Intel vs nVidia: je lepší upgrade CPU nebo GPU? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pátek, 21 březen 2008
Intel-logoŽe nedávné navážení firmy nVidia do procesorů nezůstane bez odezvy, bylo jasné. Válka společností Intel a nVidia pokračuje další přestřelkou ...

 

 

S největší pravděpodobností jsme svědky události, která může mít na budoucí situaci a vztahy na hardwarovém trhu zajímavý vliv. Vztahy mezi společností Intel a společností NVIDIA jsou mírně řečeno, velmi špatné. Skoro se dá říci, že lepší vztah dnes panuje mezi Intelem a AMD a to i přes to, že společnost Intel si právě odbývá první slyšení před vyšetřovací komisí EU, právě za omezování své konkurence v nedávné době. Jenže mezi Intelem a Nvidií jde o něco jiného. Nvidia se dnes cítí silná, nicméně zároveň si je vědoma své nepříliš vhodné pozice pro budoucí vývoj a podniká spousta kroků. Nvidia sice dnes stále usiluje o to, získat licenci pro výrobu čipových sad na dnes dominantní PC platformu Intel, ale už dnes je víceméně jasné, že její šance na brzké, nebo vůbec nějaké získání této licence jsou celkem minimální. Vzhledem k projektu grafické karty Intel Larrabbe, je dost možné, že Intel nemá zájem ani na technologii SLI a de facto nVidia nemá Intelu za licenci pro výrobu čipových sad, co nabídnout, aby to pro Intel mělo smysl přijmout. A možná už to NVIDIA sama ví, protože se svými vyjádření v nedávné době musela jasně vědět, že si Intel na svou stranu nezíská. Nvidia se totiž nedávno vyjádřila v tom smyslu, že její GPU je daleko lepší než čtyřjádrové CPU.

logo-intel-nvidia

     Ačkoliv jako uživatelé musíme s Nvidií víceméně souhlasit v tom smyslu, že pro současné hry je lepší investovat do silnější grafické karty, než do extra silného procesoru. Jinými slovy ano, GPU je lepší než čtyřjádrové CPU. Nicméně na Intel toto veřejné prohlášení dojem rozhodně neudělá, tím spíše, má-li se jednat o strategického partnera, který by měl vyrábět čipové sady apod. Výše uvedené vyjádření Nvidia, nezůstalo ze strany Intelu dlouho bez odezvy. Na světě je prý interní prezentace Intelu, která vysvětluje, proč je naopak pro mainstreamového uživatele lepší upgradovat procesor, než grafickou kartu.

intel-nvidia

    Zdroje, které měly možnost si celou prezentaci prostudovat, uvádějí, že Intel má pravdu v několika věcech. Že procesor je lepší na běžné denní činnosti výpočetní činnosti, převody hudby, vide, obrázků apod. Pokud jde o hraní her, tak Intel přiznává, že pro hraní nejšpičkovějších her je zapotřebí silná GPU, ale pro hraní starších her, jako UT 2004 stačí běžná integrovaná grafická karta od Intelu. S tím ale lze souhlasit jen omezeně, protože ovladače Intelovských grafik jsou mírně řečeno špatné a příliš si nezahrajete. Hlavní myšlenou celé prezentace je ale fakt, že pro běžného uživatele se spíše vyplatí pořídit silný procesor, než silnou grafiku, protože s výjimkou her se ve většině ostatních aplikacích projeví právě síla procesoru.

quadcore

   Prezentace Intelu nepřináší nějaký zásadní objev, pro počítačové hráče je důraz na grafiku jasnou věcí a souhlasíme s Nvidia, ale pravdu má ve svém pohledu i Intel. Intel ale dal touto prezentací najevo, že si nenechá podrývat svůj marketing ohledně prosazování silných čtyř a více jádrových procesorů do běžných PC. A to ani od firmy Nvidia ani od nikoho jiného a nenechá tyto výpady bez odpovědi. Jsem si skoro jistý, že tohle je jen první kolo a Nvidia i Intel se do sebe ještě pustí :). Uvidíme, s jakým argumentem přijde nVidia, která je vlastně teď na tahu, tedy pokud se Intel nepustí do větší ofenzivy. Myslí ale, že o zábavu máme postaráno a můžeme pomalu uzavírat sázky, kdo vyhraje. Podle mého skromného názoru celou tuhle potyčku ukončí vydání grafické karty Intel, která vzejde z projektu Larrabbe a to by mělo být možná už příští rok touhle dobou a pak se obávám, že nejen nVidia, ale i AMD, které se chytře drží mimo výše uvedenou přestřelku, budou mít o velký problém postaráno.

