Intel: Velké Info o Nehalemu, Grafiky Intel již letos Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 18 březen 2008
intel-70x50Intel se rozpovídal o nejočekávanějších novinkách. Podrobně poreferoval o procesorech Nehalem a o dalších zajímavých novinkách ...

 

 

Jistě mnozí víte, že Intel se na konci roku chystá k jedné z největších revolucí ve své historii. Na konci roku přijde nová architektura výrazně odlišná od všeho, co kdy Intel vyrobil. Kromě toho se změní patice, fungování čipových sad, prostě všechny stěžejní věci budou zcela nové.

intel

Architektura Nehalem se poprvé představí na trhu již na konci letošního roku. Jak bude vypadat a co konkrétně přinese, již ale dobře víme. Intel včera prozradil další podrobnosti. Mimo jiné víme, jak bude jádro vypadat. Jistě si mnozí povšimnete, že podobnost se čtyřjádrovými  AMD Phenom je opravdu jen čistě náhodná :). Ne, opravdu je Intel Nehalem velice podobný v mnoha ohledech právě procesorům AMD architektury K10.

nehalem-4-03-08

    Procesory na architektuře Nehalem jsou nativně čtyřjádrové s konstrukcí takřka identickou se současnými AMD K10. Objeví se ale i s 8 jádry. V základu mají čtyři jádra, paměti úrovně L1 a L2 jsou samostatné pro každé jádro a L3 sdílená všemi. Procesor také obsahuje Integrovaný řadič pamětí, který AMD využívá již dlouhá léta. Přítomna je také zcela „nové" komunikační rozhraní, které se nazývá Intel QuickPath. A teď podrobněji.

   Samotná architektura Nehalem by neměla být v základu tak nová. Intel bude vlastně pokračovat ve vylepšování stávající architektury Core. Ta tedy bude vylepšena a bude použita i u procesorů zcela nové konstrukce (nové pro Intel). Jinými slovy, architektura a původní nápad z Pentia 3, následně vylepšený na Pentium M, z čehož vznikly první procesory Core Duo a následně byly vylepšeny až v 45nm Core 2 Quad, přetrvají i do architektury Intel Nehalem. Intel se vydává cestou AMD, které taktéž podobně vyvíjí své procesory už delší dobu. Zkrátka základy samotné architektury víceméně zůstávají a vylepšuje se vše okolo. V případě Core není znám žádný důvod, proč by další vývoj nemohl být přínosný a samotné základy Core by měly zklamat. Nehrozí tedy zatím osud Pentia 4 a architektury Netburst, kterou Intel udělal opravdu pořádný přehmat. Nová tedy bude kompletně jen stavba procesoru ...

nehalem-1-03-08

   Intel poprvé ve své historii představí Integrovaný řadič paměti. Materiály Intel samozřejmě tvrdí, že je to úplná novinka a záměrně se vyhýbají jakýmkoli zmínkám o konkurenci. A to z dobrého důvodu. Konkurenční AMD už totiž používá Integrovaný řadič pamětí dlouhá léta. Intel tedy představuje něco, co by dnes bylo asi takovou novinkou, jako představit dnes Procesory AMD Athlon XP. Intel samozřejmě o Integrovaném řadiči u AMD dobře ví a měl hodně času na podrobná studia jeho konstrukce právě u procesorů AMD. Dobře věděl, že dříve nebo později bude muset Integrovat stejnou věc i do svých procesorů. V případě Nehalemu tedy přichází hned napoprvé s vyspělým řadičem. Těžko můžeme čekat nějaké problémy, které mělo s vývojem AMD, tedy s nekompatibilitou pamětí apod. Nicméně Intel svůj Integrovaný řadič trochu vylepšil. Materiály Intelu o Integrovaném řadiči v Nehalemu mluví jako o tříkanálovém řadiči DDR3. To tedy znamená, že na jeden kanál můžete osadit až tři paměťové moduly. Na základních deskách se tedy bude moci objevit klidně až 9 slotů pro paměti. Můžeme očekávat osaditelnost až 36GB (9x4GB)paměti a to by bylo, aby to Crysis pořádně nejelo :). Samozřejmě na běžných deskách nečekám, že by počet slotů překročil 6 a nejspíše se většina desek obejde se standardem v podobě 3 slotů. Ostatně v době 2GB modulů asi více ani není zatím zapotřebí.  

