Intel se může začít bát? TSMC rozšiřuje 7nm výrobu kvůli AMD, dokončuje 5nm a 3nm! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Thursday, 24 October 2019
altTSMC chce využít spolupráce s AMD k dobití pozic, který měl dosud jisté Intel. Jistoty se hroutí?

 

 

 

 

Společnost TSMC se aktuálně rozhodla výrazně přehodnotit plány a posílit spolupráci s AMD. To mělo vždy problém v tom, že i když mělo sebelepší a výhodnější produkty (což dnes i reálně má) nikdy nemohlo soupeřit s Intelem po stránce výrobních kapacit a od toho se odvíjejících mnoha věcí (zejména na poli souboje v OEM oblasti). Intel tedy měl vždy převahu na trhu zajištěnu, bez ohledu na realitu procesorů, ceny atd. Dlouhá léta platilo, že s kapacitami, které AMD má k dispozici, by dokázalo uspokojit tak maximálně 25 až 30% světové poptávky pro CPU. Víc prostě ne. Tato dlouholetá realita a fakt, že Intel je největším výrobcem CPU na světě, se však začíná otřásat v základech …  

TSMC nikdy nemělo vyloženě nouzi o zákazníky, ale hlavně úspěch 7nm procesorů AMD/GPU otevírá pro TSMC obrovskou příležitost, kterou si nechce nechat ujít. TSMC s AMD spolupracují spoustu let a vždy byla hlavním výrobcem GPU Radeon. Ovšem hlavní zájem AMD byl na poli CPU a tam TSMC bývalo jen maximálně okrajovým partnerem pro výrobu speciálních platforem a řešení, například čipů pro konzole apod. Hlavní výroba procesorů AMD probíhala v dnes už bývalých továrnách AMD (Drážďany a New York), které nyní patří pod GlobalFoundries. Týkalo se to všech procesorů až do 12nm ZEN+, protože GF se na 12nm zaseklo a 7nm nemá k dispozici (o tom ale AMD už vědělo roky dopředu). Nová generace ZEN 2 (RYZEN 3000) tak využívá výhradně 7nm proces TSMC a spolupráce obou firem dostala zcela nový impuls.

Asi všichni dnes vidí, že Intel má opravdu velké problémy konkurovat po technologické a výkonové stránce (což je stále neuvěřitelné, že to Intel nechal takhle daleko dojít). A nic se na tom nezmění minimálně 2 až 3 roky, protože Intel prostě nemá, co aktuálně nabídnout a řešení své situace. Nemá potřebné výrobní technologie ani hotovou novou architekturu a novou konstrukci čipů atd. Intel se ale může opírat o stále velkou kapacitní výhodu, a tedy jistotu pro OEM atd. TSMC jako výrobce čipů však vidí obrovskou příležitost získat zajímavou část trhu, na který si prostě dosud nemělo šanci sáhnout. Stačí mu k tomu, když AMD poskytne odpovídající velikost výrobních kapacit, aby mohlo skutečně soupeřit s Intelem jako rovný s rovným, a nabídnout tak zejména OEM partnerům potřebnou jistotu odpovídající velikosti dodávek procesorů.

Není to přitom jen AMD, které 7nm proces TSMC využívá, Apple a další jej využívají také (Apple používá i 7nm Radeon GPU) a TSMC tak hlásí, že už teď překonává původní plány, musí navýšit 7nm kapacity mnohem rychleji. Firma se tak rozhodla podstatně navýšit investice do dalšího rozšíření a vývoje výroby. Místo původních už tak astronomických 10 miliard dolarů, investuje nově rovnou 15 miliard, z toho téměř 2 miliardy jdou nově ještě přímo do stávajících 7nm/7+nm kapacit. Další extra peníze a téměř 3 miliardy míří do dokončovaného 5nm.

Samo AMD už má zjevně vše připravené pro využití 7nm+ EUV výroby TSMC, která bude dalším významným skokem. ZEN3 pro RYZEN 4000 je podle všeho už hotov, 7nm EUV výroba samotná už běží naostro a AMD má vzorky funkčních procesorů, které překonávají původní očekávání. ZEN 3 podle všeho dorazí opět v létě, jako letos dorazil ZEN2. Osobně si myslím, že prvním 7nm+ EUV čipem ale budou nové větší NAVI GPU a také nástupce VEGA 20, které dorazí pravděpodobně už v první polovině příštího roku. Vůbec bych se nedivil, kdyby už teď začínala ostrá výroba některého z nových Radeon čipů AMD na 7nm+ EUV. TSMC s AMD ale tlačí věci dále.

