Nový šéf AMD chce útočit a vítězit – z AMD se má stát dravec a útočit má více i na Intel Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Neděle, 04 září 2011
altMotivační proslov nového šéfa společnosti AMD stojí za vidění. Otázka je, jaká bude praxe.

 

 

 

 

Řekněme si na rovinu, občas mnozí dost pochybujeme, že AMD jako firma má vůbec nějaký marketing, či PR oddělení. Samozřejmě vím, že má a nic proti nim, ale AMD je v podstatě neviditelné. Jasně, třeba proti Intelu těžko může vyrovnaně soupeřit, ale třeba NVIDIA je co do velikosti i financí zcela srovnatelné a vidět je. Dnes musíme zcela bez příkras říci, že v současnosti má AMD lepší grafické čipy ve všech stěžejních ohledech a ve všech segmentech, než  NVIDIA. Přesto NVIDIA prodává dokonce podle posledních čísel více neintegrovaných grafik. Jak je to možné? No prostě ten marketing. Troufám si říci, a neříkám to poprvé, že kdyby NVIDIA měla grafiky kvalit současných AMD Radeon HD 6000 modelů, tak s nimi klidně se vým marketingem udělá 75% tržní podíl.

U procesorů je to samozřejmě situace trochu jiná. AMD je tradičně limitováno zejména výrobními možnostmi. I kdyby mělo 2x lepší čipy než Intel, má jen jednu výrobní továrnu, zatímco Intel jich má několik. Takže prostě o nějaké konkurenci můžeme mluvit v rámci výkonů procesorů mluvit v testech, ale pokud jde o prodeje, nedají se AMD a Intel vůbec možnostmi srovnávat. Jak už jsem několikrát řekl, celý trh tvoří zhruba 110 milionů x86 procesorů ročně. AMD je maximálně schopno dodat tak 25-30% toho množství – tolik k možnostem konkurenčního boje AMD vs Intel – žádný být za současných možností obou firem ani nemůže. Ještě větší nerovnost panuje v možnostech vývoje, nasazování nových technologií atd. Intel každý kvartál dá do vývoje 3 miliardy dolarů. AMD stejnou částku dohromady dá do vývoje tak za 2 roky. Zatímco u procesorů můžete bojovat poměrem cena-výkon, u vývoje rozhodují jen peníze, kvalita a množství vývojářů a zase peníze.

Do této situace a firmy tedy vstupuje nový ředitel. A na tomto postu je to u AMD významná změna, protože až do této doby vedli firmu lidé úzce spjatí s jejím zakladatelem, tvůrci většiny klíčových procesorů atd. Mimochodem AMD je jako firma stará už 40 let. Rory Read je první člověk v pozici šéfa u AMD, který přišel zvenčí a hlavně je to více manager, než inženýr, což je další společný znak předchozích šéfů AMD. Takže změna to je. Rory Read není žádný „hej počkej“, ale velmi zkušený manager, který pošel celou řadou pozic u IBM a v posledních letech v Lenovu, a všude si vedl výborně. U Lenova se pod jeho vedením firma dostala na rekordní úroveň tržního podílu. AMD má tedy nově v čele skutečného managera a jeho proslov podle toho vypadal:

Rory Read mluví hlavně o tom, že by AMD mělo více útočit. Doufejme, že tím myslel hlavně to, že když něco dobrého u AMD vyrobí, že o tom také patřičně dají vědět. Nemůže se prostě opakovat situace grafik Radeon HD 5000/6000, které z počátku měly naprosto neopakovatelnou bezkonkurenční pozici a i dnes jsou prostě lepší produkty a stejně velká konkurence přesto prodává více. V případě Intelu dobře, AMD nemá a nemůže mít vyrovnané možnosti a s Intelem skutečně vážně soupeřit ve více segmentech, než v současnosti působí, ale v grafickém segmentu proti NVIDIA klidně může, ba dokonce musí. NVIDIA v posledních letech těžila u marketingu hlavně z toho, že prostě neměla ze strany AMD konkurenci a oponenta. Dám malý příklad ze skutečnosti:

 Čas od času je nějaké to větší setkání výrobců s partnery, a to jak z řad novinářů tak hlavně prodejců a distributorů atd. To jsou pro firmy velmi důležití lidé, protože s těmi dělají ten buseiness a těm prodávají ty své produkty (až ti je pak prodávají vám-nám ;) ). Budete se možná divit, ale většina prodejců a distributorů se stará o business a ne ani tak o to, co vlastně prodávají. Prostě vědí třeba, že aktuální čipy jsou ty a ty, ale už neznají technické podrobnosti, nevědí, jak si vedou v testech, co je třeba za danou cenu lepší atd. Prostě to neví, protože to vědět nepotřebují. Samozřejmě firmy pro ně dělají na takových setkáních krátké prezentace nových produktů a představují jim, co ty produkty umí a co dokáží i ve srovnání s konkurencí.

