10 jader, 20 vláken a 32nm – to jsou parametry chystaného procesoru Intel ….
Na konferenci Hot Chips 2010 bude kromě AMD mluvit i Intel. A ten si připravil podrobnosti o novém nativně 10 jádrovém procesoru!
(současných 8 jader je málo, dočkáme se 10 ...)
Jeho základem bude současná 32nm architektura Westmere a pravděpodobně ponese označení EX. S největší pravděpodobností půjde zkrátka o rozšířený šestijádrový model. Takže nás čeká obří monolitický čip. Už stávající šestijádro má 1,17 miliardy tranzistorů, takže při rozšíření o další 4 jádra se dostáváme někam těsně pod 2 miliardy tranzistorů. To ve světě mikročipů není rekordní hodnota, třeba GPU ATI RV870 má 2,1 miliardy a GPU GF100 dokonce 3,08 miliardy. Ve světě procesorů x86 ale půjde o opravdového obra.
Čekejme tedy 10 jader, každé schopné zpracovat 2 vlákna, takže to máme dohromady 20 vláken na procesor. Pravděpodobně nás čeká i dvojice tříkrálových řadičů DDR3 pamětí. TDP nového procesoru bude nepochybně vysoko a sahat někam ke 160-180W, nicméně je to pravděpodobně procesor určený pro servery, i když, možná Intel plánuje do rezervy desetijádrový Core i7 (nebo že by se dostalo na název Core i9?), pro případ, že AMD Bulldozer bude tak dobrý, jak kdysi Athlon64 X2. Intel totiž nahradí na desktopu stávající 32nm Core i7 procesory novými 32nm Sandy Bridge až na konci roku 2011.
Zanechme ale nyní spekulací, i když je fajn vidět, že vývoj pokračuje a určitě je na co si šetřit a těšit se na upgrade. Intel prozradí o svém 10-core.
Tak 160 - 180 W je hodně, ale pokud by se to umělo vypínat ty jádra a v úsporném režimu by si to páplo někde kolem 40 - 50 W, tak by to mohlo i do desktopu Ovšem cena ( 1 000 Euro ? ) bude asi nad schopnosti 95% peněženek našeho národa
Ono stačí vydělit počtem jader a ta spotřeba je hnedka úplně v pohodě, nějaký šetřící funkce to mít určitě taky bude, akorát cenu vidím spíš někde kolem 4000 dolaru, ostatně je to segment serverů a dnesní 8jádra jsou na tehle urovni.
nejvetsiho zrychleni by sme se patrne dockali s integraci ram do cpu, ale na to aby v cpu bylo 4-16GB ram si jeste pockame. jinak je 20 vlaken ktera budou zpracovavat celkem out, kdyz jich vetsina bude jen cekat na data.
Těžko, úzké hrdlo je například disk. Dnes je taky problémem operační systém.
Uvedu příklad nad příklady, jaky je rozdíl mezi DOSem a Win7? Obojí jsou prostředky pro spouštění aplikací. Snad jen ten DOS neuměl multitasking. Jinak z hlediska toho co má systém dělat rozdíl žádný. Ovšem pořád říkáme, že nám počítač už nestačí (stále stejný OS, stále stejná práce, ale už nestačí ;-).
Zatímco výrobci SW ho optimalizují a hledají jak snížit spotřebu výkonu a tím i zrychlit. Výrobce OS dělá pravý opak.
"výrobci SW ho optimalizují a hledají jak snížit spotřebu výkonu a tím i zrychlit"
Jseš nějak moc optimistický. Doposud neviděl jsem ani jednu firmu, která by dělala optimizaci. Jedině, když proces je tak pomalý, že to už se vůbec nedá používat.
