Někteří výrobci automobilů nemají s čipy potíže, některé včetně české Škody zastavují výrobu.
Většina z nás si dnes asi jako normální počítačový čip představuje moderní procesory, dnes tedy RYZEN 3000/5000 nebo Core 10000/11000, případně jako různě velké čipy na grafických kartách Radeon RX 5000/6000 a NVIDIA RTX 2000/3000. Mnozí ale také dobře vědí, že snad s výjimkou několika multimediálních systémů v některých modelech automobilů, se prakticky žádné podobně výkonné a moderní čipy, v dnešních autech běžně nevyskytují.
Většina čipů, kterých je dnes nedostatek, že kvůli nim musí automobilky přerušovat výrobu a mají rozdělané desítky tisíc aut, která nemohou zkompletovat, jsou technologicky na úrovni počítačového pravěku. Jde o čipy pro řídící jednotky automobilů, čipy pro systémy různé palubní a systémové výbavy apod. Nikde, ani v nejdražších autech se však na tyhle věci nepoužívají moderní čipy typu současných počítačových CPU nebo GPU pro běžná PC. V drtivé většině jde o funkčně velmi jednoduché účelové čipy, které jsou navíc vyráběny starými vysoko nanometrovými (tedy i velmi starými a dnes překonanými) procesy. Jde totiž o to, že po těchto čipech se nevyžaduje nějak vysoký výkon, ale především extrémní spolehlivost a odolnost. Musí vydržet fungovat desítky let i v obtížných venkovních podmínkách.
Ve své podstatě není tento design čipů vůbec špatný. Naopak. Dává to smysl používat osvědčené technologie a procesy výroby, byť vedle současných čipů používaných v oblasti PC jde skutečně o pazourek vedle laserového řezáku. Takže proč jich není dost? Inu, to má jednoduché vysvětlení. Jde o zásadní selhání automobilek samotných.
- Automobilky selhaly hned několikrát
…. za nedostatek čipů si mohou samy
Každá automobilka potřebuje samozřejmě dodávky potřebných komponent. Většina automobilek má i nějakou vlastní výrobu motorů, vlastní lisování plechů apod. Samozřejmě velká část spoléhá i na externí dodavatele komponent a různých dílů. A to včetně čipů. Jenže právě s čipy je tu problém.
Většina těch čipů, které moderní auto obsahuje, je prostě velmi jednoduchých na starých výrobních procesech, které se sice snadno vyrábí, ale většina špičkových výrobců je vyrábět buď nechce (jsou na nich extrémně nízké marže), nebo ani nemůže, protože už prostě neudržuje ty starší výrobní procesy. Šéf Intelu nedávno prohlásil, že jeho firma by byla schopna vyrobit pro automobilky tolik čipů, kolik chtějí, ale oni je nechtějí. Nejsou to totiž ty „správné čipy na správné výrobě“.
Na světě tak postupně zůstalo jen pár firem, které ty čipy produkovaly. Část jedné z nejzásadnějších světových továren letos vyhořela, což situaci také nepomohlo. Ale zásadní problém vyrobily automobilky sami koncem minulého roku a začátkem tohoto. Tedy v době, kdy se kvůli Covidu zavíraly provozy a omezovala se výroba, omezily také objednávky čipů od výrobců. Automobilky si myslely, že se sníží poptávka, takže nebudou těch čipů tolik potřebovat.
Tohle plánování se ale hrubě nepovedlo a neodpovídalo realitě. Nejen že moderní auta potřebují těch i jinak jednoduchých čipů podstatně více než dříve, protože čipy se dávají do všeho, snad i do ventilků u pneumatik, ale především poptávka po autech neklesla. Jenže když se letos snažily zvýšit objednávky, tak narazily. Uvolněné kapacity již zabrali výrobci jiné elektroniky, které je kvůli abnormální poptávce a dávání čipů do všeho, také nedostatek. Část výrobců pak modernizovala výrobní linky a přesunula svou pozornost na modernější výroby, u kterých je současně vyšší marže atd. Jinými slovy, automobilky nemají čipy proto, že zrušily své starší objednávky, a když zjistily že je budou potřebovat, tak ty jejich kapacity už někdo obsadil nebo byly zrušeny ve prospěch modernější a výdělečnější výroby. Jinými slovy, část čipů, se kterými automobilky u stávajících modelů aut ve výroby počítaly, už není ani kde vyrábět.