Zdroj: Fudzilla

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - hezké :) 2008-03-21 16:14:14
avatar
Intel zlobí kartou Larrabee, NVIDIA zlobí tím, že převezme VIA, ale vůbec bych se nedivil, kdyby nakonec došlo k uzavření velmi oboustranně prospěšné partnerské aliance INTEL-NVIDIA jako to udělalo ATI a AMD. Nicméně pokud se NVIDIA nakonec podaří převzít VIA, Intel Larrabee dotáhne do konce (nemám vůbec strach že by to nezvládl) a budeme mít místo dvou hráčů na písečku tři, to by taky nemuselo být marné, budeme si vybírat jak CPU tak GPU ze tří značek, a ceny půjdou zase dolů, komu by to vadilo že
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-03-21 16:29:39
avatar
pochybuji, že Intel a nvidia se spojí, i když intel vlastní část akcií nvidia Intel nemá na nvidii dnes žádný eminentní zájem, navíc při chování obou společností jak Intel tak nvidia mají moc velké Ego a jen tak si nenechají do své firmy mluvit. Nvidia nemá důvd se nechat pozřít větším Intelem
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - :) 2008-03-22 08:13:21
avatar
Já myslím, že až dojde na lámání chleba a případně by se ukázalo, že intel je schopen vyorbit grafiku, která bude slušnou alternativou k ATI/NVIDIA akcelerátorům, tak že Nvidia by si ten důvod rychle našla. Je zřejmé že integrované karty si bude dělat intel sám, amd si integrované bude dělat také, a že by se NV uživila jenom highendem, tomu nikdo nevěří Zatím má NV naprosto převažující podíl na čipových sadách AMD, ale to se velmi rychle změní ve prospěch ATI. Intel i AMD si buduje monolitickou platformu a NV si buď chytí svojí vlastní přes VIA a nebo bude muset sklopit krofky a stát se dvorním grafikem intelu, jinak jí čeká osud 3DFX, sice bude mít trhače asfaltu, ale z těch nevydrží tempo vývoje, protože na to brzy nebude mít finance. Momentálně je NV sice obr že by si mohla koupit i AMD kdyby bylo na prodej, ale za rok dva může bublina splasknout, další NV8800 generace se jim už asi sotva podaří.

Nicméně myslím že jsme svědky přelomového období, kdyby se tak konečně někdo odvážil a překročil stín platformy x86, ale k tomu bohužel asi nedojde. Třeba taková nová PC platforma na bázi IBM cell a NV GF, udělat open office pro cell jistě není potíž (pokud už neexistují), DX sotva zlomí, takže by NV musela např. hutně podpořit OPEN GL gamesy co vytváří Sony pro PS3 a vydávat je rovnou i pro své PC . Ale to už je opravdu buhužel jen sci-fi v rovině teorie.
Grak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Intel Larrabee 2008-03-21 17:50:36

Podle mnie tohle bude slabota ktera bude AMD a nVidii pouze olizovat kotníky.
TommoT [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Intel Larrabee 2 2008-03-21 17:59:04
avatar
Přesně tak nemylím si, že intel svým prvním počinem nějak ohrozi konkurenci...Dle mě to dopadne podobnym způsobem jako u firmy S3. Ta se taky chvástala a nakonec se se svým údajně vyvinutým čipem ani neukázala
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-03-21 18:35:10
avatar
Já bych Intel tedy nepodceňoval a co mám zprávy od AMD, tak ti se na to dívají podobně, síla ntelu je hlavně ve vlivu na vývojáře a na vývoj obecně ...
Anonymní  2008-03-21 18:46:08

