Intel stále nestíhá vyrábět 14nm procesory – 10nm nic neřeší. Problém je neefektivita architektury Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Středa, 25 září 2019
altSpolečnost Intel má sice obrovské výrobní kapacity, ale ty využívá značně neefektivně.

 

 

 

 

Průmyslové zdroje potvrzují, že Intel má stále problémy s dodávkami 14nm procesorů a mnoho se na tom od začátku roku nezměnilo, přestože firma slibovala nápravu. Ačkoliv se situace o něco zlepšila, není to proto, že by sám Intel skutečně problémy vyřešil, ale jednoduše proto, že zájem o jeho procesory klesl. AMD prodává více právě na úkor Intelu, což opticky tedy zlepšilo dostupnost 14nm Intel procesorů.

Intel přitom tvrdil, že problémy vyřešil, nicméně výrobci počítačů a průmyslové zdroje tvrdí, že to není pravda a bude docházet k odkládání některých produktů na nich založených. 10nm výroba, kterou Intel oficiálně odstartoval, navíc také není v dobrém stavu a vykazuje mizernou výtěžnost a procesory na ní nedokáží v mnoha případech konkurovat těm 14nm, protože 10nm prostě nezvládá vysoké takty. Intel navíc 10nm produkci výrazně seškrtal a investoval většinu peněz v poslední době do rozšíření a posílení 14nm kapacit, včetně přebudování některých původně plánovaných 10nm provozů zpět na 14nm.

Hlavní problém Intelu ale není samotná výroba, jejíž objemem nemá konkurenci a je zdaleka největším výrobcem CPU na světě, hlavní problém je výtěžnost a celková neefektivita aktuální konstrukce současných Intel procesorů. AMD ho totiž nutí vyrábět stále výkonnější čipy s vyšším taktem (tedy vyššími nároky na kvalitu) a vyšším počtem jader/vláken (vyšší nároky na objem). Jenže současná architektura Intelu je monolitická a vyrábí mnoho verzí těch čipů. Větší čipy jsou exponenciálně složitější na výrobu, mají mnohem nižší výtěžnost, a tedy vyšší odpad. Navíc nároky na vyšší takty a tedy kvalitu, ještě snižují počet skutečně použitelných čipů pro některé modely procesorů. Jenže Intel nedokáže vyrábět objemově více křemíku větší kvality!

 

  • Stejný objem výroby ale méně čipů z ní!

A to je ten problém. Zatímco zhruba před 2 lety byla drtivá většina produkce Intel procesorů 2 a 4jádrová, dnes musí vyrábět podstatně větší čipy se 6 a 8 jádry i pro mainstream a servery už si nevystačí třeba „jen“ s 10-14, ale vyžadují více podstatně náročnější 18 a 28 jádra. Intel však má stále stejný objem 14nm wafferů, z kterých čipy vyrábí. A dejme tomu, že se na jeden Waffer vešlo 400 čtyřjádrových procesorů, které mají navíc solidní výtěžnost, dejme tomu 85%. Intel tedy měl z toho jednoho wafferu celkem 340 funkčních 4jádrových procesorů.

Nyní ale z toho stejného wafferu musí vyrábět fyzicky 8 jádra, která zabírají mnohem větší plochu! Takže se jich tam vejde třeba jen 200, jenže větší plocha znamená také nižší výtěžnost, třeba 70%. Více čipů je vadných. Takže Intel má 140 použitelných až 8jádrových čipů ze stejného objemu křemíku (a část jich prodává jako 6jádra). A je rozdíl z 1 wafferu mít 340 nebo 140 čipů, zvlášť když těch wafferů vyrábíte stejně, ale partneři očekávají tu dodávku 340 čipů jako dříve.

