PŘEKVAPENÍ: AMD překonalo Intel?! Procesory RyZEN předvedly výkon nad očekávání Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Wednesday, 14 December 2016
altUž asi nikdo nepochybuje o tom, že AMD se vážně vrací do hry. Nové procesory mají více než výkon!

 

 

 

Slibovaná demonstrační akce „New Horizont“ přinesla to, co jsme chtěli a čekali. Potvrzení, že AMD se vrací zpět „do hry“. A dokázalo s minimem finančních prostředků, které jsou jen zlomkem, co utrácí a má k dispozici Intel, dosáhnout nejen stejného výkonu, ale věřte nevěřte, při lepší provozní efektivitě! To je asi největší dosavadní překvapení, které AMD v praxi demonstruje a prezentuje.

Jestli to není nějaká obrovská blamáž (o čemž pochybuji, že by si tohle AMD mohlo dovolit), AMD opravdu dokáže nabídnout srovnatelný výkon se svým novým 14nm 8jádrovým/16vláknovým procesorem s TDP 95W a dvoukanálovým řadičem, se 14nm procesorem Intel stávající generace Broadwell-E s 8jádry/16vlákny, který má ovšem TDP 140W a čtyřkanálový řadič pamětí! Oba jsou vyráběny 14nm. Ano, zní to neuvěřitelně, ale AMD demonstrovalo toto ještě nedávno nepředstavitelné srovnání v praxi. Ale popořadě.

 

  • AMD RYZEN – nástupce FX a nejdůležitější produkt AMD od Athlonů

Celkem překvapivě AMD nebylo tak skoupé na informace, jak jsme čekali. A ti pozornější, nebo znalejší situace tak dostali řadu zajímavých poznatků. AMD znovu potvrdilo, že architektura ZEN vznikla na čistém papíře a pracovat na ní začali kolem roku 2011/12. Jak víme dále, AMD k jejímu vzniku přizvalo ty největší kapacity na procesory v oboru, včetně teamu stojící za vůbec nejúspěšnějšími procesory AMD, tedy ATHLON K7, jež svého času dokázaly ve své době posunout hranice a jednoznačně technologicky, provozně i výkonem překonat Intel, který se v nich hodně inspiroval a vytvořil Core generaci, kterou má na trhu dodnes. Už tohle tak myslím jasně naznačuje, že ZEN rozhodně nebude žádné ořezávátko. AMD si stanovilo několik cílů, tím hlavním bylo podstatné zvýšení výkonu na jádro, minimálně 40% zvýšení IPC a to bez zhoršení efektivity. Ústy své šéfky AMD oznamuje:

 

"Vytyčené cíle se podařilo dosáhnout a dokonce překonat"

To je zatraceně optimistické prohlášení, které se jen tak nevidí. Značně tak rozptyluje některé obavy, zejména když AMD následně předvedlo některé věci rovnou v praxi.

 

  • AMD RYZEN – lepší než se čekalo!

Velké obavy panovaly kolem výrobního procesu, kdy 14nm FinFET výrobu Samsung nikdo nikdy nezkoušel použít pro klasické velké vysoko-výkonové čipy. Navíc tato výroba nikdy nebyla určena pro vysoké takty a i to nejrychlejší ARM SoC, které Samsung na 14nm má, dosahuje „jen“ 2,6GHz. To byly důvody, proč se předpokládaly poměrně nízké takty a tedy i nižší výkon u nových AMD procesorů. Tím spíše, že předvýrobní vzorky měly jen 2,8GHz.

Inu, první překvapení: V lednu uváděný nejvýkonnější RYZEN procesor má 8jader/16vláken a základní (nikoliv boost) frekvenci má na 3,4GHz! Boost takty AMD neprozradilo, ale leží výše. A navíc, tohle nebude ani nejvýkonnější a frekvenčně nejrychlejší RYZEN procesor, který AMD chystá! Ten přijde až o něco později.

No a obavy z výkonu definitivně vzaly za své, když se AMD vytasilo s přímým srovnání svého RYZEN procesoru s Intel Core i7-6900K. Pro ty, co nevědí, to je fakticky 14nm nástupce nejvýkonnějšího procesoru světa minulé generace, 28nm Intel Core i7-5960X! Stávající Core i7-6900K aktuální architektury Broadwell-E má 8jader/16vláken 20 MB L3 a 3,2GHz až 3,7GHz. AMD si opět pro srovnání vybralo aplikace, využívající všechna jádra a všechna vlákna, tedy aplikace skutečně využívající výkon celého procesoru.

V prvním srovnání byl použit BLENDER, ve kterém stejnou úlohu oba procesory dokončily zhruba stejně! V druhém testu byl použit populární HANDBRAKE a věřte nevěřte, AMD porazilo Intel výsledkem 54s vs 59s!

Fakticky tedy byly srovnávány oba procesory se stejným počtem jader/vláken, kdy vzhledem k plnému využití obou je jasné, že TURBO režim příliš nepomáhal. AMD jej u svého CPU mělo zcela vypnutý, takže procesor prostě běžel pevně na 3,4GHz. U Intel Core i7-6900K by tedy měl běžet na 3,2GHz, nicméně v praxi dokáže běžet díky TRUBO 3.0 technologii i o něco rychleji v režimu všech jader, záleží na chlazení a TDP (v praxi se setkáváme až 3,5GHz na všech jádrech). Pro účely srovnání ale říkejme, že prostě AMD 3,4GHz vs 3,2GHz Intel. Co to znamená?

