Má se AMD a NVIDIA bát? AMD spíše ne, NVIDIA možná. Intel opět dokazuje, že prezentace umí.
Grafické karty Intel jsou jako paní Colombová, všichni o ní slyšeli, ale ještě nikdo je neviděl. Společnost se snaží prosadit na GPU s vlastními grafikami už poněkolikáté, vždy to ale ztroskotalo na tom, že v reálném světě produkt nefungoval, neměl výkon, nebo se nedalo vyrábět a používat. Samozřejmě trable Intelu s grafikami jsou zarážející vzhledem k velikosti a investicím téhle společnosti, vedle kterých jsou AMD a NVIDIA prakticky bezvýznamní. Na rozdíl od Intelu však dokáží dělat skvělá GPU pro všechna použití.
Jak víte, nedávno Intel práskl do stolu, nerad vidí ty miliardy dolarů, které mu utíkají z HPC a dalších grafických trhů a řekl, že to zkusí znovu. Tentokrát do toho jde opravdu ve velkém. Koupil si prakticky každého, kdo v IT světě něco znamená a umí postavit CPU a GPU. Prakticky ze dne na den se domluvil s AMD a ta mu (možná s radostí) předala svého dosavadního šéfa grafické divize, Raju Koduriho. Ten stál za znovu nastartováním grafické divize Radeon poté, co v roce 2014 prakticky díky škrtům zkolabovala. Pod jeho vedením se podařilo dokončit a vydat solidní POLARIS i udělat pomalý přechod z GCN a vydat velmi solidní VEGA architekturu. Hlavně dokázal nasměrovat AMD k NAVI atd. Sám Raja Koduri ale chtěl dělat hlavně univerzálnější řešení orientované na HPC, kam NAVI moc nesedí na rozdíl od VEGA a jejího chystaného nástupce. Nějakým způsobem se však AMD a Intel dohodly a Raja Koduri naprosto nestandardně a neobvykle přešel k Intelu na prakticky stejnou pozici a se stejným úkolem, jaký měl u AMD. S ním odešlo i několik dalších lidí. Další Intel nakoupil prakticky ve všech významných IT firmách, včetně dlouholetých specialistů a hlavních postav vývoje GPU u NVIDIA.
Tenhle team dostal obrovský rozpočet a jednoduchý úkol, vybudovat od základu pořádnou grafickou divizi Intelu, vlastní GPU pro každé použití atd. Už nějakou dobu tak slyšíme o grafikách Intel „Xe“, které se chystají a zamíří do všech segmentů. Nicméně kromě krásných prezentací a slidů nevíme o nich mnoho konkrétního.
Asi nejblíže je představa, že Intel jednoduše vyvíjí další generaci architektury pro integrované grafiky a tu použije i pro samostatné čipy, samozřejmě s mnohem větším počtem jednotek atd. První Intel grafiky by tak měly být 10nm, a prý se objeví na trhu v roce 2020, tedy příští rok s představením někdy v červnu (Computex). Očekáváme, že zamíří zejména do OEM, speciálně do nižšího a maximálně středního segmentu. Největší obavy by měla mít NVIDIA. Nepředpokládáme, že by Intel překonal, co nabízí grafiky AMD či NVIDIA, ale on to ani nepotřebuje. Stačí, když budou dostatečně použitelné a on už si je na OEM trhu ke svým CPU u výrobců počítačů prosadí, ať to jako zákazníci budeme chtít nebo ne. Nejvíce na tom bude tratit NVIDIA, která v kombinaci s Intelem drží drtivou většinu svého grafického podílu na OEM trhu. AMD může být v klidu, má vlastní platformu.
A právě platformy budou hrát velkou roli i v dalších plánech Intelu s jeho grafikami …
- Intel Xe „Ponte Vecchio“ – vše co dnes Intel nemá,
ale prý bude mít za 2 roky.
Nepřeháním, když říkám, že právě oficiálně ohlášená grafická architektura Intel Xe „Ponte Vecchio“ ztělesňuje a obsahuje doslova vše, co dnes Intel nemá, neumí či nenabízí, a přitom by to dávno mít měl. V první řadě jsou to relativně velké samostatně GPU čipy. Vyráběny 7nm procesem a jsou navíc spojeny a propojeny přes rychlá rozhraní do modulárních celků. Mohou být tvořeny i multičipy, tedy skládat se z různých čipů i růstné výroby. CPU a GPU budou používat sdílenou paměť a vše bude škálovatelné do větších funkčních celků a jednotek.
Navrch chce Intel mít jednotné API, které nazval oneAPI a to všechno bude přímo propojeno s chystanou novou generací serverových procesorů Sapphire Rapids. Celou tuhle nádheru, chce Intel dodávat v roce 2021.
