Procesory Intel zmizely z obchodů! AMD RYZEN jsou nyní naprosto bez konkurence? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Tuesday, 25 September 2018
altPokud jste v poslední době koukali do obchodů, asi vás zaujalo, že Intel prakticky zmizel z obchodů.

 

 

 

Ač by bylo správné, že stávající děravé procesory Intel konečně zmizely z nabídky obchodů, protože prodávat rozbité a děravé produkty by nemělo být dovoleno, důvod je jiný. Intel se nestáhl z obchodů kvůli tomu, že by dále nechtěl dělat problémy zákazníkům se svými bezpečnostními hrozbami, které jeho procesory dnes představují. Intel prostě není schopen dodávat nadále čipy v potřebných množstvích. AMD na něj silně tlačí ve všech cenových hladinách a třídách. Intel musí vyrábět mnohem větší čipy s více jádry pro servery, pro desktop i mobilní segment, jenže má stále jen tu 14nm výboru a ta má omezenou kapacitu.

Intel vyrábí stále stejný objem křemíku, jenže z jednoho waferu nyní vyrobí mnohem méně 6jádrových procesorů oproti 4jádrovým čipům, které dosud vyráběl. A to musí vyrábět nově i ve větších množstvích 8jádrový mainstream a dokonce až 18jádrový high end, či 28ádrový servery a stejně to na AMD nestačí. Intel tak rázem dodává minimálně o třetinu méně procesorů, než dříve, protože prostě musí kvůli AMD dělat větší čipy ze stejného množství waferů. Realita může být dokonce ještě horší. V posledních dnech a týdnech jsme tu měli několik zpráv, že výrobci počítačů si na to stěžují, že prostě nedostávají ten počet čipů, na který byli zvyklí a Intel jim není schopen garantovat dodávky vůbec. A pokud chcete skutečný důkaz, že problémy Intelu jsou reálné, otevřete si nabídku samostatných procesorů ve velkých českých obchodech a budete si myslet, že Intel se stáhl z trhu!

  • Nabídka procesorů Intel v českých obchodech? Není o čem mluvit …

Museli byste být skutečně padlí na hlavu, abyste si dnes poskládali počítač na procesoru Intel, protože to prostě nedává ekonomický smysl. Nabídka aktuálních 14nm COFFEE LAKE procesorů Intel se totiž smrskla na reálně dostupné cca 4 kusy!

Nejlevnějším smysluplným procesorem v nabídce Intel býval 4jádrový Core i3-8100 za 3100 korun. Ten už ale zmizel a novým nejlevnějším procesorem, se stále jen 4jádry/4vlákny, je Core i3-8300, jehož cena se ale nyní pohybuje kolem 4500 korun! V některých obchodech je pak dostupný i i3-8350K, což je stále jen 4jádrový/4vláknový procesor, ale jde už alespoň taktovat. Jeho cena je příšerných 5000 korun. V obou případech je to více, než co stojí mnohem lepší 12nm AMD RYZEN 5 2600 se 6jádry a 12 vlákny! Museli byste být opravdu padlí na hlavu, abyste si za této situace ten Intel místo toho pořídili. To se prostě nedá nijak okecat.

Z nabídky obchodů zmizely i levnější verze Core i5, tedy 6jader/6vláken. Na Core i5-8400 tak můžete nyní zapomenout, už není. Nejlevnějším 6jádrem je nyní uzamčený Core i5-8600 za 8000 korun, za stejnou cenu můžete mít i jeho odemčenou verzi 8600K. V obou případech je jejich nákup naprosto stupidním rozhodnutím, protože lepší výkon vám nabídne AMD s RYZEN 5 2600X s 12vlákny už za 5890 korun, a za cenu kolem 8 tisíc bez problémů koupíte 8jádrový/16vláknový AMD RYZEN 7!

No a zmizely i ty předražené Core i7 procesory. Najít skladem Core i7-8700K je nyní prakticky nemožné a jeho ceny se dostaly na téměř 13 tisíc korun. Za 14 tisíc se prodávají pak ty předražené výroční edice Core i7-8086K, které skladem jsou, protože samozřejmě nedávají žádný smysl a stojí tak dvojnásobek toho, za co skutečně stojí. V obou případech se navíc cena dostává bezmála na dvojnásobek toho, co stojí výkonnější a efektivnější 12nm RYZEN 7 2700/2700X (7600/8500 korun), hlavně je však cena bezpečně mimo mainstreamovou hladinu.