Že IPC nového AMD ZEN je mnohem, ale mnohem lepší, než se čekalo. Uvádělo se nejčastěji, že AMD bude mít IPC někde na úrovni starého Sandy Bridge. Jenže to vypadá, že IPC ZENu je téměř na úrovni aktuálního Broadwellu. A nejnovější SKYLAKE/KABY LAKE má IPC proti němu lepší jen o nicotná 3%! V předvedeném srovnání v jednom testu o pár jednotek % v IPC zaostalo za Intelem, v druhém jej ale dokonce překonalo. I další ukázky výkonu nového ZEN procesoru potvrzují, že IPC i výkon na jedno jádro je v podstatě velmi blízko úrovně současných 14nm Intelů. Možná nebude úplně stejné, ale těch pár jednotek % o které bude pravděpodobně zaostávat, je naprosto irelevantních, v běžné praxi bude stěží znatelných. Jak víme, že AMD nezaostává ve výkonu na jedno jádro? Protože by bez toho nikdy nebylo schopno konkurovat výkonu procesoru Intel se stejným počtem jader a vláken na podobné frekvenci!

Proti současnému výkonu AMD na jedno jádro u FX procesorů je to opravdu kvantový skok, něco na co se Intel škrábal posledních 6-7 let skrze drobné generační zlepšení, skrze tři různé výrobní procesy a utrácením desítek miliard dolarů. Kolik asi stál AMD skok z 32nm FX na 14nm RYZEN?   

(Srovnání velikostí: Core i7 pro LGA 2011-3 vs AMD AM3+(AM4) vs Intel LGA 1151)

To nejzajímavější je samozřejmě právě výkon celého procesoru, kdy protože zjevně AMD nezaostává výrazně za výkonem na jedno jádro a stačí v podstatě téměř tomu nejlepšímu, co nabízí Intel jako celku. Core i7-6900K je aktuálně druhý nejvýkonnější procesor v nabídce Intelu (výše už je jen desetijádrový model). I kdybychom připustili, že AMD vybralo ty nejlepší případy náročných aplikací využívající plně všech jader a vláken, tak aplikací, kde je procesorový výkon opravdu třeba, je dost a dost a upřímně pochybuji, že ukáží nějak výrazně odlišné výsledky v přímém srovnání než BLENDER a HANDBRAKE. Možná AMD RYZEN skončí nakonec pár procent za Core i7-6900K, ale odstup bude minimální a AMD určitě nevybralo tento Intel procesor do srovnání náhodou ani se nás nesnaží balamutit. A řekněme si přesněji, co to vlastně srovnáváme!

 

  • AMD poráží Intel?!

8jádrový AMD RYZEN 3,4GHz+ proti 8jádrovému Intel Core i7-6900K 3,2GHz+ a srovnatelný výkon? Pokud vám to nedošlo, tak AMD právě porazilo Intel! Něco, co jsme neviděli od dob soubojů původních Athlonů a Pentií, což je věc, kterou řada současných čtenářů možná ani nezažila :). Ten stejný výkon totiž AMD dodá s procesorem pro mainstreamovou AM4 platformu s dvoukanálovým řadičem pamětí, která je konkurencí k Intel LGA 1151 a Z270 platformě. Tedy 4jádrovému Core i7-6700K (brzy 7700K)! Procesor 6900K je ale do 2x větší (serverové) patice LGA 2011, má 4kanálový řadič pamětí a hlavně má 140W TDP! Srovnávaný 3,4GHz AMD RYZEN má ovšem 95W … stejně jako 4jádrové Core i7 či Core i5!

A to jsme se ještě nebavili o ceně. Core i7-6900K stojí 1100 dolarů, tedy 32 tisíc korun! AMD však tak vysoko zcela jistě nemíří. Přesnou cenu sice neprozradilo, ale hned v úvodu online prezentace „reagovalo na nejčastější dotazy“ uživatelů a myslím, si že ne náhodou si vybralo právě tento dotaz jako první:

Uživatel RIMAS chtěl vědět, jaké jsou konečně specifikace nového ZEN. Protože právě vybírá věci pro nový PC a neví, jestli ZEN nebo 7700K. Šéfka AMD odpověděla, že právě dnešní prezentace mu na tento dotaz odpoví. Že by RYZEN stál i méně než polovinu stejně výkonného Core i7-6900K?! To by byla pecka. Hlavně by to i Core i7-7700K vyřadilo ze hry. Se stejnými 95W TDP jen 4jádra/8vláken? A pokud by navíc cena byla někde poblíž nového 8jádrového AMD … to navíc v dalších herních testech ukázalo, že ani ve hrách nebude nový RYZEN za Core i7-6700K zaostávat. Nový zrychlený Core i7-7700K navíc připomíná časy PENTIUM 4, kdy se Intel začíná hnát za frekvencí i za cenu vyššího TDP. Že by procesory Intel nebyly tak efektivní, jak jsme si doposud mysleli?