nehalem-3-03-08

Další „novinkou" je rozhraní Intel QuickPath. Novinka je to ale opět jen z pohledu Intelu, jinak se vlastně jedná o AMD HyperTransport , který je tu už hodně dlouho. Nicméně je to krok pochopitelný, protože návrh AMD HT je přesně to, co potřebuje i Intel. Efektivní sběrnici pro komunikaci mezi procesorem, čipsetem atd. Intel se dále vrací i k Hyper-Threadingu. Ten je znám hlavně z dob procesorů Intel Pentium 4, kdy jedno jádro umělo zvládat za určitých podmínek několik softwarových vláken najednou. Defacto se tak mohl Intel Pentium 4 s HT tvářit jako dvoujádro. Něco podobného Intel použije znovu právě u Nehalemu. De facto se snaží využít každé volné síly procesorového jádra. Pokud máte z výše uvedeného pocit, že Intel vlastně opsal dlouholetou konstrukci procesorů AMD a konkrétně konstrukci toho nejdokonalejšího CPU, které je dnes na trhu v podobě jádra Barcelona AMD K10, tak je to klidně možné. AMD zkrátka technologicky vsadilo již před lety na správnou kartu, bohužel nákladný vývoj u firmy mnohem menší a finančně slabší než je Intel, trval velmi dlouho a tak než z toho AMD mohlo vytřískat nějakou větší výhodu, Intel sám uznal, že je čas vydat se vlastně stejnou cestou a pustil se do vývoje svého vlastního „AMD". Intel měl dost času a dost příležitostí studovat všechny své představované „novinky" právě u konkurenčního AMD, ale i u svých starších procesorů (Integrovaná L3 sdílená cache je jeho starší nápad), takže Nehalem bude nepochybně vyspělým čipem. Uvidíme tedy souboj skoro identických konstrukcí a přístupů. Navíc jak AMD K10.5, tak Intel Nehalem budou vyráběny stejným výrobním postupem v podobě 45nm. Oba Integrují řadič DDR3 pamětí, oba obsahují sdílenou L3 cache (i když s trochu jinou funkčností), oba využívají stejně fungující komunikační sběrnici. Zkrátka procesory AMD a Intel si budou podobnější více, než kdy jindy.   

nehalem-2-03-08

    S příchodem Intel Nehalem se změní celá patice i konstrukce čipových sad Intel. Nová patice bude muset mít více pinů. Jak už víme z prvních obrázků, čtyřjádrový procesor Intel nehalem nebude žádný drobek. Řadič pamětí se přesune do procesoru a tak zcela jiné budou i čipové sady. Nehalem vlastně začíná celou novou kapitolu. Prvních základních desek a procesorů se dočkáme již na konci letošního roku, kdy by se měly první nejvýkonnější modely dostavit do obchodů. Intel pak na rok 2010 naplánoval vylepšení architektury a procesorů Nehalem na 32nm výrobu a další drobnosti.

nehalem-velikost

(Nehalem nalevo, Core 2 Quad napravo)

    Kromě novinek v oblasti procesorů se Intel i hodně snaží na grafickém trhu, kde mu v poslední době AMD i Nvidia notně zavařují. AMD svými Integrovanými grafikami, kterými se úspěšně prosazuje hlavně v mobilních počítačích i na desktopu. Nvidia zase zlobí Intel s výkonnými grafikami a zejména s multiyGPU, ale to je trochu jiná záležitost. Nicméně Intel se podobně jako dnes AMD soustředí hlavně na mobilní trh a integraci. Jistě již mnozí víte, že Intel plánuje uvedení procesoru s integrovaným grafickým jádrem, což plánuje i AMD a to již v tomto roce. Kromě toho se Intel hodlá pustit do boje s AMD a Nvidií i na grafickém trhu s klasickými grafickými kartami. Obecně se nečeká, že by se Intel pustil do konkurence a poměřování s čipy jako je AMD RV670/770 nebo Nvidia G92, ale lze očekávat konkurenci v nižších cenových segmentech, k modelům ATI HD3400/3600 a Nvidia 8400/8500/8600. První testovací vzorky tohoto projektu, který je znám pod označením Larrabee, by Intel podle Informací VR-zone, měl ukázat partnerům již ve 3Q letošního roku.