Tady pujde vice mene o neoumeritelne veci. Vetsina diskutujicich povazujte budouci grafiky Intelu, jako nejaky low-end. Bohuzel, to je trosku omezeny pohled. Dnesni graficke karty jsou jen tupe kalkulacky a nic vic. Klasickou metedou rozdeli model na trojuhelniky a pak neco pocitaji. Jiste, v tomto jsou dobre, jenze nikdo z vas uz netusi, zda je tento postup nejlepsi mozny. Nejak jsme se ho historicky dopracovali a tak nam zustal. Intelovske grafiky budou sceny pocitat jinak:

metodou Raytraycingu

A to je metoda mnohem efektivnejsi, jak ukazuji prvni testy. Zaroven nutno dodat, ze ji dnesni grafiky nedovedou, takze by nam mohl Intel pekne zamavat s trahem!
LuckyJosh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-03-21 18:59:07
avatar
nikdy si asi neslysel o nicem jako nvidia CUDA co??? zku si trosku zagooglit a mozna pak poznas ceho vseho jsou grafiky schopne nebo aspon grafiky od nvidie..
TommoT [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - AMD 2008-03-21 19:35:38
avatar
AMD na tomto projektu pracuje taky
4res [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-03-21 20:39:18

AMD nepracuje na tomto (CUDA), ale na vlastním CTM. Ale jeho programování je o něco složitější.
to dd.joke: Pokud se ale nepletu, RayTraycing není jediná globální osvětlovací metoda, která se dá použít. Viděl sem dema počítáná pomocí radiosity, která se dá implmentovat snad i na dnešních GPU. Raytraycing je možná prosazován intelem právě proto, že nejde implementovat na dnešních GPU. Prostě schválnost.
Jinak nazvat grafiku tupou kalkulačkou... Nevim. Programuje se o trochu složiteji, s jinými postupy, ale její možnosti se od procesoru až tak neliší a výkon je uplně jinde. Btw. v jedné funkci můžeš na vlákno aplikovat až 2 miliony instrukcí. Ukaž mi algoritmus, kterým se do tohodle rozsahu nevejdeš.
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - GLobal Illumination with radio 2008-03-21 22:54:00
avatar
GLobal Illumination with radiosity (v podstatě přijímání a vyzařování světla od jiných objektů a zdrojů včetně globálního, včetně barvy a intentity - klasicky červený míček na bílém ubruse - pod míčkem je ubrus narůžovělý - dobře, uťatá skalpovaná hlava na bílém jídelním tácu :-))) no tak to by snad mělo v sobě jakousi měrou mít zastoupeno i DX10.1 které je použito ve všech skvělých hrách... :-)))
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-03-21 23:07:05
avatar
A ještě, výsledná fotoreal. grafika se nepočítá "pouze" raytracingem, nebo "pouze" s použitím radiosity, všechno má svoje pro a proti. Používají se kombinace více renderovacích technologií, každý objekt ve scéně pěkně tak, co je pro něho lepší. Např. zakoutí místnosti s obrazy a stíny pomocí radiosity (Radiosita v základu "neumí" odlesky, raytracing zase v základu neumí např. "rozplizlé" hrany stínů, používají se v podstatě mapované bitmapy s různou alfou; a vázu na stole s refrakcí (lomem světla) a odrazy okolí na hladině zase mydlí klasický raytracing, který už odráží i předpočítané právě stíny atd. Kombinovaný a používaný výkonný renderer je například MentalRay (používá ho třeba 3DSMax, Maya...), který při použití kompatibilních materiálů dokáže vyloženě podle uživatelských nastavení ze světelných zdrojů vysílat "snopy" fotonů, sledovat co se s nimi děje (intenzita, barva, pochopitelně trasa) a zobrazovat výsledek. Popravdě řečeno, obávám se, že jestli chtějí něco takto komplexního počítat v reálné čase xkrát za vteřinu, budou asi muset vymyslet něco přímějšího. I když nepochybuju, že jednou... A nebude to trvat ani moc dlouho. Už dnes se pohybujeme v reálném čase v grafice, jaká nebyla před pár lety ani v předrenderovaných "můvíčkách"...
mArCus_777 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-03-23 12:02:36