 

  • Čekají nás skvělé časy?

Pokud jsou nové procesory AMD alespoň trochu takové, jak ukazuje AMD v prvních testech a srovnání, pak se máme na co těšit. Majitelé akcií AMD na raketový růst jejich hodnoty, ostatní pak na návrat konkurence a fakt, že Intel se bude muset začít opět snažit – že dávno usnul na růžích a zdaleka nepředvádí co by mohl, je asi všem jasné. Myslím, že už nyní můžeme bezpečně říci, že nové ZEN procesory i při nejhorším možném scénáři budou mnohem výkonnější, než to nejlepší, co má teď v nabídce AMD, a budou mít výkon na jádro blízko aktuální úrovně Intelu a překvapivě to vypadá, že dokonce mohou být i provozně efektivnější než Intel!

Jinak součástí prezentace měly být i desky AMD X370 AM4. Nebyly. Zjišťoval jsem, desky prý připravené jsou, ale výrobci je nechtějí ukazovat kvůli svému vlastnímu soupeření, protože by prý hrozilo opsání designu. Podle mého je to blbost, ale celkem tomu věřím, ty tanečky, které dělají už kolem Z270 modelů, jež fakticky ničím moc nové nejsou, jsou neuvěřitelné. Myslím si, že nové AMD X370 desky budou navíc designově téměř identické s těmi pro Intel Z270. Výbava bude taktéž totožná, jediné čím se liší jsou patice a čipset. No, dozvíme se brzy. ZEN a AM4 je produkt pro Q1 2017, téměř jistě bude vystavovaný na CES a na trhu by měl být uveden v lednu nejpozději v únoru. Doufejme, že AMD k tomu v dohledné době dodá i odpovídající grafické karty … ano, koukáme na tebe VEGA :).

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Ussi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-15 13:30:30
avatar
Necekal jsem, ze budu jeste kdy kupovat CPU od AMD, muj posledni byl Opteron 144, ale ted kdo vi
Bohumil Stejskal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-15 18:46:26
avatar
Kruci to byly časy. A já jsem kdysi dávno měl i Cyrix PR 133+ na 110 MHz. Šel přetaktovat na 166+ / 133 MHz.

Líbí se mi na sobě, že už tehdy v dřevních dobách jsem uměl podpořit konkurenci a koupit nemainstream značku.
Tralalák [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-15 19:07:47
avatar
Ja iné časy ani nepoznám, žijem permanentne s nemainstreamovou značkou a kam ide stádo ma až tak nezaujíma...
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-16 06:52:59
avatar
Ty jsi ale Tralalák, stojící zcela mimo šachovnici ;-)
Tralalák [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-16 09:42:31
avatar
Takže budem len v šachových hodinách
Kernel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-19 00:08:09

ja počkám na reálne testy osobne si nemyslím ze duálny radič porazí 4 násobný ale uvidíme
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-19 21:48:00

8 plnohodnotnych jadier, vysoke takty dobra spotreba, ešte ked cenu neprestrelia, bude to dobry kus kremika.
K radicu single radic je pomalsi od dual o 3-5%, pri stvornasobnom je to este menej...
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-15 19:23:43
avatar
Cyrix to byl nejlepší procesor A měl jsem úplně stejný... A šlapal dobře
Rocman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-15 20:40:01
avatar
U PC jsem začínal na AMD K5 90MHz a naprosto výborný procesor. Jenže pak mi vyhořela deska a procák vzala sebou. V rámci záruky jsem ještě za příplatek dostal novou desku se Cyrix 686 233MHz a to bylo to nejhorší co jsem kdy měl. Počítač minimálně 3x denně nutno restartovat kvůli totálním zásekům a systém vydržel tak maximálně měsíc a pak se musel instalovat znova. Používal jsem ho sice dlouho a nadával jsem na něj kudy jsem chodil.
Před PC jsem už od roku 1991 používal didaktik. To byla pecka. Do dnes na něj nostalgicky vzpomínám
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-17 01:16:19
avatar
Kamarád měl Cyrix, říkali jsme tomu "horký škvarek", mohu potvrdit, že stál za ho..o. Pak se ještě objevil IDT Winchip nevím co to přesně bylo, pasovalo to do Intel socketů ale mělo mizerný výkon, že by VIA(gra)?
harrym [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-17 11:00:07

Na WinChip 240 mi nesahej. To byl náhodou hodně výhodný procesor na uprade, šel vrazit do jakýkoliv desky se socket7. Já na něj zupgradoval z K5-100 a díky MMX instrukcím a 2násobné frekvenci (provozoval jsem to jen na 3x66 MHz) to byl skok jako sviňa.