  • AMD nyní skutečně nemá konkurenci!? Poprvé v historii …

Kromě mainstreamové nabídky, je v obchodech i minimální nabídka dražších Intel procesorů pro LGA 2066 platformu, které jsou také naprosto absurdní. Ubohých 10 jader od Intelu v podobě 7900X stále stojí téměř 25 tisíc (28 tisíc za DELID verzi), 16 jader je za příšerných 36 tisíc. Naproti tomu, loňský AMD RYZEN Threadripper 1920X s 12jádry/24 vlákny je fyzicky dostupný ve výprodeji za pouhých 10 900 korun, 16jádrový model 1950X je dostupný za solidních 19 600 korun a nový 12nm 1950X stojí necelých 24 tisíc, přičemž je o třetinu výkonnější než stále dražší 10jádro od Intelu. Za 47 tisíc pak můžete mít 32jádrový AMD 2990WX. Pohled do obchodů je vážně neuvěřitelný.

Přiznám se, že si nevybavuji, kdy v minulosti prostě nebylo možné sehnat za solidní cenu nějaký Intel procesor a AMD bylo takhle jednoznačnou volbou. Nicméně nyní Intel procesory prostě dostupné nejsou a když jsou, tak stojí tolik, že by to skutečně koupil jen idiot. A doufám, že tentokrát se o použití tohoto slova nebude nikdo dohadovat, protože neexistuje jediný trochu rozumný důvod, proč za současných podmínek koupit Intel procesor. Každopádně zatímco Intel procesory prakticky chybí, AMD stále dostupné bez potíží jsou a naštěstí zatím nedošlo ke zvýšení cen, což znamená, že AMD dokáže zvýšenou poptávku uspokojit. Alespoň zatím.

Otázkou samozřejmě je, kde jsou Intel procesory a kdy se vrátí. Bohužel co jsem zjišťoval, tak obchodníci stáhli procesory Intel z nabídky proto, že jednoduše není šance, že se ty modely vůbec k nim dostanou (nemohou garantovat žádný reálný termín dodání). Intel s těmi omezenými kapacitami výroby upřednostňuje nyní OEM výrobce (na které má stále páky a chce si je udržet). Sami obchodníci nabízejí vlastní stavěné PC sestavy a těch pár procesorů se se k nim přesto dostane, si tak schovávají pro ně. Nic se nezlepší ani s příchodem COFFEE LAKE „REFRESH“ čipů příští měsíc (vydání je stále odsouváno, aktuální platí druhá polovina října). Tři novinky Core i5-9600K, Core i7-9700K a Core i7-9900K situaci nijak nezlepší, naopak ji ještě zhorší. Intel pro ně musel vyčlenit část výroby a zejména 8jdárové 9700K/9900K ještě sníží (už snížily) celkový počet vyrobených čipů, protože jsou ještě větší než 6jádra, ale mají horší výtěžnost. Už se dostáváme na hodnoty, kdy Intel ze stejného waferu, z kterého ještě loni sekal hlavně 4jádrové čipy, vyrobí nyní méně než polovinu kusů 8jader, které nyní musí kvůli AMD prodávat. A ten počet waferů, které má k dispozici, je pořád stejný!

Byl jsem informován o tom, kolik těchto procesorů Intel vůbec plánuje dostat na trh. Nejdříve jsme se smáli, protože ta čísla jsou tak nízká, že jsou jen zlomkem toho, co normálně Intel dodával a prakticky nedává smysl tyhle procesory vůbec uvádět na trh! Mysleli jsme si, že jde o chybu. Nejde. Těch procesorů je skutečně tak málo, že už ty jejich absurdně vysoké základní ceny ještě narostou. Intel je v situaci, kdy prostě nemá kde další kapacity 14nm výroby vzít, musí vyrábět stále větší čipy čímž efektivně dodává výrazně méně procesorů než doposud a nemá jak z toho ven a i kdyby nastartoval 10nm výrobu, tak to příliš neřeší. Není žádná naděje, že by se v dohledné době situace zlepšila, protože těch procesorů prostě víc nebude. Intel tak nedobrovolně skutečně pustí AMD k většímu podílu na trhu. Jako zákazníci máme jediné štěstí, že AMD s novou generací CPU je tak dobré, výrobu zatím drží a ceny naštěstí také. Uvidíme, zda výpadek Intelu dokáže nahradit, zatím to vypadá, že bez potíží a dokázala by i více, takže nemá zatím zájem navyšovat ceny a využít tak situace, což by jistě mohlo. I kdyby RYZEN procesory zdražily o třetinu, pořád by byly výhodnější, než nabídka Intelu. Tak snad nikdo, kdo o tom rozhoduje nečte na DDWord.cz tenhle článek a nenapadne ho to realizovat … ;)

