Intel v nouzi zkouší koncept 8velkých+8malých jader v 10nm procesorech ALDER LAKE pro 2022. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pondělí, 09 březen 2020
alt10nm výrobní proces Intelu je rozbitý a neopravitelný a 7nm hned tak nedorazí. Co s tím?

 

 

 

 

Intel samozřejmě pokračuje ve vývoji svých procesorů a architektur. Přes optimistická vyjádření vedení společnosti o 7nm procesu v roce 2021, bude realita nejspíše výrazně odlišná. Nic dnes totiž nenasvědčuje tomu, že 7nm výroba u Intelu bude existovat a k dispozici pro reálné produkty dříve, jak na přelomu 2022/2023. A to jen pokud vše půjde dobře. A připomínám, že zatím věci šli u Intelu všemožně jinak, jen ne dobře. Intel stejně jako nám dnes slibuje 7nm pro rok 2021, sliboval 10nm v roce 2015! Jenže máme rok 2020 a 10nm procesory jsou naprosto zanedbatelnou okrajovou záležitostí a nic se na tom ještě dlouho nezmění.

Drtivá většina výrobních kapacit a procesorů Intel je stále 14nm. Dokonce znovuotevírá již vyřazené výrobní provozy na 14nm a nepředělává žádný na 10nm. To je v přímém rozporu s tím, co Intel o 10nm dosud tvrdil, tedy že s ním ve velkém počítá. Bohužel počítat s ním nějak musí, protože ačkoliv je evidentně rozbitý, je to nejpokročilejší výroba, kterou Intel má. A mít ještě nějakou dobu bude. Stojí však dnes proti 7nm/7nm+ a brzy i 5nm výrobě konkurence (TSMC) a procesorům AMD RYZEN.

10nm výroba má ale mnoho potíží. V první řadě není tak efektivní, jak Intel doufal že bude. Nedokáže dosahovat tak vysokých taktů jako 14nm. Má mizernou výtěžnost a Intel po letech malování věcí na růžovo konečně nedávno oficiálně přiznal, že se to ani nezlepší. Jeho 10nm prý vždy bude zaostávat za 14nm ve výtěžnosti. Nicméně vzhledem k tomu, že plánovaný 7nm proces zůstává jen na papíře a ještě několik let se na tom nic nezmění, Intel zkoumá jak 10nm co nejlépe využít a posunout se dál v mainstreamových procesorech proti stávajícím 14nm, které po letošní „generaci“ Core 10000 alias COMET LAKE, čeká ještě jedna generace v podobě 14nm ROCKET LAKE příští rok (2021). Obě pro LGA 1200 platformu.

  • 10nm procesory ALDER LAKE pro platformu LGA 1700

Intel ví, že jeho 14nm procesory jsou prostě v háji. Výkonově a efektivitou naprosto nekonkurenceschopné už proti stávajícím 7nm AMD RYZEN 3000. AMD dokázalo se svým geniálním čipletovým přístupem dostat do mainstreamu 12 a 16 jader. V high endu je už na 64 jádrech. Nejvýkonnější současný procesor Intelu v podobě 18jádrového Core i9-10990XE ale nedokáže překonat ani ten 16jádrový mainstreamový RYZEN 9 3950X, natož jakkoliv konkurovat ThreadRipper sérii, proti které má správně stát:

A to se bavíme o souboji toho nejlepšího, co Intel nabízí pro high end, s běžným mainstreamovým procesorem pro mainstreamovou platformu. To je pro Intel dnes velký problém, který v celé kráse Intel ještě zdůrazní plánovaným a blížícím se vydáním „nového“ deseti-jádrového 14nm Core i9-10900K pro LGA 1200 platformu (Z490).