Intel se ale zoufale snaží hlavně udržet si serverový segment. Jenže zatímco před 2 lety před nástupem až 32jádrových AMD EPYC procesorů, Intel prodával nejvíce 10-14 jádrové XEON, nyní ho AMD s až 64jádry nutí do prodeje hlavně 18 a 28 jádrových modelů. Intel tak ze stejného objemu křemíků má jen zlomek počtu procesorů, které míval. Pokud by vyráběl podobně jako AMD čiplety, tedy menší čipy a spojoval, problém by sice úplně nezmizel, ale byl by podstatně menší.

 

  • Problémy přetrvají do konce stávající SKYLAKE architektury

Každopádně Intel hned tak problémy 14nm kapacity skutečně nevyřeší. Současně není na obzoru přechod na jiný výrobní proces, kdy 10nm zůstane naprosto okrajovou záležitostí a s jeho nasazením pro většinovou výrobu se v současnosti u Intelu vlastně vůbec nepočítá. Současně Intelu nepomůže fakt, že proti AMD bude muset zvýšit u mainstreamu počet jader z 8 na 10, což ani tak nebude stačit. Aktuálně chystá „inovovanou“ Core i9 řadu až 18jádrových X299 procesorů, kde podle všeho bude muset s cenou dolů. Ale to jen problémy prohloubí, protože pokud by třeba 18jádrový model byl najednou dostupnější, tak by ho chtělo více lidí a modely s méně jádry, tedy menší čipy by nikdo nechtěl. Intel by tak problém vlastně zhoršil, protože nejen že by musel vyrábět ze stejného objemu křemíku větší čipy s horší výtěžností a velkým odpadem, ale současně by za ně dostával méně.

Nicméně taková je zasloužená realita společnosti Intelu, který nedělal spoustu let nic, aby se jí vyhnul. Pokud by bylo podle Intelu, tak až teď bychom se možná dočkali 6 jader pro mainstream, ovšem za cenu 9900K, high end by zůstal tak na 12 jádrech a to za 50 tisíc. AMD mu ale udělalo pořádnou čáru přes rozpočet. Největším problémem 14nm výroby není fakt, že je 14nm, ale fakt, že Intel nepočítal, že by ji v této době vůbec ještě používal, nemá tedy připravenu žádnou novou architekturu a konstrukci CPU pro 14nm využití, protože to, co připravoval na 10nm se nedá vyrábět 14nm a nemá to na to vůbec udělané. A v současné době ladit něco pro již vlastně překonanou 14nm technologii, samozřejmě nemá pro Intel také smysl (stejně by to zabralo několik let). Proto bude Intel přeznačovat SKYLAKE další 2 roky a jeho naděje je čipletová budoucnost a nová architektura, na které pracuje spolutvůrce AMD ZEN, Jim Keller. Plánovaná je ovšem hlavně na 7nm výrobní proces, který Intel slibuje na 2022/2023. Reálně tak 2023/2024 se možná dočkáme skutečného posunu. Do té doby u drtivé většiny procesorů Intel budeme zaseknutý na 14nm SKYLAKE. A není šance, že by Intel skutečně problémy kapacity 14nm za těchto podmínek vyřešil, naopak se bude problém prohlubovat, protože musí větší čipy prodávat levněji a o menší nikdo stát vzhledem k výkonu nebude. Jediné, co by „pomohlo“ je další nástup AMD a tedy nižší poptávka po čipech Intel a větší po AMD, ale to naráží na problém, že AMD zdaleka nemá takové kapacity výroby jako Intel, takže nedokáže převzít většinu procesorového trhu a Intel nahradit. Podle mě potenciál AMD za současné situace je kolem 30 - 35%, možná 40% maximálně s plným využitím mixu nabídky a 14/12/7nm kapacit, které má k dispozici. Nicméně každé % podílu AMD je docela znát.