1991 Didaktik M-48k
1993 Didaktik M-128k+AY
---------------------------------
1996 AMD K5-100
1999 IDT Winchip2 240 MMX (provozovaný na 3x66)
výměna MB
2001 AMD Duron 750MHz
2003 AMD Athlon XP 1600+ Palonimo
výměna MB
2005 AMD Athlon XP 2500+ Barton
výměna MB
2007 Intel Dual-Core E2140
výměna MB
2009 Intel Dual-Core E5200 (nyní u máti)
výměna MB
2011 Intel Core i3-530 (nyní u bráchy)
výměna MB
2014 Intel Pentium G3220 (nyní u sestřenice)
2014 Intel Pentium G3258
(výměna MB)
(konec 2017) "nějaký 4jádro nebo alespoň 2jádro s HT na 14nm + 2x8GB DDR4" - je mi jedno jaké, klidně i AMD, ale musí to mít ultravýhodný poměr cena/výkon a solidní výkon na 1 vlákno
Valda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-18 23:46:38

Cyrix až do dob 200Mhz CPU patřil defakto ke špičce. Nabízel lepší výkon jak intel na stejné frekvenci a za nižší cenu. Dlouhou dobu byl rekord v procentuálním OC právě myslím Cyrix 133Mhz@270. Což je vlastně dvojnásobná frakvence. Ale je to jen taková zajímavost
Kernel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-18 23:58:32

neviem koľko žral cyrix ale durony 600 išli pre taktovať na dobrej doske cez 1200Mhz ale príkon šiel cez 200W
ExcalibrCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Upgrade 2016-12-15 13:51:59
avatar
Tak snad se jim to vážně dobře vyvede a za slušnou cenu. Upgrade zvažuji už poměrně dlouho Aktuálně jedu na Athlonu 64 a na grafice ještě z řady X1000 (rok 2005). Sice už to začíná být nedostačující, ale na něco malého mi to stačí, funguji na tom 10 let bez jediného problému, no leda až na výkon v posledních letech jak jsem zmiňoval.
pavel.pavol [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-15 14:13:51

Opět děkuji DD za krásný článek. To se čte úplně samo . By mě zajímalo, co musí mít vývojáři na papíře právě teď za nový procesor, když na ZENU začali pracovat kolem roku 2011/12. To už asi bude procesor patřící do Star Treku . Držím palce AMD, jen tak dál.
digitalis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-15 14:58:56
avatar
Som nadseny z prezentacie. Patrim medzi tych, ktori si pamataju zaslu slavu Athlonov, Duronov a porazenie Pentii. Tesim ma, ze to vizera naozaj realne, aby sa AMD vratilo spat do velkej hry Buduci rok chcem komplet nove PC postavene na Zen a Polaris
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-15 22:17:46
avatar
Jo Duron to byla paráda... stačilo začmárat tužkou přechody a hned měl odemknutý násobič, ehm tedy alespoň dočasně, než grafit přestal vést a muselo se čmárat nanovo :-)
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-16 03:05:52
avatar
jj, lepší bylo udělat účka z tenkých měděných drátků a ty dát do patice před vložením CPU.
Pak už byl odemčenej nastálo a nemuselo se nic čmárat pořád dokola tužkou;-)
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-17 01:11:32
avatar
Na zkratování pinů v socketu jsem tehdy neměl koule . Deska Abit za 6 táců znamenala pro mě tenkrát za studentských let hoooodně brigád typu drhnutí supermarketu chemikáliemi celou noc za pár stovek. To není jak dneska kdy jde student IT na brigádičku dělat testera za více než 200,-/hodinu
3x3cut0r [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-17 20:10:20

jojo, čmárání na procesor a ohejbání pinů (ohnul jsem tehdy myslim 2+2 piny a hned jsem měl 700MHz->950MHz). Kdybych ty časy nezažil a někdo mi dneska řekl, že mám ohnout piny a budu mít rychlejší CPU, tak bych tomu nevěřil ani náhodou
TeeJay [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-15 15:28:06
avatar
Jó, to byla krása, Athlon 64 X2 4600+, taktování lehce složitější než dnešní změna násobiče u "káčkových" Intelů, výkon parádní

Tak ať se AMD daří tak jak to poslední dobovu vypadá, bude to dobře pro všechny ;)
Valda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-15 15:31:55

No tento souboj rozhodne jediné a to bude cena. Myslím, že ADM bude muset jít s cenou hodně dolů aby lidi nalákalo a napravilo si svou reputaci.
aleman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-15 15:33:48

Já bych nevytvářel zbytečné hype. Vypadá to, že Ryzen bude velice kvalitní výrobek a dlouho očekávanou konkurencí pro Intel, ale AMD pravděpodobně ukázalo nejlepší výsledky v souboji AMD vs Intel. Spolu s dalšími testy to nemusí být až tak růžové. PS je v té prezentaci změřen výkon na jedno vlákno?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-15 15:46:08
avatar
samostatně ne, ale pokud by nemělo AMD srovnatelný výkon na jádro, těžko by mohlo konkurovat se stejným počtem jader/vláken na podobné frekvenci Intelu ;)
Rocman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-15 17:34:52
avatar
Tady jde spíš o to, že nevíme, v jaké sestavě jel ten Intel. Klidně mohl jet jen s dvěma paměťovými moduly, takže žádná výhoda plynoucí z čtyřkanálového paměťového řadiče. Nechápejte mě špatně. Rozhodně se na ZEN těším a plánuji ho pro svůj příští PC a moc bych byl rád kdyby se všechno co jsi DD psal potvrdilo. Ale radši budu trošku skeptičtější, než abych teď věřil ve vzdušné zámky a pak byl zklamaný.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-15 18:02:30
avatar
dvoukanál vs čtyřkanál není ve většině aplikací výhoda více než jednotky % možná ani to .... tady nic nehledejte ...