  • 5nm výroba před dokončením a přípravy na 3nm!

TSMC bude mít také 6nm výrobu, což je evoluce 7nm+ a počítá, že na tuhle výrobu přejde většina partnerů. Nebylo to zatím potvrzeno, ale obecně se předpokládá, že by 6nm mohly být ZEN 4, které AMD již oficiálně dokončuje a dorazí v roce 2021. Ale pozor, plány se mohou ještě změnit. Jak bylo aktuálně oznámeno, TSMC navyšuje investice do 5nm procesu, který má být připraven už v roce 2021! A je jasné, že AMD s tímto procesem může počítat a zcela určitě ho testuje a zvažuje. Víme oficiálně, že AMD má ve vývoji už ZEN 5, a u toho jsem si prakticky 100% jistý, že 5nm bude. A ten dorazí téměř jistě roce 2022. Nicméně pokud se TSMC podaří dotáhnout 5nm výrobu dříve, mohlo by AMD ještě přehodnotit plány ohledně ZEN 4, ale to je hodně „jestli a kdyby“. AMD potřebuje především kapacity a jistotu, že je mít bude, ale na rozdíl od jiných se nebojí do toho rizika jít a využívat nový proces dříve než kdokoliv jiný. Není tedy divu, že si TSMC a AMD velmi dobře rozumí a dokonce mu dalo přednost před NVIDIA, která musí jít na 7nm k Samsungu, protože TSMC pro ní nemá místo. TSMC navíc už teď míří na 3nm. Koupilo aktuálně nové pozemky na výstavbu zcela nové továrny, která bude využívat 3nm proces.  

V tuto chvíli vše vypadá, že TSMC má věci velmi slušně rozjeté a hodlá pořádně využít spolupráce s AMD a sáhnout si na část mikroprocesorového trhu, kterou až dosud měl jistou Intel. Nikdo neměl technologie a kapacity na to, ho na poli CPU a CPU s iGPU pro běžné počítače, skutečně ohrozit. Ale poprvé se to může změnit a Intel tak může mít mnohem větší problém, než jak to teď vypadá. Tím spíše, že kromě hezkých roadmap, prezentací a prototypů (většinou na papíře), zaostává realita toho co Intel nabízí daleko za tím, co Intel říká. 10nm procesory reálně prostě nemá a mít hned tak nebude, nová generace CORE tak také není. A i při nejoptimističtější variantě, že 7nm výroba a nová generace CPU dorazí v roce 2022, to také nemusí nic řešit, pokud v té době už AMD s TSMC budou na 5nm, mířit na 3nm a TSMC bude mít vybudované kapacity, které budou stejné nebo větší, než má Intel.

TSMC vidí velkou příležitost. A na rozdíl od Intelu zjevně nemá problémy s vývojem nových procesů, a hlavně s jejich praktickým nasazováním do praxe, nejen díky produktům AMD. A pokud Intel má dnes obavy z toho, jak mu AMD zatápí teď technologicky, když ještě bezpečně ovládá drtivou většinu CPU trhu, jen díky tomu, že AMD nemá kapacity, tak stále užší spolupráce TSMC a AMD, by ho měla doslova děsit. Samo AMD totiž je a bylo dosud Intelu vlastně neškodné. Nikdy nemělo peníze na to, investovat potřebné desítky miliard dolarů do vývoje výrobních procesů a kapacit. Ovšem teď to za AMD dělá TSMC, který ty finance má a s Intelem dokáže v tomto více než soupeřit a na rozdíl od Intelu se mu technicky daří. A teď uvidíme, co se stane, když TSMC dodá potřebné výrobní kapacity a technologii výroby samotné a AMD pořádný návrh s design CPU … na rozdíl od plánů Intelu, které zatím nemají oporu v realitě, TSMC a AMD své optimistické plány nejen v poslední době plní, ale často překračují. A pokud to takhle půjde dál, tak Intel může mít opravdu problém, který ještě nikdy neměl a za celou historii ničemu podobnému nečelil. Výrobci se srovnatelnými kapacitami výroby a srovnatelnou nebo lepší technologií CPU …  

Další dva roky budou velmi zajímavé a nudit se určitě nebudeme …

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Drewitz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-24 22:21:10

Peklo zamrzá? Země se otřásá? Z historie je ale zřejmé, že toto se děje dnes a denně. Král je mrtev, ať žije král.