V současnosti však jsme se prostě dostali do opačného extrému. Intel nepředstavuje už ani teoretickou konkurenci vůči nabídce procesorů AMD v běžných obchodech a sestavách. Nejen s jeho současnými výkony a cenami za to, ale hlavně dostupností. Ušetřím vám spoustu času, pokud teď stavíte PC a vybíráte komponenty. Na nabídku Intel procesorů ani nekoukejte. Prakticky neexistuje a když, tak za ceny, za které to nikdo při smyslech prostě nemůže koupit. Současná situace je naprosto nevídaná, ale reálným důsledkem vlastního selhání Intelu, který spoléhal na to, že nás má všechny v hrsti, že jeho monopol je bez ohrožení a že nás na 4jádrech bude moci držet další dlouhé roky. Věřil, že AMD nemá žádnou šanci se vrátit a on nás tak může rýžovat na 4jádrech další roky, než slavnostně dodělá 10nm (a ceny by díky tomu mohl ještě navýšit) … takhle to dopadá, kdy si myslíte, že máte všechno na háku. Bohužel na situaci stále doplácejí (finančně) hlavně zákazníci, kteří stále často nemají odpovídající nabídku a stále má Intel větší podíl na trhu a vydělává víc, ačkoliv tomu prostě vlastnosti produktů a jejich ceny neodpovídají …

Situaci pro vás stále sledujeme, chystáme doporučené sestavy a nepřítomnost Intel procesorů v nabídce je poměrně zásadní komplikací, která prakticky eliminuje možnost postavení rozumné Intel sestavy.


  • Doplnění:

Pro některé čtenáře, protože jim není úplně jasné, v čem celý problém vězí, tu mám doplnění a ilustrační obrázek:

To nahoře se jmenuje WAFER. To je to, což továrny na čipy vlastně vyrábí, a hlavně z čeho ty čipy vyrábí. WAFER je křemíková deska určitého stejného rozměru. Kapacita továrny se pak počítá právě na to, kolik takto velkých WAFERů dokáže zpracovat.

Intel vyrábí 300mm 14nm WAFERy a má kapacitu továren prostě jasně omezenou. Dejme tomu, že měsíčně prostě dokáže udělat 100 tisíc WAFERů. Do minulého roku, kdy jeho celková výroba procesorů tvořila z 98% maximálně 4jádrové čipy a zbytek připadal na high end a servery, bylo vše OK. Kapacita stačila s rezervou. Jenže po nástupu AMD RYZEN musí Intel dělat čipy s více jádry = větší procesory. Najednou musí místo 4 jader, dělat 6 a dokonce 8 jádra. A místo high endových 6 – 8 jader najednou uživatelé chtějí 10 – 18 jader a musí také zvětšit objem výroby 28 jader, protože AMD má 32 jádro atd.

Jenže Intel je pořád schopen vyrobit jen těch 100 tisíc WAFERů a s tím nedokáže nic udělat. To znamená, že když musí dělat větší čipy, tak jich logicky dokáže vyrobit méně. Mnohem méně. Dejme tomu, že na ten WAFER se vešlo cca 480 čipů se 4 jádry. Výtěžnost (tedy počet čipů, které byly funkční a použitelné), se u menších čipů dokáže pohybovat docela vysoko, řekněme až 90%. Jenže když zvětšíte plochu čipu, což Intel musel udělat přidáním dalších jader, vejde se jich na ten stejně velký a stejně drahý WAFER méně. Takže ze stejného kusu křemíku Intel najednou dostane jen 390 čipů. Reálně jich ale bude méně, protože větší čip má horší výtěžnost (více se jich nepovede), a ta tak klesne třeba na 80% i méně. Jenže Intel kvůli AMD musí dělat ještě větší čipy. Ovšem při výrobě 8jádrových čipů už se jich na ten WAFER vejde jen cca 320, s tím že funkčních jich bude výrazně méně, protože výtěžnost klesne třeba na 70%.

Takže problém je v tom, že Intel má stále stejnou kapacitu 14nm výroby, stále stejný počet továren a stále stejný počet křemíkových desek (waferů). Není schopen zpracovat/vyrobit více křemíkových WAFERů. Takže dejme tomu, že stále má ten 100 tisíc WAFERů. Jenže ještě loni s malými 4jádrovými procesory mu to hodilo třeba až 48 milionů procesorů, letos se 6jádry už jen 39 milionů, a s 8 jádry už jen 32 milionů. Trh ale stále chce a očekává těch 48 milionů čipů, jako loni a ideálně za stejnou cenu. Což je druhá věc. Ten WAFER stojí pořád stejně (dejme tomu 5000 dolarů), jenže když z nich vyrobíte méně čipů, budou logicky dražší. 5000 děleno 480 je dost rozdíl proti tomu, když těch 5000 dělíte 320.