- Strategické průmyslové selhání západních států včetně ČR …
A to je nejzásadnější chyba výrobců aut. Až na výjimky, například Toyota, nebo myslím Tesla, nemají výrobci aut vlastní továrnu na své vlastní čipy! Ano, je to neuvěřitelné, ale Škodovka, jejíž továrny a přidruženou výrobu pro ni, najdeme prakticky na každém rohu u nás v ČR, tak zde zcela chybí továrna na čipy tak, aby pokrývala potřebu místního průmyslu. Toyota například takovou vlastní továrnu má, proto není krizí zdaleka tolik zasažena. Škodovka a další výrobci zejména v USA, jsou ale totálně závislé na dodavatelích (hlavně z Číny) a vlastní výrobu čipů nemají. Což je podle mě naprosto nepochopitelné selhání plánovačů a stratégů těchto firem. Nemít čipy je u dnešních aut stejné, jako nemít motor. Návrh, design a výroba motoru auta je stejně důležitá, jako čipy. Takže nejen škodovka si za to může sama. Mít prostě továrnu na čipy hned vedle motorárny, by měl být základ všeho. Speciálně když jde o čipy, které jsou na míru a jejich výroba je na mnoho let, což je další velký rozdíl proti produkci čipů pro oblast PC, kde se stejný čip vyrábí zpravidla 2 maximálně 3 roky ...
Fakt že v ČR máme montovny na téměř všechno kolem strojů na každém rohu, ale nemáme moderní továrny na něco tak zásadního jako čipy, včetně třeba těch nejmodernějších pro PC, je velmi výmluvné a selháním na mnoha úrovních (samozřejmě ČR v tomhle selhání není sama). V minulém století byly třeba ocelářské závody znakem vyspělosti tehdy TOP moderního průmyslu a Česko na tom z počátku 20.století bylo skvěle. Jedna z nejvyspělejších ekonomik a průmyslu na světě. Jen začátkem 21. století je znakem vyspělosti průmyslu moderní výroba, tedy čipy, nano technologie atd. ČR má špičkový výzkum i některé menší zásadní části výrob v těchto oblastech, chybí zde ale komplexní velká moderní výrobní centra nejen na ty relativně jednoduché základních čipy pro automobilky, ale i ty složité nejmodernější čipy do PC apod. Nemáme zde žádnou továrnu Intelu, AMD, NVIDIA, ARM, TSMC, Samsungu apod.
Selhání automobilek je také výmluvným selháním vlád celého západního světa. Jak chceme u nás v Evropě či ČR vyrábět třeba ta elektroauta, když u nás nemáme žádnou kapacitu výroby baterií, těžby potřebných surovin pro ně, nemáme zde výrobu potřebných čipů atd.? Škodovka není schopna dnes evidentně vyrábět ani konvenční auta, kdy hrozí zastavení výroby ve všech továrnách, což je těžká rána pro český průmysl a věci s tím související. A řešením není čekat na novou dodávku čipů z Číny. Tenhle přístup ten celý problém spoluvytvořil. Jsem zvědav, zda se v ČR konečně něco pohne. Intel a další výrobci čipů hledají nové lokality pro stavbu nových provozů. Místo u nás bychom měli, stačilo by třeba zbourat pár překladišť a skladů, které vznikly na zelené louce a nemají žádnou přidanou hodnotu, třeba těch od Amazonu … jenže výroba čipů a překládání balíků jsou dva velmi odlišné obory a ČR dnes bohužel zvládá asi jen to posunování balíčků …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|