Poptávka po AMD FUSION je vyšší než výroba - AMD FUSION v redakci: Jak postavit mini PC? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Wednesday, 23 February 2011
altTestování nové platformy FUSION od AMD se nám trochu zkomplikovalo kvůli vybavení, ale už jsme to vyřešili.

 

 

 

AMD slaví se svým FUSION velké úspěchy. Dokonce tak velké, že víte sami, že když dnes chcete koupit nějakou tu desku. Je to problém. V redakci máme jednu luxusní mini-ITX od ASUSu (E35M1-I Deluxe), která se v obchodech fyzicky ještě ani neobjevila. Do redakce nám na testy dorazila ještě jedna mini-ITX FUSION deska od MSI.

Aktuální zprávou je, že AMD má problém s dostatkem čipů. I když jich TSMC chrlí značná kvanta (v milionech), nestačí to zájmu. AMD ale nemůže zvýšit produkci, protože čipy jsou vyráběny u TSMC 40nm procesem, stejným, jako jsou vyráběna GPU pro grafiky HD 6000. A bohužel větší část 40nm produkce má zabrána společnost NVIDIA pro své čipy (musí, protože je má větší a s menší výtěžností a pokud chce udržet stejný podíl jako AMD, musí mít logicky větší kapacity). TSMC ale aktuálně dodělává rozšíření svých 40nm výrobních linek a tyto nové linky chce přednostně obsadit právě AMD, i když zájem má i NVIDIA, která by ráda ve větším množství vyráběla TEGRA a hlavně nové TEGRA3.

  • AMD FUSION v redakci

Pokud jde o naše testování AMD FUSION, narazili jsme na problém s výbavou, který naše testování odložil. Problém byl zejména zdroj, kdy v redakci máme několik zdrojů, ale nejslabší je 650W a většina má 900-1500W :). Na testování těchto mini-ITX platforem nejsme prostě vybaveni. Takže jsme ve spolupráci s našimi partnery obstarali vhodnější HW. Díky tomu vám budeme moci kromě samotného testu FUSION platformy, nabídnout i takový malý návod na stavbu malého PC, založeného právě na této platformě a s ohledem na co nejnižší spotřebu a co nejvyšší výkon za to.

Pro tento účel nám do redakce dorazila pěkná miniATX skříňka od Silverstone, která obsahuje to podstatné: 300W zdroj od Fortron s certifikací 80Plus. To je přesně to, co pro testování této platformy potřebujeme, a přesně to, co byste s touto platformou měly spojovat.

Kromě toho tu pro naši ultra úspornou sestavu máme od Silverstone ještě štěrbinovou tenkou mechaniku DVDRW a Kingston nám k tomu dodal speciální kit 2x 2GB DDR3 pamětí. Ty mají při frekvenci 1600MHz napětí pouze 1,35V místo běžných 1,65V! To bude mít na spotřebu celého PC také slušný dopad.

Díky MSI máme v redakci také už druhou desku s dvoujádrovým DX11 APU procesorem AMD FUSION. Tentokrát je to MSI E350IA-E45. To je mini-ITX deska, která stojí nějakých 150 dolarů, tedy zhruba 3300 korun včetně DPH. V našem případě máme testovací vzorek, který se od prodejního liší chlazením. Testovací sample má na sobě drobné pasivky, v případě prodejní verze je chlazení mohutnější a hezčí :).

Nyní už tedy máme vše potřebné pro testování. Podařilo se nám také sehnat ATOM základní desky pro srovnání včetně ION2, takže to bude kompletní srovnání. V našem případě se budeme soustředit čistě na běžné uživatele a hodnotit budeme samozřejmě výkon, spotřebu ale také to, pro co všechno je tato platforma použitelná. Zda přehrává HD video, dokáže zpracovat video apod. Zkusíme také taktování, pokud to půjde.

Přiznáváme ale bez mučení, že podobnými platformami se příliš nezabýváme, takže sami v tomto případě skutečně zkoumáme možnosti. Předmětem našeho zájmu v oblasti PC jsou hlavně výkonné komponenty a většinou i naše běžná herní grafika „žere“ tak 3-5x tolik, co podle mého odhadu bude „žrát“ celý ten náš počítač s AMD Fusion :). Jsme sami zvědaví, co to zvládne a na co je to použitelné.