Ten má pouze 10 jader/20 vláken a je hnaný na absolutní maximum. Intel u něj sice uvádí 125W TDP, ale reálně má 250W na těch taktech, kde jede. A ani tak úplně výkonem nestačí na 12jádrový RYZEN 9 3900X s reálnými 105W a zdaleka nestačí na 16jádrový RYZEN 9 3950X. Je samozřejmě jasné, že Intel není schopen AMD dnes konkurovat a dostat 16 jader a 32 vláken do mainstreamu. Navíc je to Intel, takže reálně by měl konkurenční AMD výrazně překonávat technologicky i výkonem. Ale nedokáže to na 14nm. A ani u 10nm to zjevně nebude lepší …

10nm ALDER LAKE procesor má sice 16jader, ale nejsou všechna stejná. Ve skutečnosti je to 8 klasických jader (nové architektury) + 8 malých jader. Nedokáže tedy soupeřit výkonově s plnohodnotným 16jádrem se 16 běžnými jádry.

Důvodem, proč Intel zjevně testuje tuto koncepci, je samozřejmě nízká efektivita 10nm procesu a nízké takty. Pokud by měl těch 16 klasických jader, musel by jet hodně pomalu. A i tak by TDP zase překračovalo reálně 250W a výkon za to by byl nejspíše dost mizerný na mainstreamový procesor v roce, plánovaný nejdříve na rok 2022. Intel tedy zkouší tenhle koncept a udržet takty vysoko a efektivitu na uzdě.

 ALDER LAKE bude samozřejmě opět pro novou patici a to LGA 1700. Takže do ještě nevydaných Z490 desek a LGA 1200 pro tento rok, jej samozřejmě neosadíte. LGA 1200 je už dnes mrtvá platforma. Intel už teď přiznává, že nejvýkonnější verze s 8+8jádry bude mít minimálně 125W, spíše ale 150W. Výkonově samozřejmě těžko odhadovat, jak si povede proti konkurenčním AMD RYZEN procesorům. Vzhledem k tomu, že se očekává na trhu až nejdříve v průběhu roku 2022, bude tak na těch svých 10nm stát proti již 5nm ZEN 4 (konec roku 2021) a kdoví na čem postavenému ZEN 5 (konec roku 2022).

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Derryk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Překlep 2020-03-09 17:26:56

Překlep:

"AMD dokázalo se svým geniálním čipletovým přístupem dostat do mainstreamu 12 a 16 jader."

Podle Mindfactory je mainstream 6-8 jader.
Odkaz

12 a 16 možná napřesrok
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-09 18:33:22
avatar
těžko lze považovat 12 a 16 jader za high end, když tam máš 24, 32 a dokonce 64 jádrové CPU s násobkem výkonu ...

3900X/3950X jsou mainstream .... jen tak mimochodem 3900X za 12 200 korun běžně, což je skoro to samé za co Intel prodává 9700K a mnohe méně než 9900K ;) ... takže 12 jader je určitě mainstream dnes ... 16 jader, jo za 21 tisíc je to dost, ale je to mainstreamová platforma, ani je to výkonnější než top HIGH end od Intelu, ale mnohem pomalejší než high end od AMD začínající na 24 jádrech ;)
Derryk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-09 21:07:12

Mainstream je hlavní proud ne? Tedy snad to co je nejvíce prodávané na kusy. Nebo to co je nejprodávanější dle výkonu? Vynásobit výkon počtem prodaných kusů? Ale i tak by oko vychází 6-8 jádra.

Definice na wikipedii Odkaz nám v našem oboru moc nepomůže. I když se tam zmiňuje většina a to jsou v prodeji CPU 6 jádra 50%(9000 z 18000) spolu s 8 jádry 26% (5000 z 19000) dohromady 76%. Zbylých 24% prostě mainstream nevytvoří ať se to bere z jakéhokoliv úhlu pohledu.

EDIT:Všech (včetně 24,32 a 64) vícejaderných je pouze (4000 z 18000) 5% a ty by musela být 23,5 jádra, aby se výkonově vyrovnaly s výkonem 6/8 jader.
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-09 21:23:39

No celkově budou aktuálně nejprodávanější ty šestijádra, ale v retailu jim to 12c 3900 zdatně sekunduje, takže i ta by se dala s přivřením oka v segmentu který se probírá na tomto serveru do mainstreamu zařadit. Ta 3950 už ale určitě ne...
Ten co čte [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Ty seš tupolev 2020-03-10 00:22:15

...nám v našem oboru? Hahahahahahahahaha!!!!! Ty vole, měl bys trochu vážit slova. Kdybys byl z oboru, tak takovou píč.vinu nenapíšeš, protože bys tak nějak automaticky věděl, že je to píč... Ty seš učebnicovej příklad toho, jak mentální maistream propadl do low endu.
Kubicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-10 07:45:30

