Na rozdíl od NVIDIE, která je dnes v krizi tak maximálně co se současné situace jejích modelů týká, AMD je v pravé kompletní krizi, jako společnost. Jak z toho ven?
Že má AMD problémy není už nějakou dobu žádné tajemství. Už skoro dva roky v řadě společnost vykázala za další kvartál finanční ztrátu. Situace došla tak daleko, že dlouholetý šéf společnosti, Hector Ruiz, ze dne na den z vedení odešel a vedení se chopil Dirk Meyer. AMD čelí krizi, která je z velké části způsobena převzetím společnosti ATI, která byla podle všech ukazatelů pro AMD finančně náročnější, než být měla. Navíc se do toho pro AMD přidaly problémy s procesory AMD Barcelona, ale to tehdy nemohl nikdo tušit. Že AMD musí přijít s nějakou novou strategií a s plánem, jak přežít, je všem jasné. A možná se už něco rýsuje. Nový šéf společnosti mluví o rozsáhlé restrukturalizaci a změnách ve společnosti. Hovoří se například o rozdělení společnosti na výrobní a nevýrobní část - AMD už dnes nechává dělat čipy ATI Radeon u společnosti TSMC, tak proč by to nešlo s procesory? Zajímavý pohled na to, co by mohlo AMD udělat, se objevil v článku na Tom´s HW:
V první řadě je nutné říci, že hlavním artiklem AMD jsou procesory. Zde má jen jediného konkurenta a to je společnost Intel. AMD ani další lidé si nedělají iluze, že by AMD mohlo Intel nějak výrazně ohrozit. Musíme se smířit s tím, ž Intel je výrazně větší a výrazně silnější společnost a do značné míry má možnost AMD blokovat, čehož s velkou pravděpodobností v dobách nedávno minulých, kdy AMD mělo jednoznačně lepší nabídku a ohrozit Intel mohlo, využil. Intel za to sice bude velmi výrazně pokutován a jinak sankcionován, ale vůbec nic to na 99% nezmění na postavení Intelu vůči AMD a situaci na trhu.
Je tedy AMD v háji? Mělo by to vzdát? Samozřejmě že ne - vzdává se jen zbabělec a navíc se není ani komu vzdávat. Prostor na trhu tu je a i dnes, kdy se AMD tolik nedaří, je poměr příjmů na trhu s novými CPU 20:80, což vzhledem k tomu, že AMD je zhruba 25x menší společnost než Intel, je pořád velký úspěch. A 20% z tržby ze 180 milionů prodaných procesorů ročně je pořád sakra hodně a dá se s tím ledacos vymyslet. Navíc nikdy neříkej nikdy. Jak Analytik TOMHW připomíná, na začátku 90. Let byl Microsoft také v podobné pozici vůči IBM a kam se Microsoft nakonec dostal - a to v té době o nějakých miliardových příjmech nemohla být ani řeč. Zkrátka všechno jde, když se chce a když se štěstí a příležitost chytí za správný konec ... A AMD se má rozhodně čeho chytat ...
Bod 1, Změna bojiště
Nebát se vystoupit z řady a přijít s něčím, co vystoupí z běžného prodejního modelu. Velké firmy mají obecně problém v tom, že jsou těžkopádné, navíc jsou obětí vlastního úspěchu v tom, že ochota ke změnám je v nich menší a ochota měnit způsob prodejů, fungování, výroby, když to všechno funguje, je prostě minimální. Zde se otevírá prostor pro AMD, které se změn nikdy nebálo a ani v současné situaci nemá moc co ztratit. Osobně si nemyslím, že by nějaká velká změna bojiště byla nutná, přeci jen i procesory Phenom mají hodně co nabídnout, nicméně AMD nemůže konkurovat ve všem Intelu, na to prostě není dost velké a musí si vybrat bojiště, kde konkurovat bude moci a na ostatní se vykašlat. Jistě víme o tom, že AMD připravuje konkurenci pro Intel ATOM - tedy ultramobilní platformu. Nicméně AMD ještě neví, zda do toho naplno půjde a to proto, že tato platforma je stále v plenkách a vůbec nikdo neví, zda v současné podobě bude mít úspěch. Intel si podobný risk, nebo experiment, určitě dovolit může. AMD ne. To musí dělat jen ty věci, na kterých skutečně vydělá. AMD ale ještě neřeklo, zda na toto bojiště vstoupí, nebo nikoliv ...
Bod 2, Zaměření
Všechno souvisí se vším, takže druhý bod souvisí s prvním, a zde se vracíme k onomu zaměření. Velká společnost typu Intel si může dovolit a také kvůli tomu existuje, aby dělala více věcí najednou. Je sice možné dělat více věcí najednou úspěšně, pro důkazy nemusíme chodit daleko, ale stejně: vedení společnosti je jen jedno a tříštění zájmů, větší nepřehlednost a nutnost soustředit se kromě hlavního zájmu i na 1000 dalších věcí, to jsou nevýhody. Ale opět je zde příležitost pro AMD. To není velká společnost a nemůže si dovolit dělat stejný počet věcí, jako Intel. Musí se soustředit na několik hlavních cílů. Konkurovat Intelu? Jistě, ale tam, kde je to možné. Je zde několik oblastí trhu a specifických zájmových skupin spotřebitelů, kde je prostor. Ani Intel nemůže dělat všechno, pro všechny se stejným úspěchem a zde může nastoupit AMD ...
