Intel představil nové logo. A nové TIGER LAKE procesory v nejhorší prezentaci všech dob Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Středa, 02 září 2020
altVyložené klamání, zastírání reality, zmatečné vyjadřování a zoufalství. To je dnes Intel?

 

 

 

 

Všichni věděli, že to bude peklo, ale co představil marketing Intelu, byla nejhorší nejnudnější, nejšílenější zbytečná nic neříkající prezentace, kterou jsem kdy od velké technologické společnosti viděl. Intel totiž moc dobře ví, že ve férovém srovnání nemají jeho nové TIGER LAKE procesory velkou šanci. A tak jeho marketingový guru Ryan Shrout a jeho team přišel s neuvěřitelně rozsáhlou prezentací, která dokázala ukázat hromadu věcí a současně vlastně vůbec nic. Intel nedokázal ani vymyslet nějaká dobrá jména a značení nových procesorů a sám není zjevně schopen je vyslovovat.

Největší problém Intelu byl, jak prezentovat benchmarky a výkon, když oficiálně Intel říká, že na benchmarcích a výkonu nezáleží. To mu ale nebránilo chválit svůj produkt za lepší výkon v benchmarcích. Jenže jaké testy ukázat, když víte, že nemůžete ukázat reálné testy, protože máte horší výkon? Jednoduše. Prostě si vymyslíte scénáře, použijete vlastní optimalizované speciální případy, speciální API, speciální aplikace a vydáváte to za „lepší obecný výkon“.

Intel se také postaral o to, abyste mu nemohli dokázat, že vás klame. Odstranil z grafů jakékoliv podrobnosti o testovacích konfigurací, a ani na ně nikde neodkázal. Z toho mála, co tam zůstalo vyplývá, že Intel vzal nejvýkonnější 4jádrový TIGER Lake s nejvýkonnější verzí Iris Pro Xe grafiky v kombinaci s nejrychlejšími LPDDR4X paměťmi, nechal to záměrně běžet na 28W+ a prezentoval výsledky proti 15W AMD RYZEN, které ani jednou nepřekročilo limit 25W.

Intel současně udělal všechny testy bez bezpečnostních SW záplat na chyby procesorů Intel, které jeho procesory zpomalují. Současně přiznal že prý neexistuje absolutně bezpečný produkt nebo komponenta. A hlavně přiznal, že všechny testy mohou (a používají) speciální optimalizace pouze pro Intel. Je toho opravdu hodně co Intel v téhle prezentaci udělal, aby mohl ukázat vyšší sloupečky v grafech, než má AMD, na čemž mu hodně záleželo (i když podle Intelu na benchmarcích nezáleží).

Já opravdu nemám sílu projít celou nesmyslnou a z mnoha důvodů závadnou prezentaci, kdy ačkoliv dělám v téhle oblasti téměř 20 let, na mnoho grafů jsem se musel dlouze dívat a přemýšlet, cože to vlastně vyjadřují, protože nedávají smysl a neukazují to co by měly. Nesrovnávají totiž výkon CPU, ale výkon optimalizací speciálně vybraných případů využívající speciální optimalizace, instrukční sady, akceleraci AI, GPU atd. Takže zůstaňme u shrnutí toho, co jsou TIGER LAKE procesory:

  • 11.generace Intel s novou architekturou Willo Cove, která ovšem vychází z ICE LAKE
  • Jsou vyrobeny opravenou verzí 10nm procesu, který opravil problém s vyššími takty
  • Jde o první produkt Intelu s PCIe 4.0 podporou (ale má jen 4linky)
  • Má zcela novou architekturu GPU, tedy dlouho očekávanou Xe grafiku
  • Bohužel parametry iGPU se mezi jednotlivými modely CPU výrazně liší, a tak se bude lišit i výkon.

Dá se říci, že jedinou pozitivní zprávou je právě výkon a schopnosti nové grafiky, která konečně evidentně minimálně dosahuje toho, co dosud v oblasti integrovaných grafik nabízelo výhradně AMD. Nutno ovšem dodat, že ve srovnávacích testech, které proti AMD prezentoval Intel, použil svou platformu na maximálním 28W TDP, zatímco AMD běželo jen na 15 - 24W. Navíc Intel použil rychlejší LPDDR4X paměti na 4266MHz proti DDR4 3200MHz u AMD, což samozřejmě má velký vliv na „výkon“ iGPU.

A pokud jde o procesory, opět jsou zde příšerná jména, takže se Intel téměř vyhnul ve vlastní prezentaci je i vyslovovat. Maximem jsou bohužel jen 4jádrové/8vláknové konfigurace, kdy je tak asi všem jasné, proč Intel nepoužil reálné benchmarky a běžné procesorové testy. Protože by proti až 8jádrové/16vláknové RYZEN 4000U konkurenci prohrál. Intel vydal několik modelů, ale jejich dostupnost v reálných počítačích je otázkou. Nějaké výrobci sice mají, ale jde stále jen o maximálně 28W konfigurace, tedy ne o mainstreamové mobilní počítače. Současně neznáme pochopitelně ceny, ale nedivili bychom se, kdyby Intel nabízel Core i5 varianty za ceny AMD Ryzen 7 variant.