   

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Leclerk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-23 14:07:19
avatar
Pěkné, ale k čemu to je?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-23 14:10:00
avatar
no to budeme zjišťovat
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-23 14:33:40
avatar
uz se tesim at je to co je to
anywherehome [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-23 15:09:50

něco levného na net a plně dostačující na FullHD videa či hraní jednodušších her?

tohle stačí 95 % obyvatel.....takže proč prodávat vyninikající poměr cena/výkon pro většinu obyvatel? fakt netuším
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-23 16:29:42
avatar
jj drtivá většina lidí stejnak jen kouká na filmy, je na netu a hraje tam farmwille, či podobný "PC hry". Pro ně je tohle naprosto ideální.
Já bych si to i koupil jako druhej stroj, protože těch 130W co žere moje bedna i když nic náročnýho nedělá a její výkon nepotřebuju, mě zrovna netěší.
Mak44 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-23 21:26:40

tak si kup notebook. Hento bude mat vacsiu spotrebu, book ma 16W. Test uz bol na **tuning.cz a tam to osadili genialnim 1kW zdrojom, a tak to aj dopadlo. 300W bude velmi podobne, cakam tak -10W max, cize nad 30W. 2x tolko co bezny notebook s c2d. Treba to testovat s najmensim dostupnym zdrojom, idealny by bol notebookovy 65W.

edit: naviac za tak pomaly cpu+MB dat 130€ je celkom dost, za to mas MB+ X2 265 3300MHz, vykon niekde uplne inde. Vyssia spotreba ma az tak netankuje, mesacne to robi povecme pri 60W/10hod denne 0,06*10*30 = 18 kWh = cca 3€. 1,5 vs 3€ mozem okaslat s 3x takym vykonom. Ten 1,6 fusion je mega slaby, trochu lepsi jak Atom.
jfb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-24 09:04:16

Notebook, nestojí 3000 za kompletní HW. Normální PC HW nelze do krabičky 20x20x10 cm
Mak44 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-24 11:03:56

ani fusion nebude 3000 za komplet HW, len doska+cpu. A do akej velkej krabice sa da dat pcHW je irelevantne, ja uprednostnujem bigtower. Snad nekupim 3x pomalsi pc za rovnaky peniaz, lebo sa da dat do polovicne velkej krabicky..
chalek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-23 20:23:20

Tak ja neviem co robi drtiva vacsina ludi, ale ked otvoris vatsi pocet zaloziek v ktorom kolvek browsery, tak pri sucasnej tendencii animacii na strankach to da zabrat aj nie najstandardnejsiej masine.....
anywherehome [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-23 20:33:29

tak to nedělej ;-)
RockingTad [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-23 17:50:25
avatar
No já už jsem o něčem takovém taky začal uvažovat. Přece jenom herní bestie (+ monitory) puštěná 16 hodin denně na icq, email a web. A to jsou doma ještě 2 další ex-herní PC, co rodiče používají na web a email. Ať jsou jakkoliv úsporné v iddle, furt je to jak jezdit hummerem na nákup a šetřit naftu pomalou jízdou. Když by to bylo finančně zajímavé, klidně bych si koupil "internetové PC" na provoz 24/7. A "Master PC" zapínal jen na hry. Ale jak říkám finančně zajímavé a stejně rychlé serfování.
Těším se na testy.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-23 20:04:03

Pro 90% populace plně dostačující PC... pro ten zbytek z nás co už má i malinko výkonnější desktop je to vhodné třeba k televizi jako htpc + fileserver + torrent. Případně prostě mašinka na testování....

Osobně jsem zvědavý, z těchto low cost / low power / low performance řešení jsem měl a vlastně ještě mám všechno od prvního atomu s GMA přes atom s IONem po dvoujádrový atom s IONem. Využití bylo různé, od firewallu po htpc. Tak jsem zvědavý na výkon něčeho co není ani nVidia ani Intel
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-23 14:31:58
avatar
nj, FUSION nikto nechce
tomi2k9 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-23 17:03:56
avatar
a přesně proto ho nestačí ani vyrábět
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-23 18:36:40
avatar
ja som narážal na istého českého pseudo-GURU a jeho výroky
anywherehome [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-24 08:24:27

to ten "Velikán" fakt říkal?
WenySky [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-23 14:45:03
avatar
a jaka je +- cena takoveho maleho PC i s optickou mechanikou?
tomi2k9 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-23 17:04:31
avatar
okolo 5-7 tisíc - bez monitoru...
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-24 15:12:06
avatar
Cca 3k Deska+procak,(dle vybavy)
cca 1k Ramky
zdroj + skrine 1k + (zalezi od vyuziti kolik za to js nekdo ochotnej dat)
Hdd od 800kc
DVD od 500kc

ceny sou tak trochu odhad,.. taky zalezi ci chces secko nove nebo si koupis jen desku a ramky a strcis do obstarozniho stroje
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-23 15:14:42
avatar
Počkám si na recenzi porovnám s konkurencí a vytvořím si vlastní názor to vše.Ps. věřím že nezklame.
Longin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-23 15:30:08
avatar
Hezký.
Chtělo by to , jako porovnání složit další mini pc s mini ITX, nějakym úspornym procesorem (něco , jako i3, nebo pentium) a osadit úspornou grafiku (7750)
Pak porovnat výkony a spotřebu
Wormsnake [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Obývákové PC 2011-02-23 15:38:04
avatar
Doufam ze predmetem tohoto vaseho zkoumani budou hlavne obyvakove funkce!!! Pred nedavnem sem koupil mati zarizeni od ACryan (nebo tak nejak) a dost me to zklamalo. Hlavne to ze to ma dva tunery ale neumi to nahrat dva porady naraz. Takze zvazuji si neco postavit, a nespolehat na instantni reseni.Ale predpokladam ze testy vsech typu HD videa zaradite.Diky moc se tesim na recenci.

