Podíl výrobců CPU – Dominantní Intel opět posiluje na úkor oslabujícího AMD Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Neděle, 02 květen 2010
altPodíly výrobců na trhu s CPU bohužel nedělají radost zákazníkům.

 

 

Na tak velkém a důležitém trhu, jako je ten s procesory, nevládne skutečné konkurenční prostředí. Obří Intel nemá široko daleko žádnou vyrovnanou konkurenci. Je to samozřejmě důsledek jeho kroků a pozice z minulosti. Jediným, kdo Intelu dokáže alespoň z hlediska konkurenceschopnosti produktů nějak konkurovat, je AMD. Bohužel AMD nelze ani náhodou srovnávat s Intelem, co do velikosti firmy, finančních možností a výrobních kapacit. Souboj AMD s Intelem je jak souboj Davida s Goliášem. Bohužel Q1 2010 opět nijak nepřispělo náladě a vyhlídkám na vznik nějakého konkurenčního prostředí na CPU trhu. Procesorový trh ale k radosti obou výrobců razantně posílil a samozřejmě díky obřím výrobním kapacitám na tom nejvíce vydělal Intel. Celkově narostl trh s CPU o 39% ve srovnání s Q1 2009. Podle očekávání byl ale také Q1 2010 o něco horší než Q4 2009, byť to bylo jen o 7-8%. Řečí celkových podílů se dnes AMD s Intelem dělí o téměř 99% X86 procesorového trhu. Tradičně nejlépe se AMD daří na desktopovém trhu. Zde AMD nyní drží 28% podíl, proti 71,7% Intelu. Ale oslabuje, kdy v Q1 2009 mělo 29,8% a Intel 70%. O dost horší je to bohužel na mobilním trhu, kde má Intel v podstatě monopol. Aktuálně zde drží už 87,8%, proti 12,1% AMD. Před rokem to bylo 84,3% pro Intel a 15% pro AMD. Podobné je to i na serverovém trhu.  

Ačkoliv podílová čísla mohou vypadat pro AMD hrozivě, pravdou je, že díky 39% růstu dodávek CPU proti Q1 2009, AMD výrazně zvýšilo prodeje svých CPU a dokonce vykazuje i zisk. Nicméně samozřejmě stále se nedá hovořit o nějaké konkurenceschopnosti k Intelu. Intel vykazuje každý kvartál čistý zisk téměř 2x vyšší, než je celkový obrat AMD. Tolik ke konkurenčnímu prostředí na trhu s CPU. Na nějaké zlepšení situace si asi ještě pěkných pár let počkáme, i když by se musel stát téměř zázrak, aby se vedle Intelu objevila nějak podobě silná společnost s podobnými možnostmi. Jediným kladem je, že Intel nesoutěží s AMD a nesnaží se jej zlikvidovat (kdyby chtěl, stačí mu na odkup roční zisk). V podstatě ani nemůže, protože AMD je to jediné, co stojí mezi ním a totálním monopolem a Intel nechce být za nepřítele č.1. a mít problémy s úřady a pozice AMD mu vyhovuje i z dalších důvodů. Takže se ani nebude snažit nějak na AMD tlačit, což znamená, že nebude vyhlašovat razantní slevy, k čemuž vlastně nemá ani důvod. Jednak pro to, že AMD nemá výrobní kapacity na uspokojení více než 1/3 roční světové poptávky po CPU, i kdyby nakrásně chtělo, a jednak proto, že Intel svá CPU prodá i za stávající cenu, která zrovna z hlediska poměru cena-výkon u většiny modelů není z nejzajímavějších.

Ale Intel je prodá i tak a s vysokou marží, takže nač zlevňovat. Jinými slovy nečekal bych letos nějaké cenové souboje společností AMD a Intel, není k tomu prostor a není pro to ani zájem. Další důsledek neexistující vyrovnané konkurence. Jediný, kdo vlastně může dát nějaký signál k nějakému boji je AMD a to v případě plánovaného zvýšení výrobních kapacit a uvedení nové lepší architektury svých CPU, na to si ale ještě rok-dva počkáme. Intel bude jen udržovat pozice, provádět vylepšení v rámci svého plánu Tick-Tock a sbírat obrovské peníze, které mu jeho pozice zajišťuje. Vadí vám to? Tak to máte smůlu, taková je realita. Naštěstí si alespoň nemůžeme stěžovat, že by nám scházel výkon, nebo že by výkonné CPU byly nějak extrémně předražené, snad to minimálně takhle vydrží …    

