Intel ve sporu s AMD o licenci x86 – AMD bude do 60 dnů bez licence?! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Monday, 16 March 2009
altSpolečnosti Intel a AMD mají mezi sebou unikátní Cross-licenční dohodu. Intel teď obvinil AMD, že ji porušilo.

 

 

 

Detaily oné unikátní smlouvy mezi AMD a Intelem, která se výrazně liší proti jakékoliv licenční smlouvě X86, kterou Intel uzavřel s jinými výrobci, nikdy nebyly v plné míře zveřejněny. Má se jen za to, že licenční smlouva obsahuje jisté závazky, kolem výroby procesorů AMD. AMD údajně nesmí výrobu procesorů přenechat z větší části na jiném subjektu. To se ale v současnosti státá mohlo, protože AMD se nedávno rozdělilo na výrobní a nevýrobní část a všechny své výrobní kapacity přesunulo do nové společnosti, kterou spoluvlastní.
Otázkou je, zda je tento krok porušením licenčních podmínek, nebo není. Intel v tom údajně problém vidí a AMD viní z porušení podmínek a dokonce prý do 60 dní by mohla licence společnosti AMD na výrobu x86 procesorů zaniknout. AMD se už několikrát nechalo slyšet, že není žádný důvod k obavám, vše je řešeno v souladu s licenčními podmínkami.
Situace se rozhodně bude řešit. Je víceméně jasné, že asi nejméně pravděpodobným výstupem celé situace bude to, že AMD o licenci přijde. K tomu by jistě měli mnoho co říci obchodní komise, antimonopolní úřady a třeba i EK. Intel si je určitě toho, že vypovědět licenci AMD prostě dost dobře nemůže, vědom, spíše to vypadá na to, že možná usiluje o změnu některých licenčních podmínek u příležitosti toho, že výrobu procesorů AMD fakticky zajišťuje jiná společnost, kterou ale AMD pořád z části kontroluje. Po nějaké době klidu mezi AMD a Intelem se tedy rozhoří spor. Je ale dost možné, že se zase brzy uhasí. AMD bez x86 licence nemůže fungovat, Intel by měl zaděláno na pořádné krupobití ze všech stran a antimonopolní žalobu jako hrom, proti které by ta, jež čelí v současnosti u EK, byla slabý odvárek. Věřím tomu, že AMD se s Intelem určitě poměrně rychle dohodnou a věci půjdou dále.
Proč vůbec Intel takový spor vyvolává? Tak kromě toho, že AMD má poměrně řadu spokojených partnerů a poslední vydané procesory a vůbec produkty ATI slaví řadu úspěchů a ukusují něco málo z koláče Intelu, s čímž je ale Intel zcela smířen a kvůli tomu vlny nedělá, je trnem oku Intelu hlavně nová společnost Globalfoundries. Ta kromě výroby procesorů a grafik pro AMD hodlá zajišťovat i další výrobu čipů pro další partnery, a je pro Intel vážnou hrozbou. Globalfounfries už totiž není jen pro Intel finančně neškodné AMD, které prostě samo o sobě nemělo proti Intelu a jeho kapitálu a výrobním kapacitám šanci. Za Globalfoundries totiž stojí velký kapitál arabských investorů, kterého se Intel právem bojí. K 8% výrobního podílu AMD na trhu velkých výrobců čipů, by zanedlouho mohla nová společnost přidat ještě jednou tolik a to by pro Intel znamenalo velkou konkurenci. Není proto divu, že hledá cesty, jak vstupu tohoto možná v blízké budoucnosti velmi významného hráče na trh zabránit, či alespoň mu ten vstup na trh pořádně ztížit. A cross-licence je vlastně to jediné, co jako zbraň Intel může použít ....