Něco málo o tom napsal Darwin, nazval to evoluce...

Ale nemá cenu předbíhat. Každopádně souhlasím, že po stagnaci se konečně něco děje.
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-24 23:10:00

Při vší účtě k AMD, TSMC stav nejde na vrub AMD, ale Apple, což je velký...umm mega MEGA odběratel, stovky milionů jednotek expedice, pravděpodobně rozběhnutý min. tape out kdo ví jak velký čip do spekulovaných laptopů. V podstatě cokoli co dokáže TSMC vyrobit spolkne jeden odběratel.

A celý článek pointu stavu odbyl v jedné větě "i Apple i ostatní", jako ultra mega lol nad článkem. Aha, ono by šlo o Apple, no go nás tomto webu, aha....
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-24 23:21:37
avatar
ne zdaleka nejde o Apple, to je trh, který má TSMC jistý a na kterém dávno je ... tohle je skutečně o AMD a o tom, že TSMC má reálnou možnost díky AMD se dostat na trh, kam by se nikdy nedostalo .....

takže při vší úctě přemýšlejte, než něco napíšete a začněte tu zase plácat nějaký hate ....
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-24 23:47:04

Oki, tak jinak. Na fb téma, jak na ne zanedbatelném segmentu trhu má AMD stovky tisíc jednotek za rok (CPU), k tomu GPU, zbytek světa, atd., takže nějaké miliony za rok. Hezké číslo. Všechna čest.

Apple milion, za den.

Takže asi tak...
fotoba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ale no tak 2019-10-25 07:23:36

AMD poriadne zaútočilo na OEM v Európe a o retail trhu(tam kupujú hlavne skúsení ludia/odborníci ae aj cenovo citliví ľudia). Aj keď je pravda, že AMD malo cez 50 percent na retail trhoch v GER, FRA a JAP už s K7 a K8, tak to bolo tesne nad 50 percent t.j. 55, 52,5 a 50,2 percenta. A tak Zen-y alias 17h family, alebo po starom K17, kde K je Kryptointe a číslo je verzia kryptonitu, sú najúspešnejšie kryptonity od AMD v histórii.


AMD sees Ryzen PCs sold with its CPUs in Europe as Intel shortages persist
Inside 629k machines, up from 355k last year
By Paul Kunert 24 Oct 2019

According to official stats from boxcounter Context, 12 per cent of the 5.242 million desktops and notebooks flogged to resellers and retailers in the region had AMD CPUs inside, up from 7 per cent of the 5.077 million shipped a year ago. This equates to more than 629,000 machines, up from 355,000 machines last year.

The gains were most marked on the retail front with 18 per cent of consumer-targeted PCs containing AMD, up 7 per cent. Some 8 per cent of business PCs integrated AMD, up 5 per cent year-on-year.

Odkaz



Mindfactory: Přes 80 % prodaných procesorů je od AMD, Intel spadl pod 20 %
2. 10. 2019
Odkaz

Procesory AMD v Japonsku dosáhly 68,6% podílu na retail trhu
31. 7. 2019
Odkaz
TomD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-25 09:10:48

kojot1 ma pravdu. Pokud se nekdy dostanete do situace, ze budete vyrabet cipy pro Apple, tak vam tento odberatel zcela zmeni vase predstavy mozneho a nemozneho. Teprve tak zjistite, co je byznys, jake sluzby se takovym firmam poskutuji apod. V tomto meritku se ciste AMD produkty pro potreby AMD vyrabi v pristavbe za jidelnou TSMC. Chapeme?
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-25 12:17:20

Má pravdu v čem? Že je apple největší odběratel na kusy?

Protože odebírá "miliony čipů denně"? Prťavých armů za jakou prodejní cenu? Jaké procento zisku mu to tvoří? Je pro něj tento trh nějak nejistý, má apple kam jinam jít? Roste ten trh nějak závratně a nestíhá uspokojovat poptávku?

Na a na kolik si asi tscm přijde za jeden čip pro apple ve srovnání s komplexní monstrozitou moderního x86 cpu nebo gpu jádra?