larrabbe-1-03-08

   Zkrátka Intel rozhodně nehodlá rozpínajícím se firmám AMD a Nvidia přepustit další pozice na zvětšujícím se grafickém trhu bez boje a naopak přiloží pod kotel právě v nejdůležitějším segmentu současného trhu. Máme se zkrátka na co těšit.

Zdroj: Intel a VR-zone

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Anonymní  - zábava 2008-03-18 14:57:44

Je zábavné, když člověk i v článku o Intelu vidí 27x slovíčko AMD Mimo to, když AMD vybrakuje know-how DEC-Aplpha tak je to asi něco jiného, než když stejné know-how použije Intel že? AMD nic z toho, co údajně Intel "kopíruje" nevynalezlo, ale samo to jinde okopírovalo.... Tohle by se slušelo uvést
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-03-18 15:40:18
avatar
proč když je to článek o Intelu Nehalem, který bude konkurencí k AMD ... další výrobce CPU nás nezajímají ...
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - :) 2008-03-18 16:08:46
avatar
Pokud se v článku opakovaně napadá originalita a kopírování ze strany Intelu, pak by nás další výrobci zajímat měli, protože tomu se říká objektivita

Protože jinak to vypadá, že zloděj kříčí chyťte zloděje A také to vypadá, že Intel vykrádá chudáka AMD, a přitom vlastně Intel vykrádá chudáka DEC, kterého už předtím vykradl AMD? )

To není tak úplně to samé Zejména AMD z toho nevychází až tak sněhobílé jak článek naznačuje )
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-03-18 16:21:09
avatar
no pak je ale problém v tom, že hledáte něco o čem článek není a co rozhodně nenaznačuje. Nenaznačuji totiž vůbec nic, co chci říci to řeknu narovinu. takže tak jak je to napsané tak to stojí a nic mezi tím není a mezi řádky se nic nenachází. Ani jednou jsem v článku neřekl nic o originalitě ani o kradení a vykrádání! to jste asi četli jinde .... Já rozhodně nevidím věci tak, že je někdo krade a vykrádá ... kdyby ano napsal bych to tak, takže mi laskavě nevkládejte do článků myšlenky, tkeré tam nejsou a nenapsal jsem je tam .... jak se pak mám koukat na kritiku myšlenek, které nejsou ani moje?
Anonymní  2008-03-18 16:57:49

tak hezky podle clánku:

Jistě si mnozí povšimnete, že podobnost se čtyřjádrovými AMD Phenom je opravdu jen čistě náhodná .

Přítomna je také zcela „nové" komunikační rozhraní, které se nazývá Intel QuickPath.

Intel poprvé ve své historii představí Integrovaný řadič paměti. Materiály Intel samozřejmě tvrdí, že je to úplná novinka a záměrně se vyhýbají jakýmkoli zmínkám o konkurenci. A to z dobrého důvodu. Konkurenční AMD už totiž používá Integrovaný řadič pamětí dlouhá léta. Intel tedy představuje něco, co by dnes bylo asi takovou novinkou, jako představit dnes Procesory AMD Athlon XP. Intel samozřejmě o Integrovaném řadiči u AMD dobře ví a měl hodně času na podrobná studia jeho konstrukce právě u procesorů AMD. Dobře věděl, že dříve nebo později bude muset Integrovat stejnou věc i do svých procesorů.

Další „novinkou" je rozhraní Intel QuickPath. Novinka je to ale opět jen z pohledu Intelu, jinak se vlastně jedná o AMD HyperTransport , který je tu už hodně dlouho.