Zdroj: Fudzilla

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Araya [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 17:07:28
avatar
Jak tohle dopadne to me opravdu zajima. Drzim AMD palce pac ted jim to slusne slape
N1Killer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 17:10:46
avatar
Intel sa nám v poslednom čase nejak rozbehol, najprv žaloba na Nvidiu a teraz AMD (skoro to vyzerá tak, že si Intel zaplatil bandu právnikov na 1.Q 2009 a teraz ich využíva na maximum, keď už ich tam má )
Už len chýba žaloba na EK, kvôli tomu, že bráni Intelu ovládnuť trh
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 17:29:35

uz som si hovoril, ze je medzi amd a intelom akosi dlho klud..
Banshee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 20:20:57
avatar
No nevim jestli je to zrovna klid, od roku 2005 podalo AMD na Intel peknou radku zalob, povetsinou za zneuzivani dominantniho postaveni... tak si jednou zas pro zmenu Intel zazaluje AMD
korba.12 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 17:34:45

no jo intel zase machruje, ale myslím že jenom vyhrožuje když se tady všude psalo o tom že intekl si nepřeje aby AMD zkrachovalo protože by se neměl nad kým vytahovat, a kdyby se todle stalo že by intel zrušil licenci tak by to zrovna mohl zabalit protože by se všechno omezování konkurence potvrdilo tak by platil pokuty s prominutím velké jako prase.
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 18:07:45
avatar
Intelu by se podobné spory - s Nvidiou a s AMD nemuseli vubec vyplatit, mohlo by se to proti Intelu celé obrátit, až mu antimonopolní úřad a EK dá obrovské pokuty, tak se rázem situace obrátí a tím silnějším i finančně z toho může vyjít AMD
cch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 21:10:51
avatar
EK je prd, v USA mu hrozí daleko větší pokuta asi kolem 60mld.
kwitee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 23:39:48
avatar
V USA vyzní mnoho takových pokud do ztracena (dodnes tuším platí rozsudek, kdy se M$ musí rozdělit na více firem a nic se neděje), takže bych se více obával EK, která je v poslední době stále více při chuti
AMD_RyZen [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Divné 2009-03-16 18:17:07
avatar
Pokud Vím, tak majitelem licence na x86 procesory je firma IBM a ta je dále propůjčila firmě Intel, AMD a Via, takže nevím jak by mohl Intel vypovědět licenci AMD, to je blbost, IBM vlastní tuto licenci.
qmox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 19:05:08

Odkial mas ze licenciu na X86 vlastni IBM? Mozno mas pravdu ale pokial viem tak prve X86 kompatibilne procesori sa objavili na trhu od intelu v 76-78 roku a IBM zacalo procesori od intelu pouzivat az od 1982
qmox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 18:45:48

no tiez som zvedavy ako to dopadne.
Myslim ze intel chce hlavne potvrdenie ze licenciu vlastni AMD a nie Global Foundries.
Pripadne mozno nejake financne vyrovnanie by malo nadej na uspech ale who knows ako sud rozhodne.
Urcite by vsak pre spotrebitela bolo skvele keby licencia X86 bola in-validovana. Respektive keby sa AMD podujalo na tzv validity seach

Niesom pravnik ale po 33 rokoch ma tato licencia uz iba negativny dosah na rozvoj technologii v tomto segmente co je v priamom rozpore s poslanim patentoveho ustavu vyplivajuceho z ustavy Article 1, Section 8, a tak len dufam ze sa aj nova administrativa v cele s John J Dollom zasadi oto aby sa lady trochu pohli.
cch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 19:04:19
avatar
každopádně by bylo zajímavé jak by reagovala EK kdyby AMD ztratila licenci..
The Global Foundry je pro intel docela velkou hrozbou, ale daleko větší hrozbou by měla být pro TSMC, protože by měla používat stejnou obchodní strategii
Qual [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - x86-64 2009-03-16 19:13:39
avatar
To by mě zajímalo jestli má AMD patent na x86-64 (AMD64), je to "výmysl" AMD ne? Pokud jo tak, by mě zajímalo jestli to má Intel nějak licencovaný a AMD by mu jí mohlo zrušit...
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 21:20:47
avatar
pokud vim tak 64bit instrukcni sadu v desctopch jednoznazne zavedlo AMD, ale taky ze 64bit instrukce maji intel a AMD stejne, jak je to s licencemi nevim,... ale bolo by vtipne- aspon na chvili- neco ve stylu AMD nema licenci na x86 procesory, intel nema licenci na x86_64 procesoy,...

