NVIDIA vyvíjí x86 procesor – Ano, ne, ano, ne, ale ano! NVIDIA ty procesory prostě chce Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Středa, 04 listopad 2009
alt Už to tu bylo několikrát, a je to tu zase. Další informace naznačují, že NVIDIA své procesory vyvíjí.

 

 

Společnost NVIDIA si před časem zajistila jisté licence společnosti TRASMETA, která se zabývala vývojem CPU. Nově se na světlo dostaly informace, že NVIDIA najala pár bývalých zaměstnanců TRANSMETA a spolu s dalšími technologiemi této firmy má NVIDIA zdá se základ pro vývoj vlastních x86 procesorů.

Analytici se pak shodují, že NVIDIA prostě vlastní procesory nutně potřebuje, protože rychlost, jakou je vytlačována ze svých pozic na platformách AMD a Intel je opravdu vysoká a příští rok ztratí další pozice. Pro novou serverovou platformu AMD se už s NVIDIA vůbec nepočítá a také se s NVIDIA nepočítá co by tvůrcem čipsetů na novou generaci AMD procesorů v roce 2011. Intel už v podstatě společnost NVIDIA ze své platformy shodil letos. Tento vývoj negativně ovlivňuje i segment grafik, kdy NVIDIA ztrácí pozice na všech trzích, zejména pak mobilním i poli integrovaných grafik.

Druhým důvodem, proč se NVIDIA musí vývoje procesorů zabývat, jsou konkurenční projekty Intel Larrabee a AMD FUSION. Ty totiž v podstatě připravují zařízení na bázi průniku GPU a CPU, přičemž AMD FUSION je už přímo GCPU čip vše v jednom kusu křemíku. NVIDIA se touto cestou musí vydávat taky, což je zřejmé již na představení FERMI architektuře, ale na rozdíl od Intelu a AMD nemá žádné výkonné multijádrové X86 procesory, které by mohla z hlediska vývoje využít.

NVIDIA zkrátka něco kolem procesorů kutí, ale než se někteří začnou radovat, tak je v podstatě zcela vyloučeno, že by NVIDIA byla schopná představit něco, co by v dohledné době mohlo konkurovat běžným 2-4-6 jádrovým procesorům AMD-Intel. Kromě toho, že se to nedá v krátkém čase zvládnout a dohnat roky vývoje Intel a AMD jsou prostě nemožné, nemá vlastně NVIDIA ani finanční ani vývojové zdroje se do něčeho tak náročného pustit. Je spíše veřejným tajemstvím, že například společnosti AMD pomáhá s vývojem IBM, bez kterého by ani AMD nemohlo mnohokrát většímu Intelu konkurovat. Osobně si myslím, že NVIDIA zkouší vyvinout dostatečně silný procesor, alespoň co by základ pro pohon systému s jejími GPU, které by dělali hlavní práci a samozřejmě NVIDIA musí vyvinout spojení GPU+CPU co by konkurenci Larrabee či AMD FUSION. Uvidíme, s čím přijde, ale vývoj počítejte spíše na roky.

Zdroj: Xbitlabs.com

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
vmb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - licencia 2009-11-05 09:18:20

a nieje nahodou licencia na x86 neprenositelna? Ved o niecom podobnom sa hovorilo uz pri moznej spolupraci s VIA. Tam sa ale spomenulo, ze kupou VIA by VIA auomaticky prisla o licenciu. Tu to akoze nehrozi?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-05 09:23:22
avatar
vyvíjet X86 CPU si klidně můžeš, jde o to jestli ho pak budeš moci i prodávat ;)
4res [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-05 13:36:26

