Motivační proslov nového šéfa společnosti AMD stojí za vidění. Otázka je, jaká bude praxe.
Řekněme si na rovinu, občas mnozí dost pochybujeme, že AMD jako firma má vůbec nějaký marketing, či PR oddělení. Samozřejmě vím, že má a nic proti nim, ale AMD je v podstatě neviditelné. Jasně, třeba proti Intelu těžko může vyrovnaně soupeřit, ale třeba NVIDIA je co do velikosti i financí zcela srovnatelné a vidět je. Dnes musíme zcela bez příkras říci, že v současnosti má AMD lepší grafické čipy ve všech stěžejních ohledech a ve všech segmentech, než NVIDIA. Přesto NVIDIA prodává dokonce podle posledních čísel více neintegrovaných grafik. Jak je to možné? No prostě ten marketing. Troufám si říci, a neříkám to poprvé, že kdyby NVIDIA měla grafiky kvalit současných AMD Radeon HD 6000 modelů, tak s nimi klidně se vým marketingem udělá 75% tržní podíl.
U procesorů je to samozřejmě situace trochu jiná. AMD je tradičně limitováno zejména výrobními možnostmi. I kdyby mělo 2x lepší čipy než Intel, má jen jednu výrobní továrnu, zatímco Intel jich má několik. Takže prostě o nějaké konkurenci můžeme mluvit v rámci výkonů procesorů mluvit v testech, ale pokud jde o prodeje, nedají se AMD a Intel vůbec možnostmi srovnávat. Jak už jsem několikrát řekl, celý trh tvoří zhruba 110 milionů x86 procesorů ročně. AMD je maximálně schopno dodat tak 25-30% toho množství – tolik k možnostem konkurenčního boje AMD vs Intel – žádný být za současných možností obou firem ani nemůže. Ještě větší nerovnost panuje v možnostech vývoje, nasazování nových technologií atd. Intel každý kvartál dá do vývoje 3 miliardy dolarů. AMD stejnou částku dohromady dá do vývoje tak za 2 roky. Zatímco u procesorů můžete bojovat poměrem cena-výkon, u vývoje rozhodují jen peníze, kvalita a množství vývojářů a zase peníze.
Do této situace a firmy tedy vstupuje nový ředitel. A na tomto postu je to u AMD významná změna, protože až do této doby vedli firmu lidé úzce spjatí s jejím zakladatelem, tvůrci většiny klíčových procesorů atd. Mimochodem AMD je jako firma stará už 40 let. Rory Read je první člověk v pozici šéfa u AMD, který přišel zvenčí a hlavně je to více manager, než inženýr, což je další společný znak předchozích šéfů AMD. Takže změna to je. Rory Read není žádný „hej počkej“, ale velmi zkušený manager, který pošel celou řadou pozic u IBM a v posledních letech v Lenovu, a všude si vedl výborně. U Lenova se pod jeho vedením firma dostala na rekordní úroveň tržního podílu. AMD má tedy nově v čele skutečného managera a jeho proslov podle toho vypadal:
Rory Read mluví hlavně o tom, že by AMD mělo více útočit. Doufejme, že tím myslel hlavně to, že když něco dobrého u AMD vyrobí, že o tom také patřičně dají vědět. Nemůže se prostě opakovat situace grafik Radeon HD 5000/6000, které z počátku měly naprosto neopakovatelnou bezkonkurenční pozici a i dnes jsou prostě lepší produkty a stejně velká konkurence přesto prodává více. V případě Intelu dobře, AMD nemá a nemůže mít vyrovnané možnosti a s Intelem skutečně vážně soupeřit ve více segmentech, než v současnosti působí, ale v grafickém segmentu proti NVIDIA klidně může, ba dokonce musí. NVIDIA v posledních letech těžila u marketingu hlavně z toho, že prostě neměla ze strany AMD konkurenci a oponenta. Dám malý příklad ze skutečnosti:
Čas od času je nějaké to větší setkání výrobců s partnery, a to jak z řad novinářů tak hlavně prodejců a distributorů atd. To jsou pro firmy velmi důležití lidé, protože s těmi dělají ten buseiness a těm prodávají ty své produkty (až ti je pak prodávají vám-nám ;) ). Budete se možná divit, ale většina prodejců a distributorů se stará o business a ne ani tak o to, co vlastně prodávají. Prostě vědí třeba, že aktuální čipy jsou ty a ty, ale už neznají technické podrobnosti, nevědí, jak si vedou v testech, co je třeba za danou cenu lepší atd. Prostě to neví, protože to vědět nepotřebují. Samozřejmě firmy pro ně dělají na takových setkáních krátké prezentace nových produktů a představují jim, co ty produkty umí a co dokáží i ve srovnání s konkurencí.