Ale myslim ze se nejak dohodnou, AMD ma licencni smlouvu a urcite premejslelo jak to udelat (rozdeleni) aby ji neporusili, a i kdyby ji myslim ze na Intel by byl zvenci prilis velky tlak a tak by mosel udelat smlouvu novou, sou v tom proste velke penize,...

a ted uvaha, ak ma AMD licenci na VYROBU x86 procesoru, to by pak mohl bejt problem, pac ono je uz nevyraba ale jen navrhuje, vyraba je Globalfoundries. prave tady mozna vidi Intel problem
choucas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 19:28:16
avatar
Len aby intel nedostal príkazom od antimonopolného úradu dať x86 licenciu každému kto o ňu požiada. Táto reakcia len svedčí o tom, že phenom II sa podaril.
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 21:22:26
avatar
no neviem ale ak si dobre pamatam, bola spusta klonu 386,486 procesoru od mnoha vyrobcu, casem prezili na x86 prchitekture jen Intel, AMD, a VIA
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 21:35:51
avatar
No je dost možné že právě v té době kdy ostatní odpadly vznikla nějaká ta smlouva a licencování.
Jinak ale je fakt ze s výrobou tehdy 286/286/486 CPU přišlo spoustu firema je zvláštní že to většina z nich vzdala.
Sam mam doma v kredenci starý zaprášený 486 vyrobený firmou UMC, která do dnes funguje a zabývá se výrobou čipů.
Slunce [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 21:56:33

VIA nemá žádné své továrny, že?
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 19:34:27
avatar
Pochybuji že by Intel vyhrál... Společnost jakou je AMD by určitě nešla naslepo bez toho aby s právniky projednala tak zásadní věc. A i kdyby tomu tak bylo tak antimonopolní úřady by stejně museli nějak do toho vkročit... Intel nemůže zůstat na trhu sám
fusionSVK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re 2009-03-16 19:45:16
avatar
Blbemu Intelu , hnusnemu , monopolnemu by som rozsekal so kable od ventilacie , nech im servery zhoria!
nech idu do P**e !! Toto uz dosahuje MAXIMUM !
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 19:46:43
avatar
Wolfe dej si ledovou sprchu.. a neber to tak osobně
mira89 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 20:31:56
avatar
Nějak si tu hodně lidí nedokáže uvědomit co znamená jméno INTEL.Můžete mi dát palců dolu kolik chcete,ale jedno je jistý Intel má nejen kapitál,ale hlavně hromadu mozků (i právnických) a tam kde někdo nasadi 100 lidí tam Intel může nasadit 1000.To jen pro pořádek.Nechci se zaobírat extempore EK - díky ní mám žluč až na jazyku,JAK MŮŽE VŮBEC SI NĚKDO DOVOLIT DIKTOVAT CENU ZA JAKOU MÁ VÝROBCE SVŮJ PRODUKT PRODÁVAT !!! Ale zpět k Intel vs AMD -tohle nebude nijak ostrý a přesně jak psal autor článku - Intel chce si pojistit aby se nedala smlouva nějak obejít.
cch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 21:06:40
avatar
jo tak to jsem si taky donedávna myslel, ale EK cenu diktovat může, protože existují nedokonalosti trhu, které řeší stát(EK), ikdyž v tomto případě je "dikták" EK dost pochybný...
jjiri [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 21:52:42

No je to jednoduché, berte to jako partnerský vztah. Intel prodává a EK mu poskytuje místo kde prodává, které má nějaké pravidla a pokud zjistí, že se ty pravidla nedodržují může udělit pokutu či zákaz prodeje zrovna tak to funguje i opačně u nás v čr tak oblíbené arbitráže, kde zase naopak žaluje podnik stát či jinou instituci o náhradu zisku, protože např. schválila špatný zákon.
Takže já naopak nevidím důvod proč nechat společnost jako intel si dělat co chce, jen protože je velká. Naopak oceňuji, že intel nemá "své" lidi všude.
mira89 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 21:57:49
avatar
minimálně pochybný.EK si chce hlavne namastit kapsu,aby mela vic sily vrhnout se na jeste masitejsi kousky.Proste je to zástěrka,protože tím že nařídí cenu produktu(který se prodává ted-tedy po období za které je Intel stíhán) a ta bude vyšší než cena konkurence (která je známá svou cenovou politikou) se stává EK viníkem proti základním právům trhu.
jjiri [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 22:02:56