Říká se, že občas něco optimizuje Google. Možná...
ale mezi ram a cpu je to ted nejpalcivejsi, alespon pro mne, bezne pracuju s databazemi, o velikostech ve stovkach MB, coz s emi do ram v pohode vejde, bez cacheovani na disku. kdyby nebylo mezi ram a cpu uzke hrdlo, tak operace co trvaji minuty, by trvali vteriny. Povazovat za uzke hrdlo systemu disk je lamismus, protoze vetsinou vas to zpomali pri startu os, a kdo dnes startuje os nekolikrat za hodinu ze? ja tak jednou do tejdne, kopirovani, kdo neustale presouva po disku sem a tam stovky mb dat, jedine uzka skupina lidi, napriklad grafici, jo a pak pri loadovani her, ale kolikrat se celej level vejde pohodlne do ram, takze to taky nevidim jako moc velkej problem, samozrejme ze hraci to vidi jako obrovskej problem, ale to jsou druhoradi uzivatele vypocetni techniky.
Na 100% to bude mimo moji cenovou hladinu, ale je dobře že chlapci nespí. Apple prej představí podobnou novinku ... v iPadu 3 bude dvoujádro a každé z jader poběží na magických 1,05 GHZ .
Dříve stačilo zvednout frekvenci, zvětšit cache a přidat nějaký šetřící režim. Teď se jen navyšují jádra, která nikdo nevyužije. Můj i7 se někdy docela nudí.
jj můžeš mít 150 jader, ale jak k tomu nemáš SW, tak ti jsou k ničemu. Máš hry i na jedno jádro, kolikrát komprimuješ v RARu? převádíš video? Daleko levnější pro nás je 64 bit (za 2 roky 128 bit!!) programy na 4 jádra. nj ale zase ta zpětná kompatibilita. Sakra to se musí radikálně rozseknout!!
Nevím proč ale ta cesta Intelu mi připomíná Nvidii a honění za frekvencí a také samotný Intel v době P4. Aby to nedopadlo podobně.
Přeci jenom jsem přesvědčen, že správná cesta vede tak kudy jde nyní AMD. Opravdová integrace grafických a procesorových jader ne jenom pouhé přilepení grafiky.
Nevím školy nemám ale jsem z toho bezmyšlenkovitého zvyšování počtu jader rozladěm. Zvlášť když Intel nedávno mluvil vývojářům do duše jak by měli psát aplikace na více jeder. Určitě se za tu dobu nenaučili něco takového napsat natož aby zákazník ty napsané aplikace už zakoupil.
sak intel bude mit uplne integrovanou gpu v procesoru jak prijde sandy bridge, coz bude mozna i drive nez fusion...jestli to je spravna cesta a bude v tom nejaky prinos i jiny nez ze kazdej povinne vyfasuje igp i kdyz ho vubec nepotrebuje, to se teprv uvidi.
A já říkám,jen pro pár nadšenců kteří neřeší za kolik.Každý kdo na to má ať si pořídí to co mu více vyhovuje.A hlavně ho budou nejvíce používat různé laboratoře a jiné zařízení které ten výkon využijí.
Tvrdit, že přilepení dvou jader navíc je vývoj, je hloupost. To není žádný vývoj. Dříve jsme se honili za frekvencemi a dnes za počty jader. Ale jaksi výkon na jedno vlákno se už moc nezvyšuje - proč? Protože vývoj se téměř zastavil. Některé aplikace prostě nemohou být zpracovávány paralelně...
Technologie letí dopředu ... a tím i nové nároky ... Ja osobně bych tento procík využil ( neni to jen o CPU ... čím lepší procík tak tím musí být lepší a rychlejší sestava aby se chudák nenudil ) ... a to určitě i spousta lidí ... ale za takových 10 let bude takové 10ti jádro v klasické domácí sestavě ... teď v dnešní době zaměstnat tolik jader je docela obtížné ( pokud neděláte s obzvláště náročnými programy ) ,ale za 10 let už budou na tolik vyspělé a náročné softwary že se ten výkon i využije
Teď bych takový procík viděl na renderování nějakých full HD animací ... I s mojí core i5 renderuju pouhou 15ti sekundovou animaci v Cinema 4D někdy i 3 hodiny.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!