Série neúspěchů a nesplněných plánů vedla k opětovné reorganizaci GPU divize a změně plánů.
Společnosti Intel se nedaří. Hospodářské výsledky zaostávají za plány, sliby a očekáváními, díky produktové nabídce. Některé věci už mají roky zpoždění. Vše navíc nasvědčuje tomu, že se vše ještě zhorší …
- Nová generace CPU v problémech – nestihne ani rok 2024?
Už jsme vás Informovali o tom, že Intel výrazně změnit plány na rok 2023. V něm nás nečeká nová generace 7nm procesorů METEOR LAKE, jak bylo se zpožděním původně v plánu. Jejich situace je prý více než mizerná a silně začínají připomínat průšvih jménem ROCKET LAKE!
Kvůli problémům ve výrobě, efektivitě a nárokům, Intel údajně vzdal výkonnější 8+16 a 6+16 konfigurace, které měly být Core i9-14900K a Core i7-14700K modely v druhé polovině roku 2023. Nicméně ani slabší varianty 6+8 se nedaří a v tuto chvíli. Jak 7nm výroba, tak čipový design nabírají zpoždění, takže opravdu nestihnou rok 2022. Přinejlepším stihnou první polovinu 2024. Nicméně pouze s 6+8 jádrovou konfigurací, tedy středním mainstreamem Core i3 a Core i5, který navíc vyžaduje zcela novou platformu, protože CPU jsou pro novou LGA 1851 patici, si Intel příliš nevystačí.
V tuto chvíli to prý reálně vypadá, že Intel si ovšem bude muset vystačit s 10nm RAPTOR LAKE (Core 13000) a již naplánovaným RAPTOR LAKE REFRESH (tedy to samé na vyšších taktech ale pojmenované jako Core 14000) v kombinaci s mainstreamovými METEOR LAKE Core i5, i celý rok 2024! METEOR LAKE je prý v tak mizerném stavu a vývoj má takové problémy, že Intel doufá, že AROW LAKE, který jej měl nahradit, dorazí v pořádku a stihne to na přelomu 2024/2025, co by tedy mainstreamové Core i7/i9 modely pro LGA 1851. Nicméně ani v jeho případě prý věci nejsou bezproblémové a zkrátka současná generace 10nm procesorů Intel (tedy ALDER LAKE a RAPTOR LAKE) zde bude nejen celý rok 2023, ale i minimálně většinu roku 2024! Přitom už stávající ZEN 4 je jasně lepší, protože při podobném výkonu je výrazně efektivnější a pro lepší/perspektivnější platformu, natož když dorazí ještě ZEN 4 3D a následně v roce 2024 pak ZEN 5.
Jaká je strategie Intelu? Už od nás víte, že letos vyjde nová generace high endu, která konečně nahradí letitou a již dávno mrtvou X299 a Core 10000X. Už dva roky zpožděný 10nm SAPPHIRE RAPIDS bude pro klasický PC high end (HEDT) XEON 2000 série W3/W5/W7/W9 procesory s až 24jádry/48 vlákny pro W790 platformu se 4kanálovým DDR5 řadičem a 64 PCIe. Existovat ještě bude 8kanálová platforma, ale to je PRO varianta pro pracovní stanice atd. Jen ta 4kanálová je určená pro běžný trh a jako high end (HEDT). Právě tyto procesory a platformu chce tedy Intel nabídnout jako výkonnější řešení a doufat, že s nimi překoná i rok 2024 a zpoždění mainstreamových Core i9 nové generace. Nicméně potíž je v tom, že AMD chystá také novou 4kanálovou SP6 s až 64jádrovými RYZEN ThreadRipper 7000X. Takže jen 24 jádrové procesory Intelu moc nepomohou. Navíc těžko tuhle HEDT platformu můžeme vnímat jako konkurenci mainstreamové AM5 s RYZEN 9. Zkrátka zdroje uvnitř Intelu naznačují, že rok 2024 může být pro firmu zdaleka nejtěžším rokem doposud, protože nejen že nedokáže konkurovat už současným špičkovým ZEN 4/ZEN4 3D, proti ZEN 5 nebude mít vůbec nic.
Jak moc jsou tyto zákulisní informace přesné? Pochází ze stejných zdrojů, které se 100% přesností informovaly o všech novinkách, zpožděních a produktech v předchozích letech. Jinými slovy bral bych je vážně. Ostatně není důvod jim nevěřit, protože Intelu v posledních letech nevyšlo z jeho plánů absolutně nic a neexistuje jediný důvod, proč by mu mělo něco vyjít. Problémy, které všechna ta zpoždění a nesplnění plánů způsobily, totiž Intel jako společnost vůbec ale vůbec nevyřešila a neřešila. Problémy zůstaly, stejně jako drtivá většina lidí, politika, styl fungování firmy, které je způsobily. Nic se v Intelu nezměnilo, takže proč by se měly najednou vyřešit všechny ty na sebe nabalované a vzájemně propojené problémy? A když jsme u toho …
- Intel restrukturalizovat GPU divize a degradoval Koduriho!
Grafická divize Intelu je jeden velký průšvih od jejího ohlášení. Raja Koduri nesplnil nic, co od roku 2017 sliboval Intelu i veřejnosti. Celá grafická divize Intelu je černá díra na peníze. Intel není na poli GPU žádný nováček, má obří team, kdy přetáhl klíčové lidi z AMD, NVIDIA, Apple a dalších a výsledek? Nic. Pro současný stav HW i SW neexistuje omluva, žádné rozumné vysvětlení prostě nic.