Málokdo z vás, kdo to neviděl na vlastní oči, si umí představit, jako věci si tam mohla v posledních letech dovolit tvrdit právě třeba NVIDIA. Přítomným novinářům, kteří o věcech samozřejmě mají přehled, protože se tím na rozdíl od těch prodejců zabývají, občas silně poklesala čelist, co si tam mohl dovolit zástupce NVIDIA tvrdit za přinejmenším pohádky. Jenže on prostě dělal svou práci a dělal ji dobře, protože věděl, že tam není nikdo od AMD, který by prostě řekl těm prodejcům trochu jiná fakta. To samozřejmě znamená, že u AMD někdo nedělal něco pořádně. Ano je to tak. Nestačí mít lepší produkt a porazit s ním konkurenci v několika srovnávacích testech, musíte ho taky propagovat a prodat, a to je něco, v čem AMD má hodně mezery, protože jeho marketingové síly jsou značně omezeny.

Hodně by prospělo, kdyby nový šéf AMD udělal v této oblasti změny, protože pak by ubylo práce i novinářům (včetně těch amatérských) s tím, jak se snaží vyrovnaně informovat o novinkách z obou táborů a vysvětlovat některým čtenářům, že prostě nejsou všechny věci takové, jak je líčí jedno marketingové oddělení. On se skutečně dělá marketing trochu jinak, když víte, že si můžete vymýšlet pohádky o trhačích asfaltu a víte, že prostě není nikdo, kdo by přinesl trochu jinou verzi s fakty. Opravdu unikátní situace na grafickém trhu mezi AMD a NV. V jiných oblastech trhu takovéhle situace nejsou. Tam, kde je hodně firem, nebo i jen dvě silné firmy, tak si všichni dávají sakra pozor na to, co říkají. Aby prostě „nelhali“ více než je zdrávo a nevyprávěli pohádky o lepších ovladačích, vyšší kvalitě atd., protože stačí malé uklouznutí a podřeknutí, něco co nemůžete objektivně srovnáním dokázat a máte PR malér, žalobu na krku a musíte se omlouvat a je všechna vaše snaha v tahu. A to je něco, co na grafickém trhu dnes prostě téměř chybí. I když v poslední době přeci jen AMD začalo jevit známky života i na tomto poli. Bohužel na nějaké ostré bitvy si budeme muset počkat, protože grafický trh je momentálně v zimním spánku = žádné novinky.

Tak jako tak, jsme zvědaví, jak se pod vedením nového šéfa u AMD věci pohnout. Osobně si myslím, že vzhledem k finančním možnostem AMD zase nelze čekat převratné novinky, ale třeba vylepšení v oblasti marketingu a PR by se rozhodně udělat dala. Samozřejmě by nás i potěšilo více konkurence třeba proti Intelu i v oblasti high endu (vyvedení serverové platformy do desktopu proti X79), ale s ohledem na finanční a výrobní možnosti by to stejně bylo maximálně do počtu. AMD se ale stejně bude ubírat hlavně směrem APU (FUSION).

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
kF3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-04 23:42:01
avatar
vsetko ukaze len cas a ja dufam, ze z toho vyjdeme najlpesie my, zakaznici
Lukeee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-05 06:51:34
avatar
Přesně tak. Jen ať bojují! Fandím sice intelu, ale přeju si samé remízy.
HellowCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-05 13:27:40
avatar
Podle mě je remíza chyba, pak je nčekají zda ten druhý s něčím příjde. Pokud ale jeden vede, ten druhý se ho snaží dohnat, lepší je, když se přetahují třeba v kvartálech o první a druhé místo. Nejsem analytik nic takového, jen se domnívám, že to tak je.
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-05 07:56:34

Citace:
Jasně, třeba proti Intelu těžko může vyrovnaně soupeřit, ale třeba NVIDIA je co do velikosti i financí zcela srovnatelné a vidět je

Ale měli by sebou setsakra hodit, protože IMHO Nvidia v hernich grafikach (PC) vydrží jen pár let.
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-05 09:39:51