Zdroj: IDC, DDWorld.cz

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
DDR0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-02 23:20:17
avatar
ještě že AMD pustilo továrny ale stejně myslím že s tou možností už kalkulovali když přebírali ATI protože na to nebyli zdroje. Ještě když by byl Phenom povedený a ideálně trochu výkonnější jak Core i7 tak by měli nějak naději to zvládnout sami ale za stávájící situace byla tohle jediná možnost a teď už jen čekat až jiní postaví a přezbrojí továrny - tuším že arabášové na tom makají jak to jen jde
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-02 23:24:08
avatar
no to sice ano, ale Intel a jeho pozice je dost neotřesitelná a to by Arabové museli sypat do AMD 4 miliardy dolarů ročně aby se AMD mohlo intelu za pár let stavět jako rovnocený soupeř
ljelinek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Kapital 2010-05-02 23:41:58
avatar
uz, bohuzel, asi maji zajisteny, a krome toho jiz maji par let "za zadkem" velkou modrou plus par dalsich firem a de facto "nedotknutelnost" z pohledu bankrotu - takze to je vice nez slusny predpoklad k uspechu. Sice je Intel mnohonasobne bohatsi, ale na druhou stranu si vsechno, od vyzkumu po realizaci (a nejenom uzka specializace na CPU), reziruje sam, takze klobouk dolu.
DDR0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-02 23:48:40
avatar
jasně, dokud nemá AMD dost továren tak ano ale až budou tak se uvidí co a jak
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-03 00:18:39
avatar
amd nema zadne...
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-03 11:12:03
avatar
Otazka pohledu. Oficialne ne, ale GF ma a AMD je jejim akcionarem... Prakticky tovarny ma, jen je to ekonomicky uctovane jako jine firme. Bezna praktika u velkych firem. Osobni zkusenost s timhle ekonomickym stylem.
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-03 09:33:12

Já myslím, že ropné dolárky rádi výmění za ty procesorové. Ono to s ropou dnes vypadá docela dobře, ale pánové od ropných kohoutků nejsou jen výčepní, ale také dobří obchodnící a vědí, že se musí pomalu ale jistě připravovat na okamžik kdy z kohoutků už neukápne. A dělají to velmi dobře - viz investice do turismu (ostrov tvaru palmy a pod.). Jen je trocho potíž, že jim ta ropa jaksi zvedá hladiny oceánů a že je možné, že se ten zmíněný ostrov stane podmořským sídlem korálů. Ať si Klaus říká co chce, já si myslím, že ty tisíce miliónů tun zplodin se nám jednou musí vrátit.
petrs [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-03 11:49:32

Omlouvám se za off-topic, ale kromě Klause to samé říká zhruba 30.000 vědců působících v přírodovědných oborech, přičemž 72 z nich jsou laureáti Nobelovy ceny a nobelovku dostali za objevy v přírodovědných oborech, nikoli jako emisní kupčík Al Gore a vytrvale pravdu nemluvící IPCC....přičemž zase Gore a IPCC dostali tu mírovou nobelovku, kterou obdržel svého času i Adolf Hitler a Jassir Arafat, nebo i Barack Hussein Obama, který ji dostal po třech dnech v úřadu prezidenta....
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-03 10:11:56

Promiň, DD, já nechápu:
AMD platforma je lepší v poměru cena/výkon.
AMD platforma je neporovnatelně lepší pro možnosti pozdějšího upgradu - AM3/2+ pořád je s námi.
Ty jsi popsal skutečnost. Věřím. Ale proboha, PROČ podíl AMD klesá? Velikost firmy sama o sobě nic nevysvětluje.
Opravdová analýza a odpověď na toto proč ve článku naprosto chybí.
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-03 11:27:02
avatar
Citace:
Opravdová analýza a odpověď na toto proč ve článku naprosto chybí.