Vsadím se s tebou, že více koncoví zákazníci utratí za grafiku, než za procesor.
Nedávno jsi psal jak jsou grafiky předražené, že většina nedá víc jak 5tis a najednou je procesor za 13tis mainstream
Ten co čte [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Já tohle téma poměrně nedávno 2020-03-12 13:37:42

Ohánět se cenou není moc vhodné. Navíc se všechno rychle mění. Na trh jdou stále výkonnější čipy a grafiky ale odpad se taky musí "udat". Svýho času byly třeba mobily do 3t low-end. (512/4) Co mělo 1GB Ram byla střední třída. Podívej dnes. Firmy zjistily, že lidi jsou ochotní utratit neskutečný prachy za pocit, že mají něco extra. Muselo se to předefinovat, protože jinak by se v tom čert nevyznal a ani tak to není optimální. Nikdo tomu nedal standardy. A bere se to spíš jen jako taková všeobecná orientační záležitost. A je v tom i marketing. Na lidi to funguje. Nemáme rádi cokoli s přívlastkem low-cokoli. Leda by to bylo supervýhodné. Navíc je to i docela subjektivní. Viz. podivné reakce v diskusi. Já si koupí R5 3600 myju ruce a super levná RX570 8G v OC edici od Saphire, za 3283 Kč s DPH mi vrásky nedělá. Fakticky ale, pokud to pásmo od 0 Kč po řekněme 30t Kč máš rozdělit na tři pásma, dotlačí tě to k doškatulkování na nižší a vyšší a jsi tam, kde jsi začal. Takže ano. Procesor za 13t bude patřit do mainstreamu. Protože to tak vychází obecnou logikou. Nebo vyšší mainstream. Nebo nižší hi-end... No a tady se otevírá prostor pro výše zmíněné. :-)
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-10 07:58:19
avatar
DD, pamatuji diskuzi, kdy se tu řešilo co je mainstream a co už ne. Neustále jsi tu tvrdil, že mainstream je v nějakém dolarovém rozsahu (tenkrát nějakých 7-9 tis Kč), tedy rozdělení dle ceny.
Dnes jako tvrdíš, že je to podle platformy?

AM4 může být maintreamová platforma jak chce, ale CPU za 21tis rozhodně mainstream není (i ta 3900X za 12tis bude na hraně).

Když to aplikuji jinam, tak i RTX 2080 Ti je mainstreamem. Sice se koupí za 30tis ale dá se dát do mainstreamové platformy. Tak je to mainstream.
RTX 2080 Super za 20tis to samé.
Takže tu vlastně máme lowend a pak už jen mainstream

Oprava: lowend tu taky není, vždyť AM4 je mainstreamová platforma do které nacpu i CPU i grafiku za litr...tedy taky mainstreamové komponenty
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-10 08:16:50
avatar
Marný boj, už jsi snad tady někdy zažil, že by přijal někoho odlišný názor

Mainstream je jednoduše to co se nachází ve středu nabídky prodejnosti a cenového spektra a výkonu. Nikdy nejde vzít jen jeden aspekt a prohlašovat to za mainstream je to jednoduše úplně stupidní názor. Ale tak když jej chce mít tak ať si to píše klidně 1000x, pravdou se to nestane.

Já mám třeba v kompu 1920x což je High-end. No je to tak ne? Je v HEDT platformě. A když nad tím přemýšlím tak stále ještě koupitelná Intel Core i7-7740X je vlastně taky high-end.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-10 09:57:50
avatar
Zažil. Sice si nepamatuji, že by to řekl otevřeně, ale před x lety jsem zažil, že změnil názor.

Taky to beru jako takový poslední pokus jasně říct a názorně ukázat (poslední dva odstavce), že to asi bude "trošku" jinak

Jestli to nepříjme, je to jeho boj.
Ale nemůže se pak divit nad těmi diskuzemi tady.

