, byla corona a do infrastruktury se hodně investovali, atd. Faktorů je spousta, ne jen poměr cena / výkon a možnosti výroby)

Ono je to jednoduché. Před pár lety amd nemělo nic (v serverech) a najednou přineslo dvojnásobek za půl. Tak je jasné, že kdo neřešil kontinuitu nebo nebyl svázány přes nějaký vendor lock k Intelu, tak amd koupil. A tam se bere ten růst.

Jenže pak jsou tu korporace a instituce, které mají celou infrastrukturu na Intelu a zůstanou na něm.
Rád se budu plést a přeji AMD úspěch, ale moje zkušenosti s lidmi, co za tohle zodpovidaji nebo do toho vidí ti řeknou, že takhle to nefunguje.

Btw, co má revenue společného s market share? Ach jo. Tohle nemá smysl, věř si čemu chceš.
Funin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-13 08:55:55

jasně můžou za to IT pracovníci. My ve firmě nemáme možnost ani koupit desktop nebo notebook s AMD procesorem, protože ho pro nás prostě dodavatel nemá v katalogu, o serveru ani nemluvím, ale můžeme za to my.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-14 07:00:33

Jasně že za to můžete, přeci za to nemůže manažer, který uzavřel výhodnou smlouvu s nějakým dodavatelem.

A to pokud jste soukromí firma, jsou aspoň nějaké možnosti. To co jsem viděl ve státní správě, z toho se mi chce vždycky plakat. Na oddělení by chtěli větší monitory, třeba takové ty AOC 32" 2k co stojej bůra. Ale dodavatel nabízí jen 4k 27 za skoro 8. Hádej co se koupí.
Daňový poplatník brečí a na úřadě nemají co potřebovali. Ale dodavatel je happy, udal šmejd který by v retailu už nikdo nechtěl.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-13 08:30:34

Tohle platí jen u nových firem nebo zcela nově budované infrastruktury. Tam, kde jsou Xeony, tam se o amd vůbec neuvažuje. Ono totiz na železe až tak nezáleží, důležitá je obsluha, správa a co na tom běží. A intel a amd platforma mají společného pramálo.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-13 07:31:34

6GHz ale pri akej spotrebe 350-420W?
A na kolkych jadrach, aj ked je to 24 jadro, ale v skutočnosti plnohodnotne su len 8. Zvyšne 16 su len 1/4 jadierka čo vedia len polovicu inštrukcii a ich max takt je 4,3GHz. v behmarkoch to vyzerá zaujímavo, ale prax?
Intel za ten CPU chce rovnake prachy ako AMD chce za 7950, lenže ta dokáže bežať na všetkých 32 vláknach 5,2GHz.
A čo sa týka výkonu na jadro oficiálne ma AMD 5,7GHz ale pri dobrom chladení to bostuje o 150MHz nad, tak že 5,9GHz tiež nie je malo.
Marketingovému oddeleniu Intelu nezávidím ako budú obhajovať cenu intelu ktorá je rovnaká či aj výšia ako ma AMD
Možno sa intel spolieha na to, že si ľudia pomyslia, že keď je Intel drahší, tak je aj lepši
hor410 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-13 07:58:26

Zoufalci... I když se úplně nehodí to přirovnání k Pentium 4, protože tehdy byly ty rozdíly ve frekvencích (a výkonu) daleko větší. Třeba Pentium 4 na 1,8GHz nestačil ve většině úloh na můj Athon XP na 1,4GHz - to je rozdíl ve frekvenci 28% (!). Samozřejmě je totální blbost uvést 6GHz 420W CPU, jen aby ve dvou-třech syntetických testech byli o 1-4% nad zen4 Blázni prostě
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-13 08:39:46

Mně se spíš vybavují Prescotty kolem 3 GHz. To bylo panečku teplíčka.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-13 11:13:31
avatar
Ono to zase tak hrozné s teplem nebylo. Problém byly tehdejší chladiče. Dnešní podprůměrný chladič by Prescotta uchladil naprosto s přehledem.
hor410 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-13 12:48:56