Bude ho moct i prodávat. Možná kecám, ale myslím si že ani transmeta nemá na x86 licenci. Jejich procosory (crusoe) nejsou x86 ale jsou x86 kompatibilní. Při zapnutí se nahraje x86->VLIW runtime kompilátor, který převádí x86 instrukce na VLIW. To je možná to o co NVidii de. Postavit hardware na překlad x86 na jejich architekturu.
Nechci zabíhat do podrobností, ale tenhle přístup má spoustu výhod oproti nativnímu x86. Dá se za běhu optimalizovat, lépe predikovat skoky atd.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-05 15:38:38
avatar
tak jestli by to slo takle, tak by to bylo hodne zajimave...otazkou je jakej by pak ale melo (treba uz fermi) vykon pod x86. ten se muze pohybovat od bidneho (klidne pod urovni atomu) az po hodne vysoky, jestli se jim kompilator opravdu povede.
NHKG [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-05 09:43:04
avatar
Někde jsem četl, že teď končí platnost části patentů na platformu x86. Nejsem právník, ale možná to má vliv i na licenci.
Každopádně v nVidii nejsou blbí, když do toho vrážejí peníze, určitě už mají plány jak licence prorazit.
shurin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-05 10:22:25
avatar
Licence se dává na použití patentů, a pokud patenty přestanou platit, tak nepotřebuješ licenci
gnu_ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-05 15:37:18
avatar
Napr. AMD končí licencia na X86 v roku 2010. Naposledy bola obnovená v 1996. Ale kedže Intel používa o.i. aj X86-64 tak je nemysliteľné že by intel AMD nepredĺžil licenciu
Callisto [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-05 17:13:22

Intel AMD licenci podle me klidne prodlouzi, AMD pro neni moc konkurence a procesorova divize se porad placa ve ztratach, zachranuje to vse jen graficka divize. Rozhodne to neni jako AMD a nvidia v grafikach.
shurin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-05 17:50:41
avatar
Mají křížovou licenci, tudíž neni v zájmu nikoho ji neprodlouzit, to by pak nemusel mít Intel 64bit a AMD SSE instrukce
honcka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-05 09:50:29
avatar
Nemusi je kupovat, staci spolu sepsat par smluv o blizke spolupraci, neco jako Microsoft a Yahoo
F.low [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-05 14:36:50
avatar
všechno jde, všude je cestička, a když ne, někdo tě přes svůj dvorek pustí, neb žádná řeka není tak hluboká aby se nedala někde přebrodit, jen občas trvá tu škvírku najít, popřípadě někoho ukecat aby ti půjčil lodičku
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-05 09:23:38
avatar
Ono je něco jiného Licence a nebo mít doma kus pořádného x86 šutru Jediná šance NVIDIA je spojit se "černou eminencí" a to by třeba mohl být SAMSUNG, který může neomezeně sponzorovat vývoj
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-05 10:19:50

Ano. A to by znamenalo technologický posun pro Japonsko - konečně by se procesory navrhovali i mimo USA.
Nebo najít další bohatou arabskou zemi.
hell.dll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-05 10:36:38

Procesory se navrhují v Izraeli (Pentium-M) a v Indii už dlouho.
Rastislavovic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ??? 2009-11-05 15:09:18

Este otazka-co ma Samsung spolocne s Japonskom okrem toho ze aj tam predava svoje vyrobky?
shurin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-05 16:33:26
avatar
No tak korea je samostatná od roku 1945, to pro nekoho neni jeste zadna doba, aby to zaregistroval Ale myslím že spíš myslel NEC, který taky patri k nejvetsim vyrobcum elektroniky, ale narozdil od Samsungu licenci na x86 má, ale ty procesory uz davno nevyrabi.
kapa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - cakam 2009-11-05 12:39:42
avatar
Stale cakam na take informacie a tesim sa, konkurencie nikdy nieje dost..., suhlasim, ze postavit nieco konkurencieschopne nebude lahke, no na zaciatok aspon nieco do notebookov a pod... by zvladli, no mozno postavia GPGPU s moznostou emulovat X86, cize nvidia "grafika" by zvladla X86 kod emulovat a spustit windows, dnesne grafiky uz toho zvaladu dost, stacilo by pridat instrukcie a software /code morphing system/ ako to robila Transmeta s VLIW procesormi... nvidia kupila od Transmety licencie a aj najima ludi Transmety... a to by uz bola riadna psina...., sory nechal som sa uniest, no nieje to nerealne...
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-05 11:43:22

Tak server Xbitlabs si muzes DD rovnou uznacit jako PR-nVidia, tohle je krasny priklad jak "zabijet cas" a vyplnit ho mluvenim o nVidia takovym stylem aby akcie nejen ze neklesaly ale v lepsim pripade i stoupaly....