Reálně je situace ještě horší. Intel musí dělat ještě mnohem větší čipy než dělal, protože prostě AMD dokáže dělat čipy mnohem jednodušeji. AMD totiž vyrábí jeden 8jádrový poměrně malý čip (200mm2 a méně) s vysokou výtěžností pro RYZEN 3/5/7, ThreadRiper i EPYC, ale dává ho do všech svých CPU a u těch dražších jen ve více kusech. Výrobní náklady, efektivita a výtěnžost je tak násobně lepší, než u Intelu. Tomu prostě nedokáže Intel vůbec v high endu a serverech výrobně korunovat, ale musí něco nabízet. To je ta hlavní revoluce, kterou AMD na procesorový trh přineslo. Nejen že dokáže Intelu bez problémů konkurovat výkonem a efektivitou, AMD jej naprosto drtí, pokud jde o efektivitu té výroby procesorů. A s tím Intel vůbec ani ve snu nepočítal, protože ještě nedávno byl neohroženým vládcem výroby mikročipů a světovou jedničkou (už není). A není šance, jak se z toho v dohledné době dostat a situaci zlepšit. Stavba dalších výrobních kapacit zabere 2-3 roky minimálně. Intel tedy v současnosti vyrábí prostě méně kusů procesorů než vyráběl loni, a první co utnul, jsou dodávky samostatných čipů do obchodů, což v praxi jasně vidíme. Logicky to žene nahoru i ceny těch čipů, ačkoliv samozřejmě rozumný zákazník by si je za ty peníze nekoupil. Nebezpečí je v tom, že hlavně obchodníci mohou zneužít situace a zdražit AMD procesory také.

 

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Axell [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - překlep 2018-09-25 13:12:43
avatar
Čau @aDDmin

ps o opravení malinkatého překlepu ....čipů, na který byli zvyklí a Intel jim enní schopen garantova .....

Jinak snad se nám ceny Ryzenů nezvednou
shadowmage [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 13:23:28
avatar
Poslední větou si poněkud protiřečíte, za současných podmínek můžete postavit buď rozumnou sestavu, a nebo sestavu s Intelem. Poslední rozumná Intel sestava se dala postavit více jak před rokem, kdy byli Ryzeny v začátcích a desky neodladěné.
Každopádně to znamená konec zlevňování Ryzenů, dokud zase nebude konkurence, a musíme doufat, že nezdraží. To by bylo od AMD krátkozraké, teď má jedinečnou šanci přetáhnout k sobě zatvrzelé Inteláře...
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 13:37:33

Fakt netuším ako to mám chápať, že všetko čo Intel výroby predá aj za dvojnásobnú cenu a keby mal aj 2x vecsie vyrobne kapacity tak by mu to nestačilo. Či to mám chápať ako dôvod prečo časť svojej výroby Intel chce dať do TSMC?
Bumpkin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 15:57:36

no je to logický matematický úkol ;) tedy slovní úloha

příklad slovní úlohy:
na jeden wafer se vejde 30 čtyř jádrových CPU, kolik šestijádrových CPU se vejde na jedewafer?

tedy logyka mi velí 30*4 = 120 jader a tedy 120/6 = 20...

no a pokud tedy ještě řekneme, že vyrábíme osmijádra tak se nám na takový wafer vejde 15 CPU

Logika mi tedy velí, pokud sem dokázal vyrobyt a prodat 1000 cpu která měla 4 jádra tak dneska díky tomu, že jsem navýšil počet jader dokážu vyrobit a prodat se stejnýma kapacitama jen 666 CPU

tedy pokud sem prodával tolik PCU tak první co seškrtám je retail protože s velkoodběratelema mám smlouvy a sankce...
Nevim2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 18:47:32
avatar
+ Připočti fakt, že čím větší monolity, tak tím menší šance, že výsledný CPU bude kompletně funkční. Zatímco u 4 jader to šlo dobře u 6 to slabší a 8 jádra na tom budou ještě hůře.
tastu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-26 07:13:56

Intel a lá nVidia zkorumpovali (penězmi+"optimalizacemi") už mnoho prodejců a výrobců, nic všeobecně neznámého....
Bumpkin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-27 09:49:42

neřekl bych že je zkorumpovali, oni spíše zkostnatěli a moc věřej tomu co si zavedli....

AMD muselo vyházet a nabrat hodně novejch lidí a tím přišlo i nové myšlení

příklad zkostnatělosti firmy:
určitou dobu měl i Microsoft takovou skvělou politiku, nejlepšího v teamu odměnil a nejhoršího zase automaticky vyhodil, horší to bylo v malých teamech, ještě že toto před pár lety zrušil...
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 13:52:52
avatar
Souhlas, ale v šopech se AMD prodávalo už skoro všude lépe než Intel i před tím to průserem Intelu. I když je pravda že do tohoto průseru ho vmanévrovalo AMD za přispění nemohoucnosti Intelu rozjet 10nm proces a tak se mu na 14nm sešlo celé portfolio produkce. Intel začal správně upřednostňovat OEM výrobce, protože ti mu jdou na ruku, zatímco v šopech proti němu AMD slušně boduje. Velcí výrobci si už ale uvědomují rizika a zvedají podíl sestav na AMD platformě, jako je například HP ale i DELL atd. Nyní bude opravdu zajímavé sledovat budoucí vývoj.
Bumpkin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-27 09:53:06

já bych doplnil, že sice se mu nepovedlo rozjet 10nm výrobu al Intel nerozjel ani jiné záchrané plány