Presne tak. Osobne vidim budoucnost v kombinaci Rasterizace a raytracingu.Kazda ma sve silne stranky a ty se vyuziji.
TommoT [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-03-22 16:47:42
avatar
Omg to je snad jasne ze nepracuje na CUDA...Asi kazdy snad pochopil, ze to pojalo Amd trochu jinou cestou
petrs [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - cituji : 2008-03-21 18:50:18

ElCondor - to Rebel44 2007-08-09 13:381

Oblast na kterou narážíte se jmenuje operace v plovoucí desetiné čárce, zkráceně FLOP. Ano, GPU neumí nic jiného než FLOP a proto je v této oblasti nejlepší. Ale CPU je velice komplexní a FLOP je jen jedna z mnoha operací, které musí provádět. Proto se GPU na nic jinéo nehodí a je odsouzeno celý život být jen tupou kalkulačkou

Takže neměli bychom zaměňovat jablka s hruškama. Grafika umí jen jednu jedinou věc. Nic víc, nic míň. Ale nikdy nebude CPU. Do počítače CPU potřebujete a to vám výrobce grafik nikdy nedodá. Nejlepšími CPU současnosti jsou:

Power6 (IBM), CELL/BE (Sony+IBM+Toschiba), UltraSPARC 2 (SUN)

Do desktopu nejsou k mání jen a pouze kvůli zpětné kompatibility Windows-x86 platformou. Pro ten malý zbyteček non-win useru se totiž nevyplatí dodávat na trh pro širokou "laickou" veřejnost.
4res [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-03-21 20:22:59

Mužeš mi prosim tě ukázat důkaz že grafická karta neumí pracovat s celýmy čísly? myslím že takový nenajdeš. Minimálně G80 a následníci umí pracovat při s 24 bitovými integery shodnou rychlostí jako s floaty (tedy plnou rychlostí) a všechny základní operace (+, - *) trvají jeden cyklus. Pro 32 bit celá čásla operace trvají dva takty, ale i tak jsou možnosti grafické karty z hlediska výkonu vysoce nad možnostmi procesoru. Pro následující grafiky je příslib možnosti práce s double (64b FP) a minimálně 32b (možná i 64b) celými čísly v plné rychlosti.
Tím neříkám, že grafika může zcela nahradit procesor. Sou jak aplikace, které potřebují vysoký výkon na jedno, nebo omezený počet vláken (počítají procesory) a algoritmy, které je možné rozdělit na typicky tisíce vláken. Ty se zase hodí pro grafiku (obecně SIMD architekturu).
Další věcí je, že architekturu grafik nazýváš jako tupé kalkulačky, ale to, že např cell je hlavní procesor a několik vektorových procesorů (tupé kalkupačky) ti nevadí. Hlavní procesor je obdoba procesoru na X86 systému a vektorové procesory obdoba grafické karty. Jediný rozdíl je, že u x86 systému neleží vše na jenom kusu čipu, což se stejně zanedlouho změní (buldozer). Stejně si myslím, že cokoli co má cokoli společného s x86 pro tebe bude špatné.
mArCus_777 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-03-23 11:57:37