Ještě štěstí, že pro nás uživatele a zákazníky, kteří vědí, co nakupují, omezená dostupnost některých procesorů Intel nepředstavuje absolutně žádný reálný problém. Kromě výkonnějších mobilních PC, kde má Intel stále lepší procesory (čistě proto, že AMD zatím neuvedlo nic s více jak 4jádry), ve všech ostatních segmentech a nabídky PC, má AMD jednoznačně lepší, výkonnější, efektivnější, bezpečnější a cenově zajímavější nabídku procesorů a platforem. Takže koupit si za stávajících podmínek v desktopu či serverech Intel řešení, nedává sebemenší smysl. Nicméně ne ve všech segmentech máme skutečně na výběr, zejména OEM trh je doslova nemocný …

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-26 15:02:44

Intel sa odpalil sam a to integrovanou GPU proste s ňou ma čip 177mm2, AMD zo svojimi cca 70mm2 toho vyťaži s jedneho wafera 3x viac CPU. Keby Intel sa vykašlal na integrovanu GPU s jedneho wafera by ziskal 2x tolko CPU, očividne ich to neštve ved zakaznik rad zaplati 2x viac kôli integrovanej GPU za 9900K Ja som zvedavi či aj v tom novom CPU s 10 jadrami Intel narve integrovanu GPU
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-26 19:05:51
avatar
Tak zlé to není. Článek vůbec nezmiňuje vliv vyladěnosti výroby. Dále si nemyslím, že by Intel ve stavu naprosté nouze nedokázal narychlo sesmolit několik CPU zcela bez iGPU.

Další možností je výroba opravdu kvalitně pájeného čtyřjádra na vysoké frekvenci - v herních recenzích by měl vynikající poměr cena/výkon. U dvoujádra a šestijádra to samé. Intel nemusel vytáhnout ani jedno tohle „eso" z rukávu, takže si je zatím jistý. Dva roky přemýšlení určitě něco přinesou a nemyslím tím tu 7nm architekturu na konci, ale inovace spojené se 14nm. Pokud ne, tak holt není třeba, protože prodeje a zisk jsou dobré.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-26 19:26:09
avatar
vliv vyladěnosti výroby má tak akorát na dosahované takty, na to že velké čipy mají mizernou výtěžnost se nic nemění ...

v herních recenzích by 4jádro mělo stejný nebo nižší výkon než současná 6-8 jádra ... 4jádra jsou dnes prostě málo a tam kde by to vliv mělo, by byl jen malý nárůst výkon v nepraktických nastaveních jako FHD rozlišneí s extrémně výkonnou grafikou. V 99% běžných scénářích, kde je omezením výkon grafiky, by ten CPU byl prostě málo ....

Navíc pořád mluvíte o herním výkonu, přitom to že jsou méně jádrové CPU "výkonnější" není proto, že by byly výkonnější, ale že některé starší hry jsou mizerně nebo vůbec optimalizované ... o výkonu CPU jako takovém to nic nevypovídá ...
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-26 21:20:15
avatar
Vyladěnost ovlivní i zmetkovitost. Představuju si čtyřjádro na 4,8 GHz proti Ryzenu 5 2600 - pro marketingové oddělení Intelu by to nebylo problém. Hry jako WoT a mnoho dalších onlinovek by šly lépe - v jednoduchých grafech určitě, min. fps žádná trága. Bez iGPU by to mohli dát se slušným ziskem i za 3000 Kč.

Nebo dokonce ještě větší extrém - dvoujádro na 4,8GHz ve WoT apod. Kdyby ho dali za 1500Kč jako konkurenci Ryzen 5 1200, tak by to bylo taky zajímavé. Jenže zatím je Intel v pohodě a nemusí takhle improvizovat a snižovat si zisky kvůli zadržování AMD. Omezené kapacity TSMC to zatím jistí. Uvidíme po příchodu Ryzen 4000 na 7nm+.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-27 09:55:25

Tato situace by mohla nastat jedině až u příští generace, pokud by zoufalý scénář pro Intel pokračoval. Pak by asi už musel Intel bojovat v lowendu vysokotaktovanými dvoujádry
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-27 15:27:50
avatar
No nevím, spojovat vysoké frekvence s 10 nebo 7 nm výrobou...
VendyPhoenix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-27 12:04:16

Tento přístup by sice technicky byl možný, ale Intel ho udělat nemůže. Musí se tvářit , že má vše pod kontrolou a že taková řešení nepotřebuje, protože akcionáři. (Rozuměj hodnota akcií by na takové řešení: připustit slabinu, reagovala negativně).

