Na akci IDF Intel mluví a ukazuje novinky a rozhodně je na co se dívat.
DF, San Francisco, 22. září 2009 – Sean Maloney a Bob Baker, zástupci společnosti Intel, ve svém projevu na letošním IDF fóru konstatovali, že Mooreův zákon – poháněn pokrokem v oblastech 32nm a 22nm procesních technologií – vede k širšímu a rychlejšímu tempu inovací a integrace. Nové počítače s procesory Intel® Atom™, Core®, Xeon® a zařízením typu SoC (System on Chip) budou stále menší, chytřejší, výkonnější i snadněji použitelné.
„Díky Mooreovu zákonu jsme v posledních 40 letech dosáhli úžasného nárůstu výkonu,“ řekl Sean Maloney, výkonný viceprezident a generální ředitel Architecture Group společnosti Intel. „Rychlé zvyšování počtu tranzistorů a námi vložených instrukcí vedlo k růstu počtu i možností operací, které procesor zpracovává. To se pak stalo hnacím motorem pro vznik neuvěřitelného množství novinek v celém průmyslu. Skutečným vítězem se stali spotřebitelé, hráči počítačových her a firmy, které nakupují zařízení založená na platformách Intel.“
Procesory příští generace – Westmere a Sandy Bridge
Sean Maloney ve své prezentaci představil počítač postavený na novém procesoru Westmere. Výrazné zrychlení reakce počítače ukázal na příkladu brouzdání na síti internet s několika otevřenými okny zároveň. Westmere je prvním 32nm procesorem společnosti Intel a zároveň jejím prvním procesorem s integrovaným grafickým jádrem. Disponuje technologií Intel® Turbo Boost, Intel® Hyper-Threading a novými instrukcemi Advanced Encryption Standard (AES) pro rychlejší šifrování a dešifrování.
Další 32nm procesory s grafickým čipem jsou kódově označovány Sandy Bridge. Obsahují šestou generaci integrovaných grafických jader včetně instrukce pro zrychlení aplikací pracujících s plovoucí čárkou, videem a multimediálních aplikací. Ukázku jejich práce s videem a 3D grafikou do své prezentace zařadil i Maloney.
Technologie a výroba společnosti Intel – téměř 3 miliardy tranzistorů
Bob Baker, senior viceprezident a generální ředitel technologické a výrobní divize společnosti Intel, ve své přednášce vyzdvihl platnost Mooreova zákona a zdůraznil jeho přínos pro koncové uživatele. Nabídl i podrobnější informace o přelomovém prvku 22nm procesní technologie – doposud největším poli SRAM s kapacitou 364 milionů bitů a 2,9 miliardy tranzistorů.
(Intel 22nm SRAM testchip)
Larrabee má problémy?
Kromě procesorů Intel předvádí i Larrabee. Asi víte, že je to velmi důležitý projekt společnosti Intel, který má být základem pro jeho skutečné grafické karty. Jenže zatím vše nasvědčuje tomu, že s ním má Intel více než obrovské problémy. Larrabee se mělo ve vzorcích představit již na koci letošního roku, ale stále nic. Ačkoliv Intel opakuje, že žádné zpoždění nemá a ve vývoji je prý první generace, realitou je, že ve vývoji je již několikátá generace a stále to není ono. Larrabee by se proto mělo objevit až v roce 2011. Proč se neobjeví dnes, ačkoliv by se prý dalo vydat? Protože nemá dostatek výkonu. Výkon nových grafik ATI Radeon HD 5000 je již kolem 3Tflops a to je v současnosti mimo možnosti Larrabee, které se prý navíc potýká i s vysokou spotřebou. Společnost Intel opustil jeden z hlavních představitelů, Pat Gelsinger, a pravděpodobně hlavním důvodem jsou právě potíže s Larrabee. Ačkoliv je celý projekt velmi zajímavý, v současnosti to nevypadá, že bychom se konkurence k AMD-ATI Radeon grafikám, nebo NVIDIA grafikám v dohledné době od Intelu dočkali.
Larrabee bylo prezentováno i na IDF, ale krátká ukázka Ray-tracingu v Quake Wars: ET, ukazující průlet helikoptéry nad vrakem lodi s pěknými efekty vody už dnes příliš nenadchne - ne potom, co vidíme u konkurence. Ačkoliv se Intel navenek tváří, že s Larrabee je vše, jak má být, uvnitř to tak rozhodně nevypadá a doufejme, že to celé Intel dovede do zdárného konce. Je ovšem otázka, zda celé Larabee a to, jak si jej Intel přestavuje, že má fungovat, je vůbec ta správná cesta. Bohužel se obávám, že dříve než v roce 2011 se to nedozvíme ...
Do frasa, zaujima ma ten projekt larra-bee a kde nic tu nic. Cakam na nejake datily, testy, preview..., no skoda, dufam, ze to intel nakoniec nezabali...., predsalen konkurencia v roku 2011-12 bude uz zase dalej...