Toto je jen náhodný výběr. Nevím, zda za toto opět nebudu vymazán, každopádně hezky konkrétně. Tvrdit, že Intel CSI alias QPI je vlastně Hypetransport v bleděmodrém od AMD, to je stejné, jako kdyby jste nám tu vykládal, že Hypertransport je vlastně FSB od Intelu. Je to naprtosto jiná sběrnice! Nic nebránilo Intelu použít HT, ale přesto to neudělal. Jeho sběrnice je úplně jiná, a jediné co má s HT společného je to, že už nespojuje procesor s RAM skrze northbridge. Pokud bych přijal vaši argumentaci, pak HT je vlastně přepracovaná sbernice z Alphy a proto by byla i Intel CSI vlastně kopíí sběrnice Alphy. Nikoli AMD HT!

Integrovaný řadič RAM použili mezi prvními v DEC-Alpha (nevím zda úplně první), jisté ovšem je, že AMD pobralo z Alphy co mohlo. Můžete vsadit gatě, že s Integrovaným řadičem si Intel hraje již řadu let, a rozhodně to není po vzoru AMD, které jen začlo tento řadič dříve prodávat... Bohužel, tohle je téma, které se dá dobře mediálně prodat. Existují jistě desítky vylepšení, které AMD přebralo z Intelu, a existuje jich řada které z Intelu ještě nepřebrali. Jenže je to na úrovni pro nás všehny nepochopitelných částí logiky procesoru....

Prostě a jednoduše. Všechny novinky dáváte v článku do uvozovek (ironie, kdo ví...?) a poukazujete na to, že tyti "novinky" má AMD již léta. A to je chyba. Protože předně jedná se o úplně jiné implementace! A pokud se tady bavíme o tom, kdo přišel dříve s obecnou myšlenkou nějakého vylepšení, tak pokud je podle vás v tomto Intel poslední, AMD je předposlední
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-03-18 17:15:43
avatar
No tento váš sice zajímavý, ale poněkud zbytečný rozbor pořád není o tom, že bych v článku obviňoval někoho z kopírování a že by na tom bylo něco špatně a že by jeden byl padouch a druhý ne ... Čánek jen poukazuje na novinky, které nejsou novinkami a srovnává to se stávající konkurencí, ani jednou neříkám a ani to nenaznačuji, že by někdo byl špatný a někoho obhajoval ... Stále se mi tedy snažíte do článku vkládat obraty a myšlenky a pak mi je vyčítat, které tam nejsou ...
Anonymní  2008-03-18 17:21:21

já neříkám, že něco tvrdíte. Já pouze ukazuji to, že zde něco naznačujete. Ano, nejsou novinkami, ale potom nechápu, proč se odkazujete zrovna na AMD? By the way, pokud bych nalistoval rozbor Phenomu, 100% tam nenajdu demonstraci toho, jak některé AMD "novinky" v designu už Intel používá léta. Proč?

Odpověď na tuto otázlu budiž odpovědí na to, co zde někteří "kritizují"... toˇvše. nic ve zlém
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-03-18 17:49:58
avatar
problém ale je, že já nic nenaznačuji, to nikdy nedělám, když chci něco říci, řeknu to narovinu. Nic jen tak nedělám. Vzheldem k tomu, že podobnost současných a starších Intelu se současnými AMD zdaleka není pro běžného uživatel tak patrná, tak proto tam není psané o tom, že něco používá i Intel - není to uživatelsky viditelné a zajímavé I když by tam samozřejmě mohlo být samotné x86 instrukce že a tím pádem můžeme říci, že AMD je vlastně původní opsaný Intel někdy z roku nevim kolik, že ? ;)

Znovu ale musím podotknout, že se nikde nesnažím vyvolávat dojem, že někdo krade a někoho okrádá, to dělají ti někteří "kritici", na které poukazujete ... Článek jen informuje o viditelných podobnostech tak aby to bylo pochopitelné pro běžného člověka, který o procesorech příliš neví a vlastně ho ani více nezajímá PC jsou náš koníček, nebereme to soupeření a tahání se o slovíčka tak vážně ;)
Tokamak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-03-18 19:07:34
avatar
""Konkurenční AMD už totiž používá Integrovaný řadič pamětí dlouhá léta. Intel tedy představuje něco, co by dnes bylo asi takovou novinkou, jako představit dnes Procesory AMD Athlon XP. Intel samozřejmě o Integrovaném řadiči u AMD dobře ví a měl hodně času na podrobná studia jeho konstrukce právě u procesorů AMD. Dobře věděl, že dříve nebo později bude muset Integrovat stejnou věc i do svých procesorů.""