A upřímně, poslední dobou čím dál více nad jeho vyjádřeníma kroutím hlavou.
Tak přemýšlím jestli jsem se změnil já a nebo on.
Ale asi to vypadá na DDho, dle příspěvků ostatních...bohužel pro něj i pro nás ostatní.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-10 11:11:12
avatar
Já si myslím že se nijak závažně nezměnil. Pořád stejně volí argumentaci na hraně obhajitelného, aby ty články byly spíše "kontroverzně podbarvené" než aby dobře informovaly.

Problém je spíše ten, že se změnilo celé obecenstvo, které už mu to jednoduše buď nebaští a nebo je mu to jedno, čímž ve finále utrpí návštěvnost, která stejně s nezájmem mladistvích jde postupně do háje napříč všemi médii.

Tim že se svět stává více centralizovaným prostě nakonec v budoucnu zůstanou jen ty velké celosvětové kanály.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-10 12:49:47
avatar
To dává smysl
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-09 18:55:31
avatar
Když ono je to problematické.
Sice je jasně řečeno "mainstream = hlavní proud", ale:
1) hlavní proud dle ceny?
2) hlavní proud dle výkonu?
3) hlavní proud dle platformy?

Každý to může brát jinak.

Osobně si myslím, že nejsprávnější je to brát dle ceny, protože to co je nejnakupovanější evidentně táhne nejvíce nejen výkonem ale i cenou.
Platformu bych do toho už moc netahal, protože dneska do jedné platformy (AM4) dáš CPU za 1 až 21tis a desky jsou na tom stejně.
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-09 19:17:57

4) dle prodejů a to je jediná správná volba
V retailu se tam překvapivě dostává i ta 3900, v globálu to ale stále bude nějaké 6C r5 2/3600 nebo i5
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-09 19:20:56
avatar
Prodeje budou nejzávislejší na ceně a výkonu, takže 1 + 2
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-09 21:10:19

To máš pravdu tam kde se protne 1 a 2 lehce ovlivněno 3kou tam dojdeme ke mnou zmíněné 4ce, zákazník pokud se orientuje tak chce prostě za své peníze co nejlepší výkon. To se zatím ale projevuje spíše v tom retailu. V OEM to je horší, nám třeba nakoupili nové prDelle ementál 9gen inside které běhají pomaleji než staré plečky se Sandy bridge, které ovšem mají takovou nepodstatnou maličkost jako quadro grafiku.
Také bych si rád doma pěstoval dvanáctijádro když už to je "mainstream" ale většina aplikací co používám to stejně nevyužije spíše by ocenila lepší grafiku ale tam mi stále chybí nějaká W5600 kolem 500€ aby to zvládlo jak hry, tak poloprofi nasazení za lidovou cenu.
Jinak pro nás bude asi optimální když se díky tomuto zaspání u Intelu dostane AMD i v OEM trhu na třeba na třetinový podíl pokud to kapacity dovolí a pak po probuzení Intelu začne normální konkurenční boj, ze kterého budou těžit zákazníci.
Kryptortor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Hlavní proud 2020-03-09 20:19:27
avatar
Tak vezměmě tvrdá data. V listopadu bylo na Amazonu nejprodávanějších 10 procáků s průměrnou hodnotou 6 500 Kč.

Zdroj: http://www.ddworld.cz/aktuality/procesory-cpu/amd-vytlacilo-intel-z-top-10-nejprodavanejsich-procesoru-ktere-jsou-nejzajimavejsi.html

A pokud tomu dáme určitý rozpětí, dostaneme 4-9 tisíc vč. DPH. To je prosím mainstream, DD. ;)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-09 20:27:09
avatar
takže tvrdá fakta ... AM4 je mainstream, TRX40 je high end ...
Kryptortor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-09 20:47:57
avatar
AM4 je desktop a ano, část nabídky i mainstream.