Já jen že se tu zas porovnávají jablka a hrušky, přitom článek je o tom, že lze obsadit CPU trh na úkor intelu.
Teď je majirita designed by intel, mady by intel. Tak proč to neposunout víc směrem designed by amd, made by TSCM.
ReveNCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-25 12:40:01

a12 od applu je vetsi cip nez 7nm modul ryzenu s podstatne vetsim poctem tranzistoru...to jen k tem prtavym arm proti komplexni monstrozite x86 cpu co vyrabi pro amd..a to tu je vlastne uz a13, ktery je jeste vetsi asi si dlouho nevidel rozebranej nejakej novejsi mobil..prtavy arm mas mozna nekde jeste v lowendu, jinak to uz je davna minulost co dnes uz opravdu neplati
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-25 14:21:11

Nojo, máš pravdu v tom jsem byl dost vedle. Oni asi fakt vyrobí půl milionu a12 soc denně. Masakr. A při té ploše a hustotě to taky nebude vůbec jednoduché. Nic. Měl jsem. Mylné představy o moderním soc. Říkal. Jsem. Si že když fo toho cpu řádově min energie tak že to bude něco primitibn3jsiho ale byl jsem vedle. Sorry
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-25 10:32:12
avatar
znovu, že TSMC vyrábí pro Apple v obrovských počtech, to všichni víme, to není novinky a TSMC má tohoto zákazníka jistého, protože Apple nemá kam jít ... Jediný kdo má podobnou výrobu je Samsung a to je konkurence ....

To je o tom, že samo TSMC vidí příležitost v AMD, protože si může sáhnout na lukrativní PC/HPC trh, kam by se bez AMD a jeho CPU nikdy nemělo šanci dostat a obsadit část prostoru, který měl dosud jistý Intel ... jediné co k tomu potřebuje, je dát AMD více kapacit ...
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-25 12:58:19

Apple kdykoli může vyrábět u Samsungu, tak jako v minulosti. Jaké, že nemá kam jít.
qmox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-25 01:34:28

DD bohuzial neuvadzas k svojim clankom zdroje ale tiez by som povedal ze TSMC navysuje investicie do 5nm vyroby pre apple nie pre AMD.

Koniec koncov Galaxy S11 bude mat asi 6nm chip a apple ktory ma dojst v 2H2019 chce 5nm chip . To ze sa pri tom zvezie aj mozno AMD kto vie.

U Iphonov v 2020 sa ocakava ze prechod na 5G by mal byt hlavnym tahakom a preto aj ta kapacita extra. (viz sampling noveho A14 bionic SOC)

https://www.notebookcheck.net/TSMC-already-sampling-Apple-s-5-nm-A14-Bionic-SoCs-for-2020-iPhones.440058.0.html
LadIQe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-25 07:08:29

Ako moze byt, ale predsa soc do mobilu je kus ine ako x86-64 architektura, tam si nemyslim, ze ta technologia je rovnaka i ked neaky ten zaklad moze byt spolocny, ale ked sa mylim opravte ma, rad sa dozviem nieco nove
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-25 13:05:50

Představ si kostičku Lega, klasiku 2x3. Tou kostičkou můžeš postavit barák nebo auto, té kostce je to jedno, je vhodná pro obě užití.
Tak jako transistor, který TSMC sází jeden vedle druhého. Je mu jedno, jestli je v ARM architektuře nebo x86.

Co mu není jedno je. jak dobře se ho podaří nasázet. TSMC se to daří dobře, může do toho tranzistoru díky kvalitě poslat širokou škálu napětí, proto se mu daří vyrábět jak úsporné ARMy, tak nejvýkonnější CPU na světe (např. EPYCy). To se např. nedaří Intelu u 10nm, kdy do toho nemůže moc poslat, takže vyrábí jen méně výkonná CPU do laptopů, ale výkonná CPU do desktopů dělá stále 14nm. TSMC oboje zvládá na 7nm.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-25 14:32:39

No, zeny jsou proti ARMu "řidší" tak možná proto zvládají vyšší frekvence. Plocha podobná, rozdíl v tranzistorech skoro 2x..
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-25 15:44:47
avatar
nemůžeš srovnávat výrobu jednoduchým ARM SoC s výrobou obrovsky složitých RYZEN, EYPC nebo NAVI ....
ReveNCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-25 17:00:38

fakt je ze a13 od apple je vetsi a ma skoro dvojnasobne mnozstvi tranzistoru nez 7nm modul ryzenu. snapdragon 855 ma pak cca stejnou velikost jako 7nm modul ryzenu, ale take vetsi mnozstvi a tedy hustotu tranzistoru. jednoducha arm jsou mytus z doby davno minule... obrovsky slozity je mozna navi, ale rozhodne ne 7nm ryzen, sam si psal jak je amd cool a jak je pro nej supervyhodne sekat jen tyhle maly jednoduchy moduly.
pita [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - gramatika 2019-10-25 06:28:11
avatar
Zdravím,
nemělo by být "dobití pozic" s "y" od slova dobývat?
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-25 08:24:20