Co by mě spíše zajímalo, na jaké frekvneci jel ten Intel, protože je zatraceně rozdíl mezi tím pokud jel 3,2GHz nebo 3,5GHz, kam se s turbem dokáže na všech jádrech běžně dostávat ... to nevíme ...
aleman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-16 14:47:28

A nebude to tak, že při vytížení všech jader/vláken tam žádné turbo nejede? Takže procesor celou dobu jede na těch základních 3,2 GHz?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-16 15:18:32
avatar
ne, u BROADWELL i SKYLAKE už je nová verze TURBA, kde klidně na zvýšené frekvenci jet může záleží na dosahovaném TDP a tedy chlazení atd. Máme Core i7-6900K v redakci a i s vytížením všech jader vláken jede 3,4-3,5GHz běžně .... a stejně tak při vytížení jen části CPU překračuje uváděných 3,7GHz a dosahuje až 4GHz na jednom jádru
harrym [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-17 13:38:51

Každopádně to smrdí, že se netestovalo i v nějakým ryze 1threadovým benchmarku. Zapomínáš totiž že hyperthreading u AMD může být podstatně výkonnější (schválně neříkám efektivnější - vše je to počtu tranzistorů vyhrazených pro funkci HT a kolik +% to přinese), než u Intelu. To by pak znamenalo, že sice procesory 8C/16T od AMD a Intel jsou sice výkonově srovnatelné, ale IPC je u Intel vyšší.
Já si počkám na reálné testy. Na Bulldozery se taky psaly oslavné báje, a jak to dopadlo ve světle pravdy, víme všichni.
suchanr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-16 09:03:05
avatar
Naopak AMD pomerne zasadne rozptylilo dohady o vykonu, kdyz v blenderu, coz je test stojici hlavne na floating point, pridalo Handbrake, ktery vyuziva hlavne integer. Podle vseho tedy AMD prekonalo ocekavani.
Kaby Lake bude mit sice mozna vetsi fregvence, ale ani tak se o nejak zasadni vykonovy rozdil na jedno vlakno jednat nemusi.
nobloch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-15 16:05:09
avatar
Nechci malovat čerta na zeď, ale po zkušenostech z posledních několika vydání nových produktů očekávám nějaký problém. Cena vyšší, než se očekávalo, technické bugy, slabý výkon v nějaké oblasti, zpackaný marketing apod. Osobně bych si tipnul, na nedostatek výrobků na trhu.
suchanr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-16 09:09:44
avatar
Marketing nema vubec co delat s kvalitou vyrobku samotneho!
Kazdy CPU ma nejake technicke bugy a vykon AMD realne ukazalo v obou pripadech lepsi IPC/fregvence nez ma srovnatelny intel, je tedy otazka o jakou oblast by se melo jednat.
Jasne, ze kapacity budou problem, intel ma proste mnohem vic tovaren, ale to muze AMD naopak pomoct udrzet vysokou marzi - tedy v konecnem dusledku to muze byt i vyhoda.

Pro AMD je ale nejdulezitejsi, ze ma vysoce vykonny, efektivni architekturu, kterou budou pouzivat po mnoho dalsich let, coz jim zajisti obrovske prijmy (v porovnani s dosavadnim stavem). To samo o sobe zvysuje konkurenci a pomuze celemu trhu.
ZELEZNAK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-16 18:30:39
avatar
uz aby tu byly herni testy
maroxCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-15 16:32:54
avatar
Není nástupce i7 5960x i7 6950x? i7 5960x byl nejvýkonnější model řady 5 a 6950x je nejvýkonnější model řady 6. I když chápu, že asi bylo myšleno počtem jader.
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-15 16:46:37
avatar
Jak se to vezme 6900K je taky 8 jádro jako 5960X, zatímco 6950X je 10 jádro extreme edition.
maroxCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-15 16:52:01
avatar
Ano, ale 6950x je nejlepší model nové řady, kdyžto 5960x byl nejlepší model řady předchozí, tudíž pravým nástupcem je 6950x.
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-15 16:59:44
avatar
Tak jasně, právě "jak to kdo vezme".
Jinak 6900K a 5960X mají skoro stejnou cenu a 6950X je o "malinko" dražší...
suchanr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-16 09:14:36
avatar
Nejlepsi model RYZEN bude 32jadro, pokud se nepletu intel zadne 32jadro nema. Rozlisovani mezi desktopem a serverem je uz pak pouze otazka marketingoveho rozhodnuti nez cehokoliv jineho.
Srovnani 8jadra vs 8jadra je asi nejlepsi reseni, cokoliv jineho by bylo dost pravem kritizovano jako zavadejici.
maroxCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-16 14:25:28
avatar
Ano, jenže Intel svůj 24 jader/48 vláknový CPU narozdíl od AMD už prodává.
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-15 19:19:08
avatar
Až mi moje i5 6500 nebude stačit, tak ho vyměním opět za to nejlepší cena/výkon. Je mi jedno, jestli to bude AMD nebo Intel. Až budu potřebovat, tak vyměním. To už bude asi patice AM4+
duron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-15 20:01:44
avatar
Nevim proc, ale ocekavam, ze Intel ma v zasobe mnohonasobne vykonnejsi modely. Jen je zatim nevytahlo ze supliku, protoze to nebylo potreba. Pri tech jejich mld. zisku v dolarech by to bylo od nich i logicke. Takze da AMD par tydnu slavy a pak vytahne neco "noveho", ac beztak vyvinuteho v roce 2010.
jirka64 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-16 01:00:23