Málokdo z vás, kdo to neviděl na vlastní oči, si umí představit, jako věci si tam mohla v posledních letech dovolit tvrdit právě třeba NVIDIA. Přítomným novinářům, kteří o věcech samozřejmě mají přehled, protože se tím na rozdíl od těch prodejců zabývají, občas silně poklesala čelist, co si tam mohl dovolit zástupce NVIDIA tvrdit za přinejmenším pohádky. Jenže on prostě dělal svou práci a dělal ji dobře, protože věděl, že tam není nikdo od AMD, který by prostě řekl těm prodejcům trochu jiná fakta. To samozřejmě znamená, že u AMD někdo nedělal něco pořádně. Ano je to tak. Nestačí mít lepší produkt a porazit s ním konkurenci v několika srovnávacích testech, musíte ho taky propagovat a prodat, a to je něco, v čem AMD má hodně mezery, protože jeho marketingové síly jsou značně omezeny.
Hodně by prospělo, kdyby nový šéf AMD udělal v této oblasti změny, protože pak by ubylo práce i novinářům (včetně těch amatérských) s tím, jak se snaží vyrovnaně informovat o novinkách z obou táborů a vysvětlovat některým čtenářům, že prostě nejsou všechny věci takové, jak je líčí jedno marketingové oddělení. On se skutečně dělá marketing trochu jinak, když víte, že si můžete vymýšlet pohádky o trhačích asfaltu a víte, že prostě není nikdo, kdo by přinesl trochu jinou verzi s fakty. Opravdu unikátní situace na grafickém trhu mezi AMD a NV. V jiných oblastech trhu takovéhle situace nejsou. Tam, kde je hodně firem, nebo i jen dvě silné firmy, tak si všichni dávají sakra pozor na to, co říkají. Aby prostě „nelhali“ více než je zdrávo a nevyprávěli pohádky o lepších ovladačích, vyšší kvalitě atd., protože stačí malé uklouznutí a podřeknutí, něco co nemůžete objektivně srovnáním dokázat a máte PR malér, žalobu na krku a musíte se omlouvat a je všechna vaše snaha v tahu. A to je něco, co na grafickém trhu dnes prostě téměř chybí. I když v poslední době přeci jen AMD začalo jevit známky života i na tomto poli. Bohužel na nějaké ostré bitvy si budeme muset počkat, protože grafický trh je momentálně v zimním spánku = žádné novinky.
Tak jako tak, jsme zvědaví, jak se pod vedením nového šéfa u AMD věci pohnout. Osobně si myslím, že vzhledem k finančním možnostem AMD zase nelze čekat převratné novinky, ale třeba vylepšení v oblasti marketingu a PR by se rozhodně udělat dala. Samozřejmě by nás i potěšilo více konkurence třeba proti Intelu i v oblasti high endu (vyvedení serverové platformy do desktopu proti X79), ale s ohledem na finanční a výrobní možnosti by to stejně bylo maximálně do počtu. AMD se ale stejně bude ubírat hlavně směrem APU (FUSION).
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|