Nieže by som s tym nesuhlasil a vačšia časť nebola pravda, ale ťažko AMD zarobi 15 miliard ročne na vyvoj pre TSMC, za tym maju prsty tie tri velke firmi čo odoberaju od TSMC a hlavne Apple, preto 2019 apple dostal čipi 7nm+ a AMD ich dostane v druhej polovici 2020, preto apple bude mať čipi na 5nm procese v prvej polovici roku 2020, AMD v 2022.
Ale s tym že AMD nakope prdel intelu sa da plne suhlasiť, velke firmi stratili nervi s Intelom take 28 jadro za 10 000€ a na nich kvoli bezpečnosti musia biť vypnute vlakna , vyvoj čo sa za 10 rokov nepohol, nečudo že ich to prestalo baviť a zainvestovali a pomohli s vyvojom AMD
Pravda je že Apple použiva AMD GPU preto Radeon 7 vyšiel skoro pol roka pred CPU lebo Apple ich potreboval GPU do svojich vykonnych PC zostav, a je pravda že bude potrebovať znova GPU tak že 7nm+ GPU sa dostanu skôr na trh ako CPU nečudoval by som sa keby to bolo začiatkom roka 2020.
Intel spal na vavrinoch 10 rokov lebo AMD nemalo prachy, malo slabe a zastarale vyrobne kapacity a nevyhodne podmienky, ktore sa im našťastie podarilo obisť. Myslim že je každemu jasne že za uspechom AMD na všetkych frontach nemôžu tych 20-30 slabo platenich vyvojarov AMD ktory akoby zazrakom vymysleli vyrobili a odladili AMD produkty ,
ale za tym stoji zopar desatisic vyvojarov s inych firiem A ano Intel ma fakt velky problem.
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-25 11:25:03

Sice Intel dost zaspal, ale za rok to bude ještě zajímavé.
Hlavní autor ZENu navrhuje nové CPU pro Intel: Odkaz
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-25 13:22:11

Intel kupil nielen toho kto vymyslel Ryzen, ale aj toho kto vymyslel Vegu, lenže prd je im to platne.
Ryzen je preto tak dobry lebo don zaivestovali velke firmy ako Google a Apple, tieto firmi maju 64 jadrovi 3990X už od roku 2018 v tisickach vo svojich serveroch a ladia ich. Čina dala na vyvoj vlasnych CPU desiatky miliard ktore cez emulator mali zvladať X86, lenže dosahovali len 60% vykonu tak že aj oni sa pustili do ladenia Ryzenu zato si môžu ich vyrabať vo vlasnych tovarňach a to nevravim o IBM ktora poskytla svoj vyvoj 8 vlaknovich CPU a zaimplementovala to do buducich ryzenoch 4-5 generacie. AMD ma patenti, ale na vyvoji sa mu podielaju velmi zaujimave firmy ako Google Apple IBM aj Čina. AMD zo svojim rozpočtom a ziskom ledna par milionov
a par desiatkami vyvojarov by nemalo šancu. Preto terajši zen už od vyroby je pekne odladeny a je tlačene aj na mikrosoft aby zapracoval na softwaru preň.
Intel to par kupenimi ludmi od AMD nema vyhrane ani nahodou.
Kert [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-25 10:49:22

Jedině DDHanz může mít radost, že se z TSMC stává díky technologickému náskoku v podstatě monopol. Ještě tomu tleská.
Tahle hříčka s náskokem se koncovému uživateli v dlouhodobém horizontu šeredně prodraží.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-25 11:02:08
avatar
??? TSMC rozhodně nemá monopol ... jen dohání pozici Intelu a pořád je tu ještě SAMSUNG, všechny tři tyhle společnosti srovnávají krok a to je dobrá zpráva ...