""Pokud bych přijal vaši argumentaci, pak HT je vlastně přepracovaná sbernice z Alphy a proto by byla i Intel CSI vlastně kopíí sběrnice Alphy. Nikoli AMD HT!""

DD říká že používají stejný systém a vy jste z toho udělal kopírování, což ale úplně mění význam a děláte tu flame o něčem o čem ten článek není.
Např. říct, Začli jsme používat stejný druh prgramu jako konkurence(ikdyž od třetí strany původem) . VS Skopírovali jsme od konkurence program(čili jejich vytvor).
Tak se tu rozohňujete nad dvým vlastním výtvorem který nám podstrkujete jako původní článek.
Dodatek: Jestli neni vrchol zaujatosti pocitat presny pocet slova AMD v clanku, tak uz nevim.
Solitary [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-03-18 15:00:09
avatar
Co jsem o tom GPU Larabee cetl, tak to bude nejakej mix architektur, a bude tam neco z x86.. btw jestli chtej mit vic jak 150W spotrebu, a vykon konkurencni na low/main segment tak to si muzou jit rovnou hodit myslim, ze ani moc nepocitaj s velkym nasazenim do her...
Anonymní  2008-03-18 15:08:51

1. intel dokazal, že při pokud se vyhodí zaostalé GPU, včetně nemyslných serepetiček typu DirectX a technologie dnešního herního průmyslu, dá se velmi efektivně počítat grafika na procesorech dnešního typu. Podotýkám, že to bylo úspěšně demonstrováno na hře Quake 4. A to s mnohem menší spotřebou a velmi vysokým výkonem.

2. intel prakticky předvedl 80 jádrový chip, jehož výkon byl násobně vyšší než výkon dnešních grafických karet a to při spotřebě 65W.

Všechny ty R600/650 a G80/90 vypadají vedle toho neskutečně ztupě a směšně!
Agrael [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-03-18 16:19:35
avatar
mensi drobnost k tomu 80tijadorvimu intelu, kdyz ma 80 jder tak na plny vyuziti procesory by byla potrebna 80ti vlaknova aplikace a od toho sme myslim hodne daleko...taky kdyz se vyhodi "nesmyslne serepeticky typuDirecX" tak ten chip nedokaze zpracovat starsihry zalozeny na DX... intel se asi nezminovla o predpokladany ceny pri seriovy vyrobe???ktera by urcite nebyla nizka . a pravdepodobne se nezminoval ani o vyrobnim postupu( moh by to bejt klidne nejakej experiment s 32nm)
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-03-18 16:24:47
avatar
Obvykle je možný předělat většinu her pod OpenGL rendering, za cenu větších, či menších ztrát (nebo i zisku). Ale je fakt, že DX se drží, protože hlavní PC herní platforma sou wokna.. aneb, zase to MS.
I když upřímně netušim na jakým systému jedou konzole, mam dojem, že Xbox asi taky je DX based.

A k článku, no Intel a AMD maj tušim nějakou dohodu o výměně architektur. Takže neni nějak extra divný, že Nehalem je prakticky kopie Phenomů. Akorát, pokud vim, tak se na Nehalemu pracuje už opravdu hodně dlouho. Ale nevim jak dlouho na Phenomu, možná jsou oboje stejně starý a prostě je AMD vypustilo dříve a Intel to víc odladí (aby se vyhnul chybkám v podobě TLB bugu).
LuckyJosh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-03-18 16:38:29
avatar
no intel uz mel v roce 2001 projekt mobilniho cpu s integrovanym pametovym radicem a s integrovanym gpu v jadre...jenze neuskutecnil se kvuli tomu ze nebyla dost pokrocila technologie
Anonymní  2008-03-18 17:00:34

Ale hlavně. Stávající koncept mu umožnoval ještě řadu let fungovat. Vždycky mě pobaví pubescentní výkřiky na forech typu PCtuning. o tom, jak je AMD pokročilé, a Intel s FSB zaostalý, a přitom se zaostalou FSB dává AMD pořád ještě sakra zabrat.... Nešlo ani tak o technologii jako spíše o pravidlo:

Pokud něco dobře funguje, nechej to tak.
Centurion1973 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-03-18 17:55:35
avatar
No zrovna FSB me pekne stve - mam Q6600 a pouzivam aplikace ktere vyuziji vsechny jadra a komunikace mezi jadry snizuje vykon o 15-20% oproti situaci kdy je uloha rozdelena na 2 procesy a kazdemu procesu pridelim kazde"dvoujadro" a 20% rozdil je dost takze jelikoz bude Nehalem skalovatelne az po nativni 8jadro tak ho koupim jakmile klesne nejlevnejsi rozumne vykonne 8jadro pod 10K.
Anonymní  2008-03-18 18:49:03

to nebude dané FSB. Výhoda HT a integrovaného řadiče dnes není na Desktopu, ale na serverech, a to pouze v multi CPU řešeních. Propustnost dnešní Intelovy FSB je mnohdy vyšší než propustnost Hypertransportu procesorů K8. (AMD X2, Opteron). Je dokázáno, že 99% komunikace přes sběrnici procesoru se odehrává mezi CPU a RAM a to 1% připadá na zbytek. Z toho vyplývají tyto závěry:

1. Hypertransport, CSI/QPI jsou pro desktop naprosto předimenzované zbytečnosti, protože pokud přesuneme paměti přímo na procesor, to 1% komunikace obstará sběrnice z doby Intel 386

2. HT, CSI/QPI má jediné využití při komunikaci více CPU, tedy víceprocesorové systémy (žádný desktop)

3. Pokud výrobci CPU oužijí tyto sběrnice i pro propojení jader v samotném CPU, pak je potřeba, aby měly vysokou propustnost, ale stačí jen uvnitř procesoru.

4. FSB 1066MHz má podobnou propustnost jako HT 2000MT, takže Q6600 není oproti konkurenci nijak znevýhodněn (pomineme-li že phenom má už rychlejší HT 3.0) Nicméně v Praxi to nemá vliv.
Centurion1973 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-03-18 19:54:39
avatar
A cim jinym to asi tak bude??? Ty 2 spojena 2jadra spolu komunikuji prez FSB coz je brzda - pokud neveris tak nainstaluj F@H SMP a zkus ho nejdriv na 2 jadrech a pak na vsech - vysledky sou jednoznacny......
Anonymní  2008-03-18 16:39:53

Ale no tak. Dnešní nVidia má běžně 128 "jader" a zde tolik oblíbená ATI klidně i 320! Tak co mi tady vykládáte o nemožnosti paralelních výpočtů. Mimo to. Netvrdím, že na tom starší hry nepoběží. Ony nepoběží ani ty nové. Protoze jsou holt napsany pro jediný nám známý způsob... ten špatný, ala nVidia a ATI.
Což ale neříká nic o tom, že příští hry, ale hlavně profesionální aplikace se nemůžou psát jinak.
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-03-18 20:17:10
avatar
Ve skutečnosti jich má ATi 64 v 5D uspořádání. Což tu paralelizaci kapku upravuje a zjednodušuje. Celkově je architektura ATi a nVidie dost odlišná. Množství SP bych zrovna nepoměřoval.

V grafice nejsou paralelní výpočty problém, ale pro normální programy už ano.
Agrael [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-03-18 17:05:59
avatar
no s tema jadrama as pravdu, stejne by me zajimalo jak to ze u grafaren neni problemvytizit treba 320jader a u procesoru uz je problem u 4...pochybuju ze je nejaka hra 320 vlaknova aplikace
Anonymní  2008-03-18 17:14:33