Pokud se člověk podívá tak Itel do dnešního dne nezačal pracovat na něčem podobném jako AMD (více malých čipů na jednom interposeru), následně bych od nich i čekal že z těch velkých CPU škrtnu ty nepoužitelné grafiky určitě bych si tím pomohl minimálně tím že bych zmenšil plochu chipu a na jeden wafer bych jich dostal více
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 15:40:08

Citace:
Za 14 tisíc se prodávají pak ty předražené výroční edice Core i7-8086K, které skladem jsou, protože samozřejmě nedávají žádný smysl a stojí tak dvojnásobek toho, za co skutečně stojí.


Tady si dovolím nesouhlasit. Za současné situace I7-8086k evidentně smysl dává. Jednak stojí jen o 7% víc než ne-výroční i7-8700K a jednak se koupit vůbec dají.

Ale je to smutné.
free.dll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 16:33:35

Nad Intelem zůstává rozum stát. Co ty roky dělali? Asi jen hrabali prachy. Nevypadají, že mají v dohledné době něco konkurenceschopného. Že by se na následujících x let situace obrátila? Byl by Intel schopný předvést něco jako AMD Ryzen? Uvidíme.
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 18:56:10

proč by něco dělali, když AMD bylo jen do počtu?
Dzmijak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-26 12:47:38
avatar
Intel by bol úplne OK ak by mali fungujúci 10nm proces a Icelake na trhu (podľa plánu).

Ale na 10nm je istá len jediná vec (ďalší odklad) a Intel namiesto nových architektúr kupoval firmy za desiatky miliárd USD a vyvíjal blbosti ako laserové okuliare alebo drony.
Bumpkin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-27 10:29:47

no uplne bych netvrdil ze by byl intel v pohode, jen by tím odlozil důsledek toho co se ted deje

AMD proste intelu vypálilo rybník s interposerem a skládáním více chipů do jednoho pouzdra, to je něco s čím intel nepočítal a ani tomu nedokáže konkurovat....

Jak už to uvedl DD nahoře, je to prostě o matematice...
mám-li WAFER (5000 dolaru) a na něj se mi vejde 100 šesti jádrových chipů a funkcních je 90% tak sem vyrobyl 90 chipů za cenu 55 dolaru za kus... a zase pokud se mi na jeden wafer vejde 50 dvanácti jádrovejch chipů se 70% výtěžností tak sem vyrobyl 35 chipů za cenu 143 dolaru za kus!!!

kdežto AMD jede všechny wafery stejně narve na ně prostě x chipů a furt má stejnou cenu, tedy je zákonitě musí ty vícejádrový CPU vycházet mnoooooohem levněji... si sám spočti na kolik by tě vyšlo 12 jadro když ho slepíš ze dvou 6 jadrovejch, nvyjde te na 142 dolaru ale na 110... a tohle hrozně stoupá s počtem jader v CPU a to Intel prostě teď nedokáže a ani na tom nepracuje...

tenhle důsledek by se jen objevil později, nebyl by tak rychlej nástup jak teď je ale zákonitě by přišel
jezisek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - CZC 2018-09-25 16:46:42

Teda to koukám. V CZC je u i5-8400 "Produkt není určen k prodeji", takže už fakt asi nebude (pro mě jediná rozumná volba od Intelu) a z "osmičkové" řady je skladem pouze zmíněný i3-8300 fakt za 4500 Kč (nemůžu tomu skoro uvěřit, vždyť to byla před pár týdny cena šestijádra i5-8400), i5-8600 za 8000 Kč (ještě v dubnu za 5600 Kč) a pak ten i7-8086K za lidových 14 tisíc. Pro fajnšmekry pak mají po jednom kuse starší i3-7300 za 5630 Kč(!) a 3 roky starý i5-6600k za 7800 Kč.
Takže jak jsme všichni bojovali za konkurenci Intelu, abychom pak za chvilku nebojovali za konkurenci monopolního AMD
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 17:56:24
avatar
začátkem měsíce jsem kupoval i5 8600k za 6 tis., aktuálně je za 8 tis., kdybych věděl že to takhle bude tak jsem jich koupil víc a teď bych je za 7 tis. prodával
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 18:17:49
avatar
stejně nechápu, kdo si to může koupit, když za 4400 korun máš RYZEN 5 2600 ... proč si kupovat Core i5 za 6?!?! Těch 1600 korun, za to máš skoro desku.
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 18:57:00

Protože Intel.
Moas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-26 07:16:03