žádný monopol TSMC nehrozí, monopol jsme tu měli a máme částečně pořád a je to Intel ... AMD pořád nemá podíl, který by odpovídal tomu, co nabízí produktově ...
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-25 11:17:54
avatar
A jaký by AMD mělo mít podíl? Dělá jen CPU a GPU.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-25 11:36:46

Aspoň jako nvidia, ta dělá jen GPU
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-25 11:49:13
avatar
Asi stačí dělat jednu věc a pořádně.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-25 12:03:51

Takže pokud by AMD dělalo jen CPU, tak nvidia má monopol a nechtěj vidět ty ceny poté.
Pokud by AMD dělalo jen GPU, tak Intel má monopol. Závěr si udělej sám.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-25 12:31:34
avatar
Závěr je ten že tu plácáš úplný kokotiny.

AMD má podíl zisku jaký má protože proti intelu dělá asi tak 10% věcí co dělá Intel.
ReveNCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-25 12:36:05

ze tsmc nekoho dohani? vsak tedka se chlubilo ze ma 3x vetsi kapacitu vyroby nez kdokoli jinej, vcetne intelu... to je teda opravdu srovnanej krok https://www.overclock3d.net/news/cpu_mainboard/ tsmc_doesn_t_want_to_leave_demand_on_the_table_wit h_amd_s_7nm_chips/1
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-25 11:23:27

Tak zatím to na finančních výsledcích Intelu vidět není. Je vidět, že ten má tak diverzifikovanou produkci, že ztráty z CPU trhu mu vyvažují zisky jinde, takže má v podstatě stejné výsledky jako loni touto dobou. Takže AMD nemůže usnout na vavřínech.
Nicméně pro TSMC je to šance. Ano obří část produkce dělá Apple, ale ARM čipy jsou něco naprosto jiného oproti x86 světu.
Na druhou stranu je to riziko pro AMD. Pokud by se TSMC dostalo do pozice, kam se dostal Intel s 10nm procesem, tak může mít sebelepší architekturu, ale stále to musí mít kde vyrobit.
Dzmijak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-25 12:16:50
avatar
Tá diverzifikácia je len taký BS pre investorov. Reálne je gró stále PC a datcentrá.

Ide o to, že napríklad v IoT je "volume", ale je tam strašne nízka ASP. V FPGA už 5 rokov nevydali žiaden nový produkt, takže tam ich drží len to, že ich dávajú ako bundle k niektorým serverom. V AI sa spamätali príliš neskoro, kúpili nejaké firmy ale tie vyrábajú u TSMC, takže sa delia o marže. Navyše musia prenikať medzi vyladené GPGPU riešenia na jednej a custom ASIC/FPGA riešenia na strane druhej. No a potom tu je pamäťová divízia, ktorá nevykázala zisk ani v čase keď boli pamäte rekordne drahé, takže tam je nulová šanca, že niekedy dosiahnu profit (maximálne keď to budú raz rozpredávať).

Takže tá diverzifikácia vlastne len odčerpáva financie zo serióznych častí Intelu (vývoj architektúr, výrobných procesov).

Teraz len špekulujem, ale keby pred pár rokmi nedali $16B za Alteru, ale namiesto toho by investovali do 10nm (alebo dokonca do rozšírenia 14nm), tak by na tom ako firma boli oveľa lepšie.

Ona diverzifikácia je na papieri pekná, ale keď sa robí nútene a bez rozmyslu tak to dopadá ako "equal oportunity" alebo "multikulturalizmus".

Citace:
Na druhou stranu je to riziko pro AMD. Pokud by se TSMC dostalo do pozice, kam se dostal Intel s 10nm procesem, tak může mít sebelepší architekturu, ale stále to musí mít kde vyrobit.


V takom prípade pôjdu o dom ďalej. Samsung. Dokonca aj GF malo výrobu pripravenú (mali nakúpené EUV stroje ktoré plánovali použiť až na 7+) ale zavreli to z dôvodu ekonomiky, čiže ak by o to bol väčší záujem tak by s tým dokázali pokračovať.

A aj keby všetky možnosti zlyhali, foundry ponúkajú procesy s menšími vylepšeniami (8nm, 6nm...) ktoré neponúkajú až také zlepšenia ale je to aspoň niečo.

Takže určite by to nebolo také katastrofálne, ako v prípade Intelu.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-25 11:25:18
avatar
samozřejmě že není a nikdy nepředpokládal, že by bylo ...t edy kromě očividného snížení marží ;)
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 675x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 449x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 945x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1191x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1511x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1341x
Komentářů: 6