to je totiz tak. Grafika karta je v porovnání s procesorem tupá kalkulačka. Nic neumí. Zjednodušeně řečeno, dostane trojuhelník, a na něm spočítá nějaké hodnoty. (v podstatě sčítání, násobení). K tomu, aby to mohla počítat, jí to musí předchroustat procesor. A právě protože je tam hodně toho počítání na trojúhelnících, vydali samotný chip, který neumí nic jiného než toto jednoduché počítání, tím ulehčili procesoru a hle grafická karta byla na světě.... Dnešní grafiky počítají desetitisíce trojúhelníků za vteřinu, ale je to triviální věc... Výhoda grafiké karty je , že na tuhle činnost má třeba 320 jednotek. Procesor má jenom 2 (například).
Jenže kámen úrazu je, že málokterá aplikace vyžaduje počítat 120 000 trojúhelníků za vteřinu. Většinou vyžadují složité a různorodé operace, takže ta grafická karta je potom zcela na hovno. Cesta kterou se vydal Intel je opačná. Místo nesmyslného přidávání hloupých jednotek počítajících trojúhleníky se snaží vymyslet způsob, jak ty herní scény (například) spočítat jiným matematickým způsobem, což by umožnilo využít jiný typ procesoru. tedy CPU. A ono to skutečně jde....
neox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-03-18 19:15:57
avatar
kdyz uz sme u tech grafik, dd jak je mozne, ze to nekde prekona gts sli? pro me je to strasne prekvapeni
http://enthusiast.hardocp.com/article.html?art=MTQ3NSwzLCxoZW50aHVzaWFzdA==
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-03-18 22:37:56
avatar
zajímavý co že by optimalizace 9tkové řady známa u 9600GT ;) ... nevím proměřím a uvidíme, každopádně musím říci, že mě mile překvapila HD3870X2 - po 8.3 je nárůst napříč všemi rhami až 15-20% výkonu! Za 8000 opravdu bomba ...
neox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-03-18 23:12:58
avatar
tak x2 se ted docela vysvihla,stoji o petinu min nez pri uvedeni a vykonu zase skoro petina pribyla. cena u gx2 je dost nastrelena a slusela by ji spis desitka s trochou optimismu ale nvidia vypusti v lete gt200 jako jednocipovou kartu a ta tydle dualni reseni prekona, i kdyz na to bych az tak moc nesazel
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-03-18 23:29:30
avatar
v létě? Ani náhodou .... V letě přijde 55nm G92, což se projeví i na GF9, ATi přijde s vylepšenými RV670, v létě by se možná mohli objevit první modely ATI RV770,a el nikdo neví co to vlastně bude a Nvidia GT200 na grafické kartě bude na trh uvedeno nejdříve během října.
premech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Integrovany? 2008-03-19 22:21:50

Proč probůh píšete "integrovaný řadič" s velkým I?
Koloman_e [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - cat 8.3 a narust v cf 3870? 2008-03-21 11:43:15

zdar, hele když se zvětšil výkon u 3870X2 při použití cat. 8.3 tak se zvetší i výkon 3870 v cf? a bude to taky o 15-20%? popřípade jsou cat 8.3 lepší pod vistama a xp než cat 8.2 pro kartu 3870?
dik za info
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-03-21 13:57:35
avatar
ATI dnes lépe funguje pod ATI než pod XP, protože na Vista se optimalizují více ovladače, lavně pak pod DX10 ... CrossFire byl posílen napříč všemi kombinacemi ...
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2 dostal pořádný update! Konečně je to stalker?
S.T.A.L.K.E.R. 2 dostal pořádný update! Konečně je to stalker?Friday, 20 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 188x
Komentářů: 1
Exodus od bývalých tvůrců Mass effect vypadá jako Mass Effect!
Exodus od bývalých tvůrců Mass effect vypadá jako Mass Effect!Thursday, 19 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 568x
Komentářů: 0
Witcher IV oficiálně odhalen! Ciri v hlavní roli.
Witcher IV oficiálně odhalen! Ciri v hlavní roli.Tuesday, 17 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 940x
Komentářů: 3
Kontroverzní The Last of Us Part II dorazí na PC
Kontroverzní The Last of Us Part II dorazí na PCMonday, 16 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 942x
Komentářů: 0
Mafia: The Old Country dorazí v létě 2025
Mafia: The Old Country dorazí v létě 2025Friday, 13 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1388x
Komentářů: 0
Cyberpunk 2077 dostává další aktualizace, i když už neměl!
Cyberpunk 2077 dostává další aktualizace, i když už neměl!Wednesday, 11 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1173x
Komentářů: 1