Přesně. Intel už dávno má lepší procesory, ale proč by je dával ven-není přece hloupý.
Kdyby Intel utekl AMD výkonově moc, tak se z Intelu najednou stane skoro 100% monopol a začne mít velké problémy s úřady.
Proto Intel dává AMD alespoň část trhu, aby měl klid s antimonopolními úřady.
Teď možná Intel přenechá AMD zase nějakou část trhu a potom něco vytáhne a převezme opět všechny zisky z procesorů.
To je jen můj názor-netvrdím, že je to na 100% pravda.
Jan Hus.
suchanr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-16 12:38:36
avatar
Pri miliardach zisku a zadne konkurenci je naopak zcela logicke zisky komulovat a investovat do odvetvi, kde to vysadni postaveni nemam. Krome vyplaceni divident.

Naopak predstava, ze budu pripravovat superdrahou architekturu, kterou nevydam, resp. ji vydam pouze v pripade, ze by 13-15x mensi firma vydala neco lepsiho nez ja, je dechberouci nesmysl. To by nedavalo zadnej smysl, nedovedu si predstavit, ktera spravni rada by neco takoveho odsouhlasila. Naprosta pitomost proste. Ale stacilo by nad tim zamyslet.
Azi0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-16 18:27:07

Za IT nemohu mluvit, ale ve strojírenství je to naprosto běžná věc, že se projekty tahají ze šuplíku "až uzraje čas".
Rediax [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Vážně ? 2016-12-15 20:28:54

Inu na AMD jsem nikdy nejel, a mám stále i7 3770 3,40 a turbo 3,90 GHz a každopádně bych AMD zkusil už jen kvůli přechodu na lepší desku kde lze osadit DDR4 a m slot pro ssd, ale jinak mě něják nic netlačí.

Navíc co se týka grafik, je zválštní že vedle mám už asi 5 let něbo tak nějak R7950 Sapphire vapor-x která furt funguje. A tady mi kejchla hned po záruce 780 Lightning, už jen čekám až mi za rok a půl lehne 980. Takže bych zkusil i Vegu 16GB HBM když bude tak za 20 max 25k tak bych do ní i šel.


Ale nemyslím že cena těch procesorů bude až taková pohádka, klidně se nechám překvapit a pak se uvidí.

Btw k té porážce intelu, no zase tak bych nejásal- prezentace je jedna věc a realita vždy druhá a jak znám AMD tak jejich prezentace sou imho přestřelené skoro vždy, beztak se uvidí až to vyleze k testům.
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-16 00:27:50
avatar
AMD sice udava TDP 95W ale pri tom render teste zralo rovnako ako Intelacky 140W procesor. Takze v reale budu +/- rovnako zrave, co je ale samozrejme vzhladom na vykon uplne v poriadku.

//niezeby mi na tom zalezalo, ale ked uz niekto dava minus aspon by mal vediet preco. tak mozno ak si dotycny pozrie video od 40 sekundy pochopi preco som napisal ze AMD uvadzane TDP je zavadzajuce: https://www.youtube.com/watch?v=7yxSFmEOkrA
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-16 03:27:22
avatar
Tak hlavně je důležité nezaměňovat TDP a spotřebu procesoru!
To je nejčastější omyl.
Navíc, jak už tu píše DD dlouho. Každá firma počítá TDP jinak.
Jo a z toho videa je hezky vidět, že při srovnatelném výkonu mělo AMD po celou dobu testu cca o 5W nižší spotřebu.
Sice si nemyslím, že bychom se dočkali znovu stejné nadvlády AMD jako v době AMD64, ale vypadá to minimálně na vyrovnanou konkurenci a to zní skoro až moc krásně, na to aby to byla pravda;-)
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-18 00:48:12
avatar
TDP 95W vs TDP 140W, co je na tom tazke pochopit? Ano, ja viem ze kazdy pocita TDP inak a neznamena to spotrebu a ani to nikde v prispevku nepisem, pisem o TDP. Ludia si to ale casto zamienaju a moze vzniknut dojem ze AMD "zere" 95W a Intel 140W a pritom realna spotreba je rovnaka u oboch vyrobcov. Preto som pridal to video, aby to bolo vidiet na priklade. Dakedy mam pocit ze sa tu musi clovek vyjadrovat ako na prvom stupni zakladnej aby ho niektori pochopili.
Mano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-15 20:55:14
avatar
žeby náš čakalo konečne znižovanie cien? Ak by ryzen stál polovinu ceny 6900K tak to musí intel už konečne s cenou dole
sviftcz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-16 09:45:20
avatar
Třeba Intel po 6 letech posune výkon a architekturu směrem k výkonu a namísto nižší spotřebě.