Intel ma peníze, muze si dovolit vyvíjet nekolik generaci, a vubec je nevydat, protože z toho tak nutne penize jako ine firmy vytriskat nepotrebuje a jeste se neztrapni vydaním nehotového produktu. Takž je klidne mozny, ze ho vyda az za par let, nebo mozna az to vyrobni proces dovolí, tak ho integruje rovnou do procesoru, nebo chipsetu.
Hmm, Larabee mozno dopadne ako LCos monitory od Intelu. Ten este dva mesiace pred ich planovanym uvedenim na trh hlasal ako ich technologia zadupe cenou ale aj obrazovou vernostou LCD do zeme. No a potom kde nic tu nic,az pol roka po planovanom ohlasenom uvedeni oficialne zrusenie projektu.
Jó Moorův zákon ohledně zvyšování počtu tranzistorů možná bude platit, ale ohledně zvyšování výkonu pochybuju. Vícejádra jsou hodně problematická a už teď se ví, že zpomalily růst výkonu. Navíc tranzistor použitý v paměti CPU je míň výkonný než ten ve výpočetní části. A hádejte kde je větší růst počtu tranzistorů ? V paměti(díky "novince" - L3 cache). Než na Moorův zákon vsázím spíš na Amdahlův zákon. Je to hodně pesimistický.
To záleží jak ten výkon počítaš, teoreticky hruby vykon je vicemene primoumerny poctu jader, takže se stim mozna da i souhlasit, ale programy jsou stejne neoptimalizovany jak na paralelni práci, tak tím že sežerou vykon jen tak, ze proste je, takže subjektivne se prace s pocitacem nestava nejak rychlejsi... tudle jsem si spustil windows 98 na novym kompu a to bylo neco, UI skoro predbíhalo moje myslenky ale je to holt uz nemoderni system...
Kéž by to bylo jen problémem s programy co nejsou optimalizovaný a mohli by být. Jde o to, že hodně věcí se paralelizuje těžko nebo to vůbec nejde a o to že výkon sežere synchronizace jader - důvod proč quad není na stejný frekvenci a architektuře 2x výkonnější než dual - i když je program dělaný na quad. Viz. Amdahl's law and parallel portion. Zlatý single core a zvyšování frekvence . Snad se to v budoucnu nějak vyřeší.
Ostatně ono je problem vubec donutit programatory tak premyslet, kdyz vetsina jsou chlapy a my jak znamo neumime myslet paralelne (narozdil od zenskejch, coz je ale zase dobra vymluva pro nas, ze sme na neco zapomeli ),v budoucnu budou kvantovy pocitace a tam uz to bude fuk...
O Intelu se uz snad ani flamovat poradne neda, protože Intel má jedinou vadu a to ze si necha za svoje procesory dost zaplatit, jinak je parametrama a vykonem neodiskutovatelne pred AMD. To AMD vs. nVidia to je jina, karty se meni co pulrok, stejne tak i vykon a dalsi specifikace a tam se je o co hadat
Cena je dost důležitá, takže bych neřekl, že Intel je takový bůh aby se nedalo flamovat. Core i7 je okrajová záležitost a já osobně do slušný herní sestavy dám bezproblémů Phenom II X4 a kdo pozná rozdíl ? Nejhorší jsou herní sestavy i7 a průměrná grafika- holt zákazníci pořád moc koukaj na CPU. Výhody i7 proti Phenomu II X4 využije jen málo lidí. nVidia je docela v krizi, ale než si to lidi uvědomí tak něco vymyslí a zase svoje jméno uhájí - image značky je dost často jen faleš- lexus v Evropě by mohl vyprávět.
od larabee jsem ani moc necekal.Preci jen Nvidia i ATI maji grafiku jako primarni.To ze se Intel snazi protlacit upravene x86 jako nahradu grafiky je zvlastni.Neumim si predstavit 64 jader na jedne graficke karte ani 22nm procesem.Kazdopadne uz dnes ztraci x86 proti GPU vykonem hodne brutalne.I kdyz jen nekde.Jenze prave to NEKDE je v grafice a od toho odvozenych vyhod v gpu vypoctech podstatne.Intel mel proste zacit na zelene louce a ne cpat upravene x86 do segmentu kde tolik ztraci.
Skor ci neskor sa to Intelu, alebo niekomu inemu podari. x86 je narozdiel od GPU vhodnejsi na softwarovy rendering (teraz nehovorim o raytracingu), vid. Tim Sweeney z Epic Games si uz brusi zuby na Larrabee Odkaz. Ono vykon nieje vsetko, ked chces na GPU teselaciu, musis si pockat na DX11. U x86 nemusis, s x86 mas uplnu volnost, nie si limitovany ziadnymi obmedzeniami DX. Mozes vytvarat efekty o akych sa dnes nikomu ani nesniva. Ak to Intel nezbabre, tak sa mozme tesit na ozajstnu graficku revoluciu.
Mozno sa mylim ale momentalne vidim larabee len pre profesionalny segment , co by mohlo pomoct vyvoju hier , filmovemu priemyslu a tak podobne. Problem je len ze kym sa intel s nim dostane na vykon ktory si predsavzal teda 2xGTX285 ati uz bude mat s nvidou dalsiu generaciu kariet ktora ho vykonostne roztrha.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!