Bod 3, kvalita nad množstvím
U tohoto bodu se mi líbí inspirace analytika. Ten tvrdí: vzpomeňte si na film 300, Sparťané u Thermopyl. Jistě, byli nakonec poraženi, ale tak to nemusí skončit vždy. Jde ale o to, že díky vyšší kvalitě porazili kvantitu. Pro příklad do technologického světa nemusíme chodit daleko. Společnost Apple je přesně důkaz toho, jak to vypadá, když se společnost soustředí na kvalitu a má správné zaměření. Stejně tak třeba můžeme připomenout úspěchu japonských automobilek na americkém trhu, kde převálcovaly GM a Ford. AMD nemá šanci prodat více procesorů než Intel a nejspíše při stejných technologiích mít šanci nikdy nebude, nicméně pokud by se soustředila na kvalitu a výjimečnost, což ani nemusí být v rozporu se současným heslem Smart Choice, nelze říci, že by tu šance proti Intelu nebyla....
Bod 4, marketing
Proč jsou některé společnosti úspěšnější než druhé? Proč některé značky mají větší váhu u zákazníků než jiné a jsou tudíž žádanější? Často to není proto, že by byly kvalitnější ani lepší, ale zkrátka proto, že je společnost umí prodat. Tedy marketing. A ten nemusí být jen o penězích. Samozřejmě více peněz, snazší práce a koupení si více pozornosti, ale to nemusí vždy musí znamenat i větší přínos. Intel i AMD jsou inženýrsky řízené společnosti a možná by zde byl prostor ke změně u AMD. Spousta produktů AMD není vůbec špatných na to, aby jejich prodeje byly o tolik nižší než srovnatelné produkty konkurence. Vezměme si například procesory AMD Phenom - od počátku špatně a málo marketingově podpořené, navíc si AMD samo jejich pověst zkazilo. Správně sice upozornilo na známou TLB chybu, ale nezabránilo jejímu rozšíření do řečí a tak kolem této pro 90% uživatelů bezvýznamné chyby nechala nadělat tolik humbuku, že tím utrpěly všechny Phenomy. Že už se v současnosti snaží je sice vidět, ale zbytečně si ztížilo práci. V mnoha lidech totiž už zakořenilo, že AMD Phenom je pomalý, topící a žravý procesor, což ale vůbec není pravda, jenže známe životaschopnost těchto dogmat ... Marketingově se AMD ani moc nestará (nestaralo) o své grafické karty. Konkurenční NVIDIA na rozdíl od AMD-ATI má marketing jasně viditelný a ohraničený. Podobný se u grafických karet AMD-ATI teprve buduje a možná by nebylo od věci trochu více podpořit současnou generaci HD4000. Jistě, dobrý výrobek by neměl mít reklamy zapotřebí, ale současný svět už je takový. AMD tedy sice nakrásně může dělat kvalitní produkty, které jsou srovnatelné s konkurencí a často i výhodnější, ale když je marketingově správně nepodpoří, nelze se divit, že je tam, kde je. Zda se v této oblasti dočkáme nějakých změn? Možná ano, i když u inženýrsky řízené společnosti AMD asi zůstane, protože nový šéf je právě zaměřením inženýr :).
AMD má potenciál pro velké věci
AMD je v současnosti na zcestí a nelze pokračovat v za každou cenu konkurenci Intelu ve všech ohledech. Intel je větší, mnohem lépe financovaný, má vystavené kvalitní marketingové struktury a pověst značky. AMD nemůže konkurovat Intelu, pokud bude dělat věci stejně jako Intel, protože k tomu nemá stejné možnosti ani základy. AMD musí zaujmout jinou strategii - děláním kvalitnějších věcí, děláním toho, v čem je dobré a děláním toho, co jej uživí.
Osobně si nemyslím, že AMD musí nutně v připravovaných změnách opustit většinu svého bussinesu. Zůstane u procesorů, zůstane u grafik a zůstane u budování vlastní platformy a vlastní značky. Musí jen najít způsob, jak to dělat trochu jinak než Intel a jasně se proti Intelu vyhradit. Prát se s ním na stejném písečku se stejnými zbraněmi nemůže ... není ve srovnatelné pozici.
Zajímavý článek, ze kterého jsem částečně čerpal, najdete zde. Jako názor to není ojedinělé. AMD musí udělat změny a právě výše uvedený výčet jsou ty hlavní body, ve kterých se změnit musí, chce-li dále přežít. Jako zákazníci s napětím čekáme, co z toho bude. Výběr na trhu je důležitý a asi nikdo z nás by se nechtěl ocitnout v situaci, kdy na výběr bude, jestli výrobek firmy A typ 1 nebo výrobek firmy A typ 1a a tím výběr končí.
Zdroj: Tom´s HW, Xbit-labs
Po dlouhé době korekturu provedl
Tato adresa je chráněna proti spamování, pro její zobrazení potřebujete mít Java scripty povoleny
:)
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|