Známý má dodneška první i7 v LGA1366 6gb tripple channel RAM a když tomu přidal GTX980ti furt mu běží všechny hry FullHD na max. Když neberu pár zlepšení architektury a die shrink tak procesory více méně zamrzli v roce 2009. Akorát dnes žerou méně.

V Unigine Valley má kamarád herní výkon dvojnásobné skore co můj notebook s mobilním i7 a GTX980m a tak tomu bylo ve všech hrách co jsme zkusili. S 7 let starým CPU .
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-17 10:57:45
avatar
Tak mobilní i7 jsou holt hodně omezené spotřebou. Zažil jsem situaci (otestoval jsem to), kdy byl notebook za cca 100k Kč poražen 4 roky starým desktopem za cca 25k Kč. Ve většině testů. Frekvence je frekvence a schopnost ji udržet déle jak pár desítek sekund se taky počítá.
Detik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - pěkný článek 2016-12-16 11:57:17

Děkuji za pěkný článek. Vypadá to, že tentokráte se to AMD opravdu povedlo a Intel bude mít konečně zdatného rovnocenného soupeře. Tedy bude možné stavět pořádný herní děla only AMD. Ať si říká kdo chce co che tak to bude mít pouze AMD. Intel nemá pořádnou grafika a Nvidia zase CPU.
josho [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Bristol 2016-12-16 11:58:57

Otazocka na admina - ako to vyzera s Bristol ridge pre beznych smrtelnikov? objavi sa spolu s RyZenom? Chcel som zlozit PC na AM4, najprv s BR a neskor ho vymenit za Zen. Dufal som, ze to bude v oktobri(rijnu)... a budu vobec v Q1 aj nejake ITX/AM4 dosky? Ak by som mal cakat do dalsieho leta tak asi idem do Intelu
Tyrael888 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-16 12:01:47
avatar
Mal by som takú otázočku. Prečítal som si článok a nejak mi nedošlo či to čo predstavili bude ich top produkt. Sú tu ľudia čo v tom majú lepši prehľad že ako to vlastne bude. Predsa len malo AMD plány vyrábať obrie 32 jadrove CPU a tak podobne. Je mi jasné že porovnávali parametrovo podobne procesory ale dá sa očakávať že aj Intel z niečim novím príde.
Kert [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Pohled na věc 2016-12-16 12:32:00

Já to vidím trošku jinak, dokud to nejde koupit tyhle marketingové krasožvásty mi neberou. Chtěl jsem teď nový počítač postavit na poslední reinkarnaci APU a AM4. Jenže to také nejde koupit takže u mě je AMD stále jen hráč do počtu.
frano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - uvidime 2016-12-16 13:00:02

Pokud jsou to reálné výsledky, tak je to hozená rukavice pro Intel. Teď se ukáže, jestli ji zvedne, já o tom nepochybuji . Snad se konečně máme na co těšit.
Azi0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - IHS pajka/pasta 2016-12-16 18:15:55

Když výkon Ryzenu bude závislý na teplotě - neví někdo jestli bude přítomna pájka či pasta ?
steny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-19 06:50:48

Měla by být pájka.
maxsenz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-16 22:15:22
avatar
Kvôli pár testom o ktorých si nemôžeme byť istý či sú fakt reálne a pravé isto nebudem prechádzať on Intelu
Čiastočne aj kvôli faktu že nepotrebujem a nebudem kupovať hneď novú dosku kvôli tomu hlavne...
pcwifi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - á em dé 2016-12-17 07:41:24
avatar
koukam omyla se teorie jak je co hyper super genialni, vykonne ale koupit to nejak nemuzu, te verohodnosti toho dost chybi...
Ryo2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-17 11:26:16

Pěkný článek, plný emocí
AMD fandím, doufám ze vše dopadne tak pozitivně jak to vypadá, protože pro celkový vývoj i výkon cpu je potřeba pořádná konkurence,tedy motivace.
Doufám ze se AMD odrazí pořádně ode dna, nasadí solidní ceny a začne po dlouhé době válka.
Klepi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-18 01:40:57

Zdravím sice OT, ale jiný článek tu není, tak se zeptám tady.

Kolika wattový zdroj by jste doporučili pro platformu X99?

Zatím nemám přesněji vybrány všechny komponenty, ale to hlavní bude CPU: Intel Core i7-5820K a GPU: RX 480. 4x4 GB RAM +1x SSD + 1xHDD.

Já bych to viděl tak minimálně na 600W zdroj ne?

PS. Jak je to s podporou u frekvence RAM na x99?
maroxCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-18 10:22:39
avatar
Seasonic 620 W.
Klepi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-18 11:56:56

Nevím jestli znáte Pavla Bočka z PCT, ale rád bych vybral zdroj, který u něj prošel
maroxCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-18 12:29:53
avatar
Odkaz
Poměrem cena/výkon/kvalita nejlepší zdroj na trhu. Každopádně k takovému CPU by více slušela výkonnější grafika. Ve hrách totiž PC s i5 6500 a GTX 1070 vytře s 5820k a RX 480 podlahu a cena PC bude o dost nižší.
Klepi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-18 12:38:02

Bohužel dalších 5-6k na GTX 1070 není. A 5820K beru z jednoduchého důvodu protože ten výkon využiji v programech jako 3DS MAX, kde se čas krátí několikanásobně podle počtu jader/vláken.