A co čekáš...
Trh se chová nepředvídatelně. Podle mě je velikost Intela pro spoustu společností buď zásadní plus nebo vlivné podvědomé plus. Setrvačnost trhu a extrémní finanční náročnost výstavby nových továren a dalšího vývoje, zavinily, že i když AMD mělo lepší CPU, tak to pro budoucnost nic neznamenalo. Prcek v tomhle prostředí prostě nemohl vyrůst i kdyby se rozkrájel. No a když se k tomu připočítá to, že ten prcek se snaží prosadit v prostředí kde mu obr nezákoně hází pod nohy klacky, tak by ti to mohlo dojít.
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-03 13:47:24

Ano, kvůli určitým praktikám Intelu AMD neměla ten podíl, který zaslouží. Ale tzn, že informace o tom, že AMD má DOOPRAVDY lepší procesory, než odráží její podíl na trhu, zase ten podíl zvětší.
Takže to, o čem mluvíš vůbec nevysvětluje to, o čem mluvím já. Pleteš souřadnici a rychlost její změny. To by ti mohlo dojit :-). Nebo neznáš rozdíl?
Co se týče možných nekalých praktik Intel TEĎ, vždyť pravě na to narážím. Sapienti sat. Ale mluvit o tom přímo, při tom, že neznám okolnosti, by bylo hulvátstvím. Proto bych chtěl od nějakého znalce analýzu, zda-li jsou vyloučeny jiné důvody, než pokračující se neviditelné nekalé praktiky. POTOM bychom na toto téma mohli mluvit vážně.
Jimm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-03 12:52:20
avatar
tak ono to bude možná i tím, že intel poměrně nedávno vydal nová CPU... uvidíme co s tim udělají phenomy X6, což bude nejlepší nabídka v cenové hladině kolem 5k... protože proč kupovat 2 jádra, když jich můžete mít 6
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-03 13:43:12

To ano, Intel vydal. Ale AMD také. A Intel pořád mění platformu. Dokonce i kdyby Intel byl lepší v poměru cena/výkon v nákupu teď, stejně když vezmeš v potaz možnost upgradu dlouhodobě by pořád byl horší.
Obávám se, že ty ošklivé praktiky minulosti, na které vzpomíná Mrtvý Pes, nepatří jen minulosti.
Jimm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-03 15:37:17
avatar
ona tu je spousta lidí, který AMD prostě nejchtějí jen pro to, že to nemá značku intel... je to smutný, ale je to fakt..

i když v životě ten procesor neviděli, a nikdy to by to ani nezjistili, pokud jim to nekdo neřekne...
ljelinek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Tak 2010-05-02 23:37:39
avatar
to by opravdu byla vyhra, aby se arabaci dostali k technologiim, fakt ze jo. To radeji doufam, ze si Intel udrzi stejnou pozici i v budoucnu.
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-02 23:48:57
avatar
Ty znáš akcionáře Intelu? Jo a mimochodem - nezavinil průnik arabských peněz do AMD intel? To sou ty američani - drží spolu .
ljelinek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Jak to myslis, 2010-05-03 19:16:05
avatar
Intel? To jako, ze meli napumpovat do AMD penize sami?
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-03 19:24:10
avatar
Intel se chová/choval k AMD nezákonně a obávám se, že to co je oficiálně uvedeno v té žalobě je jen špička ledovce se kterou si AMD bylo na 100% jisté, že ji dokáže. Ono i ta špička ledovce je většinou jen popis známých faktů podpořených nějakými těmi mezipodnikovými smlouvami/dohodami. Intel se chová jako prase a doufám, že drzejší nvidia z něj vytříská víc než skromné AMD.
ljelinek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Sorry, 2010-05-04 11:00:19
avatar
ale ja se na to spise divam tak, ze AMD ma neschopny management. Jak jinak si vysvetlit, ze ac lepsi (alespon to vsichni tvrdi ) produkty, mnohem lepsi pomer cena/vykon (zase - pro me je tak nizka cena az podezrele nizka), tak podil AMD na trhu CPU klesa? Ano, klesa, a jedine pozitivum a zachrana pro AMD je, ze celkove stoupa poptavka a prodej CPU. A ze se Intel choval tak, jak by se chovala jakokoliv jina firma, na to snad mohlo AMD poukazat jiz v pocatcich a obvinit obchodniky z preference jen jedne firmy - prece uz tenkrat stalo za zamysleni, proc najednou nejaci vyrobci pocitacu vypovi smlouvu o dodavkach CPU a pritom stale PC vyrabi. Tady meli byt v prvni rade pohnani k zodpovednosti obchodnici a ne Intel jako dodavatel, ten se choval jen tak, aby vydelal.
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-03 07:33:16
avatar
Jo to bohužel bude ještě dlouho trvat než AMD se alespon trochu přiblíží k Intelu ale o to nejde.Dokut je alespoň s čeho vybírat a není tu jenom jeden monopol tak buť me rádi za to málo.Já věřím že cirka do 10 let se objeví ještě jiný konkurent a bude lépe.I když je to možná zůstane jenom u přání.
Jimm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-03 12:54:05
avatar
no nevim.. myslim že nikdo 4. se neobjeví... jinak to že je intel dominantní mi přijde i docela logický už jen proto, že vlastní licenci na x86 technologii...
Son Gito [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-03 08:22:48
avatar
keby to tak bolo aspon trochu aj na grafickom trhu (v produktoch)
sapphirecz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - názor 2010-05-03 12:08:52