Tahle zprava totiz zadny jiny ucel proste nema, dokonce je uzasne v jak pravidelnych sledech "kupodivu" vzajemne se neprekryvajicich s fudzillou a dalsimi ty zpravy presne nacasovane prichazeji....
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-05 12:52:01

Chcel by som si uistit jednu vec. AMD Fushion je GCPU ale ake vykonne? Nema skor AMD ciel tymto nhradit integrovane GPU? Pretoze podla mna sa Fushion s Fermi naozaj porovnavat neda...
kapa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-05 13:14:03
avatar
Ano, najprv pojde o nahradenie IGP, cize vpodstate konkurencie ku core i3, i5, intel uz to vyraba a bude predavat v januari, no intel nema priamo integrovanu grafiku, iba su to dva cipy pod jenym IHS, procesor bude 32n, grafika 45n, AMD podla vsetkeho spraví to uz ako celok, plneintegrovane..., uvidime..., zatial nieje co s fermi porovnavat, este nevieme co presne fermi dokaze, no podla mna fermi sa precenuje, bude to upravene G200 s 512SP + optimalizacia + mensi vyrobny proces... no fusion a fermi sa porovnavat nedaju...
Pjenkys [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-05 15:14:17

Podle mě těžko může integrovaná grafika v CPU soupeřit s herními grafikami ATi, nebo nVidia. Když se kouknu na spotřebu nějaké výkonné grafiky, tak má klidně 150W + 100W CPU? Nevím, ale podle mě to bude stejně výkonné, jako grafiky na desce. Jen možná s menší celkovou spotřebou a celkovou velikostí.
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-05 16:56:32

Presne to si myslim aj ja.
F3rda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-05 13:34:33
avatar
Nvidie teď půjde do profesionálního odvětví a do zařízení typu Zune. Vývoj CPU je na dlouho a podle mě to nedá dohromady
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-05 13:39:38
avatar
Himbajs tady je to samý právník! Máňa uklízí na soudu a řikala že to s tím iksosumšest patentem není směroplatný!
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-05 15:44:22
avatar
)) Máňa má celkem recht, základní X86 patenty vyprší ve stejném roce, v kterém AMD a Intel obnoví a nebo třeba taky neobnoví své kroslicence

Já sázím na tandem NV-VIA... jestli se dají dohromady, tak Intel už AMD nebude potřebovat

Mimochodem taky existuje tzv. nucená licence, kdy si můžeš licenci u soudu za určitých podmínek vyžalovat i když s tím vlastník patentu nesouhlasí.
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-05 14:32:00

jedna vec su licencie.. druha vec je, ze keby to aj licencne sedelo, tak nejaky cas a peniaze to bude stat.. a myslim, ze vela casu a este viac penazi..
shurin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-05 16:38:55
avatar
No čas a peníze nebudou problem, však ona nVidia skupuje technologie a inženýry už notnou dobu, vsak i slavny shadery, ktery bezej na vysoky frekvenci ma na svedomí nejaky byvaly procesorovy navrhar Intelu. A pokud patenty ted opravdu vyprsi, tak nebude pro nVidii problem koupit VIA a jeji procesory nabalit vsim, co nakoupili a ono z toho neco vznikne
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-05 19:36:02

Neco zbastlit problem neni, ale udelat neco funkcniho vyzaduje cas. Takze vyhledove i kdyby neco Nvidia vydala nebude to nic moc. Ale spolu s Via by minimalne mohla udelat neco konkurenceschopneho oproti APU konkurence. Ale funkcni procesor a konkurencoschopny 4 jadrum ci vice by jim vysel jenom neuveritelnym stestim. To se jen tak zflikovat za dva tri roky neda.
shurin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-11-05 21:52:32
avatar
No kdo ví jak dlouho už na něčem dělají a cely vyvoj je hlavne o penezich a technologiich, ktere se muzes budto koupit nebo vymyslet, coz je docela dobre videt u AMD, tak ty penize nejak schazi a vyvoj stoji na míste, stejne tak u Intelu udelal napriklad celou core architekturu maly izraelsky vyvojovy tym, ktery shrabnul vsechno co po celym intelu nasel a taky to slo a tym delajici P4 tomu nebyl schopny konkurovat, takže obcas staci i par chytrych lidi a balik technologii k implementaci. Vsak si vem ze byli schopni docela rychle udelat Tegru, ktera je hodne uspesna a vykona a taky ji delali z niceho, jen si licencovali jadro od ARMu a dosadili do toho svoje technologii a vyslo to na prvni pokus.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 728x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 499x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 971x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1202x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1527x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1348x
Komentářů: 6