Ale intel přece může říct, dobře tak já tu nebudu prodávat a tím pádem mu nikdo cenu nenařídí. Chceš u mě prodávat dodržuj moje pravidla a pokud dělám já něco protiprávního tak o tom rozhodne soud/arbitráž.
mira89 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 22:15:02
avatar
Porušil pravidla - tak at dostane pokutu a odškodní AMD - S tím vším souhlasím a tak by to mělo fungovat. Ale nejde přeci aby EK si komu chce a kdy chce diktovala jak a za co bude prodávat.Nebo si myslíš že je to OK? To by se klidně mohlo stát že firma kde pracujeme proste skápne protože EK nechce aby prodávala levnější produkty než firma ze státu který je hodně zainteresován v EU. Ono se to dějě jen si toho tolik nevšímáme,jak by bylo třeba
jjiri [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 22:22:44

No ta firma má právo na soud či arbitráž, takže jasně pokud cítí křivdu ať se brání.
Slunce [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 21:15:50

AMD žádnou licenci nepotřebuje. Intel je směšný.
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 21:25:46
avatar
hlavně že máš jasno
Slunce [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-16 21:59:32

nvidia chce vyvinout x86 procesor, a s licencí si hlavu neláme, nejspíš protože ji nepotřebuje
573v0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 23:37:25
avatar
Vedenie nVidie sa skladá z ľudí s dvojcifernou hodnotou IQ...
Panoramix0903 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - X86-64 2009-03-16 21:54:07

Len pre poriadok. AMD vyvinulo ako prvé rozšírenie x86-64 pre x86 procesory. Intel mal vyvinuté 64-bit CPU skôr ako AMD ( Itanium ) ale kvôli vysokej cene a nekompatibilite s x86 sa moc neujal. Len na pár špecializovaných serverov. Intel následne "vyvinul" vlastné rozšírenie x86-64 a Microsoft určitú dobu robil Windows XP aj pre Intel a pre AMD zvlášť. 64-bit verzie. Následne sa MS rozhodol, že bude podporovať už len 64-bit rozšírenie od AMD, nakoľko v podstate Intel len sprosto skopíroval inštrukcie AMD, a aj to dve zle. Bolo z toho dosť veľké haló vo svete.
ljelinek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - No, 2009-03-16 22:55:34
avatar
zajimave by bylo, kdyby Intel dal NV licenci na x86. Potom by asi zadne antimonopolni urady nemohly tvrdit, ze na trhu by po odneti licence AMD zustal jen jeden hrac. Nu, jeste bude sranda, take se muze stat, ze AMD bude muset odstoupit od GlobalFoundries, coz by je asi stalo hodne penez. Ale jak jsem psal, alepon bude na chvili sranda.
Federmann [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Vzájemná licence! 2009-03-17 06:58:06
avatar
Vzájemná licence! Odkaz Když padnou tak na obou stranách.
MrMort81 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Délka patentu. 2009-03-17 07:55:23

Mně by jen zajímalo jak dlouho bude ještě Intelu platit patent na x86 procesory? V ČR je délka patentu jen 20 let. Potom dané firmě patent vyprší aje volně dostupný. Bohužel netuším jak je tu v USA, nebo jest-li to má intel patentováno u mezinárodního patentového úřadu a jaká je maximální délka platnosti patentu!!!!!
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 08:26:28
avatar
V USA je to stejné, také 20 let...

Trochu problém je, že těch "x86" patentů je spousta... a některé jsou novější ...

2 Federman: prozraď mi, co tak životně důležitého v oblasti patentů má AMD, bez čeho by Intel nemohl fungovat dále? Intel má vlastní 64b instrukce, které svojí silou klidně protlačí, když AMD nebude MS mu půjde na ruku a podporu do woken dodělají, oni se mají hodně rádi.
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 08:17:49
avatar
Jste nenapravitelní optimisti ))

Intel AMD potřebuje jen do té míry, do které se nechce nechat buzerovat od antimonopolních úřadů. Když se mu zlíbí, podpoří VIA a AMD nebude potřebovat.