Platforma má samozřejmě zamířit do HPC a AI, kdy Intel chce nabídnout komplexní platformu podobně, jako to dnes umí jen AMD. Intel nemůže samozřejmě přenést přes srdce, že nové nejvýkonnější počítače světa staví AMD a využívá k tomu jak EPYC procesory, tak právě i Radeon Instinct výpočetní GPU. Intel tomu ničím dnes nedokáže konkurovat, ale Raja Koduri samozřejmě přesně ví, co AMD nabízí, jak, a Intel si ho najal právě proto, že chce to samé. Obavy by měla mít opět hlavně NVIDIA, jejíž HPC přítomnost je velmi často spojena právě s Intel platformou. Vůbec úzké funkční propojení procesorů a grafik na HPC musí dělat NVIDIA starosti, když na rozdíl od Intelu a AMD nemá s čím svá GPU propojovat. A integrace i význam jednotných platforem bude narůstat.
Jako obvykle vypadají prezentace i sliby Intelu nádherně, že by člověk skoro věřil, že už je to jen otázkou týdnů, než ty produkty přijdou na trh. Ostatně předvádět detaily zásadního produktu, který dorazí až za 2 roky, není v IT světě zrovna obvyklé. Jedinou otázkou je, jestli se to splní. A na kolik tomu věří alespoň u Intelu.
To, co tvrdí Intel a jaká je realita jsou dnes dvě naprosto a zcela rozdílné věci. Jen velmi málo věcí, které dnes Intel říká, je skutečně pravda. Ohledně nových procesorů a grafik jsme v poslední dekádě slyšeli od Intelu tolik krásných věcí, nelišící se od nejnovější prezentace, a už dlouho jsme neslyšeli o něčem, co by se Intelu vážně povedlo, přišlo podle plánu a splnilo jeho velká očekávání a sliby.
A celá nová generace grafik Intel vyžaduje, aby v relativně krátké době klaplo prakticky všechno, co Intelu v posledních letech neklaplo. Výrobní procesy jsou jedna zásadní věc. Intel konstantně neříká pravdu o stavu svých procesů, kdy realita je mnohem mnohem horší. Což vždycky co pár měsíců přizná a následně slíbí, že už to bude lepší, což zase není a každých několik měsíců se to opakuje. 10nm proces zjevně nefunguje a proč by měl být 7nm lepší a v čas, když Intel nedokázal včas přijít s 28nm, 14nm ani 10nm?! O tom, co všechno je třeba pro funkční a použitelnou grafickou kartu, ani nemluvě. Nic z toho Intel nemá a nikdy neměl. Najednou to vše chce uvést v průběhu několika málo měsíců, prakticky jen necelé 3 roky od doby, kdy Raja Koduri začal vývoj Intel GPU na zelené louce.
Bylo by zajímavé, kdyby to Intelu všechno vyšlo a klaplo, ale já jsem si prakticky jistý, že neklapne. Navíc Intel má ve zvyku uvádět data uvedení a vydání, která nic neznamenají a realita dostupnosti produktu na trhu se liší klidně o ¾ roku. Nepochybuji, že Intel do toho všeho cpe tolik peněz a lidí, vedle čehož součet toho, co má AMD a NVIDIA dohromady, byl jen zlomkem. Peníze ale nejsou vše. Můžete být největší procesorová firma na světě a stejně mít mizernou děravou architekturu, zastaralou výrobu a neefektivní konstrukci. Problém, který Intel má, není nedostatek peněz, lidí a monopolního postavení, problém je ve vedení a jeho stylu. Intel ale vedou stále stejní lidé, jedinou obětí byl bývalý šéf, kterého vyrazili navíc s výmluvou na vztah s podřízenou. Stejní lidé, kteří jsou zodpovědní za strategii a problémy Intelu s výrobou, děravou architekturou a předchozími nezdary s GPU atd. tam stále sedí a vše řídí. Jedinou novinkou je, že prakticky koupili všechny, kteří u AMD a NVIDIA vyvíjeli úspěšné procesory a grafiky a jednoduše doufají, že jim to „zkopírují“ …
Stále ale samozřejmě není radno Intel podceňovat. Možná mu něco tentokrát vyjde, ale dech bych zatím nezadržoval. Rozhodně vše bedlivě sledujeme, protože i když se to nepovede a nebude to konkurenceschopné, pokud to bude dostatečně funkční, Intel si to do prodeje prosadí a bude prodávat ve velkém. Taková je realita. Intel nepotřebuje nejlepší procesory ani grafiky ani nejlepší platformy, natož nejlepší ceny, funkčnost, ani být bezpečný atd. Nic z toho dnes ostatně nemá a stejně může být v klidu. Bude prodávat a vydělávat mnohem více než „konkurence“ … tedy zatím. Pokud to ale s novými grafikami i procesory a výrobními procesy dopadne jako s 10nm výrobou a procesory pro ni určenými, bude to úplně jiná pohádka …
Takže kdo věří Intelu, že mu poprvé za dekádu všechno vyjde?
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|