To koľko vydrží NVIDIA v herných grafikách je asi tak vo hviezdach ako koľko tam vydrží AMD. Predpoklad, že NV sa začína viac orientovať na profesionálny segment vychádzal z architektúry FERMI a z predajnosti grafík. Keď sa na to ale pozrieš teraz tak architektúra novej generácie AMD je dosť podobná FERMI a predajnosť diskrétnych grafík má NVIDIA stále dobrú. Takže toľko k teóriám o odklone NVIDIE z tohto segmentu.
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-05 12:16:37

Ale za situace kdy Nvidia bude odříznutá od low-end segmantu, a zůstane jí jen segment méněvýnosná oblast výkoných karet, bude se věnovat grafikám čím dál tím míň (IMHO)a pokud by se požadavky na segment HPC a herních grafik rozešli ještě víc (soudím dle Fermi) tak to Nvidia může prostě vzdát. Neříkám že na to ukazují dnešní čísla. Jde o muj odhad situace v následujících letech
AMD má na rozdíl od Nvidie malý grafiky i v procesorech, takže tam tenhle vývoj nepředpokládám.
Anonymní  2011-09-05 09:18:29

Hm no som zvedavý mne bude stačiť keď budu mat vyladené výrobu "adekvátne napätie a spotreba"
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-05 10:07:34
avatar
vzpomínáš si na první 65nm CPU? Taky to byla katastrofa takže normal
kapa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-05 10:22:44
avatar
ano, spominam si velmi dobre...., jadro winchester /Athlon 3000+/, odisiel mi procak do kremikoveho neba po par mesiacov....
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-05 10:27:06
avatar
Po pravdě řečeno, hned tak se to "nehne". Nevěřím tomu.
Lidská tupost je nebetyčná a než se jim z hlavy vymlátí to nakopané "a kartu chci tu čýforsku" nebo "iPhone je nejlepší, je to první dotykový telefon na světě", tak uteče ještě hodně vody v marketingových stokách...
Spíš skepticky myslím, že nikdy. Protože v hlavách tupců nenahrazuje vyčpělou falešnou myšlenku myšlenka pravdivá, ale jiná manipulující hovadina.
Měl bych o tom něco vědět, pracuju v reklamě roky a roky

Nejvíc gr. karet (a klidně za víc peněz) by AMD prodalo, kdyby je potají vyráběli pro NVIDII a ti by je prodávali jako GeForceHyperSpace - SuperSecret Technologies from the Space!!! za dvojnásobnou cenu než teď stejné karty stojí jako AMD...

A možná byste se divili, kdyby tuto ironii někdo vyzkoušel v reálu, jaké by byly prodeje...
Narcis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-05 11:42:41
avatar
To je možné, obzvlášť když by ji koupila NV
Ostatně, dle jednoho hodnocení má AMD hodnotu 4,5mld a NV 8mld, takže když NV s Keplerem a Tegrou zaválí tak bude mít dost peněz na koupi AMD

P.S: no flame, legrace
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-05 12:18:59

Já ti dám legrace. Takový věci se neříkají ani v legraci. Přečte si to nějakej blbec a vezme to vážně
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-05 12:37:02
avatar
spojení AMD a NV by neprošlo přes úřady = monopol na diskrétním grafickém trhu. Stejně tak spojení Intel a NVIDIA není reálné - nikdo nedovolí Intelu převzít firmu ůsobící na trhu, kde má Intel už dnes převahu ;)
Narcis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-05 13:16:58
avatar
jasně, jedině že by se Ati opět stala samostatnou, jinak ne.
A když se to vezme tak že nyní je Ati divize tou hodnotnější v AMD tak na CPU by měla NV už nyní....
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-05 13:37:48
avatar
ATI už se nikdy samostatné nestane ... jak by AMD asi dělalo APU?
ljelinek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Ale v clanku sam pises, 2011-09-05 14:07:18
avatar
alespon jsem to tak pochopil, ze v segmentu low-end grafik, coz de facto budou vsechny v APU, nedavas NV sanci. Takze hypoteticky, pokud se NV stahne z low-ned trhu a zustane pouze u vykonnych grafik a cloud reseni, proc by nemohla fuze Intel + NV projit? AMD i Intel by mely jak jejich low-end reseni v APU a k tomu sekci externich grafik. Nebo jinak - co se stane, pokud se NV preorientuje pouze na cloud reseni plus cipy pro mobilni reseni? V tom pripade by totiz AMD melo monopol na na vyrobu externich grafickych cipu (pricmrndavani Matroxu nepocitam). Tusim, ze v nejakych hypotezach se mluvi o tom, ze pokud by nebylo AMD, potom by Intelu hrozilo nasilne roztrzeni na nekolik mensich sekci. Pokud by to byla pravda, nehrozilo by to same AMD.
Klepi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-05 19:45:19