Navíc ten PC tady bude minimálně dalších 5+ let což je další důvod proč beru radši 6/12 než klasickou i7 s 4/8

GPU není problém po pár letech vyměnit když už nebude stíhat.
Klepi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-18 16:21:32

Řekl bych, že Odkaz bude daleko lepší volba ne? Je to sice 550W, ale měl bych se tam taky vejít.
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-18 17:56:48

Tu tisícovku raději investovat do chladiče CPU, nebál bych se tam dát i Corsair 650W nebo 600W do 2k:
Procesor 140W, deska 50W, paměti 10W, ssd 5W, hdd 10W a Radeon480 170W je asi 385W. Ale ta x99 má až 40pci linek, takže by tam šel dát v budoucnu za hubičku další Radeon480(výkon skočí dalece nad GTX1070), bylo by to už 555W + efektivita zdroje je mezi 15-85% zátěže(555*1,15=638W s dvěma 8piny pro cross-fire). Nakonec cena 2400 RAMek je stejná jako u defaultních DDR4 2133(pomohlo by to při taktování procesoru pro ten 3dMax).
maroxCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-18 18:43:42
avatar
Ted ještě aby všechny hry podporovaly crossfire.
Kernel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-18 23:53:33

Minimum financií? Vieme koľko saudský investovali do GF ? Nik za lacno neurobí 14nm ani Intel ani Samsung ani TSCM AMD nespomeniem lebo žiadnu výrobu nemá
Dzmijak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-19 12:58:58
avatar
Intel a GloFo sa nedá porovnávať.

Intel si ten proces musel zaplatiť celkom sám (desiatky miliárd $ za vývoj a výstavbu tovární). A za ten rok a štvrť čo sú ich procesory reálne na trhu sa im to určite ešte nevrátilo.

Na druhej strane GloFo má proces licencovaný od Samsungu a ten proces sa už dávno zaplatil skrz mobily, kde sa dnes točia o niečo väčšie peniaze ako v desktopoch, serveroch a ostatnom čo robí Intel dohromady. Samsung predáva 14nm procesory už skoro 2 roky, to isté Qualcomm.

Dobre to je vidieť na cene Polarisov, kde karta s 232mm2 14nm jadrom stojí menej ako stála pri vydaní karta s 213mm2 28nm jadrom. Z toho je jednoznačne vidieť že cena 14nm procesu sa vyvíja dobre.

Takže samotné výrobné náklady ZENu môžu byť fakt nízke (to je pointa fabless: niekto vyvinie proces a ostatní sa mu naň zložia, s tým že každý platí zlomok toho, čo by platil ak by si ho vyvíjal sám).
Kernel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-19 20:19:50

más mylne informácie Samsung to nevyvíjal sam ale skupina firiem . GF + Samsung a firmy pre ktoré GF robí cena za vývoj technológie menšia nebude ! AMD od GF procesory kupuje a určite už nie na úrovni nákladov ! Saudská Arábia už GF sponzorovať z drahej ropy už nebude. Žiadna lacná 14nm výroba neexistuje a už vôbec nebude lacná ak by bola vydarená
Dzmijak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-20 13:40:24
avatar
14nm LPE vyvinul Samsung, ten proces ktorý používa AMD už upravilo GloFo, ak ti ide o to.

Ale asi si nepochopil čo som chcel povedať.

Cena za ten proces nižšia byť nemusí. Ide o to, že ho využíva viac zákazníkov, využívajú ho dlhšie a ich celkový príjem je niekoľkokrát vyšší ako príjem samotného Intelu.

To by mohlo dať predstavu o tom, ktorý proces sa zaplatí skôr.

...a tým klesnú aj náklady aj keď je jasné že AMD tie procesory nenakupuje za cenu výrobných nákladov.

Ale ide o to, že to je lacnešie ako Intel. Mimochodom, aj sám Intel uprednostňuje výrobu v TSMC pred vlastnými továrňami (niektoré mobilné soc, high-end sieťové čipy, FPGA, rôzne akcelerátory...). Až taký rozdiel v cene tam je (predpokladám pri podobnej kvalite, inak by Intel použil svoje staršie tj lacnejšie továrne).
Kernel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-12-21 20:41:36

si to over je skupina firiem a Samsung a AMD a GF financujú vývoj spolu ale je tam viac firiem .
pepcadvorak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ovladace 2016-12-20 19:34:19

Safra od aktulizace mi zacal zlobit kursos u mysi....vzdycky po case se zmeni v takove vertikalni hrabe....a pomuze jen restart
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaStředa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 279x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Středa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 197x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Pondělí, 18 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 823x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Úterý, 12 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1153x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Pondělí, 11 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1466x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Pátek, 08 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1314x
Komentářů: 6