To, že nejsou čipy v obchodech, neznamená, že je nemají velcí výrobci počítačů (Dell/Lenovo) k dispozici. Korporáty budou stále kupovat Intel, protože tak jsou nastaveny administrační systémy.
Třeba u nás v hokně se Ryzen kupovat nemůže, protože by to znamenalo statisíce do dodatečných modulů sw, který v základu umí Intel a za podporu AMD si musíš připlatit.
Takže Intel stále prodává, draze prodává, hodně prodává. Akorát ne pařanům v obchodech - tohle jedno procento odbytu ho fakt nezajímá.
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-28 14:00:22
avatar
desku už jsem měl od známého koupenou zánovní za 2 tis. GIGABYTE Z370 AORUS Ultra Gaming a potřeboval jsem hlavně procesor právě do těch 6 tis. cca který bude mít nejvyšší výkon po přetaktování ve hrách při rozlišení 1920x1080 na 144 hz monitoru s výkonnou grafickou kartou
QWERTY [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 19:17:27
avatar
Nás, ktorí tomu rozumieme je málo, mnoho ľudí si Intel aj tak kúpi za takú cenu aká je dnes a o AMD si myslí, že je výkon stále ako v dobách FX
Mano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 19:53:45
avatar
AMD teda ide pekne karta. Intelu to bude chvíľu trvať kým sa z tohto spamätá. Nemať konkurenciu na trhu niekoľko rokov nie je vždy výhra. Tu je krásny príklad toho ako Intel bez konkurencie zaspal vo vývoji možno aj 2 roky.
freakyfriday [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-26 00:39:19

AMD ide karta? Však Intel predá všetko čo vyrobí a to má mnohonásobne vyššie kapacity
Nexon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - AMD nemá konkurenci, 2018-09-25 20:00:03

protože Intel vyprodá všechno co vyrobí, to jsou paradoxy. Protože ty zabugované Intel procáky jsou na dnešním pokřiveném trhu neustále preferovány velkými společnostmi (DEll, HP, ACER atd.), reklamou (u nás např. ALZA) i zákazníky. To je bohužel realita, takže tohle je možná i štěstí pro AMD, které má skvělou nabídku a díky nestíhajícímu Intelu i šanci prodat a tak se dostat do širšího povědomí, jako rovnocenný výrobce výkonných a dnes dokonce nejvýkonnějších a v poměru cena/výkon nejvýhodnějších řešení. Ale stejně sehnat noťas s AMD APU procesorem je velký problém, kdyby měl Intel něco podobného jako AMD APU řady "u" tj. slušně výkonný procesor s grafikou na úrovni cca diskrétní Nvidia MX150, tak to výrobci chrlí v modelech jeden za druhým. Ten monopol Intel spolu s výrobci tu prostě je a je očividný.
4Dimensions [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 20:31:55

Takze Intel nestiha vyrabat, predava vsetko ako hranolky s kecupom dokonca za vyssie ceny a AMD nema konkurenciu?

Kvalitny oxymoron
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 21:20:26
avatar
Dokud budou na netu testy jako tenhle Odkaz nebo testy od zLOBRa vždycky se někdo na koupi intelu najde.
fagot [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 21:53:58

Linus je hodně objektivní (stačí si vzpomenout jak tvrdě šil do nesmyslných malojádrových procesorů do X299). Tech skoro 7 milionu odběratelů nemá jen tak pro nic za nic.

Nebo je snad v tom videu něco, co není pravda?
Dzmijak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-26 12:51:15
avatar
On je hlavne komik čo ide po "klikbajtoch"

Tie 4-jadrové Skylake-x kritizoval asi hlavne preto, že to bolo vtedy populárne a on si tým urobil veľa klikov.
Kate$ka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 21:34:23

Je potřeba si uvědomit, že značka Intel není jen CPU. Jsou to různé další zařízení a technologie. To jen jako odpověď pro ty co u intelu ty roky dělaly. Ano na poli mainstreamových CPU chrápaly na vavřínech.
fagot [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 21:45:42

Jsem si téměř jistý, že na vývoji CPU u Intelu nepracovaly pouze ženy...
Kate$ka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-26 08:00:44

trefa. Opravovat to nebudu.
Bjorn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 21:55:02

Já mám jasno. Nastal čas zinkasovat zpět 8500,- Kč co jsem loni dal za i7 8700K a koupit konečně Ryzen 2700X :-)
FRANTIK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Nadpis hezký....ale 2018-09-26 06:08:14

Problém je jeden a to hlavní, spoustu lidí je přesvědčených o nadřazenosti Intelu a nevymluvíš jim jeho nákup a nevymluvíš...Co s tím ????? Pokud bezpečnostní chyby Intelu budou opravdu aktivní a reálné v plném rozsahu teprve potom se lidé začnou bát....
Zagi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - core i3-8100 2018-09-26 06:17:44

Celkem vtipné - všude nedostupný, jedině k dostání na Exasoftu za 5,2k
Zvirek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - konkurence ? 2018-09-26 09:40:52

No já nevím , aby to spíš nebylo jako s restauracema.