Přesun výrobních kapacit byl od AMD sice ekonomicky chytrý ale po právní stránce velmi nebezpečný tah, a teď se jim může dost nevyplatit. Ostatně už tehdy Intel psal AMD dopis, že se jim to nelíbí.

I kdyby výsledkem sporu bylo jen to, že AMD pod tíhou nebezpečí, že by o licenci přišlo, slíbí intelu větší procento z obratu, tak je to pro Intel výhodné.

Tam kde AMD může nasadit 10 právníků, tak jich Intel má 10000 a těch nejlepších z nejlepších...

Minimálně to dost podstatným způsobem snižuje hodnotu akcií a ze dne na den to dost znehodnotilo investici šejků do foundry.. a ti nebudou vůbec rádi.. protože to že tím není porušována crosslicence jim muselo AMD garantovat než do toho šli.... já být CEO AMD tak mám hodně velkou migrénu..
Federmann [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - já být CEO Intelu ... 2009-03-17 09:17:32
avatar
Bennie: “já být CEO AMD tak mám hodně velkou migrénu”

ZDÁNÍ KLAME, JEN NÁSTIN MOŽNÝCH PROBLÉMŮ:
1. Patenty jsou vzájemné a Intel by rovněž skončil!
2. Intel má 8 továten a z toho 5 zavírá, zůstanou pouze 3!
3. GLOBALFOUNDRIES má do tří let taky tři továrny a modernější s větší výrobní kapacitou!
4. Intel může nějakou továrnu do tří let postavit!
5. GLOBALFOUNDRIES na starším výrobním procesu může vyrábět dalších 20let pro cizí a výrobní zařízení nevyhodí, Intelu je starší výrobní proces na ???!

Mám zato, že X86 smlouva končí příští rok. Neumím si představit, že by od zítřka AMD neprodávalo X86 a Inteláci nemohli prodávat CPU s 64bit instrukcemi ani s řadičem pamětí a museli čekat několik let než vyvinou vlastní s MS podporou.
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-17 10:12:15
avatar
1. Jaké patenty jsou vzájemné? Co je to vzájemné patenty??
2. Intel ty továrny přestavuje na nižší proces ne zavírá
3. možná.. Global Foundries má kapitál asi 5 miliard, Intel asi 80.. na to nezapomínej
4. staví neustále...
5. na horším výrobním procesu se obvykle vyrábí méně exponované součástky... třeba čipsety nebo řadiče či přídavné karty atd.. Intel svoje továrny samozřejmě také pronajímá... třeba Creative vyrábí X-FI na 90nm a nikomu to nevadí...

o prodloužení crosslicence už se samozřejmě dávno jedná cca 2 roky... kdyby skončila, tak to AMD může zabalit... je jen otázkou kolik zaplatí... proto Intel neplatí nic, ale AMD platí procenta..

řadič paměti není patent AMD pokud se pamatuji tak je to patent IBM

Já si to představit teda dokážu, stačí vydat nová wokna s podporou 64b co má třeba Itanium .. stávající uživatelé to na stávajícím hardware a software dojedou a noví uživatelé si koupí nový OS na novém hardware... když může být vista 32/64b může být windows 7 EMT64b edition klidně EMT64b, pokrok nezastavíš a stejně aktuálního 64b softwaru pod wokenice je jak šafráno, 99 procent lidí by si toho ani nevšimlo
Federmann [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - pokrok nezastavíš 2009-03-17 11:38:00
avatar
A já si myslel, že stačí přestat emulovat riscovými AMD procesory x86 funkce a je to! Linux běhá pořád a Windows pro OLPC ARM se prý již tvoří, x64 běhá normálně …

Kolik toho vyrábí na 20let starém procesu??? Přestavit továrnu znamená postavit novou, jejíž životnost je pak využita pouze na cca 25%!!!

Spíše je to hodně povyku pro nic, aby byl Intel viděn, když se každý baví o RV790 a Phenomu II.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 683x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 456x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 949x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1191x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1511x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1341x
Komentářů: 6