Intel nemůže dopustit nic, co by oficiálně naznačilo, že má problémy a proto se tváří jak se tváří. I když má nadále neuvěřitelné výdělky jako firma a rozhodně ani v nejmenším není ohrožen, tak o hodnotě akcií rozhoduje důvěra v to, že mají takovou hodnotu jakou mají. Dám příklad: Japonsko je silně zadluženo a to dost přes 100%HDP a stejně je bráno za dobrou investici ve státní dluhopisy, protože mají všichni důvěru, že to splatí a má výhodnou úrokovou sazbu za to kolik si půjčuje. Potugalsko, Španělsko, Itálie mají také zadluženost více než 100%HDP přibližně na stejné výši jako Japonsko, ale důvěru mají mnohem menší a proto prodávají dluhopisy nevýhodně oproti dluhopisům japonským, tzn pro ně s horším úrokem. Přitom celkovou kondicí makroekonomikých ukazatelů se s výhledem na cca 5 let příliš proti japonsku neliší.
Richelieu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-27 15:48:41
avatar
Nejsou to jenom starší hry. Hodně i nových her funguje prakticky jen na 1 jádro a nevypadá to na žádnou multi jádrovou progresi. To že někdo zná jen nejnovější "střílečky" neznamená, že neexistují jiné hry, které více jader neumí.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-27 17:20:10
avatar
?!?!?! Testujeme nové hry pravidelně, neznám novou hru, která by fungovala jen na 1 jádro .... většinou vytěžují 8 vláken, některé až 16 (neefektivně) .... a je to drtivá většina her, které dnes vycházejí ...

obvykle navíc platí, že procesor s méně vlákny než 8 má problém a zatímco průměr FPS vypadá ještě dobře, minimální FPS a průběh FPS je tragický a celkově práce na takovém PC je výrazně horší, všechno se seká, dlouho tomu trvá přepínání mezi programy atd. Prostě více jader v CPU dnes není jen proto, že tolik dnes nutně využije ta jedna aplikace apod.
Richelieu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-27 21:36:46
avatar
Jo všichni honí FPS, ale hodně strategií ty FPSka nepotřebují, ani třeba neoslňují grafikou. Pak když se to rozjede tak CPU nestíhá. Buď je to "miliardou" jednotek na mapě, nebo "miliardou" různých akcí všech civilizací atd. Třeba hry od Paradoxu jsou experti na jedno jádro. Nebo série Total War s optimalizací na tom taky není dobře. Ne každýho zajímají akční hry a když pak hraju svoji oblíbenou strategii a vidím "využívání" procesoru tak můj 2600X se ve většině potí jen na 1 jádru.
ReveNCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-27 18:57:38

takovy ctyrjadro, zvlast bez igpu, by se intelu tezce nevyplatilo... do notebooku by ho zadny vyrobce nechtel, tam potrebuji slabe igpu kvuli vydrzi, a zakazniku z rad hracu kteri by o nej teoreticky mohli mit zajem jsou jednotky...
GaGy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - . 2019-09-27 11:09:58

To nemůže. To by i jeho multijadrové cpu vypadali bídně.. Opravdu bych už dnes dvoujadro v pc nechtěl.
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-27 16:52:54
avatar
Dvoujádro na 4,8 GHz za litra? Já bych šel taky raději minimálně do čtyřjádra, ale to dvoujádro by si kupce jistě našlo.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-09-27 17:20:39
avatar
jenže to je úplný opak businessu Intelu ... ten chce dělat hlavně velké a drahé čipy ;)
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 721x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 490x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 965x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1200x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1526x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1347x
Komentářů: 6