zdravím všechny čtenáře, dovolím si polemicky vyjádřit názor, že již letos dojde k velkému boji mezi AMD a Intelem. Nevím, zdali názor pana Stacha na letošní klid vychází jako většinou ze zdroje nebo jde o subjektivní názor, ale právě letošní rok bude pro Intel i AMD strategický. Proč se domnívám, že tomu tak bude? Pokud by se někdo historicky obtěžoval studovat nabídku serverové platformy Intel vs AMD zjistil by, že v loňském roce docházelo, jak už tomu občas bývá, k porfoliové obměně u tak důležitých výrobců jako jsou HP, IBM a (především) DELL. Právě na těchto výrobcích záleží, jak se ta či ona značka procesorů bude prodávat, poněvadž oni jsou tím, kdo ve skutečnosti procesory prodává. A právě tady je nutné upozornit na dva fakty, které uvedu na serverové platformě. Výrobci minulý rok zvýšili platformu AMD v serverových řešeních. Typicky si lze povšimnou 6ti jádrových procesorů ve virtualizačních strojích s mocným operačním výkonem. Druhým faktem je, že se tito výrobci chystají nabídnout trhu to, co od léta roku 2008 až do začátku letošního roku z důvodu finanční krize nepoptával. V letošním roce, jak analitici předpovídají dojde k velkému třesku na poli obnovy HW vybavení mnoha společností. Očekává se tak nejen na základě zvýšení růstu prodeje retailového trhu o 10-15%, který od prosince poskytuje velmi pozitivní náladu právě pro investice do oblasti IT.
Son Gito [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-03 15:53:18
avatar
neviem či som to správne pochopil, ale dd písal o kapacite výroby
sapphirecz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-03 18:01:11

byl tam zmíněn monopol, což je blbost, když výrobců processorů je hodně a když má zákazník na výběr byť z jediné alternativy plus je tam mnoho řečí o trhu a podílech a názor na vývoj, já nebojkotuju Honzovy názory, jen přidávám do diskuze vlastní...
CZRaptor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-03 16:29:15
avatar
mi nevadi že Intel má větší kapacity vyroby
1 CPU AMD na mě určitě zbude až budu kupovat nový komp a drahý Intel at si koupí kdo chce
morke [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-03 17:06:40
avatar
Intel není drahý, ale výkonný. AMD má lidové procesory, ale srovnejte si nejvýkonnější CPU obou výrobců.
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-03 17:47:14
avatar
Intel je výkonný ale aj riadne predražený, práve keď si porovnám najdrahšiu X6 od AMD a od Intelu tak mi vyjde rozdiel ceny ktorý porkyje u AMD aj héliové chladenie
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-03 18:57:32
avatar
Kdo kouka trochu na penize, tak jeho volba je vetsinou AMD. Ale urcite je i plno skalnich fandu intelu, kteri jsou do nej bez ohledu na cenu. ale to plati asi vsude
Kosheen [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-04 11:20:41
avatar
kto chce nieco fajnove, nech si priplati za intel, kto chce rozumny vykon za rozumnu cenu nech si kupi AMD, je to takto dobre
fox of fire [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-05-04 18:24:46
avatar
Citace:
Souboj AMD s Intelem je jak souboj Davida s Goliášem.

A vite kdo ten souboj vyhral?
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaStředa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 478x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Středa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 314x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Pondělí, 18 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 871x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Úterý, 12 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1163x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Pondělí, 11 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1482x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Pátek, 08 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1323x
Komentářů: 6