4res. Naprosty souhlas. Kdyz je zajem,staci se jen podivat na specifikace jednotlivych cipu....Jen se divim,ze pod tvym prispevkem nectu rozhnevane reakce podrazdenych milovniku CELLu x86 neni spatna architektura, ba naopak. Jen plati dan za zpetnou kompatibilitu.
rasca25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-03-21 19:55:44
avatar
AMD sa musia válat po zemi a smát sa týmto dvom firmám, ktoré keby sa spoja, tak prídu o konkurenciu, ale neee, oni namiesto spolupráce sa budu uhadzovat to ma leslejšie zlato ...... ta nech sa hadaju, amd si zatal bude ronit svoje ....
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-03-21 20:25:18
avatar
AMD má dot starostí samo se sebou. Moc k smání toho nemá, Intel vypadá do budoucna velice silně ...
doggie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-03-21 21:04:33
avatar
ja terba na pocitaci vetsinou hraju nebo brouzdam na netu a na to nepotrebuju ani Quad core...mam athlon64 a ati x850xt a na praci mi to staci...se hrama je to uz horsi...dotedka mi to docela stacilo protoze mam malej monitor ale uz tomu dochazi dech...ale rozhodne se mi vyplati investovat vic do grafiky...tim nechci rict ze grafika nahrazuje cpu ale je to podle me pro kazdyho jiny...PS: sem docela zvedavej s jakou grafikou prijde Intel
Grook [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-03-21 23:20:10
avatar
Pokud vim tak Intel a nV spolu velice uzce spolupracuji.Tudiz bych tyto prohlaseni nechal klidne hnit. I to je reklama. Stejne mi to prijde ze vsichni tri AMD Intel i nVidia smeruji k jednomu ale kazdy jinou cestou. Uz jen proto ze to z ceho jsme aktualne uneseni je pro tyto fa davno stara vec, a klidne si kuti neco jineho.Ukazkou je za nV to co ma jen prelesti a prachy se sypou dal.ATI si to trosicku pohnojila ale myslim , ze je to jinak to same.A Intel ten se vratil jen k pentiu pro dal novej kabate zkusenosti za ta leta a ma taky neco co mu sype.Tim chci ric ze ceny jsou tak nizko protoze je vse uz davno zaplacene.A ze obchody s elektronikou stagnuji.
Lupo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - NVIDIA = Mental Ray 2008-03-22 10:21:56

NVIDIA nie je uplne vedla co sa tyka RayTrayncing a jemu podobnych rendrovacich technik. Vzhladom k tomu ze pred casom kupila Mental Images, tak uz podla mna minimalne rok robi na GPU, kt. to bude pocitat 3D uz nie metodou SHADERov.
Indy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Grafiky Intel 2008-03-22 19:44:52
avatar
Myslim ze grafiky Intel budou stat za prd, ale Intel si je protlaci svym vlivem do sestav se svymi procesory a budou tim padem hodne prodavane...
Lelda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ha 2008-03-23 22:04:29

Mno ja bych ten Intel moc neprovokoval poslední kdo to zkoušel přes patenty tak dopadli budto tak že je Intel defacto zničil a nebo jako Via nebo Sis, ktery sou radi že žijou ono ani AMD na tom neni nějak slavně a to maji s Intelem smlouvu o patentech. Podle mě kdyby tohle byl Microsoft a někdo to na ně takhle zkoušel tak už bojujou o přežiti. Pokud vim tak Intel drží ke většině patentu na procesory a vubec na standtarty kolem PC klíč. Takže asi on hraje toho keymakera ke všemu tomuhle a vydírat ho se asi nemusi vyplatit...To je takovy přemyšlení nahlas.
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Intel Larrabee 2008-03-25 13:03:15
avatar
Obávám se, že ten Larrabee je opět jenom postupně nafukovaná bublina, která v době uvedení pěkně splaskne.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-03-25 13:44:41
avatar
no vzheldem k síle Intelu se prosadit se obávám, že to tak jednoduché nebude
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2 dostal pořádný update! Konečně je to stalker?
S.T.A.L.K.E.R. 2 dostal pořádný update! Konečně je to stalker?Pátek, 20 prosinec 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 175x
Komentářů: 1
Exodus od bývalých tvůrců Mass effect vypadá jako Mass Effect!
Exodus od bývalých tvůrců Mass effect vypadá jako Mass Effect!Čtvrtek, 19 prosinec 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 567x
Komentářů: 0
Witcher IV oficiálně odhalen! Ciri v hlavní roli.
Witcher IV oficiálně odhalen! Ciri v hlavní roli.Úterý, 17 prosinec 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 938x
Komentářů: 3
Kontroverzní The Last of Us Part II dorazí na PC
Kontroverzní The Last of Us Part II dorazí na PCPondělí, 16 prosinec 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 942x
Komentářů: 0
Mafia: The Old Country dorazí v létě 2025
Mafia: The Old Country dorazí v létě 2025Pátek, 13 prosinec 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1388x
Komentářů: 0
Cyberpunk 2077 dostává další aktualizace, i když už neměl!
Cyberpunk 2077 dostává další aktualizace, i když už neměl!Středa, 11 prosinec 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1173x
Komentářů: 1