PS: Dotaz mimo tema!!! Nevi nekdo kdy uz konecne vyjde HD6990 mam na ni nasetreno a porad o ni nic nevim.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-23 17:02:57
avatar
testujeme jen to co používáme a já pouštím HD vide zkrze VLC nebo Media Player, nic dalšího nás z hlediska akceleraceHD videa nezajímá stejně jako 95% ostatních uživatelů ...

zkusíme ještě samozřejmě flash a nějaké zpracování videa, ale o nějakých typech HD videa netuším nic ...
dummy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-23 15:54:12
avatar
moc bych se primlouval za maly test, jestli tohle apu rozjede mafia 2, tdu2, f1 2010 a dosahuje tak vykonu dnesnich konzoli.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-23 17:04:11
avatar
tohle slabé APU to nedokáže, ale Llano APU by mělo - vyjde v červnu ...
dummy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-23 17:16:32
avatar
no právě že si jistej nejsem, mám C2D E4400, 2GB RAM, 8600GT a tyhle tři jsem rozjel na low-medium, ale třeba TDU2 jsem ani rozjet neměl, kdyby jste teda aspoň jednu hru zkusili, zda je to hratelné v nějakém menším rozlišení (1366x768 stačí) budu moc rád.
tomi2k9 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-23 17:06:02
avatar
nerozjede... minimálně u Mafie si buď jistej...
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 300W?! 2011-02-23 15:58:48
avatar
nač proboha 300W zdroj (a ještě s ventilátorem)?! Takovouhle bedýnku musí bez problémů utáhnout 65-95W zdroj pro notebooky, jinak to nemá smysl.
Tralalák [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-23 16:12:34
avatar
Zrejme to bude skôr skrinka pre Mini-ITX dosky s procesormi ako sú Core i3/i5 alebo nejakými Athlonmi X2,X3,X4, ktoré môžu byť kombinované aj s nejakou dGPU grafickou kartou (viď. dve PCI záslepky) skrz PCI x16 slot samozreme v intenciách veľkosti skrinky a karty.

Pri takýchto doskách s platformou AMD Brazos resp. nvidia ION2 či VIA Trinity a pod. (kde je PCI x16@x4 slot) je uvedená skrinka (síce) je pekná, ale naozaj vzhľadom na použitý 300W zdroj byť aj s účinnosťou 80+ zcela zle vybraná.

Zrejme však redakcia je rada, že je rada teda, že jej poslali aspoň nejakú Mini-ITX skrinku aj s poukazom na ich malé skúsenosti so zariadeniami s opačného vykonnostného spektra a takpovediac špecifického zamerania.
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-24 09:58:21
avatar
Přesně tak, 300W je STRAŠNĚ moc. Při účinnosti 80% jsou ztráty nějakých 60W. A tolik by ten počítač (ne monitor, jen PC) skoro ani neměl brát sám o sobě. To chce desku s malinkatým notebookovým zdrojem.
300W na HTPC...!
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-24 15:17:47
avatar
zalezi na vyuziti,.. ma 4 4x Sata, aby se ti u 60W zdroje nestalo ze ti to skolabuje kdyz nabijet mobil pres USB, zapisovat na 3 HDD naraz a palit BR ,

Taky by nekdo chtl mozna pripojit grafarnu, trebars GTX580, pro nechapave, sakrkazmus ,...
Carodej013 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Linux 2011-02-23 17:56:31

chcel by som popitat keby ste odskusali ako na tom funguje Linux blizsie Fedora14 a ukazali to v teste
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-23 22:06:01
avatar
těžko ... s Linuxem nikdo z nás v redakci co to testujeme neumí a nikdy nedělal .... viděl jsem ho asi 2x v životě
V3N3C [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Álé 2011-02-24 13:17:01
avatar
Stačilo by tam hodit třeba Ubuntu 11.04 (vývojový verze) a vyzkoušet, jak to na tom jede. Není to nic složitého.
Plus nějaký postřehy, jak je to svižný a jestli to vůbec Linux podporuje.
Ekharion [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-25 16:15:35
avatar
Ty jsi můj člověk!
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-25 18:59:53