Víš, do který restaurace je nejlepší jít ? Tam, kde sedí nejvíc lidí.
Víš, který zboží nepotřebuje reklamu ? To, který je z regálu hned pryč.
Bjorn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-26 14:33:50

Ale tohle je trochu jiná situace. Tohle zboží totiž do těch regálů ani nedorazilo.
neverkill [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-26 19:20:10
avatar
co dodat, uz sem tu svoji teorii na tema ze kazda firma ktera generuje nejvetsi zisk tak automaticky pritahuje nejvetsi zmrdy rozvijel xkrat... u intelu to plati 100% meli dlouha leta skoro monopol

takze co se v takovem procesu stane de facto? vyvoj a vyzkum? neni potreba, usetrime a dame si vyssi premie ... jak prodame nase zbozi? staci vybudovat poradnej "marketingovej" kanal kterej bude zivit vsechny prodejce v procesu kteri se budou moct pretrhnout aby nase zbozi prodali ...

a po nas potopa! ale klidek, pujdem management delat zas nekam jinam, no stress

vsadim se o svoji dobrou povest ze se presne tohle v intelu stalo
harrym [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-27 10:02:43

Nějak mi ta logika od DD nesedí. Pokud Intel musí nyní dělat procesory cca 175 mm2, tak kolik mm2 bere ten Ryzen 8C/16T? Já vám to řeknu - 210 mm2. Podle mě je to srovnatelné. Ryzen není žádný drobeček. Tyhle řeči od DD by platily, pokud by základní produkovaný čip od AMD měl 4C/8T - ne, on má 8C/16T (je to sice složené ze 2 bloků 4C/8T, ale oba ty bloky tvoří celistvý ktřemíkový čip, a tyto čipy se pak teprve externě spojují). Takže výtěžnost na 12/14nm procesu je též srovnatelná. Jediná výhoda AMD je snad možná v tom, že AMD má čip podstatně lépe navržen i z pohledu využití částečně defektních čipů. U Intelu je to nejspíše horší (nemůže si dovolit použít ani čipy s nefunkční GPU částí), ale nemyslím si, že toto by tolik zahrálo.

Lépe by se hodilo jen konstatování, že výtěžnost Intelu je podstatně horší než dříve, a srovnání s AMD si odpustit. Protože přímá výtěžnost je srovnatelná (Intel 8jádro 175 mm2 versus AMD 8jádro 210 mm2)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-27 10:41:05
avatar
Jenže AMD vyrábí úplně jiným procesem než Intel, který má jiné vlastnosti ... jak víš že jsou srovnatelné?

Ona ta logika ti nesedí, protože nechápeš některé věci. Třeba že Intel má stále větší marži na čipech než AMD, nebo že AMD vyrábí pořád se stejně dobrou výtěnžostí i 12 - 32 jádra, zatímco stejně výkonné procesory od Intelu jsou násobně dražší pro Intel protože je vyrábí pořád jako monolity ...

především celé to není o AMD vs Intel, celé je to o tom, že Intel má určitý objem výroby 14nm křemíku, který je stále stejný a zatímco loni z toho objemu sekal z 99% jen 4jádrové čipy, dnes z toho musí sekat podstatně větší čipy, takže je jasné, že jich vyrobí méně .... je úplně jedno, jakou má výtěžnost Intel a AMD, to v tom nehraje moc roli ... problém je, že Intel má stále jen 14nm výrobu stále stejný objem a musí dělat mnohem větší čipy, což neplánoval ...
harrym [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-27 13:37:05

Procesory s více než 8 jádry tvoří velmi malý objem prodejů, troufám si tvrdit, že na úrovni několika jednotek %. Takže ty do nějakých systémových bilancí těžko významně zasáhnou.
Jde mi v zásadě o to, že tvoje konstatování v závěru článku je dosti zavádějící. Snaží se vytvořit dojem, že AMD z waferů cvaká na rozdíl od Intelu jakési pidičipy.
Čip 8C/16T nelze v žádném případě považovat za "malý".
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-27 14:55:42
avatar
??? čipy se 6-8jádry jsou dnes naprostý mainstream a tvoří nebo v případě Intelu tvořit budou desítky % objemu.

Ano, AMD proti Intelu cvaká vlastně poidičipy ... protože pro jeho 12, 16, 24, 32 jádrové čipy, které tvoří několik významných % trhu (nejvýnosnější), vyrábí násobně levněji, protože Intel pro ně musí cvakat z Waferůů obrovské monolitické čipy, kterých vzhledem k výtěžnosti z toho wafferu moc nedostane.