Připomínám, že první generace samostatných herních a výpočetních grafik Intel, byla oficiálně slibována na rok 2020. Nedorazilo nic. Celé to bylo obrovské fiasko, nefungovala architektura, nefungovala výroba, nefungovalo nic. Miliardy skončily v koši. Raja ale rozjel nové kolo slibů nejen vedení Intelu a veřejnosti. Aby to vypadalo, že ta první generace GPU Intel, která se měla jmenovat Xe, nikdy neexistovala, zamakala jediná část grafické divize, která viditelně funguje.
PR a marketing, který vymyslel pohádku o první generaci grafických karet Intelu, jménem ARC, která se postaví tomu nejlepšímu od AMD a NVIDIA v roce 2021. Intel Xe? O té nikdy neslyšeli. Takže marketingově první, reálně druhá generace výkonných grafik Intel jménem ARC s velkými sliby měla dorazit v roce 2021. Nedorazila. Takže v roce 2022? Slib o Q1 rychle porušen, vydání v Q2 bylo také jen na papíře a dlouho to vypadalo že i Q3 se nestihne. Nakonec stihlo. Tedy teoreticky. Plán Intelu o 4 milionech dodaných herních ARC grafik se rychle rozplynul. Intel ARC grafiky prostě nefungují.
S parametry vyššího mainstreamu, nestačí o třídu parametrově slabšímu mainstereamu AMD a NVIDIA, kdy zejména Radeon RX 6600 série si i nejvýkonnější ARC A780 namaže na chleba. Přitom Intel by měl konkurovat minimálně RX 6700 ne-li RX 6800 modelu. Nekonkuruje. A přes měsíce slibů a prací se stav ovladačů ani výkonu nijak znatelně nezměnil. Končí rok 2022 a ARC stále více, nefunguje, než funguje a karty jsou to příšerné, navíc absolutně nedávají cenově ani provozně smysl. Jinými slovy všechno, co o nich Koduri veřejně i interně sliboval, byla objektivně a bez přehánění lež.
Zákulisní zdroje tak naznačovaly, že vedení Intelu došla s Kodurim trpělivost. 5 let obřích investic, 5 let velkých slibů a výsledkem je 0 konkurenceschopných produktů s výhledem na několik dalších let nekonkurenceschopných dalších produktů. A černá díra na peníze v situaci, kdy Intel má velké problémy s procesorovými produkty, a dokonce se jako firma dostává do ztráty. A v tichosti tedy došlo k reorganizaci grafické divize.
Raja už ji neřídí! Alespoň ne celou. Tým vyvíjející GPU pro herní a běžné PC se přesune pod Client Compute Group, team vyvíjející výpočetní GPU bude pod Data Center and AI divizí. Koduri byl neoficiálně degradován z šéfa grafické divize na pozici šéf-architekta. I když se to snaží podat jako povýšení, všichni se tomu smějí, když vám vezmou a rozbijí celou divizi, těžko jde o povýšení.
Současně prý nemáme věřit ničemu, co Raja slibuje. Ten opět nedávno prohlásil, že BattleMage je na cestě a nejen ten, prý roadmapa stále platí. Jenže zákulisní informace hovoří jinak. Vývoj architektur sice běží, ale nepočítá se s high endovými produkty. Battlemage bude zase jen maximálně mainstream s 220W max., tedy bude muset konkurovat NVIDIA RTX 4060 a AMD RX 7700 sérii minimálně. A prakticky všichni u Intelu pochybují o tom, že konkurovat dokáže. Musel by více než zdvojnásobit výkon a opravit všechny problémy s ovladači a vyjít v druhé polovině roku 2023, aby to mělo smysl. Raja sice opět slibuje hodně, ale nikdo mu nevěří. A z dobrého důvodu. Nesplnil nic, co sliboval posledních 5 let. Proč by to teď mělo být jinak, navíc když mu byli seškrtány prostředky a omezeny zdroje a rozdělen team. Vedení Intelu si zjevně spočítalo, co jsme mnozí říkali. Vývoj výkonných herních GPU je extrémně drahý, s minimální návratností po mnoho let. Pro Intel tedy v tuto chvíli vyhazování peněz. Intel potřebuje hlavně mít co integrovat do CPU a k CPU a pak mít výpočetní GPU do serverů a HPC. A na to se tedy bude soustředit. Na výkonné herní grafiky Intel zapomeňte.
Takže taková je situace u Intelu, která ovšem nepřekvapuje absolutně nikoho. Jinak to ani dopadnout nemohlo a přes všechny trable Intel nezměnil nic ve své politice, ve svém stylu fungování jako firmě a obecně stylu řízení a neobměnil ani klíčové lidi. Zkrátka neudělal jedinou změnu, která by něco změnit mohla. A tak budeme s pravděpodobností blížící se jistotě, pozorovat problematické produkty Intelu na poli CPU i GPU dalších několik let. I tak to bude zajímavé, protože Intel se bude muset snažit být konkurenceschopný snad alespoň cenově. A bude tedy tlačit na AMD aby i to drželo ceny rozumně, což v tuto chvíli funguje, tím spíše, že vše je umocněno současnou světovou situací a poklesem poptávky zejména po slabších PC, mobilních PC apod.
Tak co na to říkáte? Myslíte si, že zákulisní zdroje se mýlí?
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|