A co spojení AMD+Microsoft?Asi hodně nepravděpodobný, ale Microsoft by to mohl pěkně dotovat....
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-05 15:15:01
avatar
ale vsak amd ma uz na trhu grafik vetsi podil nez nvidia tak o cem tocis?
Matess [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-05 22:33:27

to sice ma... ale neprijde ti ze od te doby co si je amd vedomo toho ze je lepsi, tak uz neni tak vyhodna jako driv? proste ati nikdy nebyla uplne nejvykonejsi volba, ale vzdy mela lepsi pomer cena vykon... dnes je ten pomer vyrovnany... nekde vede amd nekde nvidie. Je proste videt ze v momente kdy se dostane vyrobce do popredi diky lepsimu produktu, muze zapusobit poradne marketing (to asi nastane ted) a prevzit vetsinu trhu a potom se nvidia stane tou zravejsi a mene dobrou, ale mnohem vyhodnejsi volbou.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-06 07:02:02

Plny suhlas, vzdy je vyhodnejsie kupit toho co ma trosku mensi vykon, alebo mensiu nevihodu, ale cenovo je ovela lacnejsi, lebo za rok dve to pude do srotu tak ci tak
Napriklad teraz ideal volba od AMD 4-6 jadrovi procak je o par % pomalsi (realne 4-8% na takt) ale da sa nataktovat co Intel nevie a ma velmi prijemnu cenu. To iste plati o GPU teraz je ideal kupit NVIDIU GTX560 cena 6850 a vykon 6950
Narcis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-06 15:56:02
avatar
předčasné úvahy, chleba se bude lámat až u další generace grafik a NV rozhodně nelení, zanedlouho chce mít lowend na nižším výrobním procesu a tím v mobilních zařízeních dorovná výhodu AMD a pak už rozhodnou jen produkty nové generace.
tempoleader [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - dziforska :) 2011-09-05 21:22:49
avatar
presne tak,palec hore
Narcis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-05 11:40:03
avatar
Uvidíme, vypadá na schopného člověka ale s AMD bude mít opravdu hodně práce. CPU divize přinejlepším stagnuje, grafická trochu prosperuje, ale obávám se že příznivé okno pro AMD vyprší dřív než se k něčemu vážnému zmůže. V případě CPU se již stalo a záleží jak si povede v grafikách. NV se jistě poučila a nic nenechá náhodě.
Ati se dost vymstilo že se dřív soustředila prakticky jen na hw, software byl až někde vzadu. NV sice nebyla tak technologicky in, ale vybudovala si svůj ekosystém ze kterého těží ikdyž její grafiky zrovna neexcelují, tohle je pro ni takový záchranný kruh který bývalá Ati postrádá.
Vabank [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-05 12:03:07

moj názor je taký, že pán Read je hlavne realista, zhodnotí ktoré produkty su najviac konkurencie schopné, akým srerom smeruje trh a tie produkty budu dostávať viac financii na vývoj, aby boli čo najvýhodnejšie pre obchodných partnerov
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-05 16:06:44
avatar
No na to je jedno po říkadlo že nové koště dobře mete .Já jenom doufám a mé přání je aby AMD opravdu postupem času čím dál více ubírala procenta Intelu nic více si nepřeji.
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-05 18:02:08
avatar
Ani tak nemusi ubirat procenta, ale hlavne prosperovat
Borgi* [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-05 19:01:05
avatar
Týpek na něčem jede, nebo ještě neviděl finanční výsledky za poslední rok AMD bude věčně druhé, ani hezká slova nového šéfa s tím nehnou
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-05 20:48:13

Fakt že je druhé znamená že není třetí :-D
Leclerk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-06 18:47:22
avatar
Zatím jsou to jen řeči. Uvidíme za pár let, kam se AMD pohne.
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-08 10:42:12

no uvidime..
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaStředa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 506x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Středa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 339x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Pondělí, 18 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 878x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Úterý, 12 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1163x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Pondělí, 11 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1484x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Pátek, 08 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1324x
Komentářů: 6