A BMW Gran Coupe je taky mainstream, když je to osobní automobil?
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-09 21:30:40

To BMW už bohužel mainstream není protože ho ti zabedněnci nenabízí s tříválcem... A navíc velikost ledvinek zásadně mainstream překročila...
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-10 00:35:46
avatar
Co si budeme povídat AMD pomohl značným dílem SAMSUNG, který se do toho opřel. Je evidentní, že SAMSUNG, IBM a další technologické společnosti jsou dneska daleko před Intelem.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-10 01:47:33
avatar
???? v čem AMD pomohl SAMSUNG? AMD vyrábí u TSMC ;)
Kubicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Mainstream 2020-03-10 10:23:16

On je hlavně použitý termín nesprávný v oblasti IT.
Správně se určují 3 stupně:

Low-end
Mid-range
High-end

Mainstream se používá v jiných oblastech, protože řeší NÁZOR většiny.
Takže můžeme aplikovat termín mainstream na to, že většina lidí v diskuzi je proti názoru autora, tedy mainstream je v rozporu s názorem autora článku
bobysix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-10 10:38:00

Zdravím všechny, musím si přátelsky přisolit do ohníčku mainstream/high end Právě jsem si pořídil PC založeno na AMD 3950X. Celkem to bylo za cca 62tis kč. Živím se grafikou (rendering) a v rámci softu, který používám, se moje nové PC výkonostně veeeelmi blíží jinému kompu, kde mám AMD 2990WX. Je mi vlastně úplně jedno jestli je to mainstream či high end. Výkonem i cenou už skoro ano, platformou ne. Ale přátelé, z toho procesoru jsem NADŠENÝ. Doslova "za pár korun" parádní, ale fakt parádní výkon! Pracuji i na PC se dvěma Intel Xeony E5-2630 v3 a moje AMDčko 3950x tuto dvou procesorovou stanici smázne cca o 35%. A co se autora zdejších článků týče, mě to baví Jasně, že je cítit nadšení pro AMD a neustálá potřeba popichovat Intel, ale proč ne, pokud se zde nelže, tzn.výsledky testů odpovídají realitě, vůbec mi nevadí osobní zabarvení v rámci omáčky, která k tomu patří Tak ať se daří i nadále.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-10 10:55:56
avatar
Intel není popichován kvůli tomu že bychom fandili AMD, ale kvůli tomu, že to co předvádí Intel vzhledem ke své pozici, finanční vvelikosti a vývojovým kapacitám proti nesrovnatelně menšímu AMD je zoufalost .... ;)


BTW: jo 3950X je fajn ... ale takový 3970X ;)
bobysix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-10 11:11:46

Ale jasně, že jim fandíte, je to z Vašeho psaní cítit jako hrom Každý článek začínáte masáží, jak moc Intel nestíhá, jak si Intel může koupit jen duševně nemocný člověk atd atd... Nebojte se toho a normálně to nadšení z AMD přiznejte, mě to baví. Jinak 3950X je pecka vzhledem k ceně, předchozím threadripperům a současné "intel konkurenci" v rámci tohoto segmentu trhu. Samozřejmě, že jsem pokukoval po 3990X, ale vystačím si v klidu s tím, co mám. Jinak mě je Intel vs AMD, Nvidia vs AMD atp. úplně jedno. Koupím prostě to, co v daný moment dává pro moji práci největší smysl. Mějte skvělý den
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-10 11:48:07
avatar
já fandím technologiím a produktům posouvající výkon za dobrý peníze .... jinak vaše subjektivní pocity jsou vaše pocity, na mě je neházejte ...
bobysix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-10 11:59:58

Mám to úplně stejně a do hlubší debaty subjektivní/objektivní se pouštět nebudu, protože my dva se o našich pravdách zcela jistě vzájemně nepřesvědčíme. Raději Vám řeknu, samozřejmě máte pravdu a popřeji Vám ještě jednou pěkný den a ať se Vám daří
EuGenio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-10 12:48:42

To jsou zase debaty. Nakonec to, jestli je něco low/main/high-end je do značné míry subjektivní. Já třeba považuju za mainstream i R5 1600AF a modely 39xx bych do mainstreamu nezařadil, ale já mám svůj pohled a svá kritéria a je mi úplně buřt, jestli DD, prezident nebo Červená karkulka tvrdí něco jiného.

Hlavně to ale nemá vůbec žádný vliv na fakt, že se Intel má problém.
Jakim [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-10 21:19:18

Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaStředa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 558x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Středa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 376x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Pondělí, 18 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 893x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Úterý, 12 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1171x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Pondělí, 11 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1493x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Pátek, 08 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1332x
Komentářů: 6