  • Intel má nové logo!

Jednou věcí, která byla v celé prezentaci jasnou, je představení zcela nového loga společnosti Intel. To je opravdu velká věc, protože logo historicky příliš neměnil. Nyní ale přichází se zcela odlišným fontem a stylem.

A změnil také loga a označení procesorů a technologií:

  • Závěr

Musím říci, že horší a zoufalejší prezentaci produktů a „benchmarků“ jsem ještě neviděl. A podle reakcí mnoha dalších, nejsem zdaleka sám. Ostatně i na jednotlivých pracovnících Intelu, kteří to prezentovali, bylo vidět, že ani oni nevěří tomu, co říkají. Realita je, že 4jádrový TIGER LAKE v běžném ultramobilním notebooku, kde bude mít podstatně méně než „trvale“ 28+W a tedy i nižší takty které v tom maximálním boostu dosahuje, tak v drtivé většině aplikací využívající více jader, nebude na až 8jádrové AMD RYZEN realisticky stačit.

Tím spíše, že AMD brzy představí nové modely. Intel to moc dobře ví. Stejně tak výkon iGPU bude nižší, u mnoha variant Core procesorů výrazně nižší, protože ta nejvyšší specifikace Iris Pro je jen u těch nejlepších, a navíc procesory mohou být párovány s DDR4 3200MHz paměťmi, jaké má zatím výhradně AMD. Intel ale samozřejmě neukázal výkon za reálných podmínek a na stejných pamětech, protože je pravděpodobné, že by AMD maximálně dorovnal. Což pro nás uživatele je ale dobrá zpráva, protože Intel grafiky byly dosud jen zobrazovače textu na monitor. Takže i dorovnání AMD je velké zlepšení. Jenže Intel se snaží zapůsobit na investory, a tak musel přijít s grafy a benchmarky, kde je lepší než konkurence, jakkoliv nedávají smysl. Speciálně když Intel říká, že na benchmarcích vlastně nezáleží, i když asi myslí jen ty, kde Intel nevyhrává  …

 Pokud k tomu všemu chcete komentář, doporučuji výše uvedené video. Bohužel od Intelu se dnes nedočkáme objektivních grafů a výkonových srovnání. Nemůže si je dovolit ukázat. Nemělo by to ale trvat dlouho a reálná srovnání v reálných aplikacích a situacích v reálných noteboocích se objeví od nezávislých testerů. Výrobci počítačů již poslali první kousky k novinářům, takže se co nevidět skutečných testů dočkáme. A podle mě ukáží výrazně odlišnou realitu, než jakou prezentuje Intelu. Očekávám, že zejména ta integrovaná grafika ale skutečně dorovná AMD RADEON iGPU, ale procesorově je TIGER LAKE prostě 4jádro a jen opravený ICE LAKE, který dokáže jít s takty výše, když to TDP limit dovolí.

Otázkou je také cena a výdrž na baterie, čemuž se Intel ve své prezentaci naprosto vyhnul. Co mě zajímá, jak si stojí AMD a Intel ve srovnatelných podmínkách, tedy s běžným 15W limitem se stejným DDR4 3200MHz paměťmi apod. Dozvíme se brzy a i na DDWorld.cz se pokusíme takové srovnání udělat. Je ale smutné, že Intel není schopen realistické důvěryhodné benchmarky dnes poskytnout a udělat. Kdysi je bez potíží dělal. Takže nejzajímavější na celé jeho prezentaci je to nové docela hezké logo …

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Kert [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 11:11:09

No je vidět, že je to nakažlivé. Stejně jako Intel neumí, z tvého pohledu, udělat prezentaci produktu, tak ty neumíš napsat článek s konstruktivní kritikou.

V rámci možností výroby Intel pro TDP 15W 4C8T bohatě stačí. 8C16T by stálo vyrobit možná o polovinu víc a nárůst výkonu by byl prakticky zanedbatelný. Musíš na to koukat pozitivně, větší část kupujících notebooků budou za tento malý upgrade vděční protože na všechny se prostě u AMD nedostane. Pořád se odhadem prodává 4 NTB s Intel vs. 1 NTB s AMD.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 11:42:40
avatar
ano, souhlasím, neumíš napsat konstruktivní kritiku, ani ji pochopit, když ji vidíš ... navíc já to nspal ještě zdrženlivě, mnozí kritizují mnohem více.

pokud by Intel prezentoval výkon 15W 4jádra bylo by to o něčem jiném, on tu ale prezentuje výkon 28W+ 4jádra, které v praxi pojede na těch 15W ... jestli si nepochopil, v čem je problém, pak máš problém ....
Kubicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 11:28:29

Je vtipné, že se všude píše, že konečně Intel bude konkurovat AMD u úsporných CPU, ale tam, kde Intel nabízí 4 jádra, má AMD 8 jader

Ale výkon integrované grafiky je parádní, daleko výkonější, než u AMD. Xe má výkon jako mobilní GTX1050Ti, což je paráda.

