Malé výkonové preview nové hry ze série TOTAL WAR, ATTILA. Počítače dostane do kolen.
Je tomu pár dní, co se k nám dostala strategická hra TOTAL WAR: ATTILA, která kráčí ve šlépějích předchůdce. Na recenzi hry se chystáme, ale máme toho dost před sebou. Z prvních dojmů můžeme jen říci, že pokud se vám líbily předchozí díly, ATTILA se vám bude líbit také, v aktuálním stavu je o něco lepší než ROME 2. Jak je již zvykem, bude zapotřebí pár patchů, než se vyladí detaily, ale na poměry TOTAL WAR série je úvodní stav ATTILA dílu dost dobrý.
Pravda, velkou měrou se na tom podílí fakt, že se v podstatě jedná o pře-skinované a vylepšené ROME 2, tedy minulý díl, který vývojáři ladili posledními updaty dost dlouho. Představovat samotnou hru tak není moc třeba. Opět se jedná o masivní tahovou strategii s RTS režimem bitev, kde míra detailů a množství jednotek jednoduše nemá na herním poli dnes konkurenci.
Krvavé HW nároky!
TOTAL WAR série patří k velmi náročným hrám, což platí hlavně o tom RTS bitevním režimu. Ovšem míra detailů je vzhledem k počtu zobrazovaných jednotek také ultimátní. Pokud si hru budete chtít užít takříkajíc "na plné kule" včetně vyhlazování a extrémních detailů, v bitevním RTS režimu vám tahle hra bude tavit počítač :). Udělali jsme rychlý test:
V extrémním nastavení včetně Vyhlazování MLAA (a to ne naplno), posílá tahle hra i ty nejvýkonnější současné grafiky do kolen. Bohužel se nám nezdá, že by to byl důsledek nutných nároků solidní grafické úrovně samotné hry, či spíše hlavně nevyladěných ovladačů a nevyladěné samotné hry. NV již hru v ovladačích podporuje, bohužel se jedná o ne moc povedené poslední ovladače, které jsou trochu nestabilní. AMD však hru zatím nepodporuje a nefunguje ani CrossFireX, což značně limituje duální R9 295X2. Už v 1920x1080 rozlišení ani ty nejvýkonnější grafiky nenabízejí ani těch 40 FPS v průměru, ve vyšším rozlišení bohužel v současnosti neexistuje grafika, která by se ke 40FPS přiblížila (R9 295X2 by to zvládl, kdyby fungoval CrossFire režim). Zajímavý je zde přínos velkého množství grafické paměti na kartě, kdy 8GB R9 290X přináší zajímavé výsledky (v testu není ale hrajeme to s ním a přináší až 10% výkonu), protože hra snadno využije 4GB RAM, což je běžné množství na ostatních kartách. Jinak pokud vypnete AA počítejte s + 15-20% výkonu, což naštěstí stačí na to, aby se ty nejvýkonnější grafiky dostaly přes 50FPS v průměru, tedy již žádné trhání.
Značné jsou i nároky na procesor, kdy musíme říci, že je znát, že hře chybí jakákoliv optimalizace. Hra jede pod DirectX11, které jak už víme je samo o sobě hodně neoptiamlizované, pokud jde o využití CPU, což vadí hlavně architektuře procesorů AMD. Zde nás trochu zaráží, že právě podobná strategická hra by si implementaci API MANTLE hodně zasloužila a přínos by byl masivní. Boužel hra nevyužívá pořádně ani vícejádrových CPU, a nejvýkonnější CPU na světě, 8jádrový Core i7-5960X je zde dosti výrazně porážen jen 4jádrovými mainstreamovými modely. Hra všeho všudy pořáídně využívá jen 4 jádra a pak už záleží na frekvenci. Mizerná optimalizace vzhledem k možnostem vícejádrových CPU současnosti.
Závěr
Hra je tedy hodně náročná, ovšem z velké části je to pro chybějící optimalizace. Absence API MANTLE a tragická optimalizace využití CPU je znát asi nejvíce. V současné době navíc neexistuje grafická karta, která by tuhle hru zvládala naplno ve 4K rozlišení a ostatně i ve FullHD mají i ty nejsilnější grafiky co dělat a musíte se omezovat. Pro neručené hraní této hry potřebujete tak některé z CPU poslední generace se 4+jádry a nejlépe na 4,0GHz+ frekvenci a k tomu některou z TOP grafik. Pochopitelně pokud snížíte nároky a tedy detaily, zahrajete i na běžných konfiguracích, kolem střední úrovně detailů nemají s 35-40FPS problém ani grafiky jako R9 285/GTX 960.
(Když bitva tak pořádná - 13 000 vs 5 000 a váš PC jde do kolen ... kde jsou nové grafiky a procesory když je potřebujeme? :) )
Doufáme, že než vám někdy v budoucnu přineseme recenzi samotné hry, AMD s NV ještě trochu doladí ovladače a vývojáři by také mohli udělat něco s tou mizernou výkonovou optimalizací, hlavně v oblasti využití procesorů. Jinak z prvních herních dojmů samotného hraní hry, je to opět strategická nirvána typu: "ještě jeden tah a jdu spát" :).