Souhlas, chladiče byly tragické (i když Intelácký BOX byl na Pentium 4 lepší než je teď). Prescotty a Cedar-Milly se uchladit daly v klídku, měly jedno jádro. Jenže jejich 2C "varianty" (Smithfield a Presler) už byly (tehdy) dost neuchladitelné (dneska asi OK, měly sotva 140W).
Mano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-13 21:06:07
avatar
Však AMD ide teraz tiež po frekvencií. Očividne je to asi jednoduchší spôsob ako zvýšiť výkon. Navrhnúť procesor aby dosahoval rovnakého výkonu pri povedzme 4GHz ako skoro uvedené pri ~6GHz nie je asi tak ľahké. Všetci si ešte pamätáme AMD FX, 5GHz a žiadna sláva to nebola.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-14 07:36:31
avatar
Ono je to jinak. Co chce AMD a nebo Intel není tak důležité. Důležité je co chce zákazník. AMD i Intel samozřejmě vědí na jakých nanometrech a frekvencích jejich CPU pracují nejefektivněji. Díky Intelu však dostali informaci, že zákazník to vidí jinak. Intel začal zaostávat ve výrobě na menších nanometrech a tak se výkon na WAT začal posouvat čím dál pomaleji. Intel udělal to co před léty AMD, když za Intelem zaostávalo a hnalo frekvence za optimální hranici, aby jejich CPU tak brutálně nezaostávalo. No a co se nestalo, Intel zvedl frekvence aby udržel krok s AMD i za cenu brutální spotřeby při maximálním výkonu a lidem to nevadilo. No některým opravdu nevadilo a ti co kupují hotové sestavy většinou vůbec netuší kolik ten komp žere při max výkonu, protože je to vlastně ani nezajímá. Maximálně si přečtou kolik to baští na základním taktu a přitom netuší, že je to jen základní takt. AMD toto chování zákazníka nemůže ignorovat. Minimálně by to bránilo v jeho růstu na trhu a co hůř, mohlo by začít zákazníky ztrácet. Tak že se začalo chovat podle hesla zákazník to žádá, zákazník to chce. Tak mu to dejme. Ten kdo tomuto nefandí, vždy může omezit spotřebu na pro něj akceptovatelnou hodnotu.
lambo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - retro benchmark 2022-09-14 07:21:47

Zdravím, po přečtení článku mne napadl nápad. Uděláme legendární retro souboj na DDWORLD Intel Pentium 4 EE Gallatin 3.4 proti AMD Athlon 64 San Diego 2.8. Prosím ... vzpomeneme na staré časy.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-14 09:43:48
avatar
ona to není taková sranda udělat a otestovat, HW není problém, ale rozchodit to dnes, protože většina současných aplikací a OS na tom prostě nepojede ... takže musíš hledat staré verze atd. je to dost hodně práce vlastně pro nic ;)
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-26 17:55:10
avatar
Už nejaký čas sa vracia do módy aj antireklama z tých čias Inhell Pentagram, devilishly burn cpu ...
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
10let staré DayZ se daří – nový přídavek zajistil rekordní zájem!
10let staré DayZ se daří – nový přídavek zajistil rekordní zájem!Čtvrtek, 24 říjen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1544x
Komentářů: 0
Spider-Man 2 vyrazí na PC – jen 18 měsíců po PS verzi
Spider-Man 2 vyrazí na PC – jen 18 měsíců po PS verziStředa, 23 říjen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1489x
Komentářů: 0
Ferrari F80 – Nástupce LaFerrari, Enza, F50 a F40 představen!
Ferrari F80 – Nástupce LaFerrari, Enza, F50 a F40 představen!Pondělí, 21 říjen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Auto-moto
Spuštěno: 1040x
Komentářů: 1
Unknown 9: Awakening právě vyšlo – další herní propadák?
Unknown 9: Awakening právě vyšlo – další herní propadák?Čtvrtek, 17 říjen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1508x
Komentářů: 2
Subnautica 2 oznámena. Zpět do hlubin v novém!
Subnautica 2 oznámena. Zpět do hlubin v novém!Čtvrtek, 17 říjen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1121x
Komentářů: 0
Dragon Age: The Veilguard bude bez DRM. Jaké jsou HW nároky?
Dragon Age: The Veilguard bude bez DRM. Jaké jsou HW nároky?Středa, 16 říjen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1682x
Komentářů: 3