Hlavně by mě zajímala cena takového notebooku s Xe grafikou. AMD nabízí 8 jader od 21tis.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 11:43:07
avatar
jak to víš, že je výkonnější, kdyby si k AMD dal ty LPDDR4X paměti bude to mít stejný výkon )
Kubicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 13:37:59

Nic ve zlém, ale když dám do 1.4 TSi turbo z Golfu R, taky bude mít vyšší výkon.

Jinak jsem zmaten, LPDDR4X se dává i do konfigu s AMD 4700U třeba v Aceru Swift 3 a grafický výkon je na úrovni MX250.
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 13:42:19
avatar
Citace:
...kdyby si..


to ma ako kupcu nezaujima, mna zaujima to co je na trhu
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 14:00:27
avatar
v tomhle případě nám ale jde o relevantní srovnání v testech ... to Intel bohužel neposkytl ... to je celé.
sparkyyy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 19:29:16

Kdy vyda AMD nove procesory pro notebook?
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-04 10:13:40
avatar
Jestli dodrží datum co poslední 2 generace, tak by měli nové mobilní CPU představit 6. ledna 2021. K sehnání v Q1 2021.
2xxxU 26. říjen 2017
3xxxU 6. leden 2019
4xxxU 6. leden 2020
vladislavpokorny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 11:43:16

njn, ale pracovní notebooky na CAD s AMD stejně beztak vůbec nebudou :-(
Nedávné vyjádření HP i DELL k tomu bylo, že vůbec neplánují nasadit AMD.
Kert [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ANSYS 2020-09-03 12:35:42

Teď mam konkrétní zkušenost s ANSYS. Solveru chutná AVX512 tedy procesory Intel jsou doporučované. Po grafické stránce pro řešič mu zase chutná (využívá) CUDA. Tedy Nvidia je doporučená.
Kdo přijde a řekne, mam tu bezva notebook s Renoir ale výrobce SW doporučuje jiný procesor a jinou grafiku ale fakt to, AMD je lepší? Příběh o Matlabu každý zná.
Ona jedna věc je změnit knihovnu při komplikaci ale když děláte SW na kterém se počítají mosty, nemocnice, atom elektrárny, tak jen proto že je zahrádka AMD červenější neohrozíte svůj produkt.
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-04 10:39:10
avatar
Ano, příběh Matlabu známe. Po novém roce by měl začnout využívat stejné instrukční sady i v AMD, které využívá v Intel. Je to už chvilka co jsem o tom četl, ale myslím, že šlo o to, že u Intelu využívá AVX(2), zatím co u AMD, po detekci, že to není GenuineIntel, jen SSE. Ve spojení s novými Zen3 procesory to bude asi slušný nářez. Na změnách teď už pracuje i Adobe s jejich Premiere. AMD CPU už umí využívat dobře, ale na podpoře AMD GPU začínají pořádně pracovat až v posledních měsících. Co se týká AVX512, tak to bude mít až Zen4. Jenže jsem zatím četl, že to ani na těch Intelech není zase až tak velký výkonový přínos. Takže vlastně si vynucují používání instrukčních sad, jenom aby to prostě nejelo dobře na AMD. Asi je Intel štědře motivuje.
Ganimoth [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 12:22:09
avatar
Sledovat ten stream bylo skoro az bolestive. U Intelu by se meli priucit u papa Jensena.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-03 17:42:31

Prezentacia Jensena je dokonala, ale tu nenatačal za hodinu, ale možno tyždeň. Napriklad ta jeho reč, ja po anglicky moc neviem, ale on to vyslovuje zretelne pomaly že som mu aj ja rozumel. Presna poloha tela, gesta, ani mračenie ani smiech, o tej nahravke by mohli natočiť určite aj celovečerny film.
Pri prezentacii Intelu mi to pripadalo že choď tam sa postaviť a niečo povec ku excel tabulke, a ty prezentujuci ked tu tabulku videli vlasnym očiam neverili čo tam su za sprostosti.
LukasL34 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 7W 2020-09-03 14:41:29
avatar
Scalable performance: 7-28W.
Zajímal by mě celkový výkon procesoru se 7W. Třeba by šlo o příjemné překvapení.
volfiste [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-04 06:06:21

Hele, a co jste jako čekali? Že přiznají pravdu? Od firmy takové velikosti?
Pemora [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-04 13:51:25
avatar
To gpu ma 2tflop? Ak ona klap klap intel a koduri
emko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-05 08:25:38

Kdy to přijde do desktopu?
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 404x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 259x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 846x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1156x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1471x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1317x
Komentářů: 6