Tvůj konentář je celý buď nechápáním o čem je řeč, nebo záměrným FLAME. ještě se rozhodnu na základě dalšího komentáře. Nicméně každý kdo má alespoň základní školu, tak si dokáže uvědomit a spočítat, v čem problém je:

Vyrábíš 100 000 křemíkových desek po 5000 dolarech. Když si loni z většiny z nich vyrábět z 99% jen 4 jádrové procesory s plochou 125mm2 a výtěžností 90%, tak kolik budeš vyrábět procesorů ze stejného množství desek, když najednou musíš dělat čipy se 6 a více jádry s větší plochou a mnohem horší výtěžností?

Pokud by situace byla tak bezproblémová, jak si myslíš, nikdy bychom jako uživatelé neviděli žádný rpoblém, tedy že by procesory Intel zmizely z nabídky obchodů a výrobci OEM objednávali ve velkém konkurenční AMD čipy ... problém je eveidntně mnohem větší, než ty si myslíš, ale ono by stačilo pochopit, o čem v článku píši, protože tam máš všechno velmi jednoduše vysvětleno ...
Ryo2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-27 12:11:25

Dd ač s tebou souhlasím a chápu že seš fanoušek značky AMD (tak jako já a pravděpodobně většina lidí co to tu čte), tak věty jako ,,Museli byste být skutečně padlí na hlavu, abyste si dnes poskládali počítač na procesoru Intel'' mi přijdou už hodně přes čáru. Takhle by si s lidma komunikovat opravdu neměl. Vše lze napsat lépe než poukazovat na někoho ze je padlej na hlavu.

Teď k AMD. Doufám že to lidi donutí nakoupit nějaké ryzeny a že si na AMD opět zvyknou jako na silné a kvalitní procesory, tak jako to bylo kdysi. Dnes má spousta zákazníků k AMD negativní postoj a proto zůstávají u Intelu. Snad se to změní a AMD si trochu namasti kapsy. Bylo by fajn kdyby AMD na 7nm dokázala popohnat frekvence a dohnat Intel, to by pak už poslední výhoda u Intelu padla.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-27 12:49:52
avatar
já jsem fanda technologií a dobrého poměru cena/výkon především a je mě jedno, jestli ho nabízí AMD nebo někdo jiný ;) ...

jinak v tomto případě je to skutečně na místě ... musel bys být padlý na hlavu , abys za ty prachy ten Intel CPU koupil proti tomu, co můžeš mít od AMD ... to se na mě nezlobte. pokud to někoho uráží, je smutné, že ho uráží pravda a realita, ale to už je jeho problém. Za to já nemohu.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-27 14:33:28

Hele, ale ono to jde říct jinak, aniž bys říkal, že je někdo padlý na hlavu.

Intel má problémy s dodávkami, procesory mizí z obchodů. Obchodníci využívají situace a zdražují zbytky toho, co se nabízí. Procesory AMD, které již tak měly lepší poměr cena/výkon se rázem v porovnání s porcesory intel dostávají do pozice, kdy už stejně výkonné platformy nesnesou porovnání, protože cena intel řešení se stala nekonkurenceschopnout. Pro koupi procesoru intel tak nyní musíte mít opravdu závažné důvody, protože "o něco vyšší jednovlákonvý výkon" už není vykoupen mírně vyšší cenou, ale pořádnou vysokohorskou přirážkou. Pokud se podíváme na cenu vícevlákového výkonu, tak tam se intel posunul z kolonky značně nevýhodné na do vysloveně špatné.

Podstata je stejná, jen vynecháš ty zákazníky padlé na hlavu ;) Vlastně je chudáky trochu polituješ, protože když už musí mít ten intel, tak platit tolik za tak málo je k pláči. ;)
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-28 12:14:43
avatar
Ano, slo by to napsat i takhle, ale neni vsude dost toho nuceni do nejake radoby korektnosti? Mi se treba prave na DDworldu libi prave to, ze se zde pise o technologiich podle autorovych nazoru, tak jak to sam vnima a citi, ze to je takovy spise technologicky blog. Jde o neci, soukromy web, tak je to vlastne jenom autorova volba, jak bude formulovat sve clanky. Ctenar ma potom jednoduche dve moznosti - cist/necist, na tom nevidim nic spatneho.
Osobne taky nemam potrebu nekde psat co si myslim o uzivateli, ktery dnes uprednostni koupi i7 8086 za 15k namisto R7 2700x za 8k. Ale nemam zadny problem s tim, kdyz to nekdo napise od plne huby. Tohle neni web statni spravy, nebo neceho podobneho.
Barracudka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - chyba? 2018-10-01 10:28:03

toto asi malo byt 2950X ze?

a nový 12nm 1950X stojí necelých 24 tisíc
Barracudka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - kalkulacka 2018-10-01 13:05:27

Ak si to niekto nevie predstavit, tak tu mate kalkulacku co to aj nazorne ukaze:

https://caly-technologies.com/die-yield-calculator/
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 472x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 309x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 869x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1162x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1480x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1323x
Komentářů: 6