Chceš se s ním registrovat??
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-23 18:44:07
avatar
Hold novinka, tak je po ni poptavka A to je dobre!
fusionSVK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-23 19:04:17
avatar
mam predobjednane ASUS E35M1-I DELUXE a sakra neviem kedy mi ma prist. Uz sa neviem dockat.... THE future is FUSION
Zvirek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Než se do toho pustíte.... 2011-02-23 20:56:35

Než začneš testovat, vyvaruj se chyb, které dělal při stejném testu tvůj "kolega" zde: http://pctuning.tyden.cz/hardware/procesory-pameti/20198-amd-e-350-zacate-proti-intelu-atom-d525-s-ion-2

1. ZDROJ - proboha , k tomuto jedině PicoPSU, bud již společně se skříní, nebo zvlášť zde: http://www.mini-box.com/picoPSU-90 teprve potom bude spotřeba inzerovaných cca 20 W, nikoliv 40-50 s 350 W ATX zdrojem !
2. HDD - jedině 2.5 NTB, nebo lépe SSD
3. pamět - stačí jeden 4GB modul, zde nemá cenu dual - opět nižší spořeba proudu.
4. Case - vše pasivně, jen 1X pomaluotáčkový 12 cm ventil, který nebude slyšet. Fusion se dle zahran. recenzí bez problémů uchaldí pasivně a zdorj budeš mít mimo skříň ( picoPSU ).
jedině za splnění tecto bodů má fusion smysl jako HTPC - tzn. na 1. místě TICHO + MALÁ SPOTŘEBA.
darkmagic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Souhlas 2011-02-23 21:49:15

Plně s tebou souhlasím. U takovéhle platformy by byla velká škoda používat atx zdoje, dva moduly paměti a klasické disky na OS.

Přeju hodně zdaru při tvořená článku.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-23 22:05:14
avatar
1, vidíš, co jsme k tomu pořídili ... miniATX bednu s mini 300W zdrojem Fortron ... myslím že ideální ...

2, na všechny naše testy používáme výhradně 2,5" Kingston 125GB SSDNow V+

3, máme speciální 2x2GB DDR3 1600MH ultra low voltage 1,35V ...

4, ve skříni je jeden 120mm ventilátor, ten mrňavý na desce vypneme, je tam na nic ... zdroj má pak valstní ventilátor ....
darkmagic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-23 22:28:11

četl jsem, že k tomu máte v redakci k dispozici nový zdroj, ale i přesto mi přijde, že je příliš silný.. když bych chtěl stavět malý úsporný domácí server s dvě green datovými disky, tak mi těch 300W je na nic.. je to nepoměr mezi spotřebou PC a tím, co dokáže zdroj dodat

nakonec uvidíme v praxi, na kolik se se spotřebou dostaneš
(pro použití fusionu v dom. serveru by se hodilo vypnout na desce nepotřebá věci - třeba grafickou část fusionu a zvukovku - a poté změřit spotřebu; dal by se odpojit i jeden větrák, aby byla spotřeba jěště o kousek nižší)

jak je asi už na první pohled vidět, zajímá mě nejnižší možná spotřeba
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-23 23:06:44
avatar
je to kvalitní skříň a kvalitní malý zdroj soustředíme se na běžné použití ...
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-24 10:25:06
avatar
Honzo, malé zdroje pro HTPC (například pro mini-ITX desky Zotac) mají 60-90W... Ano, jsou to externí zdroje.
Jistě, pokud to má být HTPC křížené s "herní konzolí", tam už je potřeba mnohem více watty, ale čistému HTPC, tedy "home theater" (tedy ne "home gaming") musí ty malé zdroje bohatě stačit, jinak je něco špatně...
fusionSVK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-24 10:37:42
avatar
jj mam powerbrick s 90W a bohate bude stacit. mozno aj na buducu generaciu fusion 2
dr_who [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-24 12:01:04
avatar
Nebylo by lepsi /vhodnejsi/ napr. Odkaz ? Jiz delsi dobu ji mam v hledacku.
Rorschach [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Zklamání 2011-02-24 11:44:05
avatar
Záplava nových Fusion desek(i když nedostupných) je pěkná, ale osobně jsem velice zklamán ze současné nabídky Fusion notebooků.... Čekal jsem že měsíc po uvedení bude na trhu spousta modelů, ale zatím je jich i s oznámenými dohromady méně než 10.... Buď 15" 10" nebo 11,6". Rád bych si koupil nějaký kvalitnější 13" s pořádnou výdrží, která se očividně také moc nekoná, neboť Fusion žere maličko víc než se čekalo a výrobci osazují ne moc dobré baterie. Snad se to brzy zlepší a budou oznámeny nové modely........
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 593x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 396x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 902x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1175x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1501x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1333x
Komentářů: 6